Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 00:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: kol
Junior medlem

jeg er så heldig at jeg har fået konstateret kol som 19 årig. har røget hash og smøger i 3 år dagligt. er så stoppet med hashen dagligt og nu hvor jeg fandt ud af jeg har kol skal jeg så stoppe med smøgerne. men kan jeg så overhovedt ikke ryge hash mere eller kan man godt ryge en pind engang imellem?

Titel: Re: kol
Medlem
Brugeravatar

Hold dig fra alt røg! Spis din hash fra nu af.
God bedring.
(edit: stavefejl)

Junior medlem
Brugeravatar

Du kan sagtens ryge hash ville jeg sige. Bare ryg grønne produkter som pot og skunk rent! Dette ville være en alternativ måde at ryge på, hvis du vælger at ryge joints. Men hvis du kan leve af at spise hash, ville det være en mulighed.
En helt anden ting du kan begynde på, er at ryge det igennem vaporizer. Har hørt det skulle være den sundeste måde at ryge cannabis på. Men tror ikke du dør hvis du ryger en grøn joint i ny og næ:)
Jeg har ikke så meget forstand på det som andre, men efter mine eferinger kan du sagtens ryge canabis. bare hold dig langt væk fra joints med tobak i!

Medlem

Geografisk sted: København
KOL i alder af 19 år, det er altså ikke for sjov. Hold dig væk fra at ryge cannabis uanset hvad du filtrerer det igennem som Lager05 foreslår.
Spis det som onkel fister foreslår.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sad lige og læste om kol efter jeg så dit indlæg. Frygter jeg lider af det i alderen 16 år. Smutter til lægen imorgen. For noget tid siden begyndte jeg at ryge udelukkende ren hash. Det har hjulpet lidt på lunge smerter. Hold dig fra tobak!

Junior medlem

er lidt bange for at min læge har fyret en gang lort af har kun fået fortaget en puste test de skal også scanne lungerne og tag en blodprøve før man konstater kol

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
antiown skrev:
er lidt bange for at min læge har fyret en gang lort af har kun fået fortaget en puste test de skal også scanne lungerne og tag en blodprøve før man konstater kol

Om du vil det eller ej viser pustetesten hvor god din lungefunktion er. Jeg fik taget en pustetest for et års tid siden, hvor den var lidt under middel, men inden for normalen. Hvordan har du det med åndenød, forpustelse, hoste og opspyt? Er du allergiker eller astmatiker? Fortæl om hvordan du har det til hverdag, og hvad dine symptomer er. jeg er bange for eget helbred.

Jeg har været bekymret for mine lunger i ret lang tid, efter jeg havde en forkølelse, hvor hosten bare ikke gik væk. Jeg render stadig rundt og hoster slim op, men det er uprovokeret hoste. Altså du ved når man føler der sidder noget i lungerne, og man hoster af sig selv, og ikke et anfald. Du må ikke ryge noget som helst, ellers kan du godt forberede dig på en smertefuld død. Du kan måske bruge vaporizer, men så skal den være i top kvalitet, udelukkende volcano vil jeg sige. Problemet er bare at selv vaporizer giver en anelse tjære i lungerne, og nogle gange også lidt carcinogener.

Det er noget rigtig seriøst bullshit det der bliver sagt længere oppe med ren cannabis, du må ikke ryge noget som helst!!! Pot indeholder også massere af plantetjære, det giver bare ikke lungecancer. Det kan give rygerlunger i sig selv at ryge ren cannabis.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det ville hjælpe meget hvis du fortalte hvordan har du problemer med verjtrækningen.
er det noget som blusser op i perioder eller er det konstant?
er det som om du ikke kan få nok luft ned?
tager det lang tid at fylde lungerne helt?
hoster du meget slim op?

det ville give en god indikation af hvad problemet er. der er den mulighed at din læge, lidt fejlagtigt, har puttet astma ind under KOL-betegnelsen. det er dog forkert da astma er reversibel. jeg har dog svært ved at tro at en læge skulle kunne tage så meget fejl. en lungefunktionstest vil tydeliggøre om der er tale om astma eller f.eks emfysem. KOL kan forekomme i meget tidlig alder, hvis man er særligt disponeret for det. det kan enten være en betændelsestilstand i bronchierne eller helt nede i alveolerne(små blærer i lungerne, hvor iltoverførslen til blodet foregår). det sidste kaldes emfysem. i alle tilfælde drejer det sig om at immunforsvaret reagerer kraftigt på fremmede partikler(røg), og forårsager en inflammation af vævet. er det bronchitis bliver luftvejene forsnævret som følge af inflammationen. er det emfysem bliver alveolevæggene ødelagt og overfladearealet i lungerne mindskes, hvorved udvækslingen af gasser mellem blod og luften bliver forringet.

under normale omstændigheder udvikler man ikke KOL på 3 år. risikoen udmåles som oftest i pakke-år. antal pakker om dagen X antal år man har røget. som tidligere skrevet er nogen særlig udsatte for at udvikle emfysem:
Wikipedia skrev:
Patients with alpha 1-antitrypsin deficiency (A1AD) are more likely to suffer from emphysema. A1AD allows inflammatory enzymes (such as elastase) to destroy the alveolar tissue. Most A1AD patients do not develop clinically significant emphysema, but smoking and severely decreased A1AT levels (10-15%) can cause emphysema at a young age. The type of emphysema caused by A1AD is known as panacinar emphysema (involving the entire acinus) as opposed to centrilobular emphysema, which is caused by smoking. Panacinar emphysema typically affects the lower lungs, while centrilobular emphysema affects the upper lungs. A1AD causes about 2% of all emphysema. Smokers with A1AD are at the greatest risk for emphysema. Mild emphysema can often develop into a severe case over a short period of time (1–2 weeks).
http://en.wikipedia.org/wiki/Emphysema

Hvis det virkelig er KOL du lider af, så skal du tage det yderst alvorligt. ungå KATEGORISK alle former for røg. egentlig burde du også flytte ud på landet, langt væk fra bilos, og undgå sankthansbål.

lager05 skrev:
Du kan sagtens ryge hash ville jeg sige. Bare ryg grønne produkter som pot og skunk rent!
JA, SÅ LÆNGE DET' GRØNT ER DET SKØNT! IH JA. :roll: jeg vil gætte på du ikke aner en hujende fis om hvad Kronisk Obstruktiv Lungelidelse er, så derfor bedes du afstå fra at skrive velmenende indlæg om emnet, tak.

Senest rettet af Edward Coke 03 feb 2010 21:47, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

det jeg syns der er lidt funky er at jeg ingen symptomer har ingen morgenhoste eller mærkelig slim i halsen bliver heller ikke forpustet særlig let har haft brongkitis engang men fik pencelin så gik det over. og der er intet der blusser mere eller mindre op for jeg har ingen symptomer overhoved. tror min læge ønsker at jeg holder op med at ryge og bruger det som en undskyldning.

Senest rettet af antiown 03 feb 2010 21:59, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem
Brugeravatar

det ikke for at ødelægge debaten men hvad er kol

Senest rettet af WickedClown 03 feb 2010 21:52, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

@klovn: det skrev jeg jo i mit tidligere indlæg. Kronisk Obstruktiv Lungelidelse.

pustede du rigtig igennem til den lungefunktionstest. man skal puste med alt hvad man har til du er tomat i hovedet. hvis ikke du gør det bliver resultatet fejlagtigt. fortæl nu lidt mere om hvordan den diagnose er blevet til. hvorfor har du fået foretaget en lungefunktionstest.

Junior medlem

fik det fortaget af egen ønske fordi jeg var holdt op med at ryge hash og fordi jeg for langtid siden have brongkitis. have godt nok en forkøles da jeg var til lægen og hostet lidt i den periode tror også godt det kunne have saboteret testen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jamen så har du nok intet at være bekymret for. kunne du ikke have regnet den ud selv? få lavet en ny test når du er rask og pust ordentlig igennem. under alle omstændigheder burde du holde op med at ryge, både smøger og cannabis.

men hold da kæft din læge er en idiot.

Junior medlem

skal også til at stoppe med smøgerne og hashen, hashen er droppet ryger måske 1 eller 2 gange om måneden.

Medlem

antiown skrev:
skal også til at stoppe med smøgerne og hashen, hashen er droppet ryger måske 1 eller 2 gange om måneden.

Vent med det til du har pustet anden gang. Hvis du har kol må du slet slet ikke ryge!

Junior medlem

hvis lægen finder ud af jeg har kol som 19årige dræber jeg mig selv vil heller dø hurtigt og smertefrit en at dø langsomt og smertefuldt.

Medlem

antiown skrev:
hvis lægen finder ud af jeg har kol som 19årige dræber jeg mig selv vil heller dø hurtigt og smertefrit en at dø langsomt og smertefuldt.

Ro på min ven. Det var ikke meningen at skræmme dig af helvedes til. hvis det endelig viser sig at du har kol, er det i en så mild grad at du intet mærker til det, før om lang tid. Du siger jo selv at du ikke oplever nogle symptomer overhovedet. Folk med svær kol kan ikke engang lave dagligdags aktiviteter, uden at blive forpustede.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det lyder sgu som om din læge bare har fortalt en røver, for at gøre dig bange, så du holder op med at ryge. KOL og ingen symptomer? Langt ude.

Most of the physical world is unseen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

:google: ..er din ven

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Ryddet op i OT og de sædvanlige lamme indlæg fra de sædvanlige lamme brugere, I ved hvem I er.

Mit råd er: Få en Second opinion, altså kontakt en anden læge og lad ham undersøge dig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]