Jeg vil give child of aum ret her..
Og, jo man kan også lære af sine fejl i under processen. Men at starte ud med en 200 CFL og sige - så venner så den skid slået - så tager man bankehylme fejl.
En phillips 20 W 965 i 4 uger og en på 930 i resten af tiden, købt fra den lokale til 35 ,- pr stk. kan sagtens fremdrive 10 lowryders i køkkenskabet.
Og er man glad for 20W og høst af tynde ranglede lowryders deraf, så fred være med det, men man går fame glip af noget.
Man kan vende Maximum G´s smøre om og sige, at man ikke har aimet over målet, men derimod undervurderet mængden af hamp der bør dyrkes i eks et skab.
(jeg hælder mere til hele værelser hvis mere end 200 W HPS skal bruges, det forklarer jeg hvorfor lidt senere)
Strøm koster og det har det alle dage gjort, så spørgsmålet bør nok mere lægges i, hvor meget mønt man har lyst til at bruge på sin nye (terapi)hobby.
Ja det en engangs investering at købe al grejet og dyrt hvis man køber alt på en gang, men derfra er det altså kun pære(r), jord og evt gødning + rodhormon man skal ud og købe til vedligehold.
Vand og vand, man går vel i bad derfor tager jeg ikke det med i regningen.
Til sammenligning koster en RC bil eller helikopteraf god kvalitet sjovt nok også ca 4000 + reservedele og nye batterier i det lange løb.
Hobby koster, skal der så også være en smule kvalitet i, så stiger prisen pr auto.
Prisforskellen i indkøb af CFL til HPS er ikke så stor i forhold til det kendte udtryk - Watt pr. Lumen, og deraf er vi tilbage til hvor meget man har lyst til at spendere på sin hobby.
Forskellen synes jeg ligger derimod at et "nyt perfekt bygget skab" gerne er 2 m højt, og eks en 400 w m cooltube er sat 30-40 cm fra planten. Har man højdeproblemer synes jeg man bør tage en CFL i betragtning, ikke før. Men dette er det eneste sted jeg synes folk aimer alt for højt.
En 400 W HPS har i reglen 50-60.000 lumen og en 200 W CFL gerne omkring 10000.
Så med andre ord kan jeg ikke forstå helt hvorfor folk køber sig til et forbrug på 400 W/timen når en 100W HPS kan give 9500 (150W 16000) lumen, næsten det samme også er der fame sparet på elregningen, og man er med igen på "eliteholdet".
Køber man en større HPS en 200 W bør man tænke på at LUX tallet?!? (lumen pr m2 af udsendt lys i rumvinklen en steradian. også kaldet luminous flux)
På kort dansk, og omregnet - For hver meter du hæver lyset falder luxtallet med en faktor 2.
dvs at en 400 W kan sidde i 4 meters højde og stadig give et næsten lige så godt lumen output som en 200 W CFL udsender ved 1 meters højde.
Altså:
50000 lumen / 4 meters højde = 12500 lux eller "lumen"
Kig i bagrunden:
(ludacris m. blueberry yum yum)
http://www.youtube.com/watch?videos=QQP ... R9GRK9vrlUDer ligger potentialet for HPS.
Og lige en sidste ting jeg synes "folk" ikke tænker på.
Når de beregner at en 400 w lampe skal sidde 50 cm fra planten, så tror de stadig de kun har en "lumen" på 50000, de glemmer igen regneforholdet mellem lumen og lux-
Dvs de rent faktisk har lige omkring 100000 LUX - nogenlunde det samme som dagslyset i danmark kl 13 ved forårsjævndøgn.
Så allerede der igen kan man gå yderlige ned i HPS størrelse og stadig få det samme, som en CFL.
(der rent faktisk nu set er strømslugeren set i forhold til muligt høstudbytte .)
Når man så er så langt nede i strømforbrug kan man dertil købe nogle gode orsam lumilux dagslysrør, som et tilskud til det blå spektrum som HPS´en jo desværre ikke har så meget af..
Og hvis nogen synes der er for "langt" ned til planterne fra pæren, så vil jeg minde om at lysets hastighed er 300000 km/s og en lysfoton ikke taber ret meget af sin "energi" på sin rejse 4 m væk fra startstedet..
Out..
EDIT: luxfu*kup og stavfejl..