Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 09:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke lige hvad jeg vil med denne tråd, men jeg er lidt rystet over hændelsen og prøver vel at få det snakket ihjel inden det bliver til et stort problem.

Jeg var på et kollegie i går som brændte, vi opdagede branden da jeg skulle finde min ven som havde været væk længe.
Vi var nogle der løb ind i røgen på den gang hvor branden var opstået og vækkede folk så de kunne komme ud af bygningen, bagefter opdagede jeg at min ven stadigvæk ikke var fundet og løb tilbage alene derind, jeg fik ham ud og fandt ud af at det var på hans værelse branden var startet.

Brandvæsenet var lang tid om at komme og de reagerede ikke på når vi sagde at der måske stadigvæk var mennesker derinde. Når jeg siger der er mennesker inde i en brændende bygning til en brandmand forventer jeg at han sætter i fuld sprint ind for at hente dem? De vidste godt dette allerede da vi ringede.

Hvis jeg ikke havde fået min ven ud ville han være endt med at ligge i den røg i over en halv time, jeg var ikke inde på værelset, men det var umuligt at trække vejret helt ude på gangen.

Det skræmmer mig. Hele livet har jeg gået og troet at brandvæsenet ville hjælpe hvis man kaldte, men hvis det stod til dem kan det være at min ven var kommet alvorligt til skade. Hvad hvis det sker igen? Hvad hvis der ikke er nogen der løber tilbage efter folk?

Det er vel reaktionen på hændelsen der først kommer nu, men det hele kører replay inde i hovedet, jeg kan ikke sove og jeg føler mig utryg. Jeg vil bare have at det hele stopper og slukker!
Jeg prøver som sagt at snakke det ihjel. Er der andre gode råd til hvad jeg skal gøre for at være sikker på at komme hurtigt over det her?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
tal så meget om det du kan, det er vist den eneste måde man kan komme hurtigere igennem sådan nogle oplevelser... Det er ikke alle brandmændene der går ind i bygningen, nogen er slukkere andre er røgdykkere, så du har nok snakket med en slukker. Var der slet ikke nogen af dem der gik ind i bygningen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der gik lang tid, alt for lang tid inden røgdykkerne gik ind. Sagde i telefonen til 112 at der måske var mennesker derinde. Der gik måske 5 minutter fra de ankom til de gik ind, og det tog dem også 15 minutter at komme. De havde i hvert fald ikke travlt med at komme ind i bygningen. Har hørt at værelset er brændt i stykker, hvis vi havde ventet på at de gik ind efter ham tror jeg ikke han havde klaret den. I hvert fald havde han nok reddet sig en slem kulilteforgiftning.

Jeg synes i hvert fald ikke at deres indsats var god nok, men er glad for at der trods alt er håb for menneskeheden når man hjælper hinanden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
De har nok skulle se stedet and inden de bare gik derind også for deres egen sikkerhed, 5 minutters planliggelse inden man går ind i et brændene hus synes jeg virker fair nok og det kan også være det har synes at tage urimeligt lang tid pga panik, de skal rigtigt nok redde liv men også sørge for at de ikke mister brandfolk pga forhastet beslutninger, men som snoezel er inde på(og dig selv) må du tale så meget om det du kan og få læsset af, sørg for ikke at sidde for meget alene de næste dage og kukkelure, ta hjem til nogen og overnat eller inviter nogen hjem, det lyder jo helt som om du er blevet depri pga det her chock - så tror det er vigtigt for dig at være sammen med nogen mennesker du synes om.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du ikke kan komme over det ved at snakke det ihjel, så søg hjælp. Du har sikkert ikke været i stand til at slappe af/give slip pga. brandmændenes ringe indsats, så begivenheden er stadig aktiv. Altså kan det have sat sig som et traume.

Snak med nogen om det, og vær samtidig opmærksom på din krop. Lad være med at presse dig selv. Der vil måske opstå kropslige reaktioner som skal udtrykkes, før du kan komme videre.

Som du selv er inde på, så vil du gerne have det hele stopper. På et tidspunkt vil du glemme situationen, men hvis du ikke får det bearbejdet kan det sætte sig som neuroser, søvnløshed, irritation, depression osv. og som tiden går vil du være mere og mere ubevidst om hvor det stammer fra. Ikke mindst pga. fornægtelse.

Du kan PM mig hvis du har lyst. Jeg ved Aghatos Deamon ved en del om psykoterapi, så du kan måske få råd der også. Eller Resist. Det er i hvert fald besværligt at stå med alene

Senest rettet af Satori 10 nov 2012 21:14, rettet i alt 1 gang.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Burde man ikke også kunne få tilbudt noget hjælp af en art? Når der er brand i taget af en boligblok på TV, synes jeg nogle gange der bliver talt om krisehjælp/psykologhjælp. Det kan du undersøge. Og evt skrive en klage, hvis du synes det hjælper at komme af med, til rette vedkommende..
Ellers er jeg enig med ovenstående.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Tilbud om krisehjælp burde være en selvfølge.. Det kan jeg ikke forstå du ikke er blevet tilbudt. Op med humøret Alice, og husk nu at sætte pris på, at ingen kom alvorligt til skade.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Grunden til at brandmændene ikke bare løb ind er fordi at de først skulle danne sig et overblik, samt sikre sig at de ikke selv kom til skade - en skadet brændmand, er ikke en brugbar brandmand. Jeg godt forstå din frustration, specielt med det du har oplevet, men husk på at brændmændene gør deres arbejde så godt de kan.
Udover at tale med andre om din oplevelse som de andre nævner, så kan du også prøve at skrive det ned. Alt hvad du husker, i detaljer, fra start til slut. Prøv at se om du kan genfinde de ubehagelige følelser og manifestere dem ned på papiret, det kan have en stor terapeutisk effekt.
Ellers få tingene lidt på afstand - vær sammen med andre mennesker, så du bliver distraheret midlertidigt og glemmer sorgen. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg blev ikke tilbudt noget, heller ikke lægeeftersyn, men jeg gik ud fra at mine lunger var okay da jeg ikke havde været i den tætte røg i mere end 10 minutter og hostede ikke voldsomt da jeg kom ud.

Jeg har fået det bedre efter at have besøgt min mor i går som fodrede mig med en masse and, derefter tog jeg hjem og sov 12 timer. Kan mærke at søvnen med maden har hjulpet en masse, desuden fik jeg snakket hele dagen om det.
Jeg tror min frustration ligger i at jeg følte mig så magtesløs og følte at folk ikke gjorde hvad jeg syntes de burde. Jeg skal nok bare prøve at arbejde med at sætte mig i deres situation. De grimme flashbacks er i hvert fald forsvundet indtil videre. :)

Dedikeret medlem

Smider lige en kæmpe krammer - dejligt at det går bedre.

Dedikeret medlem

hov mit indlæg sku ikke ligge her.. min pc røg gik i kage, sorry!

Senest rettet af STWOD 19 nov 2012 14:34, rettet i alt 2 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
:?: stopthewarondrugs :?:
:life:

Dedikeret medlem

:?: stopthewarondrugs :?:
:life:

-Lige over du!.. Jeg kan ikke slette det forkert placerede indlæg, og det ville osse se mærkeligt ud hvis der bare var en tom tekstboks.. Og det der stod var ikke beregnet til dette emne Så jeg fjernede tekst og skrev simpelthen årsag til mit fejlindlæg :!:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]