Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 01:53


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 jan 2017 02:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hey psy, jeg leger med tanken om at bevæge mig ud i noget hydro grow, og da jeg har de tekniske erfaringer som jeg har, ville det være super fedt med lidt hjælp til selve metoden/metoderne jeg skal benytte mig af. Jeg har kigget på et dryp system, og et ebb and flow system, men ved ikke hvad der er bedst.

Har i nogle erfaringer i vil dele med mig? :)

Min idé går ud på at jeg vil prøve og automatisere dyrkningsprocessen så vidt muligt, med automatisk gødningstilførsel, vanding, fyldning af reservoir, mm.

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2017 10:46 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5085
Noget jeg finder relevant er hvor meget de larmer, ved drip har man hele tiden en rislen af vand, ved ebb and flow har lidt larm når trayet fyldes og tømmes og ved en DWC har man lyden af luftboblerne der bryder vandoverfladen. Drip og DWC har den fordel at lyden er relativt stabil og glider lidt ind i kølernes larm, selvom lyden af rindende vand godt kan være frustrerende. Ebb and flow larmer kun engang imellem, f.eks. hvert kvarter, men det gør også at man nemmere ligger mærke til det.

Noget andet er hvor driftsikre de er, og her har DWC den fordel at selvom pumpen skulle skulle stoppe med at virke, så er der både vand til planterne og ilt i vandet længe, og der går altså en del tid før det bliver et problem. Ved drip system er man fucked hvis pumpen stopper, da mediet derved hurtigt vil blive tørret ud, og dermed også planterne. Det samme med Ebb and flow, hvor der yderligere er det problem at pumpen nemt stoppes til, da trayet typisk tømmes igennem samme vej som vandet blev fyldt - gennem pumpen. Diverse smådele fra rødder, leca, kokosfibre, perlite eller hvad man vælger at bruge som medie, kan altså hurtigt stoppe enten pumpe eller filter/rist til, med det resultat at trayet enten ikke fyldes, eller ikke tømmes.

Jeg ville nok gå efter DWC hvis man skulle være så hands off som muligt. Jo større reservoir man bruger jo mindre er behovet for at udskifte vandet, og jo mindre følsomt er det for pH og nærringsudsving. Det gælder i øvrigt for alle setups.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2017 11:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Bismann skrev:
Noget jeg finder relevant er hvor meget de larmer, ved drip har man hele tiden en rislen af vand, ved ebb and flow har lidt larm når trayet fyldes og tømmes og ved en DWC har man lyden af luftboblerne der bryder vandoverfladen. Drip og DWC har den fordel at lyden er relativt stabil og glider lidt ind i kølernes larm, selvom lyden af rindende vand godt kan være frustrerende. Ebb and flow larmer kun engang imellem, f.eks. hvert kvarter, men det gør også at man nemmere ligger mærke til det.

Noget andet er hvor driftsikre de er, og her har DWC den fordel at selvom pumpen skulle skulle stoppe med at virke, så er der både vand til planterne og ilt i vandet længe, og der går altså en del tid før det bliver et problem. Ved drip system er man fucked hvis pumpen stopper, da mediet derved hurtigt vil blive tørret ud, og dermed også planterne. Det samme med Ebb and flow, hvor der yderligere er det problem at pumpen nemt stoppes til, da trayet typisk tømmes igennem samme vej som vandet blev fyldt - gennem pumpen. Diverse smådele fra rødder, leca, kokosfibre, perlite eller hvad man vælger at bruge som medie, kan altså hurtigt stoppe enten pumpe eller filter/rist til, med det resultat at trayet enten ikke fyldes, eller ikke tømmes.

Jeg ville nok gå efter DWC hvis man skulle være så hands off som muligt. Jo større reservoir man bruger jo mindre er behovet for at udskifte vandet, og jo mindre følsomt er det for pH og nærringsudsving. Det gælder i øvrigt for alle setups.

Lige mine ord, Bismann :D
Det er for mig den helt store fordel ved DWC, at det ikke går helt i hegnet, hvis pumpen står af. Hvis man køber en ordentlig pumpe, vil larmen heller ikke være et kæmpe problem.
En ting man lige skal være opmærksom på ved DWC er vanddybden. Du skal hellere benytte lavere end højere resovoir. Jo højere vandsøjle, jo større tryk skal pumpen levere, for at overkomme trykket i vandet, og det nedsætter luftstrømmen betragteligt. Det har faktisk stor betydning. Selvom en vandsøjle på 30cm ikke ser voldsomt ud, så kræver det en del af pumpen, at arbejde imod trykket. Jeg kender en der lavede et DWC setup der var omkring 70cm dybt, og luftpumpen kunne kun lige præcis prutte nogle få bobler ud gennem vandet, når luftstenen lå på bunden.


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team