Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har nogle idéer til hjemmelavede aktiv kul-filtre, lavet så man relativt nemt kan skifte aktiv kul granulat ud med nyt, når det gamle er brugt. Jeg har tænkt meget over det, og er kommet frem til nogle forskellige versioner, inspireret af en del andre tråde herinde og andre steder på nettet, og vil frygtelig gerne høre jeres mening om dem. Håber mine tegninger giver mening for jer :)

Billede

Første version:
Enten én eller to pc-blæsere anvendes. En ramme konstrueres til at passe stramt omkring blæseren/blæserne, stor nok til at efterlade et lille rum foran hvor et undertryk kan bygges op. Så skal endnu en ramme (nr 2) laves, med et finmasket alu-gitter/trådnet/hullet plade skruet fast i bunden. Heri kan aktiv kul hældes. Tykkelsen af laget kommer an på tykkelsen af ramme nr 2. (Hvis laget er for tykt, kan blæseren ikke trække, og er det for tyndt går luften for hurtigt igennem). På toppen af pladen lægges et lag pladevat for at beskytte kullet for støv fra vækst-rummet. ovenpå monteres det sidste gitter. Kanter kan eventuelt tætnes med gaffa.

pro's: Filteret behøver ikke fylde så meget ud i rummet. Alle dele kul-filteret er lige langt fra blæseren, modsat et cylinder-filter. Der er ingen bøjningsled imellem filter og blæser.
con's: Medmindre blæseren er ret stor, så er overflade-arealet af filteret ret småt. Pga. der ingen bøjningsled er, vil lyset måske kunne skinne ud igennem filteret.

Til dette setup har jeg fundet en 18x18 cm blæser der kan levere op til 150cfm med en lydudbredelse (under normale forhold) på 17dBa. Blæseren har en kontroller, så man kan justere styrken.
Producent: http://www.silverstonetek.com/product.p ... 2&area=usa

Anden version:
En ramme fremstilles til at passe om blæseren/blæserne. For enden af denne konstrueres en overgang fra firkantet til rundt gevind enten i træ, eller ved at lime en fremstillet overgang fast på en træ-plade hvori et hul er boret ud. Til dette gevind kan et kommercielt filter spændes fast.

pro's: Du skal ikke til at gå på jagt efter alu-gitter og pladevat.
Con's: Det fylder måske lidt mere, det er dyrere (billigste jeg har fundet er ca 300 kr, og i så fald kan det ikke genopfyldes med nyt aktiv kul)

Tredje version: ...fremstille en et cylinderfilter er måske lidt bøvlet...nevermind.

Så hvilket setup tror i virker bedst? Hvor tykt lag kul tror i der er optimalt? Hvor stort hulrum til at danne undertryk imellem filter og blæser? Jeg har søgt i evigheder og jeg synes ikke umiddelbart jeg har fundet frem til et sted at købe finmaskede alu-net.? Af hensyn til stealth, tror i så det er bedre at finde to lydløse (<10dBa) blæsere og sætte i serie?

NB: Filter/ventilations systemet er tiltænkt et lille hobbit-højt super-stealth grow-room med passivt in-take i bunden. Håber der er nogen der har lidt erfaring, for jeg synes ikke rigtig jeg har råd til at få min egen. Det skal helst virke første gang, og jeg kan ikke rigtig tænke mig frem til den bedste løsning. Umiddelbart hælder jeg til den første, med én 18x18 blæser.

Dedikeret medlem

Den første version virker håbløs, fordi når man kun har overfladen af et rektangel bliver arealet utroligt lille, sammenlignet med en cylinder. F.eks: En cylinder med en radius på 5cm og en længde på 15 har et areal på på ~314cm (2 x Pi x r x h). Et rektangel på 18 x 17 cm har et areal på 306cm.

Alle dele til version to kan købes færdigstøbt, så der er ingen grund til at give sig i kast med at bygge kasser. Den "kant" du omtaler at konstruere er en flange (selvom de kaldes meget forskelligt) og kommer i mange standard størrelser, de koster ingen penge.
Version to er efter min mening klart vejen frem medmindre der skulle være nogle specifikke krav som et kommercielt produkt ikke kan leve op til. :)
ms86 skrev:
Hvor tykt lag kul tror i der er optimalt? Hvor stort hulrum til at danne undertryk imellem filter og blæser? Jeg har søgt i evigheder og jeg synes ikke umiddelbart jeg har fundet frem til et sted at købe finmaskede alu-net.? Af hensyn til stealth, tror i så det er bedre at finde to lydløse (<10dBa) blæsere og sætte i serie?

Jeg tror det er svært at sige hvor tykt et lag kul der er optimalt til et vilkårligt hjemmelavet filter, men svjv er lagene ret tynde i kommercielle filtre, men kører til gengæld diameteren rundt i et tæt zig-zag mønster for størst mulige overflade areal.
Mht undertryk tror jeg slet ikke at der skal noget nævneværdigt hulrum til "at skabe undertryk", det er jo blæseren selv der skaber undertryk og jo længere tomrum efter blæseren jo mindre undertryk.
2 blæsere efter hinanden kommer ikke til at fungere optimalt og jeg tror heller ikke det reducerer støjen betydeligt. Men måske det var muligt at lyddæmpe blæserene lidt ved at sætte et isoleret rør på udgangen til at tage noget af turbulensen?

Junior medlem

Det et klart at der er mere overflade per volumen på en cylinder :-). Denne løsning er bare dyrere, og filteret kan ikke genopfyldes med kul. Jeg har ikke fundet nogen længe der går fra 18x18 til et gevind på f.eks 125mm diameter..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]