Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 apr 2024 06:15


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 maj 2017 03:30 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Hey guys jeg bokser lidt med temp og fugtighed i mit telt

Telt er 240/120/200

2x600whps

Udsugning - prima klima 800 m3

Aktiv indsugning - kan ikke huske præcist men omkring 140/150 m3

2 ventilatorer

Gror hydro

......

Efter at have skiftet til 2 lamper er temp umulig kontrollere ryger over 30 grader :( er min udsugning for lille og hvor høj m3 skal jeg finde??? Evt nogen der ved hvordan man regner behov for udsugning ud???

Syntes også det er en udfordring holde en god luft fugtighed i telt fordi....i gættede rigtigt - udsugning suger al fugt ud af rummet :)

Den skide udsugning ... håber i kan hjælpe


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 10:21 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Den bedste løsning er nok at købe 2 cooltubes, selvom det også er en løsning der koster lidt. Det er et glasrør der monteres rundt om pæren, så du kan køle den seperat fra rummet omkring den.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 10:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Tak tak Bubber jeg kender godt til cool tubes men havde bare håbet det kunne lade sig gøre uden - men du har fuldstændig ret meget effektiv løsning der dog desværre tager lidt af poweren med glas foran pæren - men omvendt kærer jeg nu kun med en lampe for holde temp nede så ville uden tvivl være bedre :) men kan det virkelig ikke lade sig gøre med en stærkere udsugning? Det jo ikke sommervarmen der er problemet(endnu)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 11:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Her er lidt beregning, man skal kende luftens fugtighed ig både ind og udblæsning for at kunne beregne ventilationsbehov nøjagtigt. En vejledende tilnærmet tal er at for at øge temp 1 C i 1 m3 luft skal der bruges 0,36 wh.
Du fyrre 1200 watt af i teltet så hvis indgang er 20 C og udgang skal være 28 C giver det 1200/ ((28-20)*0,36 ) = 417 m3 pr time.

De fleste ventilator leverandører angiver m3 pr time som friblæsning, dvs uden modstand i rør for og efter. Så det kræver lidt mere at beregne hvor meget der bliver ventileret, med at aktuelt setup af rør slanger og bøjninger.

Hvad med at erstatte noget af HSP lyste med LED, på den måde kunne det indgå i at holde den rigtige temperatur i teltet. Du vil så samtidig kunne justerer på ventilation så luftfugtighed holdes OK


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 11:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Super men det vil så sige ud fra din udregning at min 800m3 udsugning burde kunne holde temperaturen på ca 28 grader???

Eller er det ikke nok kun at have tilstrækkelig udsugning i forbindelse med varme??.

Jeg suger frisk luft udefra og kører om natten og jo har faktisk overvejet bytte den ene hps ud med en led men vil sq bare så gerne have fuld smæk for skillingen med mine nye super hps pærer ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 14:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5086
En ide er at lade noget af varmen gå til at hæve fugtigheden. Køb en sort murespand og et mørkt håndklæde, fyld vand i spanden og hæng håndklædet op så det er dyppet i vandet, men at det meste af håndklædet hænger frit. Håndklædet vil således suge vandet op og pga. den store overflade og farven vil varmen effektivt bruges til at fordampe vandet og dermed øge fugtigheden og sænke temperaturen.

Derudover vil jeg som Bubber anbefale et par cooltubes, og bruge din indsugning til at flytte luften i dem, og så bare kører med passiv indsugning (åbent hul)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 20:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Okay det Lyder sq smart og skal prøves :) ja jeg ved det godt - cool tubes er geniale også som det blir varmere udenfor snart og den smule mere knald du får på lyset ved bruge almindelige skærme går nok lige op i forhold til generne fra for meget varme - så passiv indsugning - bruge indsug til udsug fra lamper og så bruge den anden til alm. Sug fra teltet???


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2017 23:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5086
Ja, præcis - måske lige ud over at jeg ville puste luften gennem cooltubesne, da luften godt kan blive meget varm, og en kanalventilator ikke har så godt af at suge varm luft igennem motoren. En fordel ved cooltubes er også at pærene kan komme tættere på, hvilket mere end kompenserer​ for den smule lystab som glasset tager (ud over dem smule UV, som HPS typisk giver, som ikke kommer igennem glasset). Fordobler man afstanden fra lys til planter, så begrænses lysintensiteten til ¼, så det kan godt betale sig at minimere afstanden så meget som muligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2017 09:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Ok det giver god mening og tak for de gode råd de herrer :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2017 15:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Kører fremragende nu - kører stadig alm skærme men efter opgradering af udsugning ingen varmeproblemer længere - endnu ihvertfald :) men efter skift af udsugning er der nu så meget sug at det nærmest ser ud som om teltet er ved at implodere... men mon ikke det går???


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2017 15:51 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5086
Der skal helst være lidt vakuum i teltet, det er det der sørger for at lugten kun kommer ud gennem kulfilteret. Hvis det bliver for voldsomt kan man købe en regulator til kanalventilatorer, så man kan skrue ned for udsugningen efter behov. Men ellers kan man sørge for uforhindret adgang i indsugningen (evt. åbne et til af indsugningshullerne), så skulle det gerne begrænset vakuumet lidt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2017 23:29 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Ok cool så det er altså ikke nødvendigt at teltet er hermetisk lukket udover selvfølgelig lugten fra bageriet kan gi ballade


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2017 23:32 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Min pH værdi falder forresten - fra 5,8 til 5 på er par dage den plejer sg da at stige hva? Der må være noget uldent i vandet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2017 00:43 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5086
Nej der skal netop være åbent for neden ved passiv indsugning. En tommelfingerregel siger at arealet på indsugningen skal være det dobbelte af hullet til udsugning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2017 07:17 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 mar 2017 18:30
Indlæg: 39
Okay jeg har jo indsugning selvfølgelig men med slange ud af vindue - men ok super og dobbelt areal af indsugning - lærer noget nyt hver dag :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team