Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 23:13


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 jul 2017 13:36 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jul 2017 13:26
Indlæg: 17
Geografisk sted: SydJylland
Det er mig som nybegynder en stor gåde hvorfor en af mine planter er begyndt at vise tegn på dårlig trivsel som i kan se på billedet nedenunder.
Så jeg håber at kunne finde en cannabis læge herinde der kunne stille en diagnose på min lille ven?
Billede Billede

_________________
Jo mere man ved, jo mere ved man, man ikke ved.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2017 14:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Det ligner overgødning :?

Du kan evt. kigge under problemer i CF guiden:
https://psychedelia.dk/cf/

Eller google nutrient burn


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2017 14:39 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jul 2017 13:26
Indlæg: 17
Geografisk sted: SydJylland
Alf'n: Jeps jeg har osse været inde og kigge på Christians guide men kunne simpelthen ikke bliver enig med mig selv. Om det var for meget gødning eller for lidt gødning? Så takker for din mening :)

_________________
Jo mere man ved, jo mere ved man, man ikke ved.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2017 15:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
I mit hoved virker det mest sandsynligt at det er overgødning der er synderen til dine planters lidelser.
Des videre har du den seneste tid efterspurgt råd ang. gødningen af dine planter, hvoraf man yderligere kan forestille sig at du har overdrevet brugen for at efterkomme den manglende gødning. Det er jo ikke ligefrem uset at vi mennesker forsøger at indhente det "forsømte".
Så hvis jeg var dig ville jeg gennemvande potten med daggammelt postevand og kun vande med postevand i minimum en uges tid.

Kopieret fra CF guiden er følgende:
Typiske tegn på for megen eller for kraftig gødningsblanding er :

1) bladene folder sammen på midten, og/eller peger/stritter opad.

2) Bladene føles pludseligt "spændte" og hårde. (Hvilket skyldes at planten suger mere vand til sig for at sænke PH-niveauet, og at dette får bladenes celler til at blive mere vandholdige, og dermed hårde og udspilede)

3) bladenes spidser krøller enten op eller ned.

4) grålige/brune pletter opstår, enten på selve bladene, rundt i kanten af bladene, eller kun ved spidsen af bladene.

5) bladene bliver gule og dør.


Hvilket mine sanser siger mig, er en præcis beskrivelse af udseendet på dine planter.

Endvidere skriver han bla. under magnesium mangel:
Magnesium mangel : Magnesium mangel er forholdsvis almindeligt. Bladene bliver først gullige, og begynder derefter at dø. Først imellem årene på de ældre, lavere blade, senere breder det sig. Det er karakteristisk at årene på bladene forbliver grønne.
... Bladene kan begynde at folde sammen på midten og pege opad hvis det er slemt. - Dette kan de som sagt også finde på hvis du bare giver dem for meget gødning i det hele taget, så hvis du har en plante der ser ud som den herunder, skal du nok først overveje om du bare giver for meget gødning.


Da åren på dit blad syntes at være blegnet, mistænker jeg det derfor ikke at være magnesium mangel.
De første billeder du delte i din tråd "nybegynder" bærer da også præg af overdreven gødning (brændt opadkrøllet bladspids).
Og selv om jeg ikke er særligt erfarren (2 sæsoner), og det efterhånden er 3 år siden jeg dyrkede, så husker jeg da stadig mine egne fejl og problemer, og lige netop overgødning, tror jeg alle oplever.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2017 16:01 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jul 2017 13:26
Indlæg: 17
Geografisk sted: SydJylland
Alf'n: Ja jeg tænkte det nok... Det er fordi jeg har købt ny muld med gødning samtidig med jeg har gødet og det skal man ikke gøre kan jeg nu konstatere. Jeg takker mange gange for din mening/vurdering jeg har nu skyllet den igennem og omplantet den. Så må vi bare håbe den overlever hvilket jeg tror da den har mange andre fine blade?

_________________
Jo mere man ved, jo mere ved man, man ikke ved.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2017 16:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Selv tak. Jeg købte også bare pottemuld fra netto i sin tid, og det virkede egentligt fint nok. Jeg ved ikke om omplantningen var nødvendig da det kan stresse planten, men overleve skal den nok. :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2017 16:34 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jul 2017 13:26
Indlæg: 17
Geografisk sted: SydJylland
Alf'n: Tror osse pottemulden havde riglig af gødning i sig. Så nu vil jeg ikke gøde før jeg kan begynde at se tegn på mangel af gødning. Jeg tænkte bare jeg ligeså godt kunne tage den ud af den beholder som jeg plantede dem i og plante dem i haven da de alligevel står udenfor tænkte jeg de ligeså godt kunne stå i jorden. Men gjorde det meget blidt og beholdte alt jord omkring røderne så den ville mærke mindst mugligt til flytningen.

_________________
Jo mere man ved, jo mere ved man, man ikke ved.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team