Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 16:49


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 31 maj 2020 16:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Hej er helt ny på siden...
Jeg er ved at bygge mit eget grotelt til loftet gerne hele året rundt men loftet er ikke isoleret endnu.
Jeg vil meget gerne høre input fra jer ang det.
Teltet er 80*40*100.
Udsugning i top med vent med temp regulator
Friskluft i bund uden vent
Selvreflekterende plastik my 85
Led lys ca 2400 lm 4000 kelvin 23w
Starter med 3 frø
Loftet er ca 25-30 varmt nu
Kan jeg bare starte uden varmelampe indtil videre.?
Regner med at bruge regnvand
Tænker jeg vil bruge 18timer lys 6 mørke timer eller hvad ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2020 18:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Velkommen til!
Jeg har lige nogle indledende spørgsmål:
Har du tænkt dig at isolere loftet?
Er der mulighed for udsugning i taget?
Hvor mange 23w's pærer har du?

Ift. dine egne spørgsmål:
Du skal ikke bruge varmelampe, især ikke om sommeren 30 grader er rigeligt varmt, du skal helst holde dig under 27-28 grader.
Regnvand er fint, filtrere det gerne gennem et halvgroft filter for at tage de værste urenheder.
Ja 18 timers lys, og 6 slukket i døgnet er typisk vegge døgnrytme. Hvilken sort frø er du ude i?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2020 19:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Hej igen
Nej har ikke tænkt at isolere lige nu...
Jeg bor i gavlen i rækkehus så regner med at føre rørene ud ad gavlen pænt selvfølgelig med rist osv
Har kun en 23w dobbelt LED
Sorten er Gelato Auto regulære fra Thy lejren
Mange tak for svaret... endelig sig hvis du tænker noget andet.. MVH


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2020 21:41 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Nej klart, det kan jeg godt forstå, men tror du kommer til at løbe ind i varmeproblemer henover sommeren. Du har ikke udendørsområde du kan dyrke på, for det vil utvivlsomt gøre det lettere. Problemet med et uisoleret loft er at det oftest er svært at holde forsvarligt køligt om sommeren, og varmt nok om vinteren. Så der er ikke så mange måneder, hvor det er et godt sted at dyrke.

Du bliver også nødt til at få noget mere lys. 2400 lumen er meget lidt, selv for LED, der have et mere målrettet spektrum. Jeg ville gå efter HLG Quantum Boards, hvis jeg var dig, og ikke gå meget under det på 135W.

Med auto sorter kan du have lys på 24 timer i døgnet, de blomstrer alligevel, typisk efter 4-6 uger fra de er over jorden. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2020 12:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Tak for svaret jo jeg har udendørs område de kan står endnu mens de er små , men med en teenager i huset syntes jeg ikke hun skal vide det endnu, eller se planten, når den er voksen...
Min tanke er flytte dem når de bliver større til groteltet på loftet, men med tanke på det du sagde tidligere tænker jeg, at isolere groteltet til vinter månederne, samt temperatur styring med grolys og ind og udsugning. Kan det gå eller ? Læser og ser selvfølgelig videoer om det, men det ville være fedt med ‘kursus’ eller noget MVH


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2020 14:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Hvis du vil have en god A-Z guide, så check guiden der ligger på dcf-online.dk (hvis den stadig findes). Den gennemgår stort set alle newbie spørgsmål og er ret overskuelig.

Synes du bør skaffe nogle andre frø til indendørs dyrkning. Det er sjældent en god idé at transportere planter ind fra haven til et indendørs setup. Der kan meget nemt opstå pests/bug infestation, fordi de kan breede indendørs uden naturlige fjender. Det går meget stærkt sådan noget, og er svært at slippe af med. Autoer er fine nok til nybegyndere, men de er bare ikke så gode indendørs, da de kræver mere strøm end 'normale' planter.
Så ville klart anbefale nogle normale frø, evt feminiserede (mindre arbejde til dig, mindre risiko for fuckups), og så bruge dit første forsøg på det på simpelthen bare at lære indendørsdyrkningen fra A-Z uden at bekymre dig for meget om udbytte.

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2020 20:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Hej tak for svaret, Newbie guide ville være super godt at finde, har selvfølgelig trawlet nettet men har bare ikke fundet en ‘rigtig’ endnu.
Men mine frø er spiret og er i spande på terrassen nu( dag 2) jeg tænkte bare jeg ville flytte spandene når planter kunne ses..!
Ville det være ok ?
Fik ellers at vide frøen var nemme at dyrke, hvad kan ellers anbefales ? Dagligt ryger jeg 3-4 joints god hash så gerne tilsvarende i effekt..?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2020 00:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Jeg kan lige prøve at grave den frem til dig når jeg kommer over på en computer.
Spande er lidt overdrevet til små planter, der er svært at undgå over/undervanding. Normalt ompotter man dem over flere omgange, men nu hvor du alligevel kører auto er det fint nok (der vil man gerne undgå ompotning), bare vær meget opmærksom på, at jorden omkring rødderne skal være fugtig, men lige akkurat nå at tørre ud indtil næste vanding. Stik en finger i jorden, i lidt under den dybde som rødderne er vokset til - der skal være fugtigt hele vejen igennem, og når så der er tørret ud i den længde, vander du igen. Lidt som at tjekke olie på en bil. Længden bør så forøges lidt for hver vanding, da rødderne jo vokser. Hav evt lidt småsten liggende i toppen, så topjorden ikke tørrer for hurtigt ud i solen. Og husk at bore drænhuller i bunden af dine spande, hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvordan ser jordblandingen egentlig ud? Ikke at man kan ændre så meget på det nu, men vigtigt at vide ift vanding ;D

Og ja, autoer er rigtig nemme at dyrke, det er en af deres fordele at du ikke selv skal styre deres vækst/blomstring. Men de anbefales mest til udendørs/vindueskarms grows, og ikke til indendørsdyrkning under vækstlamper. Man kan sagtens, det er bare dyrt i strøm og ikke helt optimalt. Men det er sikkert fint nok til lige at lære the basic.
Men synes stadig du skal overveje om du vil have dem ude eller inde, og så holde dig til dét.

Effekten og mængden af produkt kan ikke bestemmes ud fra genetikken, men hvor 'grønne fingre' du har. Det er meget forskelligt hvad 2 forskellige mennesker med forskellig erfaring kan hive ud af dem. Og mange ting kan gå galt, det er ikke helt unormalt at få 0g produkt af sit første grow. Ikke for at tage modet fra dig, selvom det er en sejlivet plante, kan den alligevel være lidt tricky at have med at gøre indendørs (meget der kan gå galt).

Men bare post løbende, folk herinde er generelt gode til at hjælpe :)

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2020 01:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Guiden er vist fjernet fra dcf, men psychedelia har den åbenbart også liggende her: https://psychedelia.dk/cf/

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jun 2020 04:21 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Jacass skrev:
Tak for svaret jo jeg har udendørs område de kan står endnu mens de er små , men med en teenager i huset syntes jeg ikke hun skal vide det endnu, eller se planten, når den er voksen...
Min tanke er flytte dem når de bliver større til groteltet på loftet, men med tanke på det du sagde tidligere tænker jeg, at isolere groteltet til vinter månederne, samt temperatur styring med grolys og ind og udsugning. Kan det gå eller ? Læser og ser selvfølgelig videoer om det, men det ville være fedt med ‘kursus’ eller noget MVH

Det er virkelig ulig mig, at komme med det her råd, men er det ikke en god ide at vente et par år med at dyrke, til du kan have den samtale med hende? Jeg tror det er virkelig vanskeligt at holde skjult for hende og hendes jævnaldrende, og teenagere er elendige til hemmeligheder, og endnu værre med dem de ikke ved er hemmelige.
Det er også sagt i lyset af at betingelserne gør, at det bliver ret dyrt og omstændigt at lave et setup hvor man kan dyrke året rundt. Det gælder uanset om man laver et lille setup, der stadig kræver udstyr og strøm for at korrigere for vejr og vind, eller et større hvor varme hurtigt bliver et dyrt problem at løse. Problemet med at isolere teltet om vinteren er at du stadig har brug for ny luft ind til i teltet, det ender så med iskoldt luft der suges ind, og så er det mere underordnet med isoleringen. Det er ikke umuligt at få til at spille, det er bare dyrt og omstændigt, og mit bedste bud på en holdbar (og nok også økonomisk overkommelig) løsning er isolering af selve loftsrummet. Er det det værd på nuværende tidspunkt?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2020 23:52 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Hej igen jeg fandt guiden heldigvis..tak for alle de gode råd dem tager jeg med på vejen. De første blade er kigget frem nu.
Min jordblanding er bare pottemuld med gødning fra den lokale..dog med masser af bark små grene osv. Jeg regner nok med at beholde dem udenfor, næste omgang bliver indendørs når loftet er klar.

Ang gødning hvad bruger i ? , guiden skriver noget alle de værdier som det skal indeholde men syntes ikke jeg fandt det på nettet eller hos den lokale, undgå helst de dyre færdigblandede....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2020 14:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Normalt har man 50% dræn i sin jordblanding. Hvis du har 0% dræn, skal du være meget påpasselig med ikke at overvande.

Jeg er faktisk lidt usikker på gødning, når det er autoer. Men ville holde mig fra vækstgødning, og anskaffe en blomstergødning, som du først bruger i små doseringer, efter de første blomster er dukket op. Det er ikke sikkert du får specielt meget behov for det, nu hvor din jordblanding indeholder gødet pottemuld med 0% dræn.
Tjek guiden for NPK-værdier, du kan også skaffe micronutrients, men brug for det meste kun gødning hvis dine planter viser tegn på underernæring, og undgå at bruge de kommercielle gødningsskemaer, de er for voldsomme.
Hvis du ikke kan opstøve en gødning med nogenlunde passende værdier, så tjek Chillo ud, enten deres fysiske butik eller netbutik. De kan også give dig gode råd og svare på spørgsmål, det er nogle flinke gutter.

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2020 16:24 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Jeg er glad for biobizz serien, du vil sikkert fint kunne klare dig med en trypack til outdoor med fish-mix i. Mener de ligger omkring 100 kroner. :)

Ift. loftsituationen, så kan du evt. isolere en afdeling af loftsrummet, så du laver et isoleret værelse, der er nemmere at holde temperaturstabilt, og hvor luften der suges ind i i teltet kan komme fra.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2020 20:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Hej igen ja opdagede godt det med drænet efter jeg læste guiden desværre, men vi ser hvordan resultet bliver, ok jeg holder ekstra øje med farven på planten, fandt dog derhjemme noget Hornum næring med 5-1-4 + mg & S med kalkfjerner... er den god nok eller skal jeg højere op i værdi.

Ideen med et ekstra isoleret rum på loftet er ikke tosset ihvertfald midlertidigt, hvis alt spiller hvad er den bedste indgangstemp om sommeren og vinteren ? tænkte man kunne bygge et vent system der kun skifte mellem ude og inde luft.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2020 22:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Altså temperaturen på luften der suges ind i teltet? Mellem 10 og 25 grader plejer at spille fint, lidt afhængigt af hvor meget varme din lyskilde afgiver. Det kan du også bruge aktivt så du f.eks. bruger LED om sommeren (der ikke afgiver meget varme) og HPS om vinteren (der afgiver mere varme). Autoblomstrene sorter er i øvrigt smart til vinter, hvor man vil kunne kører lyset tændt døgnet rundt, og dermed ikke oplever kuldedyk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2020 22:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2020 15:57
Indlæg: 7
Så er der lidt nyt: 2 planter er gået mere eller mindre i stå vokser meget langsomt, men den sidste er godt på vej, den fik også lidt sand i jorden... men men jeg har indkøbt nye frø...Auto feminiseret.
Planen er ændret fra loftet til et isoleret skur med udluftning osv...alt indkøbt og forhåbentligt op og kører snart..jeg vender tilbage.. endnu engang tak....


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team