Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 12:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: LED lys.
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hello mennesker.
Jeg har et spørgsmål angående mit nyindkøbte grolys, som jeg håber kan blive besvaret/belyst her.
Lampen jeg har købt er et grolys panel med 225 LED pærer 14W.
Udmiddelbart synes jeg at lampen/panelet ser fint ud, men alligevel har jeg min tvivl. I mange forum, på hjemmesider osv. er der meget blandede meninger om LED-lyset.
Mit spørgsmål er så, om hvorvidt dette lys er optimalt. Jeg planlægger at dyrke fem Ladyburn 1974 planter under det.
Jeg har søgt og søgt efter svar, og informationer om netop lampen her, men har ikke fundet det vilde.
Jeg håber meget at der sidder nogle kloge hoveder derude, som vil hjælpe mig lidt.

Hej igen :peace:

Titel: Re: LED lys.
Dedikeret medlem

Havde du læst viewtopic.php?f=75&t=48337 , punkt 1, ville du vide, at der ikke må linkes til forhandlere på siden. :)

Hvis du læser på den side du alligevel linker til, vil du se at de skriver "LED Væksthus lys: Perfekt til at få mere vækst i stiklinger, frø eller stue planter som mangler lys.". Panelet er altså blot supplerende til fx. en vindueskarm eller til de første par uger af en plantes liv.

Jeg vil tro at du skal op i en 200 W/m^2 for at kunne dyrke planter af væsentlig størrelse under lyset. Hvis du sætter 9 af de lamper op, fylder de knapt 1 m^2, men giver kun 126 W. Det bliver altså lidt snært, samtidig er kraftigere dioder (3 W eller 5 W) i min erfaring bedre. Jeg dyrker dog ikke cannabis, men teoretisk set, virker det lidt skrabet. :)

TL:DR - Du har købt en stiklinge lampe, og mangler stadig noget kraftigt lys til frugtsætningen.

Moderator
Brugeravatar

Randomname said it.
Du har 14W fordelt på 225 dioider, hvilket giver omkring 0.062W per diode, og selvom man typisk kører 1-3W dioder vil en lidt lavere effekt. Ud over det så var det, sidst jeg tjekkede, 1-3W's dioderne, der var de klart mest effelktive ift. lumen/par ift strømforbruget, og de små diodier halede langt bagefter og havde svært ved at yde en fornuftig lyspenetration.

Jeg ville nok enten bruge den til stiklinger eller hænge den vertikalt så den virker som tilskudslys der belyser planterne fra siden, og så købe en ordentlig lampe til at hænge over dem.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Tænkte nok at den var for 'fesen'.. Pokkers til optimistiske tankegang :o :D Efter at have gennemsøgt nettet for guides og dernæst lys af forskellige slags, til forskellige priser, blev jeg desperat..
Beklager linket - tænkte ikke over det..

Men ellers, så mange tak for jeres svar.

Kan jeg evt. få anbefalet en optimal lampe? Optimal prismæssigt også (min økonomi er ret stram i tiden..). - Er naturligvis klar over, at det kræver en masse at dyrke og sådan, men det burde da kunne gøres til en nogenlunde fornuftig pris :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
150-250w cfl pære burde være fint til et lille nybegynder grow.. det kostet et par hundrede

Titel: Re: LED ly
Medlem

Jeg dyrker jo et lille "hyggegrow" på 2 planter under en 200 watts cfl pære. Det giver mig mellem 50 og 100 gram tørret bud pr høst. Strømforbruget er på 6-800 kroner pr høst og etableringsudgifterne var på godt 1500 kr (jeg havde så et egnet skab i forvejen). Løbende udgifter til pære, frø, gødning etc. er på cirka 2-400 pr høst. Det vil altså sige at jeg dyrker til lige omkring 10 kroner grammet, hvilket jeg synes er ok. Jeg kunne dyrke op til tre gange om året, men har valgt at holde sommeren fri.

Søg eventuelt på mine tidligere tråde og se hvordan det er spændt af. Der kommer også en update til mit nuværende grow senere i dag.

Edit: etableringsudgifterne dækker de første pærer, reflektor, gødning, easy-rolls, et billigt kulfilteranlæg, Potter, timere og en billig ventilator. Skal du have et telt med, så er vi nok på den anden side af 2500 i etableringsomkostninger.

Spørg endelig hvis der er noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]