Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 05:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er en kronisk smertepatient, som får 80mg Metadon i døgnet (20mg*4). Aktuelt er det tanken at gå ned til 65mg(15mg*3) og sidst ned på målet 40mg (10*mg*4).

Jeg er pisse følelsom overfor abstinenser. Det er mavebanken, angsten, nervøsiteten, usikkerhed. Udover Truxal og betablokkere, har I så gode foreslag til præperater, der kan gå ind og dræbe de første 10døgn marridt? F.eks. Nozinan i små doser?? INGEN BENZO

Mvh
Peter Pedal

Junior medlem

HEJ!
Og tillykke med at DU har besluttet at komme helt hen PÅ RETTE SPOR! Modet og beslutningen om at prøve er flot og en præstation i sig selv. FLOT! Her er et par råd. Bl.a. om et harmløst, men effektiv ”sovemiddel” 
Jeg har et supergodt råd mht. søvn. Godt at du anser benzoer for et ”no go”, for det ER virkelig ikke godt. Og de ”løser” kun problemet i et par uger! MEN Phenergan. Det er ufarligt / ikke vanedannende. Man skal nok starte med en eller to til man kender virkningen. MEN de er ikke giftige selv i ret store doser. Du MÅ IKKE tage mere end måske 4, højst 5, når du kender dem godt – for du vil få det af H til. Kvale og hovedpine.
Man kan kun få 100 af gangen, i håndkøb. Phenergan er egentlig anti-histamin mod høfeber, nældefeber eller anden allergi. Eller køresyge. Men de har stadig en ”rød trekant”, så vent med køre bil eller cykel i trafikken når du lige har taget dem. For mig er 2 eller 3 altid nok til almindelig rolig søvn, og du er ikke helt bombet næste dag. Prøv det!  Held og lykke! Lad mig høre fra dig af og til. YOU CAN DO IT! Du har jo en god plan. Er det aftalt med lægen? Hvis ikke, kunne det være en rigtig god ide, da du derved får en professionel hjælper. Hvis du skulle blive bange for at det går FOR hurtigt, du sover skidt, er angst etc. Så er lægen garanteret forstående. Det vigtigste er at der sker noget. Og bagefter vil du være lettet, med ny energi og flere kræfter.
MEN supplér aldrig med alkohol. Især ikke for at sove, da det faktisk forstyrrer den naturlige søvn. Især REM søvnen. Sprut er faktisk være end smertestillende, hvis man ikke kan overholde de anbefalede grænser – max 7 for kvinder /ugen og max 14 for mænd – og aldrig mere end 5 på samme tidspunkt!
Alkohol er den sidste legale form for euforiserende stof, som er fri i handlen. Trods 13-14 % af alle voksne drikker FOR meget. Igen, kun et godt råd. Min læge sagde engang til mig at der er mere ”narko” i en alm. SuperBrugsen eller Netto end på et almindeligt apotek! Så slår bare så hårdt, ar nogle FEJLAGTIGT tror at det er godt mod søvnproblemer. Du kan endda stadig møde læger der tror på det. Men din søvn bliver først forstyrret, hvis man drikker for at sove. Også meget skidt med stress og angst, da det på sigt giver klinisk depresssion – i 100 % af tilfældene! Selv Churchil led under det! ;)
Der er jo så mange ”no gos”. Men også mange ”god for it”, som motion, som måske bare en rask gåtur! Eller god musik, film, teater eller bedst af alt, godt selskab! Nogle finder jo det i AA eller NA. Jeg ved at nogle bliver SÅ glade for det, at de kommer hver dag! 
For de der kan klare sig med en enkelt af og til, er det okay for. Men så kan man også klare sig HELT UDEN! Og tro mig. Det sidste du ønsker, er at være en stakkel der skal bruge 50 eller 60 (eller endnu flere) hver eneste dag –for at være til. De har det IKKE GODT. Meget langt fra! Men de ikke fik dem, kunne kramperne forsage hjertestop og død!
Så er der jo alle de ”pæne” mennesker, der bare lige skal have deres 15 genstande/dag! De er aldrig synligt fulde. Meeen de er næsten værste pga deres totale dobbeltmoral!
De ser ned på ”junkierne”, og dem man ser på gaden, ser da heller ikke godt ud. Det er dem der har mistet al værdighed – og alt håb! De KUNNE faktisk hjælpes næsten alle sammen, men de kan ikke overse at bygge et nyt liv – ofte efter 25 år! De tænker at detoxen betyder at de mister ALT! Deres stoffer, deres penge (fra handel), deres ”venner” (som ofte er så falske venner, at de stjæler en pille eller en 20er når de ser deres snit! Trist!) Men det er en ”reminder” at man IKKE vil derhen! Ind og ud af spjældet, som måske er det ENESTE sted de har boet med orden, ro, renlighed og faste varme måltider! Nogle glæder sig til at komme der hen i et halvt års tid (eller hvor længde det nu er denne gang), fordi savner nogle rammer og nogle der siger når du skal gå i seng, stå op, spise, se TV, gå i bad osv. Nogle af dem, i hvert fald dem jeg tænker på. Ikke venner, men fjerne bekendte, har aldrig lært nogen af de ting da de var børn – for HVOR var mor og far mon?
Nå det var ikke for at prædike. Mange misbrugere er fredelige mennesker, som ikke er voldelige. MEN de har KUN dårlige aner, og ALLE ER deres vaner! Så det gælder om at få nogle gode!
Endnu vigtigere. Selvom det ikke er nemt, KAN ALLE VANER laves om! Det kræver ofte støtte, men det er os selv der gradvist gør arbejdet. Men indtil DET bliver en vane, skal vi bygge en NY op. Intet er så godt mod dårkige vaner, som helt NYE andre og BEDRE VANER! Jeg kan anbefale bogen ”The Power ofHabitog men bare ordet ”detox” = at komme af med GIFTEN, er grund nok til at stoppe op og sige til sit spejl: ”Jeg er fandeme bedre end det her. Jeg er intelligent og et godt menneske! Sig det til dit spejlbillede – også selvom du IKKE tror på det i starten. Det kommer, og du kommer desuden til at se 10 gange bedre ud!
Hvordan går det lige nu? Ikke perfekt? Helt okay. Jeg kender det. Jeg har også lidt af kroniske smerter længe, efter et kompliceret knoglebrud! Men NU er jeg også i bedring, så lad os blive bedre SAMMEN! K? Jeg tror hverken DU eller JEG er egentlige misbrugere. Det er mere end personlighedstype end noget andet, og staklerne er oftest primært ”hooked” på andet og mere end narko. Det er også bestemte, ofte usunde og negative bekendtskaber, falske venner, falske kærester, utro og voldelige mænd og hustruer! IKKE ALTID, men FOR tit.
Og det er nemmere kun at have stoffer i hovedet end at tænke. Og hvis du ville stoppe, så ville de miste hele omgangskredsen OG adgang til diverse giftstoffer blandet op med vaskepulver!  Egentlig ikke sjovt, men hvad skal man gøre??
Men DU gør noget NU! Og du er bedre end det! Og med en fornuftig nedtrapningsplan. Måske 5 mg per uge – måske kun hver anden uge i starten og til sidst, så VIL du KLARE DET!!! Jeg tror på dig! 
Lad mig høre hvordan det går!
”Jinx”

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]