Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 sep 2025 05:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
tiffany > Jeg synes egentlig, det er meget fornuftigt det du skriver.

Jeg tror, det er svært at tale ud fra andet end ens egen situation, og jeg har personligt en fornemmelse af, at folk i mit liv har det med at bortforklare enhver humørsvingning, ansats til depression eller hvad der nu måtte være som et resultat af stofferne. Det synes jeg simpelthen er for let! Det folk tit glemmer, er at jeg heller ikke var noget specielt harmonisk menneske inden jeg begyndte at tage stoffer, så straks at skyde skylden over på en eller anden kemisk ubalance, virker for mig som en en bekvem løsning. Synes egentlig meget godt, at citatet: "When I started doing drugs all my problems were reduced to one" passer meget godt. Stofferne kan sagtens gå hen, at blive et problem i sig selv, men tit så får man den brede vifter af problemer tilbage, når man så stopper med at tage dem. Måske med et par tillægs problemer der skyldes stofferne.

Jeg er også enig i, at psychedeliske stoffer ikke altid er løsningen, men samtidig virker det som om, at de rent faktisk bidrager med noget positivt i nogle tilfælde.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

tiffany skrev:
@ Ayers Rock:
Men du valgte hvad og tog den rigtige vej??? Lad nu være med at sige psykedeliske stoffer...

Pt. er jeg kun på psy fordi jeg synes at emnet er interressant at beskæftige mig med, er kun på THC og LSA indtil videre, hvor meget sindssygt psykedelia der er over det må man selv bedømme...

Jeg valgte at lade være med at røre ved nogen af den slags ting i en alder af 14 år. Nu 4 år senere tror jeg at det var en meget god beslutning (14 år!), tror ikke det kunne have ledt til meget godt med den måde mit hoved var skruet på dengang. Men ja, i dette tilfælde var der for dens sags skyld snak om stimulanser, men det var pænt meget bare alt der kunne danses på der blev taget...

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
tiffany skrev:
Dikki skrev:
Du har så evigt ret.. De fleste herinde ser KUN det positive i stofferne. Efter jeg har holdt 4 måneders pause / stop / kæreste, kald det hvad du vil har min øjne åbnet sig lidt. Har egentlig ikke behov for stofferne, de gjorde næsten mere skade end gavn. Dog har jeg tænkt mig at indtage meskalin / svampe 1-2 gange om året.

- dikki

Jamen her synes jeg der er et problem... Hvorfor er det lige at svampe og meskalin fx er ok? Det kan vel for fanden ikke være rigtigt at jeg er den eneste som synes det er mindst lige så risikabelt at rode med, bare på nogle andre punkter. Er netop forherligelsen af psy-stoffer jeg er grundigt træt af. Hvad der dog ikke kan løses af problemer med et ordentligt trip!

@ Ayers Rock:
Men du valgte hvad og tog den rigtige vej??? Lad nu være med at sige psykedeliske stoffer...

En ting ved svampe og meskalin som kan siges er bedre end de fleste andre stoffer du kan nævne, er at de ikke er vanedannende. Det er oftest noget folk gør forholdsvist sjældent - eller i hvert fald kun ofte i en kortere periode. Der er ikke den samme tendens til overforbrug som der er ved stimulanser, opiater, benzodiazepiner, MDMA osv. Desuden virker det til at der er en tendens til at folk oftere får noget brugbart med hjem fra en oplevelse på meskalin eller svampe, end hvis de har taget en tur på et af de ovennævnte stoffer. Og siden du befinder dig på en hjemmeside med psykedeliske stoffer som erklæret primært fokus, er det vel meget naturligt at der er et bias i den retning.

Titel:
Insane psychedelia user!

Desuden skal tiffany slet ikke blande sig i det. Dikki har lov til at prioritere som han vil, så det er da en fuldstændigt åndssvag kommentar.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
Blander mig ikke i hvad folk vælger, men kan undre mig over at der åbenbart slet intet negativt er ved psykedeliske stoffer. Bliver pissed når bliver fremlagt som løsningen på alle verdens problemer.

Som jeg skrev tidligere er det da sygt at når en mand gerne vil i behandling, så er rådet at tage stoffer!?!

Er selv blevet rådet til det flere gange og selvom jeg ikke mener at det ville være sundt for mig, så bliver det STADIG fremsat som den ultimative løsning.

Og Dr. Phibes, hvor vil du hen med den kommentar?

Titel:
Insane psychedelia user!

At uanset hvordan man vender og drejer Dikkis indlæg, så står der intet om at psykedeliske stoffer er uskyldige. Slå koldt vand i blodet før du begynder at argumentere mod udsagn, der kun findes i dit hoved.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jeg undrede mig også bare over at alle andre stoffer var slemme, men han fortsætter med de to...
blander mig sq ikk i hvad han tager, men vil gerne have at folk forstår hvor jeg vil hen. gør du så tydeligvis ikke. er det ikk også lidt nedern at blande dig i topic bare for at sige at jeg ikk skal blande mig?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

tiffany skrev:

Hvordan kan man sige til en mand der vil på afvænning (og iøvrigt har fucket pænt meget op som det står nu!) at det er noget fis og han bare skal prøve ayahuasca og så er den skid slået?

........

Som jeg skrev tidligere er det da sygt at når en mand gerne vil i behandling, så er rådet at tage stoffer!?!

Aj ok Tiffany, stop lige et øjeblik.
Du har ret i det meste af det du siger - og al respekt for Tjille og hans pårørende.

Men, men ayahuasca set i et atropologisk perspektiv anvendes i Sydamerika bla. til afvænning.

Har selv på tæt hold oplevet en fyr, der var heavy junkie i 35 år, bruge ayahuasca-session til at stoppe sit misbrug, og en anden stoppede med tobak i én session og hash-misbrug i den næste.

Jeg forherliger ikke brugen af psykedelika og kender ikke den pågældende sag, du henviser til, men lad os nu heller ikke være stof-forskrækkede.

At du kalder ayahuasca for "stoffer", viser mig, at du ikke kender planterne (ayahuasca) og deres ånd. For det er en drik, der ikke kan misbruges - alt for kraftigt psykedelika, som jeg i andre tråde har frarådet mange at "lege" med.
For som jeg skrev: "det er så kraftigt et psykedelika, at kun de færreste nogensinde bliver klar til at bruge det".

Men det ændrer altså ikke ved det faktum, at det traditionelt har været brugt til afvænning og til at gøre stammens medlemmer (og os andre, der respektfuldt bruger det i shamanistiske settings) til bedre mennesker med en tættere kontakt til naturens ånd.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Om Tiffany kender planterne og deres ånd eller ej, gør vil ikke den store forskel. DMT er og bliver et stof, uanset hvordan man vender og drejer den. At hævde andet er i mine øjne naivt.
Jeg kan godt se hvad Tiffany mener med at der foregår en stor portion 'narkoforherligelse' herinde, men det er nok uundgåeligt, boardets ånd og målgruppe taget i betragtning. Jeg synes dog også at mange er for hurtige til at lovprise stoffernes lyksaligheder, men der er dog eksempler på adskillige der er blevet hjulpet den vej igennem. Det beyder dog langt fra at det er den rigtige vej for alle.
Jeg tror at man skal have en hel del erfaring med psykedelika før man er i stand til at bruge dem til selvhjælp.
Men 'narkoforherligelsen' tror jeg bestemt hænger meget sammen med brugerens alder og erfaring. Jo ældre og mere erfaren, des mindre er disse tilbøjeligheder.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Nu er ayahuasca jo mere end bare "stoffet" DMT.
Men ellers er jeg enig med dig/jer.
Det kræver viden, erfaring og det rette selskab at bruge psykedelika til f.ex. afvænning.

Til tider er jeg også træt af at høre på de (meget unge) stof-forherligendes indlæg herinde.
Flere gange har jeg faktisk været tæt på at slette min profil pga mangel på seriøs HR herinde.

Og vi har jo alle været unge engang, så vi lidt ældre må bære over med de unges dårskab og give dem plads til at lære af en blanding af egne erfainger og råd.

Især forfærdeligt at se, hvordan mange leger med egen krop og psyke, uden at vide hvad de laver.

Ex oplevede jeg engang i Mexico (til en konference) at en af talerne (meget berømt forfatter, der har brugt sin krop som laboratorium og vel nok må klassificeres om erhvervsjunkie) en aften sendte en flaske rundt til den gruppe helt unge, han sad sammen med. Alle tog deres dosis. Især husker jeg en helt ung pige, som, efter at have taget, spurgte: "Hvad var det forresten?" Desværre for hende var det en blanding af tobak og ayahuasca...
Den slags uansvarlighed pisser mig totalt af!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Kender ikke planterne og vidste ikk at det var brugt til afvænning. Synes dog stadig det er et sygt sygt foreslag. Skal lige siges at manden aldrig havde rørt psykedelika!

Erkender blankt at jeg er uvidende indenfor psykedelika, men er heller ikk så klar på at lytte når det virker som om at der ikke er nogen der kommer frem med noget negativt. brugere altså.
Tror simpelthen ikke på at det er for alle, som du også siger.
Men hvem er det så for? Som jeg skrev- hvornår ved man at man er en af "dem" der kan klare det?

Ved godt det måske er det forkerte board mht. diskussion af øv-siderne ved psy, men mener lige præcis at det er her at det skal siges. Information er information og det er vel det psy.dk er til for. Også negativ.

edit:
nu overhalede du mig lige banisteriopsis, men tak for det. :)

Og mht stoffer så kalder jeg stort set alt euforiserende, ulovligt og/eller bevidsthedsudvidende for stoffer. Vil ikke frem til om nogen synes det er stoffer eller ej.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
banisteriopsis skrev:
Flere gange har jeg faktisk været tæt på at slette min profil pga mangel på seriøs HR herinde.

Hvorfor yder DU så ikke noget seriøs HR herinde hvis det generer dig i så høj grad? Der er ikke noget fastansat hold af alvidende guruer som til enhver tid står til rådighed til at give det mest korrekte råd i en hvilken som helst situation. Siden er baseret på et forum, og er dermed blot en kanal til at folk kan udveksle erfaringer og meninger. Opdrag løs på Psychedelia hvis du har lyst, tid og energi - men lad være med at forvente at andre hele tiden holder boardet i kort snor.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@Tiffany:
Jamen, det er da helt klart relevant og nødvendigt at pille stof-forherligelserne ned - til et realistisk og seriøst niveau.
Mange på psy kunne jo starte med at lære lidt af seriøsiteten og fagligheden hos f.ex http://www.erowid.ord og http://www.maps.org.
-Al respekt for de "gamle" herinde, som kommer med velovervejede indlæg.

Og hvis ikke vi her i "Medaljens Bagside" skulle kunne dele vore negative oplevelser og opfattelser med hinanden, så ved jeg ikke hvor.

Mht hvem der kan og ikke kan bruge psykedelika - hmmm det er et stort spørgsmål.
F.eks vil jeg mene at folk, der ved, at de har et skrøbeligt psyke/nervesystem, evt psykiatrisk historie, lykkepiller, uoverskuelige eksistentielle problemer ikke bør røre ved psykedelika/stoffer, da stofferne/planterne forstærker det som allerede findes i vores underbevidste.
Så nogle skal nok aldrig røre dem, og andre gør klogt i at holde sig væk i perioder.

..Men igen, hvem er jeg til at råde nogen?.....

Senest rettet af caapi 16 jun 2007 21:01, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
banisteriopsis skrev:

Hvorfor yder DU så ikke noget seriøs HR herinde hvis det generer dig i så høj grad? Der er ikke noget fastansat hold af alvidende guruer som til enhver tid står til rådighed til at give det mest korrekte råd i en hvilken som helst situation. Siden er baseret på et forum, og er dermed blot en kanal til at folk kan udveksle erfaringer og meninger. Opdrag løs på Psychedelia hvis du har lyst, tid og energi - men lad være med at forvente at andre hele tiden holder boardet i kort snor.

WHAT???
Er du i dårligt humør eller hva?
Jeg har lige som alle andre osse et liv og desuden to velfungerende teenagere at opdrage.
Jeg forventer sgu ikke at andre skal lave den HR for mig, stiller bare spørgsmålstegn til, hvad jeg gider være en del af...
OK?

Titel:
Insane psychedelia user!

banisteriopsis skrev:
Jamen, det er da helt klart relevant og nødvendigt at pille stof-forherligelserne ned - til et realistisk og seriøst niveau.

Helt enig. Men hvem forventer du skal gøre det, om ikke dig selv?

banisteriopsis skrev:
Og hvis ikke vi her i "Medaljens Bagside" skulle kunne dele vore negative oplevelser og opfattelser med hinanden, så ved jeg ikke hvor.

Hvem er blevet forhindret i at dele sine negative oplevelser med andre i dette forum?

banisteriopsis skrev:

Du virker til at have en god sum erfaring, så du vil vel være lige så egnet til at råde folk som alle andre herinde. Hvem er nogen til at råde andre i denne sammenhæng? Der er ingen officielle "misbrugsvejledere" / psykoterapeuter / sjælesørgere osv. tilknyttet Psychedelia. Der er administratorer og moderatorer, men de er der kun for at sørge for at reglerne bliver overholdt. Hvis du synes diskussionerne ikke tager den drejning som du gerne ser, er det udelukkende dit eget ansvar at du ikke gør noget ved det, og giver dit besyv med i relevante sammenhænge. Du har lige så meget stemme som alle andre herinde.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
Mht hvem der kan og ikke kan bruge psykedelika - hmmm det er et stort spørgsmål.
F.eks vil jeg mene at folk, der ved, at de har et skrøbeligt psyke/nervesystem, evt psykiatrisk historie, lykkepiller, uoverskuelige eksistentielle problemer ikke bør røre ved psykedelika/stoffer, da stofferne/planterne forstærker det som allerede findes i vores underbevidste.
Så nogle skal nok aldrig røre dem, og andre gør klogt i at holde sig væk i perioder.

Du kan råde til en vis grænse, eftersom du har erfaring. Og jeg er super glad for at du deler ud af den.
Uden at komme nærmere ind på mig og mit liv, så er/har jeg intet af ovenstående, men er bevidst om at jeg ikke ville kunne tåle at se mine dæmoner i øjnene. Vælger så at tage en psykoterapeut i hånden istedet.

Havde du spurgt mig for 3 år siden ville jeg helt klart mene at jeg var klar og parat på psy. Ved jeg idag at jeg under ingen omstændigheder var. Det er vel mellem de to punkter at jeg undres. Hvem siger at jeg ikke om 2 år føler mig klar igen, men om 5 år ville vide at det havde jeg absolut ikke været?

Og som du også siger. Det er vel ffs her i medaljens bagside at vi kan komme frem med de øv-sider hvis de ikk kommer andre steder.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@Prometheus
Pil nu ikke min tekst i stykker, så sagens rette sammenhæng forsvinder...
Meget af det du citerer var ment som svar til Tiffanys indlæg.

Ligesom alle jer andre prøver jeg vel også at deltage i debatten
- især med den agenda at hjælpe/råde nogle af de helt unge.
At dømme efter pm er det da lykkedes at give nogle herinde i svære situationer råd og støtte gennem de forsk. tråde.

@Tiffany
Det lyder fornuftigt..
Al ting til sin tid -og vi har (hvis vi passer på det!) alle et langt og lækkert liv foran os,
og behøver derfor ikke at have travlt med at kunne "blære" os med en lang liste over div. stoffer vi har prøvet.
Det er ikke en manddomsprøve (eller for os piger: kvinddomsprøve -nej, hva hedder det?)
Vigtigst er det vel at vi alle hver især mærker efter helt ind til vores inderste essens,
hvad der er det rigtige for os hvert øjeblik og hele tiden har fokus på vejen og målet...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
Vigtigst er det vel at vi alle hver især mærker efter helt ind til vores inderste essens,
hvad der er det rigtige for os hvert øjeblik og hele tiden har fokus på vejen og målet...

Hvornår ved man så at ens inderste er bevidst og erfaren nok i livet til at man kan kaste sig ud i psy? som jeg sagde mente jeg helt klart at jeg var det for år tilbage. Er man først klar når man er klar på at se ALT? For er man først det, så er der vel ingen grund til at tage det?
Som du siger kan det være noget no-go for unge, men har mødt masser af folk oppe i årene, som ikke har været en kende videre end 25 hvad angår selvbevidsthed.

Tror sq aldrig helt man når 100 % igennem alt det "lort" man skal igennem her i livet.

Og mht til det. Er psykedelika så en måde at hoppe over hvor gærdet er lavest når det kommer til det vi skal lære gennem livet? Er det sundere eller klogere at tage psy. istedet for at gennemleve det? Med alt hvad det indebærer af op og nedture.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Prometheus skrev:
banisteriopsis skrev:

Hvem er blevet forhindret i at dele sine negative oplevelser med andre i dette forum?

kan være det bare er mig, men synes ikk der har været særlig positiv stemning hele vejen igennem denne tråd som netop handler om de negative aspekter ved brug af psykedelika.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

For mig er psykedelika en måde at dykke dybere ned i underbevidsthedens lag og "face"
nogle af de ting som jeg i min dagsbevidsthed lykkes at skubbe væk/flygte fra.
Således er psy brugt med omtanke ikke en flugt.
Her skal det lige siges, at efterhånden er mit eget indtag blevet stærkt begrænset
- pga seriøsiteten + graden og mængden af indsigter og oplevelser, der ikke blot skal dykkes ned i i løbet af et trip,
men som skal integreres i mit daglige liv for at jeg kan bruge det til noget.
Til tider kan det tage år at integrere en kraftig oplevelse.
Med div. meditationsteknikker, naturoplevelser og ganske almindeligt liv og integration i omverdenen.

For at citere Stanislav Grof:
"Enhver kan have disse fantastiske oplevelser. Men den virkelige forskel kommer i form at integrationen.
Hvem der formår at integrere disse oplevelser i sit liv".

Hvornår man ved, om man er klar?
Hmmm, det er sagens kerne du har fat i der.
Det allervigtigste er, som du osse gør, at arbejde med selvudvikling.
Studere "set and setting", planterne/stofferne, shamanisme (for at vide lidt om hvordan planterne traditionelt anvendes og det mind-set der hører med der).
Arbejde med meditation, yoga, kampsport (qi gong, tai.chi o.lign), naturen, bevidstheden, uddannelse.

Vigtigt ikke at forvente at nogensinde være færdig med sit shit.
Selvom jeg er kommet igennem en krise (ex har lært at give slip på en elsket) vil der dukke en ny krise op senere,
hvor jeg muligvis skal lære det samme bare på et nyt plan.

Det er da fedt at kunne lære noget nyt, hver dag vi lever og aldrig stå stille, altid bevæge os mod et nyt og spændende mål.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]