Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 10:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle psyc brugere :)

Jeg er begyndt og gerne vil gro mine planter i et telt da jeg fik taget mine 5 planter som stod udenfor i min have (bor i rækkehus)
Og ville høre om hvordan man opsætter teltet korrekt med det udstyr det kræver at have indeni med ventilation og så noget.
Jeg kan ikke rigtigt finde nogle videoer på Google og vil gerne have det lykkedes som da de var udenfor (ved godt det ikke er det samme eller giver samme resultater)
Men jeg bliver i tvivl især med om jeg kun skal bruge en den LED lampe jeg har eller om der også skal tilføjes varme da vi er i sommeren nu og hvordan fungerer det med ventilation altså hvilken slags det kræver?

Mvh Dingoflamingo :eyes:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyen
Jeg mener, at du kan få langt mere pålideligt udbytte med et telt, end ved udendørs dyrkning, i det du fjerner risikofaktorer som f.x. regnvejrsdage og skadedyr :)
En, person som i hvert fald ikke er mig har et 60x60x160cm grotelt i sit køkken. Personen har et par råd til dig:

Udluftning anhænger af, hvordan indeklimaet er, der hvor du bor. Du bør sigte efter, at få så tør luft som muligt ind igennem indsugningen, så der ikke bliver for tropisk i dit telt. Hampeplanter i vækstfasen kan godt lide høj luftfugtighed, hvilket man kan skabe med en luftbefugter (denne del kommer senere), men i blomstringsfasen har de brug for lav luftfugtighed, så der ikke går skimmel eller meldug i topskuddene.
Du kan med fordel købe en InkBird luftfugtighedsstyringsenhed. Det er en lille stikdåse med en fugtighedssensor, som kan tænde og slukke for to enheder, for at regulere luftfugtigheden. Du kan så slutte det ene stik til teltets udsugningsblæser, når den skal sænke luftfugtigheden, og det andet til en luftbefugter, for at hæve luftfugtigheden. InkBird-enheden vil så selv tænde og slukke for dem individuelt, for at holde luftfugtigheden indenfor en vis rækkevidde, som du selv kan indstille (fx. 45-55% RH)
Du kan købe en lille ultrasonisk luftbefugter/dampmaskine på nettet, eller f.x. få en brugt model på marketplace til en billig penge. OBS de skal påfyldes med demineraliseret vand, da filteret ellers bliver stoppet (kan f.x. købes i Rema 1000 til 8kr/liter.)
Du kan også med fordel lade være med at købe en decideret "grotelt" udsugningsblæser, da de ofte er upraktisk store, dyre og upålidelige. Alt, der har "grow" i navnet bliver automatisk adskillige gange dyrere, af en eller anden uransagelig årsag. Biltema har en Ø100 udsugningsblæser (til et badeværelse, vist nok) til ca 80kr. Den er støjsvag og designet til de mange tænd/sluk den bliver udsat for pga. fugtighedssensoren.
Du har to muligheder med luften fra teltet: Enten kan du ventilere indendørs, eller udendørs. Det virker rimelig godt at bare ventilere direkte ud i rummet hvor teltet står, gennem et aktiveret kulfilter for at tage den værste stank.
Derudover skal du have en timer til stikkontakten, til at styre døgnrytmen i dit telt. Et godt grolys er nok det vigtigste, gå efter noget LED, gerne noget hvor lysstyrken kan indstilles. For et 60x60x160 telt kan du klare dig med 100-120w, men du kan også godt komme lidt højere op. Der vil du dog møde den udfordring, at der hurtig bliver varmt inde i teltet.

Brug IKKE ikke jord fra haven i dit telt, da du kan slæbe alverdens spændende skadedyr med ind, og skabe et idéelt klima for dem, hvor de kan totalt skamfere din smukke plante.
Der findes jord specifikt blandet til hamp, fx. BioBizz All-Mix, (som kan købes på større danske hjemmesider), og er skadedyrsfrit og gødet.

Et kvalitets begyndersetup til 1-2 planter kan sagtens koste 3000 - 4000 kroner, i opstart plus 100-200kr/måneden i drift, men hvis man er dygtig og kan høste et par hundrede gram top-kvali skunk om året, så har det jo tjent sig selv ind på ingen tid.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]