Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 sep 2025 04:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København N
Jeg er 16 år, har røget cannabis i 4 år 2 af dem har jeg røget mindst 3 gange om ugen.
Mit liv har været ret hektisk med mange flytninger og uden en faderfigur.
Vi har aldrig haft ret mange penge, derfor de mange flytninger.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere det, men jeg har aldrig følt at jeg kunne tale med min mor om de ting jeg går og grubler over og de ting der plager mig. Så derfor vil jeg meget gerne høre fra folk der til dels er mere erfarne i livet end mig, men også fra folk der ty'r til stoffer for måske at se lidt lysere på hverdagen.
Sådan er det i hvert fald udviklet sig for mig de sidste 2 år.

Måske er min tråd lidt svær tolke, ved bare ikke helt hvordan jeg skal få det sagt (der er så meget).

Mit egentlige spørgsmål må blive:

Burde jeg overveje et rygestop, eller måske gå en anden vej?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Een ting kan jeg fortælle dig; intet rusmiddel hvorvidt det så er alkohol, hash, eller hårdere stoffer er vejen ud af nogen som helst problemer! Det gør udelukkende ondt værre, og så vidt jeg forstår på dit indlæg, så benytter du cannabis som een eller anden form for virkelighedsflugt? Dit forbrug er desuden alt for stort, din alder taget i betragtning, og jeg kan kun anbefale dig at trappe ned, og evt. stoppe helt.

Hvordan er dit forhold til din mor generelt? Er der en speciel grund til at du ikke føler at du kan snakke med hende om dine problemer, og hvem føler du ellers at du kan betro dig til i din hverdag?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

ryan skrev:
Hvordan er dit forhold til din mor generelt? Er der en speciel grund til at du ikke føler at du kan snakke med hende om dine problemer, og hvem føler du ellers at du kan betro dig til i din hverdag?

Mit forhold til min mor er ret svingende, tit kommer vi fint ud af det, men lige så tit ender det med vi skræller op.
Jeg tror muligvis at grunden til jeg ikke betror min mor med mange ting er at, jeg nok på en måde føler at hun har svigtet mig på mange måder, selvom jeg udemærket ved at hun har gjort alt hun kunne for at sørge for min søster og min povækst.

Jeg tror et sted at hash'en er blevet en del af min hverdag, men stadig også en måde bare at koble af på.
Jeg har mange gange prøvet at skære ned, bare ikke med den store succes.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: hjemme
kender sgu godt din situation. har været nogenlunde samme sted.
da jeg var teenager røg jeg osse (mange) pinde dagligt.
det kan være en ganske udemærket måde at glemme sine problemer på, men langtfra en måde at løse dem ved.

hagen ved bare at blive ved at ryge problemerne væk kan være at du ik kommer så langt videre med andre ting i livet.
-er selv som 26-årig så småt begyndt at indse at jeg nok aldrig får en udannelse. og når jeg tænker tilbage ville det sgu ha været fedt ikke at ha "spildt" en masse år på konstant hashrygning.

jeg vil mene at en pause altid er en go ide hvis man føler for det. det vil garenteret få dig til at se en smule anderledes på verden. om ik andet så bare i en måned eller to. (det er ikke så svært som du måske frygter) man skal bare lige vænne sig til det.
du vil sikkert bedre kunne gennemskue dine problemer uden hovedet fyldt med hash.
hvis du overvejer at forsøge dig med stoffer for at kunne se tingene mere klart vil jeg anbefale dig at nøjes med at bruge svampe. det er ikke afhængighedsdannende som så meget andet.

håber du kan finde den rigtige løsning.
det er nok temlig individuelt hvad der er det rigtige at gøre.

held og lykke herfra!

Titel:
Dedikeret medlem

For mig lyder det næsten som om, du spørger os herinde om lov til at ryge videre, hvis du forstår, hvad jeg mener. Jeg synes, dit indlæg bærer præg af, at du godt ved, du ryger for meget, og at du ryger af de forkerte grunde, men du mangler nogen til at bakke dig op omkring det.

Jeg vil godt bakke op omkring det. Jeg synes, det er for tidligt at ryge så meget, og som de andre siger løser hashen INGEN af dine problemer. Jeg synes personligt, du skal prøve at stoppe helt og se, om du ikke kan finde ud af, hvad det egentlig er, der plager dig. Se om du kan få det defineret mere præcist for dig selv, hvad det er i dit liv, som du gerne vil have skal være bedre. Så kan du også evt. skrive et mere præcist indlæg herinde, for jeg synes, det lyder som om, du ikke har helt styr på, hvilke følelser og tanker, det er, som går dig på.

Skriv endelig igen :-)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
heY mester... har det selv på samme måde.. ingen fader figur.. og min mor er jeg ikke ligefrem på bølgelængde med..selvom hun villegøre alt for mig og det er jeg meget taknemmelig for..og heller ikke den bedste økonomi...faktisk ret fattige... og min mor har svigtet mig gennem mange år men er endelig "vendt" tilbage...

hash har hjulpet mig igennem rigtig mange dårlige tider, men har efterhånden lært at håndtere mine problemer på andre måder... begyndte at ryge som 13 årig og mit massive misbrug startede for alvor som 14-15 årig...

ryger ikke så meget mere da jeg har lært at hashen ikke er løsningen på alt og det skader en for meget på daglig basis... jeg vil råde dig til at tage en pause på en måned og mærke effekten.. det kan godt blive en hård omgang, men det er det hele værd i sidste ende da du højstsandsynligt vil udvikle dig meget på denne korte periode og finder andre måder at tackle dine problemer på... og vigtigst af alt..du bliver klar i hovedet... tro mig... du vil blive glad for det fremskridende resultat...

held og lykke med hvad end du vælger...

det lyder nemlig som om du er på vej ind i et større misbrug hvis det får lov at fortsætte.. :wink:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

TheBo: Takker for det gode råd, ved dog ikke helt om jeg vil stoppe helt. Men tak for det gode råd.

waggafnipsen: Også mange tak for dit gode råd jeg har helt klart en masse at tænke på nu.

Tak igen! Og undskyld de langsomme svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Tror heller ikke du kommer nogen vejne ved at ryge hash. Det der sker er at du bare skubber dine problemer væk, som nævnt en slags virkeligheds flugt, og når du så stopper vil problemerne stadig være der måske meget kraftigere for nu har du også for et misbrug.

Hvis jeg var dig ville jeg skære ned og måske kun ryge i weekenden. Så tage den derfra og se om jeg vil kunne undvære det helt.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Ud fra din korte, men meget dækkende beskrivelse af din situation kan jeg fortælle dig at du stort set også beskrev min situation fra dengang jeg var seksten. Dengang (og flere år frem) havde jeg også et massivt hash-misbrug, og jeg kan love dig éen ting, og det er, at det har absolut ikke bragt mig noget som helst godt! Desuden eskalerede mit misbrug yderligere ud i hårdere stoffer, og måtte en tur i døgnbehandling som 21-årig... Idag er jeg 24 år, og er atter på vej en tur i døgnbehandling, nu pga. et misbrug af opiater i alle afskygninger... Ja og også hash for den sags skyld!
Men når man er i et misbrug, og så er det ligemeget hvad det er man tager, så er mine mange års erfaringer at ens liv går i stå! Man glemmer sine problemer ja, men man løser dem ikke, som det er blevet sagt her i tråden... Man lader bare alt ting stå til, og tingene (problemerne) kan få lov til at hobe sig op... Det hele får lov til bare at være lidt ligegyldigt... Man drømmer tit om ale de ting man skal have gjort, og alt hvad man vil udrette i livet (især med hashen), men man får aldrig gjort noget af det... Man lukker sig selv inde i en hyggelig lille fantasi-verden hvor alt er rart, men udenfor fortsætter den virkelige verden omkring en, og den magter man slet ikke... Altså forstå mig også ret... Alle mennesker drømmer, og alle mennesker bygger luftkasteller, men problemet med hashrygere er bare tit at de flytter ind i luftkastellerne, hvis du forstår hvad jeg mener... Sådan kan jeg ihvertfald se tilbage og erindre mit eget midbrug, og kender mange som har oplevet det på præcis samme måde...
Jeg tror, at det som du så småt begynder at kunne kan mærke nu... Det som får dig til at starte denne tråd... Det er at dit liv har stået på standby, mens du har haft gang i dit hash-misbrug... Du føler nok at du lidt er kørt surt i det, og at det hele bare er den samme trommerum hele tiden, dag efter dag... Du føler vel også at du ikke rigtig flytter dig, eller kommer videre... Har jeg ret? Og så frygter du vel, at dit liv vil fortsætte med at være i denne standby-tilstand hvis du fortsætter med hashen, istedet for at vågne lidt op og komme videre... Og tro mig, DET VIL DET!!! Og her taler jeg altså ikke kun udfra mine egne erfaringer, men udfra mange menneskers personlige erfaringer med hashmisbrug! Det fører simpelthen ikke til noget som helst...

Kunne ikke lade være med at studse over følgende bemærkninger...

ryan skrev:
Dit forbrug er desuden alt for stort, din alder taget i betragtning, og jeg kan kun anbefale dig at trappe ned, og evt. stoppe helt.

TheBo skrev:
Jeg synes, det er for tidligt at ryge så meget, og som de andre siger løser hashen INGEN af dine problemer.

Altså, uanset om man er 16 eller 30 eller hvilken alder man nu måtte have, så er det vel ikke en god ting for en, at have et massivt hash-misbrug, er det??

Ej, hehe... Kan godt følge jer lidt men studsede bare lidt over det... Hvis nu man har gennemført skolegang og fået taget sig en uddannelse, og har fået gang i en form for karriere, så har man ligesom også udrettet nogle ting og fået sig et sikkerhedsnet som gør at konsekvenserne ikke er ligeså store ved at have et misbrug, end hvis man stadig er helt ung... Men alle disse ting, som du kommer til at skulle være afhængig af senere i dit liv, når du skal stå på egne ben og selv tjene til livet, dem har du ihvertfald ikke styr og orden på som 16-årig... Du bor jo hjemme hos din mor nu, og er afhængig af hendes indkomst!

Nå, men mit råd til dig er ihvertfald at pakke dit misbrug sammen og ligge det på hylden! Især i denne tid hvor du skal udvikle dig kunskaber til at klare dig igennem resten af livet... Tænk på at du nok skal regne med at være her ihvertfald 60 år til, og din mor støtter dig nok kun frem til 20-års alderen... Til den tid skal du jo gerne kunne stå på egne ben, uden at falde! Jeg tror ikke at du vil få meget ud af at holde 30 dages pause, for tit ender en pause bare med at man atter starter hvor man slap efter pausen, og så har det jo ingen effekt overhovedet... Derfor råder jeg dig kraftigt til at ligge hashrygningen på hylden og holde dig til bajere og sprut i weekenderne når der skal hygges med vennerne! Du har sgu masser af tid til at ryge hash og tage stoffer senere i livet! Så selvom det godt kan virke skræmmende helt at stoppe med at ryge hash nu, men så tænk på at du sq nok har masser af tid til at gøre det senere i livet, når du er blevet noget mere voksen og ansvarsbevidst... Den dag du helt selv står til ansvar for alt i dit eget liv, og helt selv klarer dig uden at være afhængig af din mor eller anden famillie, men så kan du jo begynde at tænke på at ryge lidt pinde i ny og næ igen!

NarkoseBøvsen Out...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]