Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: LED dyrkning
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Jeg ved at LED dyrkning ikke er så udbredt herinde, så jeg har læst lidt på blandt andet engelske sider. Jeg synes dog at de har svært ved at uddybe hvilken bølgelængde de har brugt til planterne, men jeg fandt via grafer frem til at det ca. var 430nm og 660nm.

Jeg faldt også over en artikel http://ing.dk/artikel/118063-rhus-forsk ... ol-og-jord der fortæller at "Institut for Havebrugsproduktion" har lavet forsøg med LED dyrkning (nok ikke af hamp).
Og nu til spørgsmålet: Til sådan et forsøg må der være en rapport, som jeg godt kunne tænke mig at få fingrene i. Ved i evt. hvor jeg kan finde den?

Andre rapporter omkring emnet er selvfølgelig også velkomne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

i det her topic er der nogle gode links og råd: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=37832

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Lyder meget interessant! Nogen der ved hvor meget varme LED pærer vil afgive til rummet, hvis nu man bruger fx 50W LEDs? Fordi mit groskab bliver ret koldt om vinteren, så det kunne være herligt, hvis varmen fra LED pærerne var nok til at varme det op.

Junior medlem

LED-pærer afgiver næsten ingen varme, så at satse på en temperaturstigning ville jeg ikke :)
Selvfølgelig afgiver en kraftig LED-pære en varme man kan mærke, men lysintensiteten vil være voldsom.

Medlem
Brugeravatar

Jeg fandt denne graf for klorofyl absorption af lys, hvor det tydeligt fremgår hvilke spektre planter udnytter. Hamp har både klorofyl a og b.
Billede

Jeg læste et sted, at korte bølgelængder var gode til at få planten til at vokse, og lange bølgelænger var bedst i blomstrings fasen.
Ser man på grafen kan man se at det korte spekter er domineret af klorofyl b, imens det lange er klorofyl a.
Jeg tror på at man vil få det bedste ud af at planterne, hvis man stillede alle dens lysbehov. Dvs at man skal have ly i alle de nævnte spektre.
Noget andet som kunne være interessant var at gå efter klorofyl b først ved kun at belyse den med 450-470nm + 620-640nm hvorefter man i blomstringen skifter til 360-450nm (en UV pære vil nok kunne dække det spekter) og 660-670nm

Alt dette er kun tanker jeg har gjort mig de seneste par dage, og jeg håber at der er nogle derude som er villige til at lave forsøg, eller dele deres viden og lys erfaringer med verden. Evt nogen som har prøvet at dyrke under UV?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Så vidt jeg har kunne læse mig til, så bruger folk ca. 3,5-5 gange så mange røde LED pærer i forhold til blå. Desuden skal man have mindst 1 almindelig hvid LED pære, da planten ellers bliver forvirret.

Medlem
Brugeravatar

Desuden skal man have mindst 1 almindelig hvid LED pære, da planten ellers bliver forvirret.

Det kan måske være fordi at de mest almindelige røde og blå dioder ligger på 460nm for blå og 630nm for røde. Det betyder at det næsten kun påvirker klorofyl b.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]