Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 13:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kvalme
Medlem

Jeg får ofte kvalme. Faktisk har jeg haft kvalme konstant i den sidste uge. Jeg har svært ved at drikke, kan stort set ikke spise, og det er hårdt at bevæge sig rundt. Det bliver værre når jeg bruger energi, selv at tale forværrer kvalmen. Det eneste jeg er i stand til er at sidde lige så stille ved min computer i stilhed - ja, selv at høre musik gør kvalmen værre.

Jeg er virkelig desperat efter at finde noget der kan lindre det. Det tærer på mit sind og legeme.
Nogen tips og tricks?

Titel: Re: Kvalme
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: op'i'dig
Kvalme skyldes tit for usund mad, og alt for lidt motion.
Løb dig en tur det gør kun godt! :wink:
Ellers kan du prøve med Coca Cola og en joint, der virker i hvert fald altid for mig.

Medlem

Tjald hjælper ikke. I starten gjorde det, men virkningen har siden fortaget sig.
Jeg har prøvet at løbe, men jeg kaster simpelthen op indenfor de første par hundrede meter. Jeg føler mig helt afmægtig.

Du har måske ret i at det er et kostproblem, men hvad gør jeg forkert? Jeg spiser rimelig sund kost, junkfood max to-tre gange om måneden, normalt pasta med kødsovs, biksemad, kylling og ris, fiskepinde, lasagne, pasta i flødesovs m.m.
Jeg elsker at lave mad, men kvalmen gør at jeg gør mindre og mindre ud af det fordi jeg ikke kan nyde maden. Det fører til en ond cirkel hvor jeg kun lige akkurat spiser nok til at overleve, og det gør vel kvalmen værre.

Jeg tager multivitaminer hver dag, forhåbentligt hjælper det lidt på en eller anden måde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: op'i'dig
Spiser du grøntsager eller frugt?
For alt det ris og pasta er simpelthen ikke godt for dig hvis du spiser det alle dage.
Og fiskepinde er ikke noget godt alternativ til ''rigtig'' fisk, spis du hellere noget laks ;)
Men kvalme kan også skyldtes, rigtig mange andre ting.
Føler du dig syg udover kvalmen? Altså ondt i musklerne, forkølelse eller måske ondt i øret/ørene?
Mellemørebetændelse kan tit fremkalde kvalme.

http://www.netdoktor.dk/symptomer/kvalm ... ninger.htm
Du får lige et link her så du kan se, hvorfor kvalme kan opstå.

Og det er en god ide at tage multivitaminer når du ikke kan spise og drikke så meget, men det burde ikke være nødvendigt når du ikke er syg, man får som regel nok vitaminer igennem det mad man spiser :)

Medlem

Tak for svaret Klister!

Du har nok ret i at jeg får alt for lidt grønt. Det må være min mission at indføre det i min kost regelmæssigt.

Jeg føler mig slet ikke syg udover kvalmen. Den er stærkere når jeg forventer at skulle præstere. Det er næsten 100% noget psykisk, medmindre det, som du foreslår, er en simpel kostfejl.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Du skal self finde ud af hvad årsagen er til din kvalme, men ingefær tabeltter kan måske tage det værste så du idetmindste er istand til at få noget ud af din dag, de har hjulpet mig hver gang jeg har haft kvalme eller har forudset jeg skulle få det, ved tømmermænd, køresyge, kvalme pga stoffer, kvalme pga sygdom os.v jeg ved ikke hvor meget doserne ligger på for at forbygge kvalme, jeg ved bare det er vigtig du ikke overdriver med dem da de kan fucke et eller andet i dit balance-center op.

Medlem

Ingefær er en god idé! Har du selv erfaring med roden? Er det bedst at bruge frisk eller tørret ingefær mod kvalme? Så vidt jeg ved er der en del af stofferne i ingefær som nedbrydes ved tørring, så det er nok ikke helt ligegyldigt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvis kvalmen skyldes for meget mavesyre, så tag Alminox eller et lignende prepærat. Ingefær kan du bruge frisk i maden eller du kan købe tabletter.

Men det er vigtigere at finde frem til årsagen til kvalmen. Jeg har sådan en hellig krig mod tilsætningsstoffer, fordi jeg selv har fået et meget bedre liv efter jeg er blevet bevist om hvor dårligt min krop tåler f.eks. sødemidler. Prøv at undgå alt det hedder light en periode og se om du får det bedre.

Og ellers, så snak med din læge. Det er trods alt det du betaler skat til.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Jeg har fået det en del bedre efter at være blevet sat op i dosis af olanzapin. Jeg er også begyndt at spise en del broccoli. En af tingene har hjulpet, men jeg har stadig dage en gang i mellem hvor jeg ikke får mad. Jeg plejer dog at spise rigtig meget på de dage hvor jeg har appetit, og min vægt har holdt sig stabil.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Du skal self finde ud af hvad årsagen er til din kvalme, men ingefær tabeltter kan måske tage det værste så du idetmindste er istand til at få noget ud af din dag, de har hjulpet mig hver gang jeg har haft kvalme eller har forudset jeg skulle få det, ved tømmermænd, køresyge, kvalme pga stoffer, kvalme pga sygdom os.v jeg ved ikke hvor meget doserne ligger på for at forbygge kvalme, jeg ved bare det er vigtig du ikke overdriver med dem da de kan fucke et eller andet i dit balance-center op.

Bruger det samme middel, og kan anbefale det.
Bruger almindelig tørret ingefær pulver i 00-kapsler, en enkelt, eller sjældnere to, er som regel nok for mig.
God bedring

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du kan overveje at bruge en 20 min - 1 time om dagen (alt efter hvor skarp du er med knive osv.) på at lave mad til de næste par dage, så behøver du i hvert fald ikke tænke på det.

Og jeg synes ikke at læse, at du har været til lægen? Det ville jeg helt klart gøre, hvis jeg havde det som dig. Jeg får kun kvalme ved virkelig elendig mad/madforgiftning/indtagelse (+blanding) af narkotika.
Derfor ville jeg klart smutte til lægen, få taget et par tests osv. og beskrive din kost til lægen.
Du kan også forhøre dig på andre forums, fx bodybuilding.dk, og se om nogen har prøvet noget lignende - jeg skriver det her, fordi jeg kunne forestille mig, at der var nogle der havde prøvet lidt det samme derinde, men hvem ved.

God bedring Beast.

oh, det kan også være du spiser noget, som du måske egentlig ikke har godt af? HVID USSEL PASTA måske, eller noget andet.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes du skal gå til lægen. En læge vil på meget kortere tid kunne diagnosticere dig, eller i det mindste hjælpe dig, end vi kan, og sikkert også hurtigere end du kan.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fandt du ud af hvad der var galt, Beast?

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]