Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 09:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg håber virkelig jeg kan få lidt hjælp her. På mine fine unge planter (18 dage gamle) er bladene begyndt at hænge lidt især på 2 af de 4. Jeg har givet dem omkring 12 ml vand (De er i 2,5-3 liters potter) hver 3-5 dag, har bare hældt noget postevand i en flaske og ladet det stå uden låg i stuen i en dag eller to inden vanding, har ikke målt PH værdi på det eller noget.

Jeg har ikke tilføjet noget gødning endnu, da jeg synes at have læst, at det ikke er nødvendigt i de første 3-4 uger. Men kan det skyldes mangel på nitrogen? Og bør jeg overveje at tilføje gødning til dem nu her? Det kan vel også være et tegn på overvandning ikke? Jeg har ellers været meget påpasselig mht. ikke at give dem for meget vand, da jeg ved at det i værste fald kan være fatalt.

Bladenes farve ser egentlig ret sund ud, jeg har ikke spottet noget decideret gult på dem endnu. Bladene er måske blevet en anelse lysere på de to planter hvor bladene hænger lidt mere, men ikke noget der er særligt i øjefaldende.

Ville super gerne lægge billeder ind af planterne, det ville også gøre det nemmere for jer, men jeg ved simpelthen ikke hvordan man gør, og det virker i det hele taget ikke som noget der kan lade sig på en ipad :/

Håber meget på lidt hjælp fra jer og på forhånd tak!

Medlem

Hey! Mener du 120ml? Hvis dine planter står i 2,5-3 liters potter og du giver dem 12ml vand, så tror jeg du har svaret.

Vand potterne godt igennem, hvis de stadig hænger så skriv igen :)

Medlem

Tak for svaret Jon. Jo jeg mener 120ml :) Havde givet dem et godt skyld lige inden jeg skrev indlægget og nu ser de fantastisk livlige ud igen, så det var helt sikkert derfor. Kom til at være lidt for nærig med vandet, men så lærte man jo det :)

Medlem

Cool :) Gro godt!

Moderator
Brugeravatar

Når du mærker de er ved at være tømt for vand, så løft potterne og få en føling med hvor meget de vejer i den tilstand, så har du en føling med hvad de skal veje når de mangler vand. Når du så vander, så giv dem en ordentlig omgang så det minimum begynder at løbe vand ud af drænhullerne, fjern derefter vandet fra underskålene efter en times tid. Vand så derefter først når jorden igen er tør og potten vejer ca. det samme som overnævnte tilstand. Det er nem, og rimelig proven måde at undgå under og overvanding. Det har også det den effekt at der bliver hentet ny ilt ned til rødderne som vandet presser den gamle luft ud og suger ny luft ind oppe fra. Så vand meget men sjællent er mit råd.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]