Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 08:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle.

Jeg er en 15-årig gut der går rundt med mange kvaler, og har gjordt det i lang tid.

Jeg har røget hash i omkring et år, men det har været forskelligt hvor meget forbruget har været, nogle gange flere joints om dagen og nogle gange en gang om ugen.
Vil lige sige at jeg har lagt den i det her board da jeg ikke gider basere tingene på hash, men mere alle de tanker der flyver rundt i hovedet på mig, men hvis det ikke er det passende sted så bare flyt det.

Når men, det hele startede da jeg skulle til at gå i folkeskole, jeg var en dreng som hurtigt blev meget populær (her snakker vi første klasse). Jeg var den der jokede i timerne, var en af de bedste i klassen selvom jeg havde fået lidt af den der "fuck skolen" mentalitet og så var alle vilde med mig.

Det ændrede sig dog på et tidspunkt i slutningen af 4. klasse (følte jeg ihvertfald).
Jeg følte ikke jeg var den sjove mere, og jeg følte ikke at jeg var den alle ville snakke med, neej nu var det nogle andre som der var hip.
På det tidspunkt flyttede mig og min mor (det var omkring 1km væk og det skal siges at min mor og far er skilt men aldrig noget jeg har tænkt over så meget da det skete da jeg var omkring de 3år)
Jeg besluttede at flytte til en skole som lå tæt på det nye sted, jeg sagde til andre at det kun var pågrund af at jeg boede ved siden af men vidste godt der var andre ting der spillede ind.

Jeg begyndte at pjække meget på den nye skole, og har været igennem de mange snakke med lærere, vejledere og jeg har gået til psykolog men ikke noget der har hjulpet særligt.

Når men hashen begyndte cirka i 8. klasse december sidste år. Jeg var tit sammen med en ven som også var en der ville udforske, så vi røg lidt og det var sjovt osv.
Det hele eskalerede nok for mig da jeg pludselig havde fået 1000kr om foråret, og de skulle selvfølgelig bruges inde på staden.
Så det blev til mere og mere rygning, mine venner og forældre fandt ud af det, og jeg fik hurtigt et ry på min skole for at være "junkien"

Jeg har altid været meget interesseret i politik, rap, fattigdom, religion, racisme osv. Jeg er en dreng der går meget op i lighed og tankerne flyver tit rundt i hovedet på mig.

Lad mig give nogle eksempler på hvad jeg kan tænkte "Hvordan kan jeg leve, når andre har det rigtig dårligt og ingen mad får, så kan jeg da ikke gå her og leve i luksus"
Tænker også tit over hvad jeg skal købe til mit værelse osv, lad mig give et eksempel igen.
"Jeg skal være social så jeg skal have fjernsyn og bærbar med hdmi så jeg kan se film med mine venner og en xbox så vi kan spille, og ingen computer da det er for associalt
eller måske er det ikke? man kan jo spille lan. nej jeg skal ikke have noget af det jeg skal leve et liv hvor jeg skriver tekster og kun skal fokusere på hvordan jeg kan hjælpe andre"

Sådan nogle tanker kan køre rundt i hovedet på mig. Jeg har mistet lysten til at grine, og det er kun i mine skæverter at jeg kan grine helt som jeg kunne før uden at det er falskt.

Rap musik fylder rigtig meget i mit liv, og mit idol er selvfølelig Tupac da han har passion for det han skriver, når han skriver om f.eks livet som en pusher osv.
Jeg tænker også tit på hvordan andre unge er nogle dumme idioter fordi de ikke kan se at det er dumt at vælge hash som et middel til at være sej og de vælger at høre Tupac fordi han er så gangster, men det var jo ikke hans ide med musikken.

Jeg går også med den tanke om at mit nytårsfortsæt skal være at stoppe med smøger og hash så jeg kan være den rigtig glade sociale person og så jeg kan komme i god kondi, måske begynde til en kampsport så jeg ikke behøver,
at være bange for at skulle blive tævet af en gruppe som vil mig ondt, da jeg generelt er meget bange for store grupper osv jeg tror altid de vil gøre mig ondt (kommer nok af nogle episoder jeg har været ude for)

Ligenu er jeg faktisk ligeglad med hvad jeg får i karakter osv, men jeg hader at skulle gøre mine forældre kede af det og især også det med at lyve om morgenen og sige at jeg går i skole når jeg ikke rigtig gør.
Gider ikke lyder som en slacker, men har bare ikke haft lyst til skolen da jeg ikke kunne se meningen og har tænkt meget på et citat (if you cant find something to live for, then you better find something too die for)

Men jeg ved jo inderst inde godt jeg ikke er en helt.
Jeg har så mange planer, jeg skal være rapper og skrive om hvor hårdt nogle har det og være den der får præsidenterne til at indse ting som er væsentlige for mig, men sidder selv her med mine egne problemer som jeg ikke kan komme ud af.

Nå men tilbage til hashen.
I omkring 4-5år har jeg været en meget doven type når det kommer til skolen.
Fester osv er jeg ikke til så meget af for tiden, da mine tanker nok har været mere på hash og andre ting så har ikke rigtig bygget noget op med især pigerne fra min skole.
Men jeg har ingen problemer med at gå ud og få noget luft, altså jeg løber ikke, men der er de sædvanlige ture til staden, så er der også en bedsteveninde og nogle andre venner som jeg er sammen med (ikke særlig mange, her snakker vi om 3-6 personer og halvdelen af dem er dem jeg ryger med)

Lige nu er jeg fortvivlet i alt muligt, jeg ved ikke om jeg skal stoppe med at ryge eller om jeg skal blive ved fordi det har sine fordele ved at musik bliver mere levende og så kunne jeg skrive nogle gode tekster da jeg elsker at rappe.

Det er nok meget rodet det her, og ja mine tanker er også rodet og jeg kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal gøre, jeg skifter hele tiden mening og det er træls.

Hvis nogle vil byde ind med noget må de meget gerne, da jeg har meget brug for at snakke om det.

Og her til sidst vil jeg spørge, er der nogle som lever et godt liv med hashen i hverdagen og hvordan lever i så?

Jeg siger mange tak hvis du har taget tid til at læse det hele eller bare noget af det. Det vigtigste var egentlig for meget at få skrevet det ned.

Junior medlem

Kan godt se at det ikke skulle være på det her board.

Men egentlig ville jeg også tage emnet op: "Er det fint nok at vi lever så godt og har minimal problemer, når andre folk sulter osv"

Og med hensyn til hashen vil jeg sige at jeg har røget meget i en uges tid hvor det har været omkring de der 4joints om dagen indtil d. 24/12 hvor jeg skulle over til noget familie et andet sted i landet og har valgt at blive her indtil jeg skal i skole igen så jeg ikke kan ryge pinde og måske komme af med trængen, men ligenu ønsker jeg bare at tage hjem og så direkte ind og ryge en joint! det er den psykiske afhængighed der sætter sig fast selvom mit forbrug ikke er så slemt som mange andres. Bare det at kunne mærke at man er helt tung i hovedet savner jeg rigtig meget, selvom der kun er gået 4dage siden sidste joint.

Admin
Brugeravatar

Synes du sku tage en pause fra røgen. Det lyder som om, du har nok at bøvle med i forvejen. Synes ikke det er nogen god idé at bygge dit image op på at være "junkien" i din klasse. Det fører nok ikke så meget godt med sig. Det lyder til, du isolerer dig for meget ved at ryge hash, og jeg tror det er et dårligt mønster. Begynd at deltage lidt i festerne i klassen og mød nogle piger. Det er sådan noget, man skal lave når man er 15 :)

Kan ikke komme med nogen mirakelkur, for der er sgu mange ting i puberteten og livet i det hele taget, der er enormt svært og bøvlet. Men jeg tror bestemt ikke, at hash gør det nemmere :)

-Jimmy Carter

Medlem

Du er stadig kun 15 år, dvs du har et stykke tid endnu før du er mere moden i din tankegang. jeg vil mene du skal droppe hashen fuldstændig indtil du er ældre og er mere igang med dit liv så at sige.. Du er alt for ung til at ryge, og hashen kan være medvirken til din ligegyldighed overfor karakterer og at du ikke rigtig griner af noget mere.. det kan også være starten på en depression men lad os nu ikke drage forhastede konklusioner jeg tror bare du er ung og er begyndt at tænke meget over hvad du skal her på planeten.. Og det især også hvis ikke man har noget indhold i sit liv udover hashen at man kan blive deprimeret man skal have andre ting at give sig til end og sidde og ryge heletiden.. Jeg må indrømme jeg kan nikke genkendende til meget af det du skriver fra da jeg var yngre.. men jeg tror det går over igen med alderen det gjorde det for mig.. jeg tror bare at hashen får dig til at tænke for meget over nogle ting og så kan du ikke rigtig slippe dem igen.

Jeg syntes at du skal gøre alvor af det med kampsporten.. begynd til det og gå op i det så kan du få noget andet og tænke på.. det giver også en masse selvtillid og begynd at dyrke noget motion eller en anden form for sport det altid godt for sindet og ikke mindst kroppen :) .. Hvis nu du finder ud af at skolen ikke er noget for dig.. så kan du jo evt prøve at finde et arbejde.. det kan være det bedre for dig.. jeg gad sgu ikke skolen dengang jeg syntes at det var skide kedeligt.. så jeg fik mig et arbejde og det var sgu lidt mere til at holde ud.. men det mig jeg snakker om.. det ikke sikkert det bedst for dig.. og jeg vil så også lige sige at jeg fortryder meget at jeg ikke bare tænkte "Jeg skal sgu gå op i skolen, så jeg kan få det arbejde og uddannelse jeg vil have" men dengang var jeg bare så træt af det at jeg ingen andre udveje så.. så overvej det nøje inden du gør noget drastisk..

Som jeg skrev tidligere du er kun 15 og hash er nok det sidste du skal koncentrere dig om lige nu.. nu skal du bare komme igang med dit liv og du bestemmer helt hvor du starter og jeg ved godt det kan være svært at vide men ta en dag af gangen og lad vær med at tænke så meget over tingene selvom det kan være svært.. find dig en kæreste hvis du kan hehe.. kan være at det kan få dig på nogle andre tanker også ;)

Håber at du kan bruge lidt af det jeg har skrevet.. jeg vrøvler tit og er ikke den bedste til grammatik og al det pjat men jeg har selv prøvet en del af det du skriver og de råd jeg har skrevet har hjulpet mig en hel del.

Senest rettet af GaleHuset 29 dec 2010 04:40, rettet i alt 2 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
Imp har ret, tag en pause.
Håber ikke du tror, at man skal være misbruger for at skrive nogle fede tekster. Hvis du virkelig vil lave nogle "dope" rim, bør du udvikle dit sprog. Engagere dig i Dansk og Engelsk, læs så meget som muligt, fordyb dig. Du kan starte med, at undersøge hvilke mekanismer i samfundet, der er medvirkende til at de fattige er fattige. Det kommer der som regel fede tekster ud af! Eller grundigt reflektere over din lyst til at flygte ind i hashen, og skrive noget om det.
Alt dette vil være nemmere uden røg-misbrug. Og så kan jeg næsten garantere at du vil have lettere ved at snakke med pigerne, hvis du ligger hashen på hylden for en stund. Alt med måde!
Husk lige dig selv og din fremtid, inden du begynder at tale de fattiges sag.
Prøv at lyt lidt til "gamle unge": http://organiseretriminalitet.bandcamp. ... gamle-unge
Det er en lidt blandet fornøjelse at være 25-30 og det eneste man kan, er at lamme sig og skrive rim :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil nu ikke sige du KUN er 15, for det lyder sq til du er en rigtig kvik fyr i forhold til de 15-årige jeg kender - dit indlæg er i sig selv et tydeligt bevis på det. Jeg synes du har nogle fede interesser og det er nok dem du skal bruge energi på, og ik så meget hash. Jeg vil heller ikke sige du skal stoppe, for tror nu ik, der sker noget ved du ryger en gang eller to om måneden. Men skær ned, du er på det vigtigste punkt i dit liv og har nok været det et år eller to; Det er nu du skaber dig din identitet, omdømme og bestemmer hvilken type du egentlig skal være fremover.

Og med hensyn til skolen, så synes jeg ihvertfald IKKE du skal droppe ud og finde et arbejde. Du lyder som sagt som en kvik fyr, og det får du altså bare ikke udnyttet hvis du dropper ud nu. Hvis du ska gøre en forskel i politik, fattigdom, religion eller racisme osv. så er det sq en fordel med et ordentlig hoved, med mindre du synes det er nok at betale et par hundrede om måneden.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg vil godt turde sige, at du KUN er 15, når du ryger hash og kæmper med det du gør.
Det ser ud til, at du er inde i en løsrivelsesproces fra din barndom, hvor du er ved at danne dig selv og få dit "eget" værdigrundlag. Derfor kan hashen godt gøre det enormt svært for dig at overskue det du står overfor, fordi du er for ung, og ærligt talt, så synes jeg hash hæmmer ens udvikling, især i den alder du er i. Jeg kender selv enormt mange der bliver fanget i en form for pubertær teenagealder, grundet for meget hash i den periode af deres liv og aldrig rigtig kom videre. Forstå mig ret, de udvikler sig da som sådan, men det er som om de grundlæggende sidder fast.
Jeg tænker med ovenstående hovedsageligt på dine overvejelser omkring hvilket type værelse du finder ideelt at invitere gæster ind i og dine kommentarer om det at være i en rig kontekst, når så mange er fattige og sulter. Det ligner meget en "individualiseringsproces"... Så kæmp ikke i mod det, men lær at navigere mere i det, og der er hashrygning ofte noget der kan forvirre mere end styrke en kreativitet...
Det med at musikken bliver levende kan jeg godt se er meget fængende og svært at slippe, men det tror jeg du er nødt til, for at lære at nyde musik på en anden måde. Nu ved du, hvordan det kan lyde - den oplevelse af musikkens dybder kan du også have uden hash.

Selv om du er træt af skolen og synes det er ligegyldigt, er du nødt til at fastholde en disciplin, så du er fri for at kæmpe med de problemer jeg selv har kæmpet en del med: At få viljeskraften til at manifestere sig på områder, man ikke har nogen reel interesse i. Det vil lette mange ting for dig senere i livet. Desuden kræver det også disciplin at skrive gode tekster, også rap-tekster, så under alle omstændigheder vil du kunne få god brug af din viljesstyrke senere på den facon også.
Og så er det generelt godt at holde fast i en sportslig aktivitet såsom selvforsvar eller noget andet du kan mærke du brænder for, der føles godt påå det kropslige. Det kan tit hjælpe i situationer med meget tankemylder og forvirring.
Det er en hård tid, men livet er ikke altid let og behageligt. Men tackler du situationen fornuftigt, kommer du stærkere ud af det, end hvis du sumper hen i det.

Undskyld hvis det blev lidt "Jeg er gammel, du er ung, lyt til mig"-agtigt. Hehehe :P

Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg ville tage en længere pause med hashen. Det ville gi' dig et energi boost allerede efter kort tid. Jeg har altid sagt at det er for tidligt at ryge i sådan en ung alder. Man sætter alligevel sit liv lidt på stand-by selvom mange rygere vil benægte det, at være sådan. Jeg begyndte selv at ryge da jeg var fyldt atten, og er rigtig glad for at jeg ikke begyndte at ryge i folke skolen da det 100 procent ville have haft indflydelse på min skole gang. Nu er jeg næsten uddannet, fast arbejde, faste indtægter. Jeg suger dog stadig hver dag, det er blevet mindre men har lært af mine fejl da jeg var yngre. Nu har jeg fundet ud af hvordan man skildrer job og hash ad. Jeg kender udmærket følelsen af at sige "fuck skolen" - Også krøller en pind og bare chille. Husk det er din fremtid, og hashen skaber ingen fremtid for dig, med mindre du arbejder sammen med den, og beviser for dig selv og andre at du faktisk kan nyde cannabissen samtidig. Jeg ved ikke om du kan bruge mit svar til noget, det håber jeg da. Held og lykke

Junior medlem

Det er rigtigt at et image som en "junkie" ikke er særlig godt, men nu er det jo ikke fordi at jeg er helt afskåret for jeg kan godt snakke med dem, men det er svært da meget af det man bare har i hovedet er om hash og jeg måske ikke interessere mig så meget for alt det "drama" som tit er en stor del af teenagelivet. Jeg har bare også den indstilling at andre kan sige så meget de vil, men jeg ved alligevel hvad for nogle færdigheder jeg har og hvad jeg er god til, og det er altså ikke kun at ryge hash.

Jeg er faktisk også rimelig sikker på at min viden omkring en masse har gjordt at jeg er begyndt at ryge hash. Vil mene at når jeg høre på andre drenge fra min klasse, så ved de ikke særlig meget om historie, politik osv. Og selvom jeg måske har pjækket halvdelen af tiden eller mere, så er jeg stadig over niveau i mange af fagene hvis jeg tager mig sammen, og det vil så sige bedre end mange af de andre. (Blev gjordt meget "mig" agtigt, men slet ikke sådan ment, ville bare have folk skulle forstå at jeg ikke var så dum)

Godz - jeg er enig med dig i at det nok ville være godt at starte til en aktivitet og det vil også være et nytårsfortsæt. Problemet for mig i lang tid har bare været at gøre noget ud af de tanker, jeg tror bare måske jeg lige skal skubbes en enkelt gang eller to og så formår jeg måske at komme igang.

halalhippe - Jeg er også meget opsat på at udvikle mit sprog, især dansk og engelsk som du siger :) og det kunne jo med rette gøres ved at læse nogle bøger om nogle af de emner jeg interessere mig for. 2 fluer med et smæk!

Wuschhead - mange tak for de positive ord :) Jeg tror under alle omstændigheder ikke jeg ligger hashen helt på hylden, men det skal bare ikke være i hverdagen.

Odden - hehe jeg er glad bare nogle skriver et eller andet. Men dit svar hjalp rigtig meget, og det med musikken tror jeg også er noget jeg bare skal øve mig i at sætte mig helt ind i, i en sober tilstand, selvom det bliver gjordt automatisk for en når man har røget en lille pind.

Mange tak til jer alle, det hjælper rigtigt meget at man kan få hjælp af andre, og især dem der har prøvet nogle af de samme ting.
Det jeg vil gøre nu er at jeg vil holde det til omkring 2 joints om måneden, da det ikke burde gøre den store skade (man skal jo heller ikke slippe alt bare fordi det er farligt)

Så vil jeg prøve at fokusere på at få pulsen op at køre så endorfinerne kan komme igang og gøre deres job. Selvfølelig også prøve at passe min skole så meget som muligt, og prøve at ødelægge tankerne inde i mig selv men ikke bare lade som om de ikke er der, for så tror jeg aldrig at man kommer af med dem.
Det med at komme af med den sociale angst (i den grad jeg nu har det) tror jeg bliver lidt svært at komme af med, der er nogle personer som jeg ikke har nogle problemer at være sammen med, men tit når det er fremmede er det sku svært at komme ud til det arrangement hvor der nu er en masse man ikke kender, men sådan har mange det jo :)
Rappen er også noget jeg vil gå videre med, og så især det med at udvikle mit sprog som jeg har tænkt mig at gøre via skolen men især også bøger!

Jeg håber på at det hele lykkes, eller ihvertfald bare nogle af tingene.

Tak!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er godt at høre det hjælper.
Jeg tror ikke 2 joints om måneden, eller deromkring er noget der vil skade særlig meget. Så kan du jo nyde noget fed musik og en lækker lille stund de par gange om måneden.
Og så havde jeg også lyst til at tilføje det med dit sociale netværk, men droppede det igen. Nu nævnes det dog igen, angående junkie-image uden særlig mange mennesker omkring sig. Meneh. Jeg synes ikke det lyder til, at du har et usundt forhold til mennesker. Det er altså ikke alle der er drevet til fest og piger hver eneste weekend. Og det der med, at det er det en 15-årig "skal" synes jeg er noget fis. Nogle føler måske de skal det, og det er måske normen, men det er langt fra alle der synes det er noget de har behov for, uden at de derfor er usunde socialt set.

Men god proces i hvert fald. Og giv det tid, for det vil tage tid... Det kan tage nogle år. De år af ens liv er yderst forvirrende. Gud, hvor er jeg glad for, at jeg er over dem :P hahaha

Medlem

Hashen er med til at du har drømme eller tanker som du aldrig rigtig får udført.. med det menes der selvfølgelig ikke at der ikke findes folk der udlever de drømme og mål de har når de ryger hash.. men man skal liige ta sig lidt mere sammen end man ellers skulle uden hash.. personligt så har jeg oplevet at jeg skal smides ud i ting før jeg kan ta mig sammen til det.. jeg vil mange ting men det somom jeg ikke rigtig gider gøre noget for det hehe.. har også skåret meget ned på rygningen og ryger ikke længere dagligt.. og det har hjulpet meget på motivationen..

Som de andre siger så skader det nok ik det helt store at ryge en joint i ny og næ men spørgsmålet er om du kan holde det til det i længere tid.. personligt kan jeg godt men det ikke sikkert du kan og jeg kender mange der slet ikke kan.. du bliver altså lige nødt til at holde en god lang pause fra hash så du kan mærke dig selv helt igen.. helst et år eller to.. ved godt det kan lyde af meget men det klart jo hvis det eneste man sådan rigtig har er hashen.. det er derfor du skal finde dig en anden interesse sådan at hashen ikke fylder så meget som den gør.. jeg kender det alt for godt selv.. så tro mig det ville være rigtig godt for dig :)

Men det kommer jo helt an på dig om du kan og gider lade vær med at ryge i lang tid.. og hvis det er sådan at hashen bringer flere negative ting end positive så har du en god grund til at holde en lang pause eller helt stoppe med det.. men det kommer også an på hvad du ser som negativt og positivt.. vi er jo allesammen forskellige, der kan være noget som påvirker mig som ikke påvirker dig på samme måde feks..

Ved sgu ikke helt hvad jeg ellers skal sige.. syntes bare ikke at hash er godt i så tidlig en alder.. vær ung mens du stadig kan og la vær med at bruge tiden på hash.. der vil være masser af tid til det sjove senere hen ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
Paoeti skrev:
Så vil jeg prøve at fokusere på at få pulsen op at køre så endorfinerne kan komme igang og gøre deres job. Selvfølelig også prøve at passe min skole så meget som muligt, og prøve at ødelægge tankerne inde i mig selv men ikke bare lade som om de ikke er der, for så tror jeg aldrig at man kommer af med dem.
Rappen er også noget jeg vil gå videre med, og så især det med at udvikle mit sprog som jeg har tænkt mig at gøre via skolen men især også bøger!

Fedt. Min egen erfaring fra teenage årene var, at da jeg begyndte at træne dagligt kunne jeg også nemmere fordybe mig i det faglige. Det tror jeg er fordi at man som teenager har en masse hormoner der pumper rundt i kroppen, og motionen er med til at give afløb for noget af det. Så ens koncentration generelt bliver bedre og man har nemmere ved at sidde på sin flade og tage imod input (skolen).

"Jeg håber på at det hele lykkes, eller ihvertfald bare nogle af tingene."
Fedt at du har lagt en plan. Husk at tilgive dig selv, hvis den ikke holder, eller at du afviger lidt fra den. Og vær bevidst om hvor højt du sætter den mentale bar for succes. Så man ikke skal gå og have dårlig samvittighed over at man ik lige nåede det og det. Det fører som regel kun til lavere selvtillid og deraf lavere selvværd.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]