Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 19:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

er det dem som ryger ALT for meget, eller dem som går i seng lige efter en joint eller er det noget helt tredje?!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Det er dem, som får det, der får det... Oftest hvis man allerede er ustabil psykisk.
Jeg tror ikke om man går i seng lige efter er en faktor, samt nogle godt kan "tåle" at have et misbrug og ryge rigtig meget, uden at få psykoser.

Insane psychedelia user!

Når man har psykiske lig i lasten formoder jeg - det havde jeg i hvert fald. Samt ikke lytter til kroppen/hovedet advarsels signaler.

Insane psychedelia user!

Hvis man kunne svare på det var det lige til. Der er faktorer som fx arvelighed ved psykisk sygdom der spiller ind. En formel som er endegyldig findes dog ikke.

Junior medlem
Brugeravatar

De personer jeg kender der har fået psykoser, har alle været alene. Ved ikke om det at være alene kan spille ind. Tror umiddelbart at chancen for at badtrippe er større hvis man ikke har en tripsitter, eller nogen at snakke med om sit tankespind.

Insane psychedelia user!

Man kan sagtens være sammen med en masse mennesker også være helt alene, fordi man kan høre alt det onde de tænker om en.
Tror lige vi skal passe på ikke at blande den stof udløste dårlige oplevelse (hvor skræmmende den end kan være) som går over når rusen er ovre, sammen med mange år hvor man fx tror at man kan høre andres tanker.

Så jo det kan hjælpe en som har røget for meget at han/hun bliver nurset, men den egentlige udløste psykose har intet med antallet af mennesker omkring en at gøre.
Jeg var til Roskilde festival i starten af mine 5-6 år i helvede det fik jeg det langt fra bedre af.
En psykose er kendetegnet ved at man ikke ved at man har den (i hvert fald i starten) der lever man sig fuldt ud ind i den verden som. Man har skabt og ingen andre kan se og føle.

Medlem

Det er næsten umuligt at give et klart svar på dit spørgsmål. At ryge alt for meget er en klar faktor der kan spille ind. At have psykiske problemer man går og tumler med kan være en anden. Samme med psykisk sygdom i den umiddelbare familie (især psykisk sygdom fra skizofreni-spektret).

Derudover hvad du ryger - ekstremt THC-rig skunk der er forædlet til at indeholde en fuldstændig absurd mængde THC og har ringe afbalancering med andre cannabinoider (især CBD) kan medføre større risiko for en psykose.

Dette skyldes at THC er psykotomimetisk. Det vil sige at THC forårsager psykose-lignende symptomer. CBD, et andet cannabinoid i cannabis, er antipsykotisk. Det modvirker altså de psykose-symptomer som THCen forårsager.

"Hashpsykose" er desuden et meget dårligt defineret begreb. Det benyttes ikke indenfor lægevidenskab eller medicinsk litteratur, men ses oftest i dårlig journalistik. Det er svært at vide præcis hvad der menes med en "psykose". I langt de fleste tilfælde er der nok tale om de forbigående og akutte psykotomimetiske symptomer på en overdosering af THC. I andre, og sjældnere tilfælde, er der nok tale om at brugen af cannabis har fremskyndet udbruddet af skizofreni.

Ud fra det kan vi vel sige at mere eller mindre hvem som helst kan opleve de forbigående symptomer på psykose som følge af akut THC-overdosis, men at det kun er folk der er prædisponerede for skizofreni der kan være ekstremt uheldige og få udløst en psykose der medfører længerevarende tilstand af sygdom.

Medlem
Brugeravatar

Jeg var ved at udvikle noget, der ligner en psykose da jeg røg hver dag, og jeg har sgu aldrig haft psykiske problemer. Eller.. det har jeg så fået efterfølgende.
Alle kan få det, men folk der disponible for det i forvejen udvikler det lettere. Det handler ikke kun om hvor meget du ryger, men også hvordan du ellers behandler dig selv.
Dog vil jeg sige: hash regelmæssigt er misbrug, og misbrug er ALTID skidt. Lige meget hvad de berømte fuckhoveder, sorry pothoveder, siger.

Insane psychedelia user!

Lige for at få det med så er hash ikke det eneste stof som kan give det - amfetamin/meth er slem undervejs i misbruget. Benzoerne når man stopper og alkoholen også selvom det for de sidste to er lidt søgte eksempler.

Junior medlem

Jeg tror personligt det kan ske for alle og enhver.
Men ja dem der har psykiske lidelser eller forældre med pskykiske problemer er nok de mest udsatte.

/CleanMand

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]