Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 19:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa psy.

Jeg har været ramt af acid reflux i forholdsvis lang tid, hvilket betyder at jeg får spiserør i mavesyren og derved får jeg ondt i brystet og halsen på en meget besynderlig måde.
Et dårligt forsøg på at fikse dette tager jeg noget forskelligt medicin, herunder Galieve, alminox og nogle piller der hedder esomeprazole.

Grunden til at jeg laver dette indlæg er, at jeg er i tvivl om hvorvidt det er en god ide at ryge en joint eller to når jeg har taget f.eks. galieve og alminox forinden? Jeg har slet ikke forstand på hvorvidt de to ting kan påvirke hinanden eller om de ikke kan, derfor hører jeg lige eksperterne herinde had :D

TAAAK

Moderator
Brugeravatar

De præparater du bruger virker meget mekanisk, både som syredæmpende, og som at ligge et låg af skum i tilfældet af Galieve, som så kompensere for manglende tillukning for mavesyren i spiserøret. Ud over at rygning nok er ret dumt ift. Reflux, da den kan provokere det og forstørre genene, så burde der ikke være noger problem i at indtage hash samtidig. Overvej dog enten at lave et spiseligt produkt med hash i, eller vaporize det, så der ikke irritere din hals mere end nødvendigt.

Overvej i øvrigt at omlægge din kost til en mindre fed og mere kostfiberholdig kost, det kan i mange tilfælde afhjælpe eller mindske refluxen.

Junior medlem

Bismann skrev:
De præparater du bruger virker meget mekanisk, både som syredæmpende, og som at ligge et låg af skum i tilfældet af Galieve, som så kompensere for manglende tillukning for mavesyren i spiserøret. Ud over at rygning nok er ret dumt ift. Reflux, da den kan provokere det og forstørre genene, så burde der ikke være noger problem i at indtage hash samtidig. Overvej dog enten at lave et spiseligt produkt med hash i, eller vaporize det, så der ikke irritere din hals mere end nødvendigt.

Overvej i øvrigt at omlægge din kost til en mindre fed og mere kostfiberholdig kost, det kan i mange tilfælde afhjælpe eller mindske refluxen.

tusind tak for svar, det endte også med jeg røg en enkelt igår, jeg er bare træt af at jeg ikke kan gøre noget som helst uden at få ondt... jeg har iiiingen forstand på kost og alt det så jeg fatter ikke hvad jeg ikke må spise/drikke.
Jeg ved kun at jeg skal holde mig fra syreholdige drikke som f.eks. cola... :(

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Hvad så med at læse op på det og få styr på hvad der er klogt at spise/drikke?

http://altomkost.dk/

Moderator
Brugeravatar

Det kan jeg godt forstå, har et familie-medlem, der også plages af reflux, og det er til tider ret invaliderende, og små fuckups kan fører til at man har det dårligt flere dage efter. Hvis jeg var dig ville jeg hører din læge om du kunne blive henvist til en diatist, så du kan få en bedre forståelse af hvad du i særlig grad skal holde dig fra, og hvaf du roligt kan indtage. Hvis du er overvægtig, vil det nok også hjælpe på refluxen at få tabt nogle kg. Jeg havde også et problem med halsbrand i en længere periode, det har jeg ikke haft siden jeg er stoppet/skåret kraftigt ned på stivelsesholdige produkter som brød, pasta, ris, kartofler mm. - det er måske også et forsøg værd.

Medlem

Prøv med mandler.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
Jep, mandler er sygt mod mavesyre

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej kneeph14, jeg har også haft reflux i en periode, og her er hvad der hjalp mig: Mælkebøtte blade! De kan findes hele året og jeg spiste (og spiser til tider stadig) 6-10 stk om dagen eller efter behov. Specielt efter at have spist noget mad der satte gang i mavesyren, hjalp det. Jeg tror det skyldes bitterstofferne i bladene, som virker beroligende for maven. Sandsynligvis stimulerer det også udskillelsen af enzymer, så maden bliver fordøjet hurtigere.
Jeg har en anden historie om mælkebøtteblade: for et år siden skulle jeg holde juleaften med min søster og svoger. Han havde tidligere drukket et lille glas portvin, og nu havde han sindsygt ondt i maven med mavesyre, og han frygtede at han ikke ville kunne spise jule-maden. Han har problemer med at drikke visse slags rødvine, og det var det samme han nu oplevede med portvinen. Jeg fortalte ham om min erfaring med mælkebøttebladene, og for sjov gik han ud og fandt 10 stk i haven og spiste. 5 minutter efter kiggede han forundret på mig og sagde at det hjalp! Resten af aftenen var der ingen problemer og han spiste godt med mad.

Jeg håber at det vil kunne hjælpe dig hvis du prøver at spise dem. Hvis du er i tvivl, ser de sådan ud:
Billede

Hilsen Fanny

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Flytter i øvrigt tråden til Medaljens Bagside, da det handler om helbredet :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Fanny: Fedt råd, det vil jeg fortælle min lillebror om, da han er plaget af forbigående reflux i en sådan grad at han er sengeliggende.. :(

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!

Næsten alle frugter og plantebaserede fødevare er basiske. Kød og mælkeprodukter generelt er syredannende ost specielt. Prøv en kost om lægning.

Og forsøg ikke at spise 2timer før du går i seng.

Medlem
Brugeravatar

Jeg får noget der hedder pantoprazol, får 80mg om dagen mod Spiserørsbrok ( mavesyre i spiserør mm.) og det virker altså bare hvis man husker at tage det rigtigt, før jeg fik det åd jeg løs og alt håndkøbs medicin og lige lidt hjalp det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]