Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hvor tit kan man spraye planter med vand der indeholder carbondioxid?
Har læst frem til, at man ikke skal vande rødderne med det, siden det kan svitse dem,
men er der nogle fare ved at der optages Carbondioxid gennem bladene
Er der folk på forummet der har eksperimenteret med dette før?
:mrgreen:

Edit:
http://spot.colorado.edu/~basey/ldanzell.html

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har ikke prøvet at spraye danskvand på planterne, men jeg har vandet med danskvand og haft gæret vin inde hos planterne. Ingen af delene gav en mærkbar effekt. Jeg tror din tid er bedre brugt på andre ting.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Der er ingen fare for rødderne ved at vande med CO2 holdigt vand. De gør det jo også på den side du linker til.

CO2 optages hele tiden gennem blade, på præcis samme måde, som når du sprøjter danskvand på dem. CO2'en fordamper fra vandet, og noget af den forvilder sig ind i bladet. Så det vil helt klart heller ikke skade dine blade. :)

Det lyder for mig som komplet spild af penge at vande med danskvand. Jeg skal dog ikke fornægte at den CO2 der damper op, hvis man vander med CO2 holdigt vand, kunne bidrage en målbar effekt. Eller at kulsyren ændrer på jordens kemi og øger biotilgængeligheden af nogle mineraler. Det vil dog helt klart ikke være det værd rent økonomisk, og jeg tror at effekten, hvis nogen, vil være meget lille.

Moderator
Brugeravatar

@Randomname
Kulsyren sænker vel pH'en nævneværdigt i vandet, så hvis man først pH-justere vandet for derefter at tilsætte kulsyre så bibringer man vel et surt miljø i jorden og dermed forringer næringsoptagelsen. Ved godt kulsyren fordamper, men noget af det vil stadig være bundet til vandet, længe efter.

Tilsætter man CO2 (til luften), bør man sørge for at have et lukket system, så udsugningen ikke bare fjerner det igen. Så skal man sørge for at fjerne fugtighed og varmen på anden vis (f.eks. aircondition, affugtere og lign.). Ud fra hvad jeg har læst mig til, synes jeg ikke det er omkostningerne værd, og det er ikke ofte at CO2 tilgængelighed er en flaskehals i små hjemmesetups.

Dedikeret medlem

Njah, i karbonerede drikke er der meget meget lidt kulsyre. Langt det meste CO2 findes opløst i vandet (hvorfor det også bruser så meget). I det forsøg OP linker til, er der også tale om alene at vande med danskvand. Det er ikke et additiv men en substitution for det almindelige vand. :)

Hvis man går ud fra blot at tilsætte lidt danskvand til sin gødningsblanding, og bruge det som et additiv, tror jeg danskvandet er så tyndt, at pHen i hele blandingen ikke rykkes meget. pKa'en for kulsyre er trodsalt også på 3,6. Så der skal jo mange liter til at forrykke noget specielt.

Derved stadig ikke sagt, er der er nogen fordel ved at bruge det. Der er så mange fejlkilder i det link, og de kan heller ikke kan få det til at virke..

Moderator
Brugeravatar

Jeg mente også at man pH justerede, og så derefter tilsatte kulsyre (f.eks. via patron) ikke at man tilsattte dansk vand. Der vil jo ske en gas-udveksling, men over tid, og vandet vil stadig være mere surt, end før man tilførte kulsyren, selv flere timer efter. Jeg er enig i at det formegentlig ikke bliver et problem, og for det meste ikke hvis man ikke pH-justere, men det kan risikere at skade.

Dedikeret medlem

Ja ok, på den måde. Tjoh, men planterne i forsøget TS linker til, tog jo ikke skade af at blive vandet med karboneret vand alene hvilket jo må have en pH på omkring 3,6. Men jo, jeg er da også af den opfattelse at det at vande med en lav pH burde føre en hel stribe af problemer med sig, for de fleste planter i hvert fald..

Jeg kan ikke finde noget som helst om, hvor hurtigt kulsyre omdannes til CO2 uder atmosfærisk partialtryk. Men man kan selvfølgelig købe en danskvand og nogle pH-stix. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]