Nu har jeg ikke den store praktiske erfaring med cannabis, men jeg ved da, hvad et blad bruges til. Blade er ikke vanddepoter - tænk på en kaktus (hint: stængelen er et vanddepot). Blade forbruger vand og næring optaget af rødderne til forskellige biokemiske processer, herunder også fotosyntese, som er en process der foregår, i alt grønt væv på planten. For at den biokemiske fabrik et blad er, skal fungerer optimalt har den brug for lys og luft. Altså jo dårligere lysgennemtrængning og luft gennemstrømning der er til rådighed, jo mere mening vil det give at tynde ud i bladene. Hvis mange blade ligger og ned ad hinanden, uden der tvinges luft ind mellem dem, forbruger de hurtigt den lille smule CO2 der er i luften. Ingen CO2, ingen syntetisering af sukker.
Omkring gule blade, mener jeg at den eneste grund til at fjerne dem er æstetiske eller for at være på forkant med svamp og mug. De fleste planter, får gule blade af 3 årsager:
- De er ved at genoptage mobile næringsstoffer fra bladet, hvorfor det giver mening blot at lade planten optage hvad den kan bruge og smide bladet.
- De stabiliserer deres indre miljø ved at sende overskydende salte ud i enkelt blade og ofre disse, således resten af planten kan overleve.
- Bladet er inficeret og planten er ved at lukke af mellem stængel og petiole. Når der er lukket vil bladet selv falde af. Hvis man fjerner det "med magt", giver man blot planten et åbent sår.
Men men, det er i hvert fald teorien bag det, kogt lidt ned. Hvordan praksis forholder sig er måske en anden sag. Planter er vidt forskellige.