Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej Folket..

Jeg er igang med af indrette et skab til groskur, men min nuv. pære er en 800 watt HPS (-Mener jeg, den er ikke lige ved hånden nu) , men den gir pisse meget varme og er virkelig dyr i drift og det rækker "SU-pungen" ikk til , så hvilken sparepære vil være bedst af bruge..? - Både watt, mærke, blabla..

Jeg ved ikk helt hvilken skunk jeg vil gro, men er åben for forslag ;) nOOb..

:hm:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
så vidt jeg ved er hps det bedste man kan få, så hvis varmen ik er et alt for stort problem ville en 50-200 W hps nok være det bedste, ville skærer dit el forbrug ned med 1/4 - 1/16, ved ik lige hvilke størrelser man kan få hps i

hvis varme ik er et problem er cfl vel det næst bedste ? det bliver heller ik nær så varmt, efter hvad jeg har forstået

ret mig endelig hvis jeg er helt forkert på den !

held og lykke med dit grow

Medlem

Oka, jamen så prøver jeg af skaffe sådan en , nede i "butikken"... (;

Tark for det !

Moderator
Brugeravatar

Kommer jo også an på hvor stort et areal du vil lyse op, og hvor høje planter du vil have, hvor meget strøm du vil bruge, hvor meget der skal høstes og sådan. Ellers er det sku svært at råde dig til hvilket lys du bør bruge. Dog vil jeg sige, at du ikke skal gå under 250W, for HPS, jeg har stenet meget mindre grows de sidste års tid, og jeg synes generelt ikke at <250W pærer yielder nok ift. strøm og arbejdsindsats. Dog kan godt give mening at købe en mindre MH-pærer, eller CFL, til veggetation, da behovet for højintensitetslys ikke er så stort som under blomstring.

Medlem

Jamen jeg har et skab med målene 163cm H , 65 cm B og 48 cm L , så..? Jeg vil jo bare bruge den mængde lys der er nok til af ku få en god høst..

Men så ved jeg lidt bedre hvad jeg skal gå efter ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Altså på den bredde og den dybde vil jeg foreslå en CFL da du alligevel MAX kan have 4 planter. .. du skal dog vide at det kun er topskuddene som blir til noget.. dvs.. de små skud under toppen blir også til lidt, men ikke så meget som ved HPS.. men så kan man jo bare toppe planten lige så tosset som man vil ;) .. så får man jo en masse topskud

grunden er fordi CFL ikke har den samme gennemtrængningskraft som en HPS, og derfor får de nederste blade ikke helt så meget lys som i toppen da lyset ikkk kan trænge igennem bladene ligeså godt. MEN.. jeg har dyrket med CFL længe og syntes det er fint nok hvis man gerne vil dyrke og ikke har råd til de store elregninger. :) de sidste par gange har jeg da fået en 20-30g per plante hvilket er meget okay.. (i mit tilfælde en månedes røg per plante) ..

du ku også bare køre med 2x70watt HPS, eller måske bare 1x150watt hps.. det vil også mindske varmen en del i forhold til en 800watts, og den er stadig mere end rigeligt til at dyrke 4 planter under. ;)

Edit: Du ku eventuelt vælge nogle autoflowers, de blir ikke så store i det. Og sku du vælge noget andet vil jeg nok forslå en sativa domineret strain, da den blir højere end en indica, som har tendens til at blive bredere. På den måde kan du måske køre 4 sativaer hvor du måske kun ville kunne dyrke 2-3 indicas.

God fornøjelse. Håber det hjalp lidt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]