Nej, jeg synes ikke jeg modsiger mig selv. Det kan være faser som beskrevet i udviklingspsykologien, men det kan også være tilstande (er bedre beskrivende og mere omfattende end "følelser"), som man kommer i i fx. mødet med kærligheden, tabet af mennesker man elsker osv.
Du kan fint kalde det faser, men hvis du gerne vil beskrive det meget korrekt, så synes jeg det er forvirrende i forhold til udviklingspsykologiens faser.
De oplevelser har man i baghovedet, altid. Man er måske ikke bevidst om det, men de er der. Igen har Grof en meget god beskrivelse med hans COEX-systemer, hvor han beskriver det som et helt system af beslægtede oplevelser. De trigges gennem associationer og derfor er deres fremkomst hverken ulogisk eller tilfældig og der er ikke tale om "random" følelser.
Måske har jeg misforstået dig, men så må du lige hjælpe mig til større forståelse.
Prøver at uddybe.
Det var i forhold til at psykedeliske stoffer (svj har forstået det) blot forstærker processor der allerede kører oppe i hovedet. Hvilket vel vil sige at du skal være under sådan en "tilstand", dvs. lige have tabt et menneske, eller lige været igennem en isolationsfase, før at de følelser kan blive genkaldt af psykedeliske stoffer?
Med andre ord, hvis du er i en periode af dit liv hvor alting virkelig kører på skinner, virker det immervæk en smule urealistisk at psykedeliske stoffer skulle være i stand til at fremkalde disse følelser/tilstande?
Det var lidt der jeg ville hen af. Men det er blot spekulationer jeg kommer med nu.

Edit: Men sådan som jeg læser din sidste post, siger du at disse tilstande altid kan blive frembragt igen, selvom det er mange år siden at man har været igennem dem?