Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er ved at bygge mig et stealth skab, eller det vil sige jeg allerede har et skab med dimensionerne 220x90x58 (HxBxD).

Planen er at dele det op i flere etager, med et veggerum og et til blomstrings. I frygt for at skabet ville blive for varmt med en HPS pærer har jeg bestilt mig 2 gange 200 watts CFL. Er det en fejl? Kan det godt lade sig gøre med en HPS pærer ? Det duer ikke med nogle store larmende blæsere, da det ville ødelægge hele stealth idéen. Hvad er folks erfaringer?

Lige en anden ting. Jeg bestilt nogle AK47 frø, fordi jeg har læst mig frem til at duften ikke skulle være så slem. Jeg tænkte at jeg måske kunne nøjes med en lille luftrenser eller måske helt undgå det??

Moderator
Brugeravatar

Har du købt én CFL til blomstring og én til veggetation?

Hvis det er tilfældet og jeg var dig ville lave moder/stiklingerum med vegge-CFL'en (med CFL'en orienteret mod den ene side, så lyset er konsentreret imod mødrene, og stiklingerne kan få lidt lavere belysning) i 60 cm højde for oven i skabet, måske lidt mere alt efter hvor varm sådan én bliver (ingen praktisk erfaring med CFL). Og så ville jeg kører hydro (Ebb n' flow, bubbler eller dryp) i resten af skabet, med en 250w-400W hps, alt efter hvor meget du vil smide efter udsugning og strømregningen.

Det er mit bud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann du overser lidt at det skal være 100% stealth...
Desuden har han et meget lille budget, hvilket ikke fremgår af teksten, så umiddelbart var der ikke råd til alle de foranstaltninger der gør at hele 400W er brugbart i et skab på den størrelse der samtidig skal deles op i to rum og være stealth. I hvert fald ikke uden at der kommer kritiske varmeproblemer...

Anyway, mit bud var en 200W CFL til stiklinger og moderplanter og en 250W HPS til blomstring baseret på skabets størrelse og Gedegudens mål og budget.
Problemet med udluftningen (kanalventilator + kulftiler) var at skabet skulle stå i samme værelse som der ofte er gæster der ikke må vide noget om groskabet - derfor skulle det være så lugtfrit og lydløst som overhovedet muligt. Jeg anbefalede så at anskaffe en hastighedsregulator til kanalventilatoren så der kan skrues en smule ned for den imens der er besøg... Det burde stadig gøre det muligt at have en HPS kørende i skabet samt sørge for en nogenlunde temperatur og lugtfrihed plus det ikke er noget der ligefrem vælter budgettet. De regulatorer koster jo kun et par hundrede kroner.

Umiddelbart mente han ikke der var penge til den løsning, så jeg foreslog ham at køre med 2x200W CFL baseret på de fine resultater Dingler, DanielR og andre har fremvist i billedtråden. CFLs varmeafgivelse er jo absurd lav så de er absolut at foretrække hvis der ikke er mulighed for kraftige udluftningsmetoder.
Det skal også siges at Gedeguden også har et meget lavt forbrug pr. måned og meningen var blot at blive selvforsynende - så det var endnu en grund til at jeg foreslog 2xCFL.
Planen med CFL var at han kunne bruge et par PC-blæsere til at udskifte luften i skabet med for at gøre skabet stort set lydløst. Ydermere anbefalede jeg ham at lavet et scrog-net han kunne gro med for at få mest muligt ud af sin 200W CFL...
Jeg anbefalede også hydro i stedet for jord, så der skulle gerne være bestilt hjem til et ebb 'n' flow-system.
Og jeg holder altså stadig på at det er den bedste løsning i et rum hvor der er hyppig trafik og man er bange for varmeproblemer samt lugtgener. Larmen fra en kanalventilator vil uden tvivl være grundlag for en masse spørgsmål.
Så enten CFL-løsningen eller ovenstående løsning med en hastighedsregulator til kanalventilatoren og 250W HPS... Det begrænser heller ikke antallet af sorter så meget fordi lugt ikke længere vil være et problem.

Junior medlem
Brugeravatar

Okay, jeg holder mig bare til den originale idé med 2x CFL pærer. Så kan det være, jeg skal have mig et system med 250 watts på et senere tidspunkt. Nu er det sgu også bestilt :D

Men vil stadig gerne høre om folks erfaringer med lugt og AK47 :) Hvad med en Bionair BAP412 luftrenser? den larmer umiddelbart ikke så meget, og kan fås til billige penge.

Junior medlem
Brugeravatar

Er lige ved at dele skabet op. Hvor meget plads skal veggerummet have ? :)

Moderator
Brugeravatar

Ariaji skrev:
BisMann du overser lidt at det skal være 100% stealth...
... Anyway, mit bud var en 200W CFL til stiklinger og moderplanter og en 250W HPS til blomstring baseret på skabets størrelse og Gedegudens mål og budget.
...Jeg anbefalede også hydro i stedet for jord, så der skulle gerne være bestilt hjem til et ebb 'n' flow-system.

Synes ellers vi er ret så enige, vidste ikke penge/støj var et problem, så foreslog stadig 400W som en mulighed, som sagt, alt efter hvor meget Gedeguden vil smide efter udsugning og strømregningen.

Kender én der kører 250w hps, med én 19 cm's computerkøler, der suge luft igennem et kulfilter, han har ganske vidst et 2 kubikmeter skab, men han oplever ikke varmeproblemer. Jeg har også erfaringer med at en 250W hps varmer noget mindre end en 400W hps, et skab på 1,8 kubikmeter faldt 6-7 grader ved skift derfra, uden anden udsugning, eller skift i andre settings, eneste udsugning herved var to 120mm kølere der parallelt flytter 49 cfm hver, til et 175 kubikmeter kulfilter, og med 250w hps, var temperaturen omkring 22-23 grader, så det kan lade sig gøre..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]