Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 07:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: grøfthøj
Jeg mente hppd - det var en typo. Ja, man kan naturligvis unlade at tage knark, men jeg tror ikke det var det han gik efter - det lød som om han ønskede en "tag kun x mg, så er du safe"-besked, og det var det jeg mente der ikke kan gives.

g4s skrev:
Jeg mente hppd - det var en typo. Ja, man kan naturligvis unlade at tage knark, men jeg tror ikke det var det han gik efter - det lød som om han ønskede en "tag kun x mg, så er du safe"-besked, og det var det jeg mente der ikke kan gives.

Forstået :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
balle skrev:
Hvad har i gjort for at skaffe jer denne omgang HPPD? Jeg ved det handler om for mange drugs, men er der kun tale om en risiko ved overforbrug af psykedelika, og hvor meget/ofte skal man trippe før man er i farezonen?

Du kan bestemt udvikle HPPD uden et overforbrug har måske taget 20 trips i alt over de sidste 2½ år så et over forbrug ved jeg ikke om jeg vil kalde det ?

Medlem

Det er sgu foruroligende, kan man intet gøre for at få det til at gå væk?

Insane psychedelia user!

^stoppe med at tage psychedelika og håbe - mener ikke der er en "kur" der sådan lige kan fjerne det.

jeg har det også, dog i en mild grad, så det genere mig faktisk ikke, ligger kun mærke til det hvis jeg fokusere på det. mit er værst dagende efter jeg har været på trip, der kan det fakisk være ret hæftigt, men det fortager sig efter et par dage, og ligger så mere "anonymt" så jeg ikke bemærker det...

Tror dit THC forbrug har meget at sige. Du kunne evt holde dig clean i et par måneder, tror du bliver overrasket over hvor dejligt det er.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor der lugter af afghan
Har lidt/haft Hppd siden mit første peruvian torch trip. (12.5g tørret) Symtomerne forsvandt efter en måneds tid, men som jeg har brugt mere og flere stoffer er hppd'en blevet mere tydelig. Ser spiraler og møstre konstant. Også før jeg ryger, men jeg ryger hele tiden så det gælder vel ikke. Jeg synes ikke selv det er noget problem. Tror faktisk jeg ville savne det hvis det forsvant. Det er langsomt blevet en del af mit syn og jeg har accepteret det (der ikke så meget andet at gøre). Det ka nogle gange gøre det svært at pinpointe hvornår effekten fra et stof sparker ind rent visuelt, andre gange nemt. (meskalin har et mønster-design mens LSD har et andet, mere puslespils-agtigt-design)

Der er folk (på internationale forums) der mener at det er en tryksygdom, og at symtomer kan mildnes/fjernes i 16 timer hvis der blir trukket 250ml blod. Men tror hppd er en "glemt" lidelse. De fleste læger ved ikke en skid når man spør dem, ikke dem jeg spør i hvert fald. Hvis der er nogle der ude der har erfaringer med hppd og MDMA vil jeg gerne høre fra jer. Har selv oplevet det som en 6 timers oase fra den visuelle del, såvel som den noia der følger mit tilfælde.

Er desuden pissebange for pansere. Bare synet sender mig i ektra hppd-state. Alt snurrer og kravler og jeg kan næsten ikke se noget. Det er lidt problematisk da jeg tilbringer meget af min tid på christiania og ser min del af de forvoksede smølfer.

Men jeg har selv fundet at armbøjninger hjælper på det visuelle i ca et kvarter. Ellers intet

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Som du selv er inde på, er Hppd meget psykisk betonet. Hvis man bliver bange eller irriteret på mønstrene i luften, bliver de tydeligere, mens hvis man ignorerer dem forsvinder de også lidt efter lidt.
Jeg selv skal bare slappe lidt af eller mediterer lidt, så optræder de ofte. Men det generer mig ikke. Som alt andet man lærer sin hjerne, sætter det sig visse spor: Hvis du lærer at kører på cykel f.eks., har du ændret din hjerne for evigt (der dannes neuronforbindelser, som aldrig forsvinder helt, selvom du dropper cyklen senere), og hvis du tager LSD har du ændret din hjerne for evigt. Sådan er det bare, fordi du har lært din hjerne "at være psykedelisk" og dette medfører at opfatte psykiske tilstande som visuelle.
Det er kun et problem hvis du gør det til det. Men som du selv siger, så har du jo egentlig vænnet dig til det.

Hilsen Fanny

Junior medlem
Brugeravatar

At vænne sig til/værdsætte er ikke ensbetydende med at en "kur" ikke ville være velkommen. Jeg er blevet gjordt opmærksom på at det sikkert har noget med signalstofferne i hjernen at gøre. Bar ærgeligt at ingen ved hvordan stoffer virker når de først er i serotonin-receptoren. Hvis der blev lavet noget mere forskning og det blev offentliggjordt ville det sikkert hjælpe mange. Og så ville det værer rart at vide hvordan man evt. kunne "selvmedicinere" med Perikum eller andre urter der stimulerrer serotonin. Eller hash for den sags skyld og dopamin. Jeg efterlyser hermed en neurolog med evner eller nogle der føler sig kloge. please bid in

Site Admin
Brugeravatar

Hvis du vil af med hppd er det eneste virksomme jeg har hørt, at standse helt med psykedeliske stoffer, og så bare lad tiden gå. Hash virker bestemt ikke mod det, - tværtimod, da Hash kan opfører sig meget psykedelisk, specielt efter man har prøvet psykedeliske stoffer.
Mht. perikon kan jeg ikke se det skulle nytte. Det er jo ikke fordi du har nedsat seretonin niveau når du får hppd.

Hilsen Fanny

Junior medlem
Brugeravatar

How do you know?

Jeg har ingen probe i min hjerne og ligeså meget om hvad der er skyld i hppd. Jeg pointere blot at der måske vil ske ændringer i intensitet af hppd hvis man blokerer/vender serotonin-reuptake(som mdma).
Der er en del der tyder på at det er 5HT a2 receptorerne der ska pilles ved.(dopamin)
Desuden vil jeg under ingen omstændigheder lægge feden på hylden. En ting er de sunde, rare og kunstneriske afterglows jeg må leve uden, men uden Hash tror jeg ikke "urten" ville fungere. Måske en trist tanke, men det kun et problem hvis man gør det til et.

Jeg er udemærket klar over at den langsigtede og sundeste løsning ville være at stoppe brug af psykedelika, men vi bor nu engang i danmark og her er vi kendt for næmme og hurtige udveje. Der må være et eller andet man ka gøre. Samtidig ville forskning på området også kaste lys over præcis hvad der sker når vi(mennesket) ser spiraler (visuals). Regeringen må da ha en interresse i befolkningens mentale tilstand. Jeg tvivler kraftigt på at det er 0.01% af alle der får HPPD, men at tallet sikkert er højere.

Site Admin
Brugeravatar

Shulgin-fan skrev:
How do you know?

Jeg har ingen probe i min hjerne og ligeså meget om hvad der er skyld i hppd. Jeg pointere blot at der måske vil ske ændringer i intensitet af hppd hvis man blokerer/vender serotonin-reuptake(som mdma).

Ja, men dete er ren gætværk. Psykedeliske stoffer virker helt forskelligt fra MDMA som du nævner. Ved brug af MDMA sker der en udtømning af seretonindepoterne i de seretonerge celler, hvilket efterfølgende kan føre til depression hvis kroppen ikke får gendannet seretonindepoterne hurtigt nok igen. Her giver det mening at tage perikon da denne skulle virke som en mild SSRI:

Perikons virkningmekanisme over for tristhed skyldes formentlig en påvirkning af serotoninsystemet med hæmmet genoptagelse af forskellige aminer – ligesom både de fleste tricykliske midler og SSRI-præparaterne. I overensstemmelse med denne teori har perikon også flere gange fremkaldt det såkaldte serotoninsyndrom med uro, tremor og agitation.
Taget fra: http://www.irf.dk/dk/publikationer/rati ... ner_02.htm

Men der sker ikke nogen udtøming af seretonin i de seretonerge celle ved indtage af psykedeliske stoffer. Derfor giver det ikke mening at lede efter en "kur" mod Hppd her.

Citat:
Der er en del der tyder på at det er 5HT a2 receptorerne der ska pilles ved.(dopamin)

Receptoren 5HT 2a er en seretonin receptor. Ikke dopamin. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/5-HT2A_receptor

Citat:
Desuden vil jeg under ingen omstændigheder lægge feden på hylden. En ting er de sunde, rare og kunstneriske afterglows jeg må leve uden, men uden Hash tror jeg ikke "urten" ville fungere. Måske en trist tanke, men det kun et problem hvis man gør det til et.

Det må du skam også helt selv om. Men du spurgte selv om en kur mod din hppd, og her er hash ikke en god ide. Hvis du derimod har det fint med dine visuals, er der jo ikke noget problem.

Hilsen Fanny

Junior medlem

vil bare lige komme med et lille indput ang "Texturized Air" "Visible Snow" whatever
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinog ... n_disorder
som jeg iden grad har lidt af siden jeg stoppede med trips for mange år siden
jeg fandt for nylig ud af at det gik væk når jeg brugte "Polariserede" solbriller
vel at mærke den slags man kan købe i sportsfiskerforretninger til fluefiskeri
der er polariserede lodret og ikke i det vandrette plan som alm polariserede briller.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bobbleplast skrev:
Det er noget jeg virkelig føler jeg ser, altså jeg ved godt at det ikke er rigtigt, men det gør det ikke mindre troværdigt..(Lidt kryptisk måde at forklare det på..)

Jeg har røget fed siden jeg var 13 år gammel, det er nu 5 år siden...Har måske røget hver dag i et år, selvfølgelig med undtagelser af en enkelt pause på ca. en måned, og nogle enkelt små pauser på 3-4 dage..

Har fået en klar melding fra flere af jer, i mener at det forsvinder hvis jeg stopper med den fede. Tror i også det forsvinder hvis jeg dropper den fede, og i stedet nøjes med en ordentlig blæser en gang hver anden måned eller noget i den stil?

Spørgsmålet er lidt, hvornår det er for meget?

For jeg er egentlig enig med dem, der siger at hjernen jo lærer den psykedeliske tilstand at kende, og derfor kan man også nemmere finde følelsen senere uden at være påvirket af stoffet. Samtidig har jeg altid haft den fornemmelse af hashen, at den er i stand til at forstærke de ting, man allerede kan og ved. Så har du taget svampe, LSD eller E, så kan du finde følelsen for dette stof frem og fremprovokere nogle af effekterne i mild grad. På det niveau er det teknisk set mere meditation eller udviklingen af en art "mental teknologi".

Der er dog en bagside, og du har nok hørt at man taler om "særligt udsatte" og at visse personer er mere "disponeret for psykisk sygdom" end andre? Typisk er det her det bliver et problem, og især hvis personen synes at miste evnen til at slå den meditative psykedeliske tilstand fra.

Desværre må jeg sige, at du udviser en række risikofaktorer, som ikke lover godt:

- Du er begyndt et dagligt (for formodentligt tungt?) forbrug af hash i en ekstremt tidlig alder af kun 13 - såvidt jeg ved dropper over 80% af sådanne unge ud af deres udddannelse, mange færdiggør ikke engang folkeskolen.
- Du har markante vrangforestillinger om en kat, hvor du blander fantasi og virkelighed sammen og i bedste "Beautiful Mind"-stil må minde dig selv kraftigt om at den ikke sådan helt er virkelig.

Den menneskelige hjerne er slet ikke udviklet i så tidlig en alder. Alene dine frontallapper er i 13-års alderen blot lige kommet ordentlig "online" på det tidspunkt, men det skal faktisk tage helt op til dit 25. år før dine nervebaner i hjernens frontallapper er isoleret fuldt ud (og dermed performer med maksimal effektivitet).

At gå rundt i en konstant rus (eller hvordan dit rygemønster nu er) forhindrer dig nemt i at udvikle dine psykiske kompetencer. Kort sagt lærer du ikke at udnytte din hjernes fulde potentiale.

Der er meget diskussion om hash og psykoser. De absolut mest bekymrende studier drejer sig om de helt unge, og det lader til at denne gruppe måske endda har potentialet til at udvikle alvorlig psykisk sygdom pga. deres forbrug. Altså skizofreni - og det er ikke en "hyggelidelse".

Der er ikke altid helt enighed om årsag og virkning her. Peter Ege og jeg falder normalt ned på den side, der siger at hashen ikke forårsager den psykiske sygdom, men at sygdommen kan blive markant forværret af hashen. På den anden side er der folk som Morten Hesse fra Center for Rusmiddelforskning, der hælder til at enkelte decideret udvikler en psykose på grund af hashen.

I min optik er hash - fordi hashen kan forstærke det eksisterende - en lakmusprøve for om man har anlæg for skizofreni. Smider du stimulanter som amf, coke og E oveni hjælper det næppe. Det jeg bare siger er, at den der kat ikke er så pokkers forskellig fra "telegrafmanden" og "stråler fra rummet", som mange dejlige mennesker med foliehatte går rundt og tror på.

Som Morten sagde sidst jeg var sammen med ham, så gør man klogt i at skære ned i forbruget eller endda helt stoppe, hvis man begynder at få "underlige tanker". Det er jeg enig med ham i.

Samtidig skrev du noget om depression, og jeg kan se at du samtidig tager E. Depression og E er ikke den bedste kombination, og uretfærdigt som det er, så lader det til at folk med depressioner generelt ikke tåler MDMA (eller analoger som methylon) særligt godt. Det er som om nedturen er mange gange dybere - givetvis fordi serotoninsystemet ikke er noget at råbe hurra for blandt de depressionsramte.

Endelig er der en sidste ting. Giv ikke op! Jeg kan se at du har resigneret og ikke tror at du hverken kan eller vil holde op med at ryge bong. Well, jeg kender en kvinde, der har været psykisk afhængig af hormonterapi, og hun fik grimme angstanfald, hvis talen faldt på at hun skulle trappe ud af hormonterapien. Giv dig selv lidt mere credit, og lad være med at lade andre (eller den lille djævel på din skulder) fortælle dig, hvad du kan og ikke kan.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Ved en hver påvirkning af dit nervesystem vil der ske en ændring af hvordan signalerne transmiteres, nogle steder vil der ske en ltp (long term potentiation) andre steder vil der ske ltd (long term deprivation) af nerveforbindelser mellem neuroner, det er også den måde man lagrer information på, nogle forbindelser bliver langvarigt (muligvis evigt) styrket, og andre bliver suprimeret. Således vil en kraftig fyring i en bestemt nervebane kunne have den virkning at denne nervebane næste gang ikke skal stimuleres lige så kraftigt for at lede et signal, og således lettere giver den psykologiske virkning, som ellers var svær at udløse første gang. Et eksempel på dette er smertebaner, ved en operation stimulerer man smertereceptorerne kraftigt, og på trods af at man ligger i fuld narkose videregiver de signalerne til rygmarven og muligvis længere op. Nå så patienten er vågnet op helet mm. forkommer det at det område der er blevet påvirket af smerten vil være lettere at stimulere til smerte en anden gang, og at man derfor kan få kroniske smerter fra det område. det kan faktisk sammenlignes med en sti der bliver trampet til indtil det er en firsporet motorvej. Af den grund lokalbedøver man faktisk patienter under fuld narkose for at undgå aktivering af smerteneuroner. Den modstatte effekt kan også forekomme, nemlig at en forbindelse bliver mindre effektiv hvis den bliver bombarderet kraftigt med signaler, og at man således får sværere ved at transmitere signaler af denne vej. Hvor langvarrig denne styrkelse/svækkelse af nerveforbindelser er er umuligt at sige, det afhænger meget af hvilket system der er indvolveret, nogle systemer bliver let reguleret tilbage til startpunktet, mens andre f.eks. hukommelsen kan vare hele livet. Jeg skal ikke kunne udelukke om at der findes medikamenter der lindrer hppd, men her er man inde på et område hvor der praktisk talt er tale om trial and error, man forsøger nogle af de gængse psykofarmaka og ser om de virker, for man er ikke i stand til direkte at gå ind og nulstille en bestemt signalvej.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Universet
Tror den basale løsning bare er at skrue ekstremt meget ned for dit forbrug!

Junior medlem
Brugeravatar

Hvis stoffer som MDMA og LSD kan fjerne symtomer (i noget tid) så må der være en vej. Ja Fanny, Det er gætværk, Men det ville da være intressant at prøve med nogle syre analoger. Eller måske en moderat mængde methylone. Jeg mener 80mg af noget ren molly eller små 100 ug Lucy gør tricket for mig, så mon ikke nogle knap så aktive analoger ville gøre det samme (fjerne visuel effekt af hppd) uden at få min hjerne til at trippe? Bare en skam at den slags er så svært at støve op.

Site Admin
Brugeravatar

Shulgin-fan skrev:
Hvis stoffer som MDMA og LSD kan fjerne symtomer (i noget tid) så må der være en vej. Ja Fanny, Det er gætværk, Men det ville da være intressant at prøve med nogle syre analoger.

Undskyld, men forstår jeg dig ret, at du nu vil prøve at fjerne hppd med stoffer der i struktur minder om LSD? Sådanne stoffer virker sandsynligvis psykedelisk selv, og efterfølgende kan det forstærke HPPD. Så hvad får du ud af det?

Citat:
Eller måske en moderat mængde methylone. Jeg mener 80mg af noget ren molly eller små 100 ug Lucy gør tricket for mig, så mon ikke nogle knap så aktive analoger ville gøre det samme (fjerne visuel effekt af hppd) uden at få min hjerne til at trippe? Bare en skam at den slags er så svært at støve op.

Det er sort snak det du kommer med der. Du skriver at 100 ug LSD fjerner din HPPD for en tid? For langt de fleste er 100 ug et stærkt trip med masser af visuals, og hvis man har tendens til HPPD vil det snarere booste det end fjerne det.

Måske du bare skulle holde op med at lade dine tanker kredse i ring om at finde et stof til at løse dit "problem"? Du godtager jo ikke forklaringen om, at det skyldes neural plasticitet at hjernen lærer at se verden psykedelisk, men insisterer på at der skal være er en medicinsk løsning. Jeg synes det begynder at ligne en usund fixering på, at du bare kan dope dig ud af problemet. Så vidt jeg har forstået er du ret ung, så måske skulle du begynde at tage din krop og de symptomer du oplever mere seriøse, og så droppe stofferne helt, i det mindste for noget tid. Som Malkavian var inde på, er det ikke helt normalt at se katte der ikke er der, og dit store hashforbrug er heller ikke godt i din alder.

Hilsen Fanny

Junior medlem

Er meget enig. Det eneste du kan gøre er at droppe stofferne.
Få evt. Hjælp af en professionel. Læge/psykolog/Psykiater.

Syntes også det lyder rimlig fucked op at nogen af jer ikke ser et problem i at få visuals når i ikke er påvirket af drugs.
Kan godt lide at fucke min hjerne op. men det skal være kontroleret. Og mine hjerne skal helst ikke fucke op når jeg ikke er påvirket af noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]