Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Hey alle!

Skal lave et mindre grow (1 plante... 2 max), og skal gro i en 60x60x60 kasse, men hvor mange pc-blæsere skal jeg smide på sådan en kasse? Er 1 til ud og 1 til ind nok, eller skal jeg bruge 2 til ud? Og hvor mange CFL-pærer skal jeg bruge i sådan en lille kasse? Resten af groningen skal nok foregå udenfor til sommer når planten er blevet lidt større, så solen tager sig af det sidste. Men skal måske gro lidt til vinter også, så ved ikke helt hvilke og hvor mange pærer der skal bruges. Skal købe blæsere om lidt, men ved ikke lige hvor meget der skal smides i sådan et kompakt grorum.

Lidt hjælp til en newbie? Det er mit tredje grow, men første gang i kasse! :)

:peace:

Medlem
Brugeravatar

Hvis du bare skal bruge en spirekasse, så kan du ligeså godt sætte din plante i vindueskarmen da det er årstiden lige nu! :)

Jeg tænkte at jeg også skulle gro ved vintertid, når det bliver trist og mørkt. Har nok ikke travlt, men kan jo ligeså godt begynde at bygge kassen nu, så det er klart til forår. :)

Moderator
Brugeravatar

Det er vel i praksis forår nu.

Mit råd er at lave passiv indsugning, dobbelt så stort (areal) et hul som udsugningen, og så en til et par stykker til at lave ventilation/blæst inde i kassen, placer udsugning øverst, og lav plads til at sætte et aktivt kulfilter til. Læs https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=100823 for mere info.

Det virker lidt for vildt... hellere nogle PC-blæsere til udluftning og åbne skabet nogle gange. Det du viser mig ligner noget dealer-halløj. Vi snakker personligt forbrug! :)

Moderator
Brugeravatar

Prøv at læse igennem hvad der står.

Det er blot for at illustrere pointen i hvad der begrænser airflowet, og at indsugnings hullet, passivt, skal være mindst dobbelt så stort som udsugningshullet, for ikke at begrænse airflowet, og så er det i øvrigt underordenet om du bruge pc blæser, toilet ventilator eller kanalventilator eller selv sidder og puster..

Medlem
Brugeravatar

Held og lykke med at lave skabet.. tror at du nok ville kunne klare dig med en 125w CFL blue spectrum :) som er beregnet til stiklinger :)...

Good luck, måske du kan tage lidt inspiration fra de andre growers herinde.. inklusiv mig :)

Mr.Greenthumb skrev:
Held og lykke med at lave skabet.. tror at du nok ville kunne klare dig med en 125w CFL blue spectrum :) som er beregnet til stiklinger :)...

Good luck, måske du kan tage lidt inspiration fra de andre growers herinde.. inklusiv mig :)

Har lavet det... de sidste to dage har jeg malet et gammel skydedøre-skab mat-hvidt og fjernet en af hylderne. Nu mangler jeg bare at save et hul til pc-blæseren og bore et hul til pærens ledning.
Men tak... Har kun planterne, når altså de når veggen. Når de kommer over jorden får de en 30w sparepære at sole sig under, og det er vist fint i de første 3-4 uger. :D Så kommer de i vindueskarm og nogle dage kommer de også udenfor. :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]