Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 11:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej Psychedelia-folk.

Jeg er 3-4 uger inde i mit første grow. Det drejer sig om fruit spirit feminized frø, som er sået som et første forsøg, uden de store forventninger udover et tocifret antal gram pot.

De nederste blade, og nogle i anden række, er for en uges tid siden blevet gule og visne i spidserne, som man kan se på billedet. Jeg har læst frem og tilbage om det, men kan ikke finde ud af om det skyldes mangel på gødning, eller for høj varme el.lign.? Hvad kan det skyldes?

Ris og ros modtages gerne :)

Mvh kattelatte

Billede
Billede

Moderator
Brugeravatar

For mig at se, ligner det overgødning, hvilken jord har du brugt, og hvad har du gødet med? Har jeg ret så skyl rigelige mængder ugødet vand ud i potten, også kaldet flushing, for at skylle nogle af næringsstofferne ud af jorden.

Junior medlem
Brugeravatar

Kan ikke rigtigt forstå, hvis det skulle være overgødning. Synes ikke jeg har gødet ret meget. Jeg har brugt almindelig pottemuld og gødning. Jeg synes jeg kan læse mig frem til, forskellige steder at symptomerne også kan skyldes for lidt gødning - kan det passe?

Ifbm. flushing, hvordan sørger man for, at planten ikke får alt for meget vand?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
det kan sagtens være for lidt gødning, det plejer som regel også at starte i bunden, og overgødning i toppen

men inden du begynder at hælde mere blandet gødning i er det en god ide at finde ud af præcis hva for noget gødning det er den mangler, ellers risikere du at overgøde noget som den allerede har nok af

det kunne godt ligne at den mangler noget potassium, du kan selv lige kigge lidt rundt på siden her

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=231387

på kort sigt er der ikke rigtig noget der hedder overvanding, du kan sagtens hælde 3-5x pottens størrelse igennem, det bliver først et problem hvis man vander igen inden jorden er tør

Junior medlem
Brugeravatar

Crime skrev:
det kan sagtens være for lidt gødning, det plejer som regel også at starte i bunden, og overgødning i toppen

men inden du begynder at hælde mere blandet gødning i er det en god ide at finde ud af præcis hva for noget gødning det er den mangler, ellers risikere du at overgøde noget som den allerede har nok af

det kunne godt ligne at den mangler noget potassium, du kan selv lige kigge lidt rundt på siden her

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=231387

på kort sigt er der ikke rigtig noget der hedder overvanding, du kan sagtens hælde 3-5x pottens størrelse igennem, det bliver først et problem hvis man vander igen inden jorden er tør

Mange tak for svaret. Jeg hælder lidt til at tro, det er for lidt gødning så. Har lige givet den lidt mere i dag, men vil ikke give den hverken vand eller gødning de næste par dage. Håber det går i sig selv igen, og jeg kan få en fin førstegangs høst. Jeg vil kigge efter på siden, og finde ud af hvad den mangler :)

Moderator
Brugeravatar

Mit skøn var fortrinsvis baseret på de mørkegrønne opadstruttende blade, og den relativt hurtige visning af bladene, som alle sammen tyder på overgødning. I might be wrong but i might be right.

Gødning er ikke bare gødning, hvilken slags gødning bruger du? - brand, NPK-værdier eller lign. info vil være brugbart. Og hvilken doser har du gødet med?

Junior medlem
Brugeravatar

Bismann skrev:
Mit skøn var fortrinsvis baseret på de mørkegrønne opadstruttende blade, og den relativt hurtige visning af bladene, som alle sammen tyder på overgødning. I might be wrong but i might be right.

Gødning er ikke bare gødning, hvilken slags gødning bruger du? - brand, NPK-værdier eller lign. info vil være brugbart. Og hvilken doser har du gødet med?

Tak for din vurdering Bismann, kan godt se hvad du mener. Jeg synes bare det er svært at vide, om symptomerne er pga det er overgødet eller undergødet (det starter for neden med de ældste blade).

Jeg har brugt "almindelig" blomstergødning, som jeg også bruger til tomatplanter mm. Det er helt sikkert ikke det optimale, men da det er mit første grow, prøver jeg at holde det så simpelt som muligt, og ja som sagt at få XX gram pot ud af det. Jeg har også set mange billeder af folk med lignende blade, der alligevel får en nogenlunde høst - kan det passe?

Mvh kattelatte

Moderator
Brugeravatar

Altså hvis der ikke rettes op på problemet, så vil det formegentlig fortsætte og sprede sig, det er ret sikkert et nærringstofs relateret problem. Som jeg ser det har du kun gjort det sværere ved at vælge en random gødning! Vil man gøre den nemmere for sig selv så kan man købe flydende gødning beregnet til formålet fra f.eks. biobizz, canna mm. Køber man en grow/vegge gødning og en bloom/flower gødning indenfor serierne, så er man som regel godt kørende, og man behøver ikke korrigere for en fra starten uhensigtsmæssig relativ fordeling af nærringsstoffer i den gødning man bruger.

Junior medlem
Brugeravatar

Bismann skrev:
Altså hvis der ikke rettes op på problemet, så vil det formegentlig fortsætte og sprede sig, det er ret sikkert et nærringstofs relateret problem. Som jeg ser det har du kun gjort det sværere ved at vælge en random gødning! Vil man gøre den nemmere for sig selv så kan man købe flydende gødning beregnet til formålet fra f.eks. biobizz, canna mm. Køber man en grow/vegge gødning og en bloom/flower gødning indenfor serierne, så er man som regel godt kørende, og man behøver ikke korrigere for en fra starten uhensigtsmæssig relativ fordeling af nærringsstoffer i den gødning man bruger.

Det lyder klart som det rigtige at gøre, især når jeg er nybegynder indenfor grow, og ikke lige kender aalt for meget til de rigtige næringsstoffer osv. Det er som sagt et førstegangsforsøg, og jeg har desværre ikke penge til cannabis-gødning pt, men det vil jeg klar købe (og generelt give mine kommende planter bedre forhold), når jeg får lidt flere penge.

Jeg bruger lige udelukkelsesmetoden og spørger; Kan det egentligt have noget med lysforholdene at gøre? - jeg tænker at det er de nederste blade, som ikke får ligeså meget lys (jeg har desværre ikke andet end et spejl, der reflekterer en smule på de nederste blade).

Mvh

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hej Kattelatte.

Jeg hælder også til at tro at der er tale om overgødning. Når du bruger en eller anden random gødning så kan du hurtigt komme i problemer fordi du risikere at overgøde med et eller flere specifikke næringsstoffer på samme tid med at du faktisk også kan risikere at under gøde med andre. Hvilken NPK værdi har din gødning? Der skulle gerne stå N-P-K bag på din gødning med 3 tal som angiver indholdet i procenter.

Da du allerede har gødet igen så vil jeg råde dig til at holde meget nøje øje med den og hvis det bliver værre så skyl den godt igennem med vand samt anskaf dig en anden gødning.
Du siger godt nok at du ikke har råd til det men har du tjekket hvad det koster? Du kan få en liter til vegge og en til blomst for omkring 250 kr online inkl levering og det holder MEGET længe hvis du bare dyrker et par planter af gangen.
Som alternativ så kan du forsøge at finde en billigere udgave i et havecenter med en NPK værdi som matcher en anerkendt hampe gødnings værdi men jeg tvivler på at der er det helt store at spare.

Til dit spørgsmål om hvor vidt at planten kan nå at give et okay udbytte så er svaret helt klart ja, HVIS du får løst dens problemer. Hvis ikke så vil den i bedste fald have en svært begrænset vækst og blomster udviklingen vil være forsvindende lille.

Og nej, det har helt sikkert ikke noget med lysforholdene at gøre. Jeg er 99% sikker på at det er næringsstof relateret.

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Farmand.

Tak for svaret, det er dejligt at kunne få hjælp fra erfarne!

I min gødning er der 7% Kvælstof (N), 1% Fosfor og 5% Kalium (K).

Indtil videre er det ikke blevet værre med de gule blade, men jeg vil være mere opmærksom på gødningstilførslen frem over. Kan det have forværret det, at jeg har gødet det min. en gang, hvor planten ikke vildt meget vand (jeg mener at koncentrationen af gødning har været højere)? - Puha, det skærer nok i en bare lidt "erfaren" grower's øre, men alting har jo en start..

Jeg har undersøgt priserne på gødning, og du har ret; det er ikke en formue man skal af med, dog sidder jeg utroligt stramt i det denne måned, så foretrække at vente, medmindre det går mere ud over min plante.

Mvh Kattelatte

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Okay. Din gødning har et fint indhold af Kalium men Kvælstof værdien er alt for høj og fosfor er noget for lav til blomstringsperioden.

Til sammenligning så kan jeg fortælle dig at Cannas syntetiske blomstrings gødning har en værdi der hedder 2-2-4, mens deres økologiske udgave har 2,5-2-5.
Cannas syntetiske vegge gødning har en værdi på 3-1-4.

Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål. Det siger vel sig selv at hvis der tilføres en for stor mængde gødning så vil det have konsekvenser men om det giver anledning til problemer at gøde en optimal mængde men i for kraftigt et blandingsforhold, det ved jeg faktisk ikke, men jeg vil helt klart tro at det vil give problemer da rødderne formengleligt begynder at dø ved tilførsel af en for kraftig koncentration i samme stil som det ses med blade som er blevet sprøjtet med en blanding som indeholder for mange næringssalte, hvor grænsen går ved jeg dog ikke.

Her er et lille råd med hensyn til det med erfaring. Jeg har god erfaring med at skrive ting ned så snart jeg lærer noget nyt inden for dyrknings området. Det kan være alt muligt.
I dit tilfælde ville jeg feks noterer mig noget i stil med "fokus på ikke at overgøde", "anskaf en mere egnet gødning + NPK anvisninger" osv. Med tiden vil du få en lang liste over alle mulige små ting som du har lært undervejs og ved at kikke på seddelen en sjælden gang i mellem så kan du hurtigere integrere det lærte på rygraden så du ikke laver den samme fejl igen. Min kæreste sagde engang noget i stil med "en god gartner er ikke en som ingen fejl laver, men en som ikke begår den samme fejl 2 gange" og det mener jeg bestemt er korrekt da man ofte bliver nødt til at lærer diverse ting via "trial and error" på dette område.

Altså, jeg vil bestemt tro at det kommer til at gå ud over din plante at vente, for du bliver nødt til at nedsætte gødnings mængden betydeligt hvis de ikke skal få kvælstof forgiftning og det vil uden tvivl give dig en seriøs fosfor mangel når de er nået nogle uger ind i blomst. Spørgsmålet er om du kan nå at strække den til september ved at nedsætte mængden da de først bliver rigtigt sultne efter fosfor når de går i blomst.

Junior medlem
Brugeravatar

Igen super fedt med engageret og meget nyttige svar!

Det er en god idé med en liste, så man kan kigge på den, når er skal plantes igen. Jeg overvejer pt. at sætte planten i blomst omkring september - måske lidt senere. Jeg har bestemt mig for alligevel at få anskaffet gødning, selvom økonomien er presset. Jeg tænker at købe 1 Ltr Canna Terra Vega og 1 Ltr Canna Terra Flores - ville det ikke matche mine behov?

Mvh Kattalatte

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det ville dække dit behov rigtigt fint, men når du alligevel skal til at købe 2 liter fra bunden så vil jeg råde dig til at købe den økologiske udgave. Virker lige så fint, samme pris (nogle steder marginalt dyrere), bedre slutprodukt (smagen især) samt diverse andre fordele som der nu engang er ved økologiske produkter.

Cannas øko linje hedder "canna bio" vega/flores.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]