Først til Obama (sikke dit hår dog er groet siden sidst vi talte sammen i det ovale kontor!):
Du har regnet helt rigtigt, min mor ved godt, jeg er på metadon. Jeg startede på subutex, men begyndte på et tidspunkt at tage heroin så ofte, at subutex kun ville inducere abstinenser. Derfor metadonen. I starten var min mor ikke glad for, at jeg skulle over på metadon, fordi hun ikke mente, det holdt min krop særlig ren (hun har snakket meget sammen med Henrik Rindom og ved derfor noget om emnet, men hun er meget filosofisk og ikke videre begavet, så jeg opgav at forklare grunden til dette skift).
Jo, jeg ved godt Oxazepam/Alopam er et benzodiazepin, men i mine øjne er det ikke et 'rigtigt' benzodiazepin, for det er et metabolit af en række andre benzoer. Sikkert videnskabeligt ukorrekt; det er bare en af mine små finurligheder. Nå, videre.
Jeg er, som Homo Superioer er inde på, begyndt at tage stærkere benzo'er (bz'er fra nu af) fordi jeg finder, at jeg fungerer langt bedre socialt med dem i mig.
Metadon og Clona/Nitra -zepam er en skidedum kombi, der har du helt ret. Men jeg behøver begge, det er suppedasen. Jeg startede på 60mg metadon om dagen, men jeg trappede hurtigt ned til 20mg om dagen. Jeg har ingen trang til en rus, og jeg har ikke rørt heroin eller noget som helst andet så meget som en gang.
Du havde næsten ret da du snakkede om Alopamen, men du ramte lidt ved siden af. Min læge udskrev det ikke pga. psykiske problemer (fx social angst), men pga. søvnbesvær. Jeg tog vel 40-50mg Oxazepam dagligt i en 3-4ugers tid, og jeg havde intet problem med at slippe dem. Det viste sig imidlertid, at de ikke hjalp mig med at falde i søvn, så han gav mig antihistaminet Fenergan. Det hjalp mig med at falde i søvn, men jeg fik det dårligt og mit syn blev udtværet, så den løsning holdt ikke.
Jeg tror jeg har dækket hele dit indlæg nu, så nu går jeg ned til Homo Superiors. Men mange tak for dit hurtige svar og fordi, du ønsker mig held og lykke. Jeg håber, du bliver genvalgt

Homo Superior: Jeg ønsker at stoppe BZ'erne fordi de påvirker min hukommelse, og fordi jeg ikke tør benytte dem i så lang tid, at det vil være fatalt ikke at tage dem. Som bekendt kan man jo dø af BZ-abstinenser. Så er der selvfølgelig også det legale/økonomiske problem. Hverken lægen tilknyttet det misbrugscenter, jeg går til, eller min praktiserende læge vil/må udskrive benzodiazepiner. Førstnævnte må godt udskrive Alopam, men det er også det. Hvad jeg har brug for, er snarere Clonazepam eller i det mindste Diazepam.
Som I sikkert kan regne ud, er problemet tvetunget: I en institution som HTX er der mange unge på min alder, altså megen social kontakt. Her vil BZ'erne være belejlige, hvis ikke ligefrem nødvendige. Hagen er, at jeg får sværere ved at lave lektierne. Sværere ved at huske aftaler, sværere ved at huske hvilke sider, vi skal læse, sværere ved at huske at skrive ned, hvilke sider vi skal læse, og så videre og så videre.
Der er derfor ingen tvivl om, at du har ret; jeg gør klogest i at droppe BZ'erne så hurtigt som muligt. Men hvad gør jeg så ved en eventuel trang? Drikker mig fuld eller tager en stor dosis metadon? Så er jeg jo ligevidt. Hvad jeg virkelig ønsker, er en autoritet, eksempelvis en læge, der kan udskrive stærke BZ'ere og samtidig rådgive mig og øge min viden på området.
Her til sidst har jeg et spørgsmål: Det er jo tydeligt, at alle BZ'erne minder om hinanden. Molekylerne ligner hinanden, de angriber samme receptorer, selv navnene minder om hinanden. Men hvis jeg har en stor tolerance til Clonazepam, har jeg så også en tolerance til Nitrazepam? Det er meget vigtigt, jeg får sandheden at vide om det, for min fremtidige planlægning vil muligvis afhænge meget af det. Det dur jo eksempelvis ikke, at jeg hopper ned til et milderer BZ, hvis jeg er tolerant overfor et stærkere et, så det milde ingen effekt har.
Tusind tak til jer begge to. Jeg håber, der kommer flere svar i tråden.
Venlig hilsen Thomas