Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 08:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hey psy.dk

Jeg skriver her i medaljens bagside for en ven, som helst vil forblive anonym.
Problemet er det. At han har mange problemer, han har social angst, afhængig af alkohol og diverse stoffer. Han kan ikke klare et arbejde lige nu, og har derfor ingen indtægt. Hvad kan han gøre i sådan en sag? Kan kommunen på nogen måde hjælpe ham? Han bor hjemme, da han som sagt ikke har råd til andet.

Hans stof og alkohol misbrug har stået på i snart 5 år ca.

Bl0d

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
jeg har en del venner i nogen lunde samme situation, og jeg vil da forstille mig at et besøg ved lægen vil sætte en proces igang.
ved nogen venner har haft godt udbytte af at gå på misbrugs center igennem kommunen, men har selv mine tvivl til hvor vel kordineret det er.
samtidig er der forbi skolen som kan hjælpe med f.eks social angst, og stod så sent som i dag og kiggede på et opslag for frivillige til telefonvagt for ikke psykotiske social angste personer.

i mine teens var jeg selv i de sociale myndigheders system, og de hjalp da en hel del. og er ret sikker på de har et hav af tilbud for at undgå man ryger længere ud, og derpå bliver et større problem for kommunen, da man ender på overførsels indkomst.
så vil TRO først et besøg ved lægen, og derefter et møde med sin social behandler vil starte hvad han kunne ha brug for..

jeg ved også der findes kollektiver for stof misbrugere der bor med "normale" side om side,, med tilknyttede pædagoger og psykologer. dette kunne jo være et oplagt sted for din ven som en start på at få en normal hverdag op at køre igen med støtte både fra kommunen og beboer

but to be honest, i have no inside knowledge. andet end de få venner der rent faktisk fik noget ud af det, og resten der syntes det er noget hø.
men et forsøg værd dog..

hils og ønsk held og lykke :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hej Noianoia. Tak for svar.

Har snakket lidt med ham igen. Og han siger han ikke har overskud til at gå mere i behandling nu, da det alligevel aldrig virker. Han er rimlig træt af det hele. Kan han på nogen måde få støtte fra kommunen? (Økonomi og lejlighed f.eks.)

Bl0d

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
jo det kan han da, men de kræver at han går på misbrugscenter vil jeg tro, man kan ikek bare komme og sige giv mig penge så jeg kan sidde og cracke i ro.
han kan dog bare søge normal kontant hjælp hvor efter han vil blive sat i aktivering, men som jobmarkedet ser ud nu, får han sikkert 2 uger på straks afklaring og så er han left alone til de kan finde noget kummerligt arbejde til ham.

Jeg vil mene at han skal gå til sin sagsbehandler og enten melde klart ud om hans misbrug og psykiske problemer, eller kun melde om de psykiske, da han højstsandsynligt vil blive sendt på noget lign kofoeds skolen http://www.kofoedsskole.dk/ (ligger i århus, men findes sikkert lign over hele landet) har en veninde(21år) der gik der, så selv om det ser lidt "crack" ud, er der altså også forholdsvis velfungerende mennesker.
og hun hyggede sig sku, malede, drejede ler, lavede mad osv.
masser af tilbud, og det er med socialt udsatte i fokus, så de har kloge ører vil jeg tro.

men hvis han er helt modløs på livet, må i venner sku lige tage en snak med ham og få ham til at indse det ikke går.
lægen/psykolog er måske også en god start som ikke indebære direkte afvænning, men indledning og stabilitet i første omgang, så han har modet og overskudet til at gå i behandling.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]