Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 05:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Tja, så ved jeg hvad der venter mig senere her i weekenden.
Pga min ryg sygdom (Brtændelse i rygsøjlen mm) som hedder Morbus Bechterew, ordinere min læge mig oxycontin, men vi skiftede til Contalgin pga prisen. Jeg fik 25 stk på 100 mg. For at prøve Contslgin frem for oxycontin, da de er steget til 1800.- for 98 stk Dog synes jeg de er svagere end oxycontin som var på 80mg. Kan nogen mon bekræfte det, eller tager jeg fejl?
Det er selvfølgeligt gået sådan jeg har øget dosen, til smertelindringen kom til et acceptabel niveau for mig. Og nu har jeg intet smertestillende til måske mandag. Håber jeg undgår abstinenserne, for det er 4 dage med opkast opkast opkast dirré søvnløshed, og mega smerter pga sygdommen.

Mvh Polpot Eller Poul E Jespersen :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej polpot, velkommen til boardet. :)

Du kan ikke direkte "oversætte" det ene stofs dosis i vægt til det andet stofs, de har forskellig molekylevægt og de binder forskelligt til dine receptorer.

Hvilken dosis tager du? Du skal lade være med at tage din medicin på andre måder end som lægen foreskriver. Doseringsmæssigt virker de to "ækvivalente" men nogle lægemidler virker bedst for nogen og hvis det er oxycodon frem for morfin der fungerer for dig er det selvfølgelig det du skal have.

Jeg er meget uforstående for situationen. Får du ikke tilbudt generiske produkter på apoteket? Det har de pligt til. Når du kommer ned på apoteket og ekpedienten spørger dig om du vil have et billigere alternativ skal du sige ja.

OxyContin er ganske vidst steget meget i pris men jeg kan finde pakninger med 100stk á 80mg oxycodon til under 500kr for tilsvarende tabletter fra en anden producent, et alternativ de har pligt til at tilbyde dig når du kommer for at indløse din OxyContin-recept. Hvis du er kronisk smertepatient burde du også få ekstra tilskud på de 500kr hvis det er det billigste præperat du vælger.
Nogle læger er lidt "gammeldags" og ikke helt inde i det system apotekerne kører og de kan finde på at udskrive recept på kun et enkelt præperat f.eks. "OxyCondin 80mg" i stedet for "Oxycodon, 80mg" og så skrive at der ikke skal være mulighed for generisk substitution (se det som mælk: der er stort set ingen forskel på Arlas og DanMælks mælk, men Arlas koster dobbelt så meget), dette gør at de ikke spørger dig på apoteket om du vil have et billigere alternativ og derfor kan du risikere at betale flere tusinde kroner ekstra for din medicin.
Jeg tror det er det der er tilfældet her. Hvis ikke er der sket en KÆMPE fejl på apoteket og så skal du ned og råbe af dem. Det ville være til hjælp hvis du vidste præcis hvad der stod på recepten. Måske kan de hjælpe dig med at afklare mysteriet på apoteket, gå ned og få en snak med dem, de plejer at være meget hjælpsomme.

Mvh. Alice

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]