Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 23:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Det er fint at i kan beskrive problematikken og sætte fingeren på, hvorfor den hjælp i mener at i yder Honey ikke hjælper, men at sige at i får kvalme af og udtrykke skuffelse over, at hun ikke lever op til jeres forventninger om at hun tager imod den hjælp hun bliver givet, er i mine øjne forkasteligt - hvad bilder i jer egentlig ind? Jeg forstår, at det er hårdt at hjælpe et menneske i nød, men hvis man har besluttet sig for at gøre det, må man ALDRIG bebrejde personen for ikke at tage imod hjælpen, det føjer kun spot til skade - så er det bedre helt at lade være.

Citat:
Og jeg vil ikke undskylde at jeg er så hård. Jeg er ærlig, og siger det, som de fleste måske nøjes med at tænke. Jeg er bare ved at få kvalme over denne smerte-onani der ikke fører nogen steder hen. Nogen gange har man brug for et andet svar end "nååh hvor er det synd for dig" for at vågne op. Det er så hermed givet.
Hold op med at undskyld, og ret ryggen.

Ingen personer har brug for et medlidende svar, det er kun med til at forstærke offeridentiten hos den person man prøver at hjælpe. Det hjælper derimod heller ikke at gå i den modsatte grøft som du gør her, ved at tilkendegive din foragtsfølelse. Jeg kender tonsvis af mennesker som har desperat brug for min hjælp og som søger den gang på gang, men jeg må sige fra, fordi jeg ved at jeg er for skrøbelig til at give dem den hjælp de har brug for.

Hvis i har lyst til at blive bedre til at hjælpe, så læs op på noget kommunikationspsykologi, Eide & Eides teorier om aktiv lytning, er et godt sted at starte - man kan vide nok så meget om selv- og udviklingspsykologi, men det gavner ikke noget hvis man ikke kan implementere det fornuftigt i ens handlinger og ytringer.

Edit: Og selvfølgelig vil Honey gerne have det bedre, men hvis hun aldrig har kendt bedre, hvem skal så overbevise hende om at det findes?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Kære Snoezel,
Jeg har desværre mødt masser af mennesker der i praksis ikke ønsker at få det bedre. I stedet for at søge en udvej for sig selv, tage ansvar over sit liv og beslutte sig for at gå af udviklingens vej, hænger de fast i en afhængighed af offerrollen, fordi de får næring fra andre, når de fortæller om hvor hårdt de har det. Et øjeblik får de den kærlighed de længes så inderligt efter at give sig selv, men de formår ikke at bruge den til at opbygge en selvrespekt og skabe forandringer i deres liv. I stedet skaber de nye situationer der kan give medlidenhed fra andre. Som f.eks. at skære i sig selv, skabe nye misbrug, ect. Det er til tider nemmere at forblive syg og undskylde det med de frygtelige kår man er vokset op med, eller de frygtelige ting der er sket for en, gennem ens liv, frem for at komme videre og gøre noget godt for sig selv. Man ender i en ond spiral, hvor man vampyrerer på andres kærlighed, men da man ikke selv ejer kærlighed (al kærlighed udspringer dybest set af kærlighed til sig selv), forsvinder det bort i et sort hul, og personen er tvunget til at skabe ny medlidenhed, for at få næring. Det er en meget ulykkelig situation for alle, og derfor skal der drastiske ting til, for at få den stoppet.

Grunden til at jeg reagerer som jeg gør på Honey, skyldes ikke kun denne tråd, men at hun i årevis har søgt andres hjælp uden at ændre på sit liv. Derfor synes jeg det er på tide at konfrontere hende med hendes adfærd, i stedet for at snurre videre på den sorte spiral hun har gang i.
Nogle af dem, som hun har søgt hjælp hos, har håbet på at jeg ville tage over, fordi de selv var ved at blive drænet for energi. Derfor vil jeg stoppe det nu.

Og ja, jeg står ved at kalde det smerte-onani, fordi Honey opnår en tilfredsstillelse gennem at udstille sin smerte, lige som hun opnår tilfredsstillelse gennem at skære i sig selv. Denne onani skal vi afholde os fra at deltage i.

Og derfor vil jeg vil skide hul i din mening om kommunikation og al den litteratur du vil smide i hovedet på mig. Jeg tror at det største vi kan gøre for hinanden og os selv, er at være autentiske og ærlige, i stedet for at være strateger og politisk korrekte terapeuter. Jeg bruger min mavefornemmelse når jeg taler, og jeg bruger mit hjerte. Jeg ønsker ikke at få Honey ned med nakken. Jeg ønsker at hun vil finde vejen til at tage ansvar for sit eget liv og dermed vinder selvrespekt.

Honey@ Jeg håber du tager denne blottelse og afklædning af din adfærd som en chance til at bygge noget nyt og sundt op i dig selv. Nogen gange skal man se sig i spejlet af de andres bevidsthed, for at blive klar over, hvad man har gang i. Jeg håber du er stærk nok til at tage det som en chance til at bryde med dit gamle mønster, og bygge et nyt og værdifyldt liv op. Værdi er kun noget du kan skabe, gennem en grundlæggende tro på det smukke i dig selv. Du er skaberkilden i dit liv, og alt omkring dig bliver skabt ud fra din kærlighed til dig selv og livet.

Hilsen Fanny

Moderator
Brugeravatar

Fanny skrev:
Kære Snoezel,
Jeg har desværre mødt masser af mennesker der i praksis ikke ønsker at få det bedre. I stedet for at søge en udvej for sig selv, tage ansvar over sit liv og beslutte sig for at gå af udviklingens vej, hænger de fast i en afhængighed af offerrollen, fordi de får næring fra andre, når de fortæller om hvor hårdt de har det. Et øjeblik får de den kærlighed de længes så inderligt efter at give sig selv, men de formår ikke at bruge den til at opbygge en selvrespekt og skabe forandringer i deres liv. I stedet skaber de nye situationer der kan give medlidenhed fra andre. Som f.eks. at skære i sig selv, skabe nye misbrug, ect. Det er til tider nemmere at forblive syg og undskylde det med de frygtelige kår man er vokset op med, eller de frygtelige ting der er sket for en, gennem ens liv, frem for at komme videre og gøre noget godt for sig selv. Man ender i en ond spiral, hvor man vampyrerer på andres kærlighed, men da man ikke selv ejer kærlighed (al kærlighed udspringer dybest set af kærlighed til sig selv), forsvinder det bort i et sort hul, og personen er tvunget til at skabe ny medlidenhed, for at få næring. Det er en meget ulykkelig situation for alle, og derfor skal der drastiske ting til, for at få den stoppet.

Grunden til at jeg reagerer som jeg gør på Honey, skyldes ikke kun denne tråd, men at hun i årevis har søgt andres hjælp uden at ændre på sit liv. Derfor synes jeg det er på tide at konfrontere hende med hendes adfærd, i stedet for at snurre videre på den sorte spiral hun har gang i.
Nogle af dem, som hun har søgt hjælp hos, har håbet på at jeg ville tage over, fordi de selv var ved at blive drænet for energi. Derfor vil jeg stoppe det nu.

Og ja, jeg står ved at kalde det smerte-onani, fordi Honey opnår en tilfredsstillelse gennem at udstille sin smerte, lige som hun opnår tilfredsstillelse gennem at skære i sig selv. Denne onani skal vi afholde os fra at deltage i.

Og derfor vil jeg vil skide hul i din mening om kommunikation og al den litteratur du vil smide i hovedet på mig. Jeg tror at det største vi kan gøre for hinanden og os selv, er at være autentiske og ærlige, i stedet for at være strateger og politisk korrekte terapeuter. Jeg bruger min mavefornemmelse når jeg taler, og jeg bruger mit hjerte. Jeg ønsker ikke at få Honey ned med nakken. Jeg ønsker at hun vil finde vejen til at tage ansvar for sit eget liv og dermed vinder selvrespekt.

Honey@ Jeg håber du tager denne blottelse og afklædning af din adfærd som en chance til at bygge noget nyt og sundt op i dig selv. Nogen gange skal man se sig i spejlet af de andres bevidsthed, for at blive klar over, hvad man har gang i. Jeg håber du er stærk nok til at tage det som en chance til at bryde med dit gamle mønster, og bygge et nyt og værdifyldt liv op. Værdi er kun noget du kan skabe, gennem en grundlæggende tro på det smukke i dig selv. Du er skaberkilden i dit liv, og alt omkring dig bliver skabt ud fra din kærlighed til dig selv og livet.

Hilsen Fanny

Jeg er sådan set ligeglad med hvorfor du reagerer som du gør, jeg påpeger bare overfor dig, at din reaktion er utilstedelig og skadelig, hvis du vitterligt har et uselvisk ønske om at hjælpe en anden person... Så tilbyder jeg DIG en mulighed for udvikling, ved at nævne noget god litteratur, det skider du så hul i, det skal du have lov til, men er du så meget bedre selv? Jeg har aldrig snakket om at være politisk korrekt eller terapeutisk, jeg nævner blot hvordan du kan drage på erfaringer fra andre mennesker, for selv at blive et mere autentisk menneske - utroligt hvordan al akademisk engagement på psychedelia bliver skudt ned som værende falsk og sterilt.... :roll:

Et ønske om at få det bedre, er et ønske om at få det bedre, om det så er i teorien eller i praksis, det kan du slet ikke være dommer over, du motivfortolker og det fører ingen steder hen. Jeg forstår godt din frustration over, at visse mennesker ikke formår at bryde deres afhængighed med offerrollen, men spørg dig selv, om din frustration gavner deres situation. Det jeg prøver at sige til dig er, at du må ikke vise håb overfor disse mennesker, hvis du vil undgå at de dræner dig for medlidenhed - du bliver nødt til at forholde dig så neutral som overhovedet muligt.

Honey har brug for professionel hjælp, det er IMO det eneste du kan hjælpe hende med at få - ellers fortsætter spiralen, som du så fint kalder den. Det kan godt være at du ikke ønsker at få hende ned med nakken, men det er det du gør med de der udtalelser. Det er dugfrisk psykologisk teori, som jeg desværre ikke kan forklare dig de dybere aspekter af her uden at skrive en mindre afhandling - men men, positiv/anerkendende psykologi, poststrukturalisme, diskurs og italesættelse, det er nøgleordene hvis du alligevel skulle få lyst til at undersøge hvorfor jeg er af den overbevisning.

Jeg vil godt lige for god ordens skyld pointere at jeg ikke skriver de her ting, for at beskytte Honey, men for at beskytte folk i det hele taget, ingen hjælp er bedre end dårlig hjælp. Dine idéer om hvordan man udvikler sig er fine og almengyldige Fanny, men du kan ikke bare banke folk oveni hovedet og sige: GØR SÅDAN! Det er en erkendelsesproces og som med alle andre erkendelsesprocesser, er det ikke noget man kan fremtvinge, man kan blot sætte rammerne for det.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Snoezel@ tjek din pm.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg er med Fanny på denne her. Jeg kan godt forstå hvad du mener, og det er selvfølgelig godt at være blide ved skrøbelige eksistenser.. for det meste.
Men jeg har fulgt med i en del af de her tråde nu, og har faktisk længe villet skrive det som Fanny skriver, men gjorde det ikke, da jeg ikke gad den diskussion som nødvendigvis opstår ved et hårdt udsagn som dette. Nu giver jeg bare min støtte til Fanny tilkende.

Det er ikke rigtigt, at al kommunikation med mennesker som Honey gavnes af at blive ved med at være sød og rar. Det har ikke hjulpet, det har vi set. Hun har måske skrevet, at det har hjulpet, men det har det ikke, for mønsteret fortsætter. Så wa-wa-wa-wa blev til wank-wank-wank, og Dennis Leary sagde det bedst når han sagde "Shut the fuck up, next!". Det er det der skal til nogle gange.

Aktiv lytning er, hvis du læser ordentlig efter i bøgerne om det, kun gavnligt hvis der er et reelt ønske om forbedring fra personen der skal hjælpes. Der er mange der går og bliver lyttet til og får rigtigt gode råd fra mange gode kapaciteter uden, at de kommer videre. Folk kan gå til psykolog i laaang tid uden at der ændres noget egentligt i dem, ud over en lidt større bevidsthed om hvem de er. I de situationer kan det være gavnligt at give et spark i stedet for at blive ved med at klynke samstemmigt med en illusion om, at vi derved hjælper, ved at skåne individdet fra at se hvad der egentlig skal til før en ordentlig ændring kan ske.
Hvis Honey havde et reelt ønske om at få et bedre liv, og ikke bare opmærksomhed, ville hun bruge mere tid på at skabe de ændringer for sig, og ikke skrive på et board som psychedelia.dk.. For ærligt talt.. Alle her ved, at vi kun kan komme med råd der rækker til at vække en indsigt der allerede er ret præsent i personen som spørger om hjælp. Vi er ikke profesionelle, måske er der en eller to der er, men et forum er ikke godt for andet end at få en respons man ønsker fra forsigtige personer.

Næ nej, jeg er med Fanny... Og Leary.. Shut the fuck up, next....

Moderator
Brugeravatar

Jeg lægger mig hermed også ned, der var selvfølgelig fakta jeg ikke kendte til, men jeg tror trådene er redt ud nu. Held og lykke med det hele, og tak for det, jeg har lært en del i dag :)

Medlem

Hej Fanny.

Jeg er lidt udenforstående med at du kan skrive, som du nu har valgt at gøre i denne tråd.

Jeg har ingen kontakt haft med dig med dig de sidste 2 måneder, hverken på mail eller over telefonen. Så ærlig talt så ved du ikke om jeg gør noget eller ej.

Det passer f.eks. ikke det med jeg ikke motionere. Jeg har investeret i en ny cykel, og jeg har ikke cyklet de sidste 2 år overhovedet, og aldrig på vej til arbejde. Nu cykler jeg 2-3 gange om ugen til arbejdet, alt efter hvor meget overskud jeg har.
Dog har du på sin måde ret i at jeg har været meget skeptisk overfor motion, fordi jeg ikke har haft overskuddet eller energien til det på nogen måde. Du ved hvor klodset jeg er på mine fødder i forvejen, men nu er vinteren overstået og foråret banker på.

Det har måske godt kunne lyde sådan lidt, at jeg var stoppet med at gå til psykolog, men det er jeg ikke. Jeg går der stadig 1 gang om ugen, den overvejende grund til jeg ønskede at stoppe med gå der, Var fordi jeg allerede efter anden samtale hos hende, blev spurgt om hvordan jeg ville ha det med at komme inde for psykiatrien, og min læge blev kontaktet. Som på sin måde skræmmer mig for vild og sans, og jeg var bange for at hun vil svigte mig, siden hun sagde det. Det havde jeg meget svært ved at sige, men nu har vi snakket om det, og det var ikke ment på den måde. Og selvom hvis det var, havde jeg stadig mulighed for at gå hos hende samtidig..

Det er stadig ting jeg har svært ved at håndtere, men føler lidt det skal tages i mit tempo, og ikke bare springe ud i det, for jeg er virkelig bange for at fejle.

Jeg har i for mange år såret mennesker jeg holder af, har troet de kunne bære min byrde og hjælpe mig.

Dette er min egen kamp, og det må jeg tage og indse.

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Jeg har talt noget med Honey den sidste tid. Hun har længe udtrykt ønske om både at lukke og slette tråden.
Det var en givende gerning at få udtrykt nogle af hendes tanker, her på boardet, og en del af responsen derpå, har givet stof og energi til omstrukturering.
Men debatten er ligsom begyndt at træde vande, og der er en del stød ibland responset.
Jeg føler det er rimeligt at lukke tråden, efter hendes ønske.
Hermed gjort.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]