Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 01:34


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 maj 2017 20:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 12 nov 2013 19:56
Indlæg: 18
Hej alle!

Hvad er jeres erfaringer med forspiring?
Har planterne bedst af at blive forspiret f.eks. i fugtig køkkenrulle, eller skal frøene helst bare puttes i jorden og spire på den naturlige måde?
Jeg tænker, at selvom planterne måske vokser hurtigere hvis man har forspiret dem, kunne jeg forestille mig, at det også stresser dem, først at blive plantet i jord efter spiring.

Jeg er med på, at man skal lade jorden tørre lidt ud ind i mellem vandingerne, når først planten er brudt gennem jordoverfladen.
Men hvor meget vand skal man give dem før de er brudt frem?
Jeg har læst flere steder, at jorden skal være fugtig men ikke mudret. Men menes der her udelukkende overfladen af jorden (inkl. 1-2 cm ned), eller bør man f.eks. vande hele jorden igennem inden plantningen?
Når man køber en almindelig sæk plantemuld, vil jeg jo sige at jorden er en smule fugtig allerede - dvs. den er ikke udtørret - men skal den være mere fugtig endnu, eller hvordan?

Tak for svar :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2017 20:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Der er masse youtube videoer med gode instruktioner til spiring og potning.
Brug noget spire muld, ikke alm pottemuld, da det er for gødet til at starte med. Jorden skal være godt fugtig. Fugt evt jorden i en spand inden den fyldes i spirepotterne. Dæk spirepotteren så de ikke tørre ud.
Sørg for at der er god dræn i bunden af spire potterne så overskydende vand kan komme væk. De må ikke stå og soppe i en underskål.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2017 22:25 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 12 nov 2013 19:56
Indlæg: 18
Ryhudaso skrev:
Der er masse youtube videoer med gode instruktioner til spiring og potning.
Brug noget spire muld, ikke alm pottemuld, da det er for gødet til at starte med. Jorden skal være godt fugtig. Fugt evt jorden i en spand inden den fyldes i spirepotterne. Dæk spirepotteren så de ikke tørre ud.
Sørg for at der er god dræn i bunden af spire potterne så overskydende vand kan komme væk. De må ikke stå og soppe i en underskål.


Tak for det, jeg prøver at kigge ad på youtube :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2017 11:13 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5085
Mht. forspiring så er den store fordel, at man nogenlunde ved hvor mange planter, der kommer op. Det kan være en fordel hvis man ikke har så meget plads. Ellers er der færre fejlkilder ved bare at lade dem spirer i jorden. Man kan med fordel smide frøene i et glas vand og stille det i et mørkt skab. Når frøene synker til bunds, så er de klar til at komme i jorden, frø der efter flere uger ikke synker til bunds, vil med stor sandsynlighed ikke spirer, men man kan forsøge at 'clicke' dem, for at give dem en sidste chance, eller putte dem i jorden alligevel og håbe på at de kommer op alligevel.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team