Jeg tager bestemt ikke din kritik ilde op Godz, og jeg forstår fuldt ud hvad du siger. Jeg er bare blevet noget træt af at høre folk råbe op om "tag til lægen og find ud af hvilken slags medicin du skal have", lige så snart en stakkels gut fortæller han har haft noia på hash.
Jeg er også ked af at læse artikler som
denne, om stigningen af ADHD diagnoser med salg af ritalin til følge. Det er
børn som bliver diagnostiseret af psykiatere, som burde være der for barnets bedste. Børn, som måske har en anden grund end ADHD til at være "besværlige". Det finder man så ikke ud af. I stedet giver man dem bare medicin.
En anden skræmmende artikel om Ritalin kan læses
her.
Klart. Der er måske tilfælde hvor medicin kan være godt en overgang, men medicin produceres også af private firmaer med private interesser.
Denne artikel fra den 19. december siger en del om visse medicinalfirmaernes moral.
Og lige på det rene: jeg tager ikke, og har ikke taget nogen piller mod angst, lige bortset fra to gange i mit liv, hvor jeg var meget presset. Der tog jeg en enkelt dosis Diazepam (vist højest 5 mg.).
Men jeg har oplevet venner som jeg mærkede blev sat i stå i deres udvikling, fordi de begyndte på medicin. At det sløver, er nok en forkert beskrivelse, indrømmet. Det jeg mener er, at det sløver
følelsen af angst. Ikke at man nødvendigvis bliver træt.
arpheus skrev:
Der er samfund, hvor de ikke engang har mulighed for at få nok mad og vand, men hvor der er et sammenhold og en nærhed, der gør depression og angst til nærmest ikke eksisterende lidelser. Derfor tror jeg årsagen til det høje antal depressioner og angstlidelser i vores del af verden(ikke psykotiske, affektive lidelser) skyldes den måde vi har indrettet samfundet på.
Præcis! Jeg mener at angsten er kollektiv på grund af at vi lever i et meget presset og på mange måder sygt samfund. Nogen mennesker er mere følsomme over for dette, og "flipper" ud, mens andre er mere ufølsomme, men problemet forsvinder ikke bare ved at vi giver de følsomme medicin, så de holder op med at gøre os ilde tilmode, fordi de minde os om, at der er noget galt.
Ansvaret er ikke deres alene. Det er vores alle sammen.
Jeg håber ikke at jeg giver et højrøvet indtryk af at Superwoman fordi jeg taler om at gå ind og face angsten. Jeg VED godt det er svært, og det er ikke overstået på én gang. Tværtimod vil jeg sige, at det er en livsstil og en evig process. Jeg mærker den så godt som hver dag, og jeg må daglig minde mig om at gå ind i den, i stedet for at flygte fra den. Den er min nerve, min gnist og min panik over at være virkelig til stede i denne verden og være i stand til at påvirke den (og skade den!).
Og helt seriøst, jeg elsker den, for den er mit ærlige selv der reagerer på presset fra en overgearet og syg verden, og den stemme har jeg ikke lyst til at tie ihjel.
Hilsen Fanny