Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 21:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey PeePs :joint:

Jeg er startet på mit første indendørs grow og er nu kommet dertil hvor jeg har et spørgsmål til jer erfarne hampdyrkere på dette forum. Jeg har dyrket cannabis udenfor i adskillige danske somre og har søgt efter viden flere forskellige steder på nettet og i bøger.

Mit grotelt er på 1.2 x 1.2 x 2m og der står 5 stk. Blue Cheese og 4 stk. Critical Kush. Jeg har vegget planterne I 5 uger under 250w hps og de er nu 3 uger inde I blomst under 600w hps. Jeg synes bare at der begynder at blive rimeligt kompakt derinde nu.

Mit spørgsmål er hvorvidt om jeg skal fjerne blade eller ej :hm:

Jeg har lollipopped alle planterne meget lidt, inden jeg satte dem i Blomst og faktisk også fjernet nogle giga blade i Blomst, ellers havde det jo været en vild jungle derinde. Men jeg har ikke villet fjerne alt for meget, da jeg har læst flere forskellige steder at man ikke skal fjerne fan leaves overhovedet, da det er der alt energien sidder i og gødningen bliver optaget. Jorge Cervantes siger bl.a. at man overhovedet ikke skal fjerne blade før de er døde og, eller selvom de skygger for budsne, men det kan jeg kun se mening i hvis man dyrker udenfor. Jeg har bare virkelig meget lyst til at fjerne de store blade, så budsne får noget mere lys. Jeg har læst at hvis man gør det når de er i Blomst kan det give planten stress og at den vil bruge mere energi på at lave et nyt sæt blad i stedet for at producere buds.

Efter min mening, så ville jeg vente til uge 5-6 i blomst og så fjerne alt der skygger for buds.
Men hvad er jeres meninger og erfaringer omkring dette og hvad synes i jeg skal gøre :?:

Så er billederne tilbage :lol:

http://tinypic.com/r/qy5uo0/8
http://tinypic.com/r/5n3hgj/8
http://tinypic.com/r/35ioxg6/8
http://tinypic.com/r/20kvptd/8

Peace Out :peace:

- Timothy Leary

Senest rettet af gunnergøj 08 feb 2014 17:34, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
generelt er det bedst ikke at tage for meget af, men nogen gange kan det blive nødvendigt, at sige man aldrig må røre dem er lidt noget vrøvl, det kommer an på mange ting

hvis det går ud over lysgennemtrængning / fugtighed / luft cirkulation så kan man med fordel fjerne nogle

indica har osse mere hang til pruning end sativa da de bliver mere buskede, og nogle breedere foreslår endda selv at man gør det på deres strains

det lader til at du tænker dig om inden du bare klipper, så hvis du kun tager det mest nødvendige er jeg sikker på det er en fordel for dig

i mit eget grow prøver jeg at spotte fan leaves som vil skabe problemer senere og så fjerner jeg dem mens de er små, der er ingen grund til planten bruger en masse energi på at lave store blade som man så alligevel klipper af, så hellere fjerne dem tidligt så kan bruge energien et andet sted

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
jeg er enig med crime, og ofte sidder der fanblade og overskygger for en masse mindre fanblade og skud og samtidig sørge for at luft cirkulationen bliver noget bæ - det sker ved nogle planter og sommetider er det bedst at nappe bare nogle enkelte, man kan med fordel også nippe bladspidser af - det får ofte bladet til at stoppe helt med at vokse og på den måde kan man nærmest bestemme størelsen eller sige (stop hertil og ikke længere) men igen man skal ikke tage alt for mange - planten kan bruge næringen der er i disse blade især i slutningen af blomsterings perioden - ISÆR hvis man er ny til det med gødning og under-dosere en smugle.

og ja mht til at fjerne små fanblade inden de bliver for store er jeg også ret enig, det samme gælder små nye blomster der danner sig et godt stykke tid inde i blomst, eller skud der simpelthen intet lys får - dem fjerner jeg også altid tidligt, men igen man skal altid lige overveje vært enkelt nip så man ikke gør noget man fortryder :)

men en ting er sikkert - når fanblade er store og gule og du bare lige skal nærmest røre dem og så falder de af- ja der skal de bare væk - et kraftigt vindstød i naturen havde gjort det samme og de skygger for dine andre skud og tage en masse vind. men man finder hurtigt ud af metoderne hen af vejen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Fjerner selv kun dækbladene, når de er blevet gule.
Planten bruger bla bladene som et vanddepot, til dårlige tider.
Vil ikke gøre det hvis jeg var dig, men hvis det skulle være, så før blomst ihvertfald.
Pøj pøj med damerne, der i øvrigt ser lækre ud :D

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

nu bliver vandmangel nok ikke et problem - det er jo fordelen ved at dyrke indedøre i et mere kontrolleret miljø :)
men ja uddenfor ville jeg nok også bare lade det passe sig selv, medmindre det stod på min grund eller et par minutter på gåben derfra, så ville jeg nu stadig sørge at nipse det væk der intet lys vil få og som sidder nederst på planten, de skud er imo kun spild af tid :)

og jeg syntes nu der er synlige positive resultater hvis man gør sit fingerarbejde ordenligt - altså mht flottere og større skud - i forhold til en plante man bare har ladet passe sig selv 100 %

Dedikeret medlem
Brugeravatar

et enkelt lille tip, hvis du skal fjerne mange blade/bladsæt fra samme plante så gør det over nogle dage, fjern frek.s 1-2 om dagen, så bliver planten ik så stresset over det

gg, vand depot? det er da det mest vage argument jeg har hørt for at lade dem sidde, de har ikke brug for noget vand depot hvis man bare vander dem ordenligt, når du siger "dårlige tider" tror jeg mere du mener når du glemmer at vande dem

du lader til at være hoppet på vognen med at man under ingen omstændigheder må fjerne dem, men som jeg allerede har forklaret så kommer det an på utrolig mange ting,jeg vil mene at breedere ved hva de snakker om når de bruger 10 år på at lave et strain og tager flere hundrede kr for et par frø, og så foreslår at de skal prunes

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Crime@
Fortæller hvad min holdning er og hvad jeg selv ville gøre i ts situation.
Mine planter fik engang mug, de steder hvor jeg fjernede dælbladene (udendørs).
Vil da give ts ret i at det ser lidt crowdet ud i grorummet..
Hvad mener du at dækbladene er til for?

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

det må være et særtilfæld så, for jo mindre blade der er jo mindre chancer burde der være for mug fordi det er = bedre ventialtion :)
så det lyder mere som noget sygdom din plante havde geo, eller bare ren uheld. dækbladende /fanbladeer solfangere ? det er hvad de er til. self indeholder de vel også noget vand men sidder størstedelen af det ikke i stamme skud og/eller rodsystem ?

noget jeg har fundet ud at man i hvert fald skal passe lidt på med er at stole på sig selv for meget :) det er en god ide at lytte til hvad flertallet eller experterne har gode erfaring med (jeg er ikke en expert) - jeg har fandme mishandlet en del planter i starten ved at sige (tror lige den skal ha et nip af det her) os.v :lol: men sådan lære man jo også.

man kan også risikere der går "infection" i planten hvis man fjerner blade med et "beskidt" reskab eller lign, det kan også være der bare var den "rigtige" bakterie/svampe spore i luften på det "rigtige" tidspungt da planten fik et "sår" - der kan være sket så meget, men planten mugner altså ikke fordi du fjerner lidt blade sådan generelt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Crime@
Fortæller hvad min holdning er og hvad jeg selv ville gøre i ts situation.
Mine planter fik engang mug, de steder hvor jeg fjernede dælbladene (udendørs).
Vil da give ts ret i at det ser lidt crowdet ud i grorummet..
Hvad mener du at dækbladene er til for?

du kan slet ik sammenligne udendørs og indendørs, det er 2 helt forskellige ting

har du overhovedet prøvet at dyrke indendørs før ? lyder som om du prøver at trække på din udendørs erfaring som er rimelig irrelevant her

der er 10 gange større chance for mug ved at have en overgroet busk der holder på fugtigheden og blokere luft cirkulationen end der er ved at åbne op i det, det syntes jeg ikke er svært at se sammenhængen i, udover det har jeg aldrig hørt om nogen der har fået mug ved pruning, men så har man da osse hørt det med

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du svarer ikke på mit spørgsmål :)
Hvad er dækbladene til for - altså hvad er deres funktion?
Har prøvet indendørs, men gør det ikke mere..
Er mest til udendørsdyrk, det ser jeg som det bedste og billigste.

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

solfangere......... :D

tjaaa det er jo bare et spørgsmål om kvantitet og kvalitet - så simpelt kan det godt nok ikke stillles op meen..... alligevel lidt :D det kommer bare an på så fandens fucking meget :) det kan slet ikke betale sig at diskutere - det er vel en smagsag.

Junior medlem
Brugeravatar

Først og fremmest, tak for de gode råd, de bliver skrevet bag øret med det samme. Det lyder til at i ved hvad i snakker om og i snakker jo mest af alt fra erfaring og det var det jeg havde brug for at høre :rocking:

Der er ikke så meget og gøre ved det nu, men nu kan jeg forebygge det med de næste planter, som allerede er på vej og så må jeg fjerne nogle blade hen ad vejen som Crime er inde på. Nu skal der lige lys i teltet, så engang i aften fjerner jeg noget af det der blokere mest.

Men igen. Så er det også lidt et test run, da det er mit første grow og jeg har da allerede fået en del mere erfaring siden jeg startede. Jeg har ikke tænkt mig at dyrke de her sorter igen, men det var nogle jeg fik med da jeg købte mit grow gear, so why not use it. Har godt nok taget 2 kloner fra den store (Critical Kush), som man kan se i højre hjørne af teltet, fordi den er vokset for sindssygt igennem hele forløbet i forhold til de andre. Jeg vil finde ud af hvilke strains der passer bedst til mig, så der skal testes nogle forskellige. Har også købt nogle THC Bomb, da jeg synes den ser for lækker ud :P

De næste som er i gang i mit vegge/tørre telt er Cluster Bomb femi og nogle unknown regulære frø, som godt nok er en udendørs sort, der har været dyrket i mange generationer i dk. Jeg ved godt at jeg måske ikk får det bedste yield her første gang, da de jo er vant til et andet klima. Synes bare den er for lækker, så jeg har tænkt mig at tage kloner af dem og lave den til indendørs sort. Ved ikke hvor smart det er og dyrke udendørs sorter, indendøre. Er det noget i har en kommentar på :?:
Jeg har i dag klippet lidt af enderne på nogle af bladene, som i også var inde på, men jeg tager det hen ad vejen som dagene går og nu går der heller ikke lang tid før de skal toppes.

Lidt pics.

http://tinypic.com/r/2iu6es1/8
http://tinypic.com/r/v6jcir/8

Peace Out :peace:

- Timothy Leary

Senest rettet af gunnergøj 08 feb 2014 17:40, rettet i alt 2 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

har før dyrket en enkelt dansk potplante inde under 400HPS og det blev glimrende, det er self forskeligt fra sort til sort, men det man nok mest skal passe på specielt her nord på er ikke at vælge indedørs sorter der skal have alt for lang tid i blomst - og så dyrke dem udenfor, det har vi ikke lange nok somre til.
indedøre skal det nok blive til... et eller andet :D somregel - men der self planter der ikke er så glade igen for den kunstige belysning.

pas nu på ikke at vær for nazi med at nappe blade - den skal bestemt også bruge fanblade til at suge en masse energi i form af lys til sig, det er vigtigt, så vær nænsom når du tager blade, nogle gange vokser fanblade ud i en lille "busk" og nærmest overlapper hinanden og der kan det sommetider være en ide at hapse lidt af.

lav en growlog hvis du lyster- vi vil gerne følge med ! og husk at slette GPS data fra dine foto
viewtopic.php?f=17&t=38192&hilit=stripper

velkommen til psychedelia forresten ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Okay det iorden. De ser også ud til at trives indtil videre. Men nu må vi se. Jeg er ellers ganske overbevist om at man kan lave udendørs om til indendørs, ligesåvel omvendt. F.eks den jeg har her, har jo engang været indendørs sort, men er blevet lavet om til udendørs og den er helt vildt resistent overfor sygdomme og mug i forhold til andre som jeg har købt på nettet. F.eks havde jeg sidste år også et par originale lowryder og dem måtte jeg hugge ned før tid fordi der begyndte at gå mug i dem. Jeg fik et fint produkt, men det var også lige på et hængende kussehår, selvom de kun skal ha ca 8 uger. Måtte dog sortere en del mug fra. Tror det er nat temperaturen der gør det, så hvis man bare stiller sine planter indenfor om natten sker der vist ikke noget.

Skal nok være flink ved pigerne. Er ogs OK forsigtig, for jeg har ikke lyst til at fucke det op, så der bliver studeret grundigt,. kom godt nok til at overgøde dem på et tidspunkt med dobbelt ration alga-a-mic, fordi jeg kom til at kigge forkert på skemaet, hvilket resulterede i at de blev meget lysegrønne, men de er kommet sig igen.

Kan godt være jeg laver en growlog her en dag,.
Men ja. nu gir du mig sgu noia på. Synes ikke de links derinde virker på det topic, så sletter sku lige pics, hvis jeg kan :)

Og tak. Har været her i et stykke tid, men bliver nok først sådan rigtig aktiv, nu hvor jeg er begyndt at dyrke indedøre.

:peace:

- Timothy Leary

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ja :) alle indedørs har jo engang været uddendørs, (altså deres "forfædre") men du kan ikke "bare" lave den om. det kræver at du krydser sorter, eller stabilisere, udvælger fortrukne gener - og så en sjat held - og ikke mindst en ok sjat tålmodighed. så hvis du vil til at rodde med den slags skal du til at læse lidt om frø production meeeen..... lær nu lige at dyrk planten først og find nogle favorit sorter os.v :)

Alg a mic har nok ikke været den gruesomme - den kan man næsten ikke give for meget af (altså man skal self ikke give mere end der står på flasken) men den er godt nok svær at slå en plante ihjel med :D men alg a mic øger ph værdien en del, plus gødning (der både kan sænke og øge alt efter hvad du bruger) så husk at juster din ph værdi. og overvej i den veggetive fase at bruge det som bladspray (alg a) - det virker bare :) !

Dedikeret medlem

Nu har jeg ikke den store praktiske erfaring med cannabis, men jeg ved da, hvad et blad bruges til. Blade er ikke vanddepoter - tænk på en kaktus (hint: stængelen er et vanddepot). Blade forbruger vand og næring optaget af rødderne til forskellige biokemiske processer, herunder også fotosyntese, som er en process der foregår, i alt grønt væv på planten. For at den biokemiske fabrik et blad er, skal fungerer optimalt har den brug for lys og luft. Altså jo dårligere lysgennemtrængning og luft gennemstrømning der er til rådighed, jo mere mening vil det give at tynde ud i bladene. Hvis mange blade ligger og ned ad hinanden, uden der tvinges luft ind mellem dem, forbruger de hurtigt den lille smule CO2 der er i luften. Ingen CO2, ingen syntetisering af sukker.

Omkring gule blade, mener jeg at den eneste grund til at fjerne dem er æstetiske eller for at være på forkant med svamp og mug. De fleste planter, får gule blade af 3 årsager:

- De er ved at genoptage mobile næringsstoffer fra bladet, hvorfor det giver mening blot at lade planten optage hvad den kan bruge og smide bladet.

- De stabiliserer deres indre miljø ved at sende overskydende salte ud i enkelt blade og ofre disse, således resten af planten kan overleve.

- Bladet er inficeret og planten er ved at lukke af mellem stængel og petiole. Når der er lukket vil bladet selv falde af. Hvis man fjerner det "med magt", giver man blot planten et åbent sår.

Men men, det er i hvert fald teorien bag det, kogt lidt ned. Hvordan praksis forholder sig er måske en anden sag. Planter er vidt forskellige. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Ja det har de self hehe. Gider jeg sku nok ikke rode for meget med :mrgreen: Nu køre jeg bare lige dem her færdig, ser hvordan det bliver og så bliver mit næste projekt THC-Bomb, så kan det være jeg laver growlog på dem.

Nej den er ikke så slem den alga-mic der. Min PH-værdi ligger på en 7.0 med gødning i, men det var i vegativ fase med anden gødning og 8.1 i vandhanen. Måske jeg lige skulle tjekke næste gang jeg vander. Kan godt huske jeg læste i et topic herinde at alga-mic´n får PH´en til at stige. Jeg mangler også nogle ting, så bestiller PH-down med der. Helt sikkert, tak for tippet, skal da prøves :P

- Timothy Leary

Junior medlem
Brugeravatar

Hurtigt spørgsmål :shock:

Kan man godt justere PH-værdien imens der er gødning i eller skal det være sepereret ?

Peace Out.

- Timothy Leary

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

bare vent hehe :D hvis du får blod på tanden kan du simpelthen ikke andet, det sjovere at dyrke end det er at ryge det ;)
det er i hvert fald en god ide at indstille - og man kan vist godt få sig et meget billigt sæt til at justere ned med til en 100-120 kr - altså med væske til at justere, så det er ikke alverden. men selv tak du :) glæder mig til den growlog der hehe.

edit :
jeg plejer at hælde noget ph down i først - det kan jeg efterhånden nogenlunde på øjemål når jeg tager stilling til hvor meget gødning jeg skal have i, og så blande gødningen i bagefter, men det kan godt være lidt besværligt - jeg vil gætte på at de fleste blander gødningen i vandet og derefter indstiller ph'en med væske til det. jeg er bare lidt ocd agtig på det pungt og gør derfor tingende lidt anderledes, som mange nok vil ryste på hovedet af :D men altså.... det virker...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

en masse om blade

og god post randomname ! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]