Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey folkens :)

Jeg har et lille problem (tror jeg ihvertfald)

sagen er at min 400w HPS Bloom Pære ikke altid tænder "smertefrit"

det der sker, og det vækker mig faktisk om morgenen, at min e-ballast afgiver sådan en piv lyd rigtigt hurtigt efter hinanden og så tiden imellem hvert "piv" forøges med tiden.

mit umiddelbare gæt er at min e-ballast prøver at starte min pære gang på gang indtil det lykkedes for den.

Den første gang hvor jeg gik hen for at se på det gik pæren pluslig igang, men igår hvor den gjorde det tredje gang i træk startede den ikke, selv efter 10 minutter hvor min e-ballast nærmest havde holdt mig vågen (har ferie så sover normaltvis til kl 13-14 stykker). jeg slukkede derpå hele systemet og tændte igen og der gik pæren straks igang.

Nu er mit spørgsmål, er det noget jeg skal bekymre mig om ? eller er det normalt at pæren ikke altid starter i førte hug ?

pæren er nærmest ny, kun brugt omkring 1-1½ måned med 12/12 modus, uden afbrydelser og andet pjat.
hvis det hjælper kan jeg også oplyse at det er en

Phillips Master Son-T Pia Plus 400W E E40

Jeg ser frem til svar og på forhånd tak :)

MVH
MIG :D

Medlem
Brugeravatar

Hej "MIG"..

Det er ganske normalt at visse pærer "hoster" lidt inden de tænder rigtigt, forstået på den måde at den blinker lidt...
-Denne "pive lyd" kan let skyldes, den utrolig store mængde strøm der løber igennem pærens glødetråd.

Det var lige hvad jeg kunne sige til den sag..
-The Shaman

Medlem

lyden kommer 100% fra ballasten og ikke fra pæren, men det er måske også det du mener ? :)

men tak, er glad for at vide at pæren ikke er til at kylle ud eller lign, :)

Medlem
Brugeravatar

Nemlig ;)

Jeg tror nemlig ikke at ballasten kan klare den mængde strøm, der går igennem pæren.

Medlem

The Shaman skrev:
Nemlig ;)

Jeg tror nemlig ikke at ballasten kan klare den mængde strøm, der går igennem pæren.

hvad mener du med den ikke kan klare det ? den er sku da bygget til det ?
og det er enda sådan en fanzy-panzy digital ballast med både 250W og 400W mode og hele svineriet.

xD

Moderator
Brugeravatar

De fleste elektroniske ballasts jeg har set, har blød opstart, så pæren langsomt tænder op, det skulle blandt andet hjælpe for pærens levetid. Men der skal ikke gå alt for langt tid, synes 10 minutter lyder af meget, typisk vil det være 1 til 4 minutter tops, fra strømstart til antending af pærer.

Medlem

BisMann skrev:
De fleste elektroniske ballasts jeg har set, har blød opstart, så pæren langsomt tænder op, det skulle blandt andet hjælpe for pærens levetid. Men der skal ikke gå alt for langt tid, synes 10 minutter lyder af meget, typisk vil det være 1 til 4 minutter tops, fra strømstart til antending af pærer.

tror det der softstart er hvor længe der går før den får max strøm-output hvis jeg ikke tager fejl.

men ja, synes også det er lidt vildt, men den gør det ikke længere ? altså jeg har tændt den igen idag manuelt, (kom til at rode i programmet på timeren) og der tændte den igen i første hug, så måske det er min timer der ødelægger det hele xD. ingen anelse, men nu får vi jo at se imorgen :)

men tak for jeres tid :)

Medlem

Jeg har fundet årsagen til problemet og løsningen på dette.

Sagen er at pæren blev holdt kold da jeg anvender en cooltube. og de dage hvor pæren har haft problemmer med at starte op har der lige været den tand koldere. - lader min altan dør stå på klem om natten, også her i vinter perioden.

Nu har jeg imidlertid anskaffet mig en ekstra timer og sat denne bare 5 minutter efter lyset, det har fungeret udmærket, har observeret hvor pæren efter 2 minutter kom i gang og ellers har der ikke været nogle problemer :)

Jeg takker dem der har brugt tid på det her, og håber det måske en dag kan hjælpe nogen andre :)

mvh
mig :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]