Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 08:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hjertebanken
Junior medlem

Hej allesammen.

Nu plaprer jeg lige løs om mit problem. Vil helst ikke have nogle useriøse kommentarer, da jeg selv er pænt seriøst omkring dette. Er egentlig en smule bange.

Jeg er en 17-årig dreng, som har haft det lidt skidt efter at have røget tjald.
For 2 uger siden var jeg til en fest hvor vi røg hash af 2 gange. Jeg var ikke særlig fuld, men havde ikke drukket særlig meget vand - havde egentlig spist pænt meget. Den første gang vi røg gik det helt fint, men efter den anden gang mærkede jeg ikke noget til at starte med, og 5 minutter efter slog det virkelig igennem. Jeg fik det dårligt, og en ven hjalp mig op i en seng, hvorefter jeg sov rusen ud.
Det skal lige siges, at jeg havde prøvet at ryge før dette - alle gange uden problemer.
Men så skulle jeg til endnu en fest, og vi mødes nogle drenge ved mig dagen inden (i torsdags). Vi går så ud og ryger - skunk denne gang, og jeg begynder langsomt at få det dårligt. Føler jeg skal besvime og at mine arme bliver følelsesløse. Derefter har det nok bare været frygten der tog over, og mit hjerte begyndte at banke pænt hurtigt. Jeg begyndte at tro, at jeg skulle dø, så vi slentrede tilbage til mit hus, hvor jeg egentlig bare lagde mig til at sove.

Dagen efter skulle vi til fest og jeg følte mig temmelig bagskæv. Mærkede egentlig ikke så meget til mit hjerte på det tidspunkt, men om aftenen da jeg røg en smule skunk igen (turde ikke at ryge så meget denne gang), begyndte jeg at få det dårligt igen. Var temmelig udmattet efter over 4 timers kørsel med offentlig transport, og havde egentlig heller ikke spist eller drukket noget her.

Dagen efter tager jeg så hjem, og siden da har jeg følt at jeg har haft svært ved at få vejret. Nogle gange kan jeg mærke mit hjerte slå pænt hurtigt og føle at jeg skal besvime. Jeg er lige begyndt på gymnasiet i dag, og mærkede til det flere gange. Det er pænt nedern. Har ingen idé om hvad det er. Er der nogen der har nogle bud? Det er tit når jeg tænker på det, at jeg mærker det - også hvis jeg tænker negative tanker mærker jeg det. Har også følt mig pænt omtåget siden. :/

Jeg har astma, og jeg har fået taget et hjertekardiogram, da vi troede der var noget galt med mit hjerte. Det viste dog, at det var helt normalt. Er meget spinkel, og spiser slet ikke nok i forhold til min alder og min højde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Det lyder som om det primært er psykisk.. Jeg ville nok tage en lille pause fra tjalden og så om en måned, eller når du føler dig klar, kan du ryge lidt igen. Start stille ud og prøv at fokusere på de gode ting i din skævert. Det er en ond cirkel hvis man har haft en dårlig oplevelse og man begynder at tænke det for meget igennem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du skal ryge, så gør det i godt selskab uden nogle forstyrrende elementer. Ryg så stille og roligt uden pres på. Tag et par hiv på en joint, vent så en 10 min's tid og tag et par mere, hvis det ikke fungerer. På denne måde skulle du gerne blive lige tilpas skæv, med tiden vil du lære dine grænser at kende, akkurat som med alkohol.

Dine oplevelser dagen derpå gætter jeg på er noget psykisk du har kørt dig op i, en slags ond cirkel. Du skal derfor slappe helt af og forsøge at lade være med at tænke på det, det går over. Dog vil jeg sige at hvis du lige er begyndt i gym, så hold en pause med hashen og leg med den i ferien. Nyd i stedet de mange nye flinke mennesker.

ps. Drik et stort glas appelsin juice som det første når du vågner. Det sætter appetitten igang, og 20 min efter plejer man ikke have problemer med at kaste havregrynene ned.

(Baudelaire 1860).

Junior medlem

Tusind tak for jeres svar! Jeg er allerede meget mere rolig!
Men at jeg stadig får anfald af hjertebanken her 5 dage efter, tror I at det er en del af det psykiske?
Jeg bliver temmelig ør i hovedet når det sker, på en måde virker det som om, at jeg stadig er pænt bagskæv. :/

Admin
Brugeravatar

Hvis du har fået lavet et hjertekardiogram, uden noget at bemærke, er det højst sandsynligt psykisk. Jeg tror ikke du skal bekymre dig om, at du har skadet dig selv fysisk med det ret moderate forbrug :)

Derimod lyder det som en ordentlig omgang paranoia. Hvilket er helt forståeligt, hvis du har prøvet at få det skidt af at ryge. Det sidder i underbevidstheden, så man kan hurtigt føle sig mere syg, end man egentlig er.
Tror du har godt af at holde en god pause med røgen, og ikke ryge før du føler dig helt klar igen. Nu er du jo også startet i gymnasiet. Så jeg kan kun anbefale dig at bruge noget energi på skolen, og at lære dine nye klassekammerater at kende. Det ville være en dårlig ide at ryge mere det næste stykke tid :)

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Jeg har selv oplevet dette, også pga. af røgen. Specielt hjertebanken og vejrtrækningsproblemer kan jeg huske, gik til lægen og blev tjekket for astma, men de fandt intet. Jeg gik derefter også ud fra, at det var psykisk.
Hold en pause, det er det eneste gode råd.
Pas nu på dig selv, din krop er dit tempel :roll:

Junior medlem

Endnu engang tak allesammen. ;-)
Jeg var en tur ved lægen, hvor han tjekkede mit blodtryk og mærkede mit hjerte, men han sagde at der ingen problemer var.
Vi fandt frem til, at det godt kunne være noget stressrelateret - jeg er lige stoppet på efterskole og begyndt på gym.
Efter at have fået fortalt af en læge, at der intet var galt, har jeg fået det meget bedre. Det har været psykisk.
Men tak for jeres hjælp - I fik mig sgu også til at føle mig meget mere rolig. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]