Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 06:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: LED-lys
Indlæg: 05 dec 2017 17:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2015 12:04
Indlæg: 164
Hey alle sammen. Jeg har planer om at begynde på mit første rigtige inde-grow i det kommende år. Jeg har kigget på LED-paneler, men det er jo en jungle :-?

Jeg har dog én bestemt lampe i kikkerten: PHYTOLED NX2 200 FULL CYCLE. Jeg tænkte om der var nogle rare mennesker derude, med forstand på LED belysning, der kan fortælle mig om denne lampe vil være i stand til at give et ordentligt udbytte på 60x60 cm.

Jeg ved godt at det ikke kan lade sig gøre at give et entydigt svar på dette, da der er mange faktorer på spil. Jeg ville dog blive glad for et kvalificeret svar.

På forhånd tak! JonnieBoi :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: LED-lys
Indlæg: 05 dec 2017 22:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Du har ret det er en jungle. Den LED enhed du har fundet kan jeg ikke finde noget spektrogram på, og de tekniske oplysninger er ringe. Så der er umuligt at sige om den er i top eller bund af lyskvalitetsskalaen. Jeg syntes generelt at billige LED grolys har alt lys i to snævre områder omkring 460 og 630 nm, hvor de dyre har bredere områder omkring de to bølgelængder.
Den er prismæssigt i niveau med den store mellemgruppe.
Det er efterhånden ikke lysdioderne og spektret der er noget i vejen med, det er ventilator og elektronik der fejler. Så alt i alt er det en passende effekt/størrelse til et lille grotelt på 60x60. Der er mange grønne butikker der sælger den - hvilket måske er en godkendelse i sig selv.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: LED-lys
Indlæg: 07 dec 2017 00:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2015 12:04
Indlæg: 164
Tak for dit gode og uddybende svar :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: LED-lys
Indlæg: 09 dec 2017 03:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 maj 2014 12:59
Indlæg: 133
Hej Jon

Den lampe du henviser til er af den gamle LED teknologi. Den består af 64x2 watt epi chips og yder maksimalt 130W. Selve drivkraften i lyset er ringere end HPS ville være. Du vil komme lige så langt med en 130W unbranded led kina knockoff fra ebay som koster meget mindre.

Der er kommet en ny teknologi (COB) hvor der er en række chips som producerer rigtig effektivt lys. De hedder noget med Bridgelux Vero29, Cree CXB, Citizin GLU ovs. Desværre vil du ofte se de sælges som samlet sæt hvor man selv skal samle lampen. Der er en kendt kina forhandler ved navn Kinabridgte som sælger disse komponenter billigt. Ved lidt ekstra mønt kunne jeg forestille mig de godt gad at samle den inden de sendte den afsted.

Hvis du vil vælge LED er den teknologi værd at undersøge da den out performer HPS både med hensyn til høsten og varmen lampen afgiver.

Held og lykke med det.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: LED-lys
Indlæg: 25 dec 2017 19:30 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 dec 2017 19:20
Indlæg: 1
Hej Venner

Jeg har fået tilbudt denne lampe til 500 kr til mit første indendørs grow: https://www.cobgrowlights.com/products/ ... grow-light

Umiddelbart kan jeg ikke finde et spektometer på den, så jeg ville høre om nogen af jer kan gennemskue om den overhovedet er pengene værd, eller om jeg heller skulle smide dem efter noget cfl, eller evt supplere med et par cfl’s. Da jeg er på et relativt stramt budget har jeg desværre ikke råd til at gå op i en mh/hps løsning

På forhånd tak.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team