Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 11 jul 2025 03:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Mosen
og til Fjas; det kunne jeg godt tænke mig en eller flere kilder på. nu er det adhd og ikke laktoseintolerance der er emnet. ;)

Medlem
Brugeravatar

Jeg fik konstateret ADHD for lidt over et år siden og fik Straterra i lang tid efter og det havde ingen effekt, er stadig ekstrem ratløs, og kan ikke sidde stille når jeg kommer hjem fra arbejde, Men burde jeg bare henvende mig ved en anden psykiater eller?

mvh. zoede

Junior medlem
Brugeravatar

zoede, hvis din psykiater ikke er til at snakke med og ikke er nede med at finde et produkt der passer til dig, så synes jeg du skal finde en anden. selvom det kan tage ufattelig lang tid at få en tid, desværre.

edit: du har måske prøvet det, men af egen erfaring hjælper motion rigtig(RIGTIG) meget på rastløshed for mig. og faktisk bare at foretage mig noget, om det er at sortere et eller andet eller læse om et dyr. bruge min hjerne. håber det var noget haha

Medlem
Brugeravatar

Birkes skrev:
Hvad er forskellen?

Med olien kommer du nærmere den naturlige kilde så at sige, i modsætning til at indtage det på tabletform.

(kilde mangler).

Det er forkert. Det er det samme der findes i olie/kapsler, medmindre du taler om torskeleverolie, hvilket du bør holde dig fra grundet massive mængder vitamin a og forskellige urenheder såsom kviksølv, der ophobes i leveren på torsken. Olien i kapslerne er fiskeolie, der bare er blevet renset for urenheder og tilsat vitamin e som konserveringsmiddel.

Insane psychedelia user!

Fjas skrev:
Har du overvejet at ændre din kost? Kost uden mælk kan i mange tilfælde minimere, eller helt fjerne, symptomerne som ADHD'en giver. Meditation er også en god ting, selvom det kan være svært at koncentrerer sig om når man er ADHD.

Kost uden mælk? Hvad fabler du om?

GentleGiant skrev:
og til Fjas; det kunne jeg godt tænke mig en eller flere kilder på. nu er det adhd og ikke laktoseintolerance der er emnet. ;)

Jeg gider ikke til at finde kilder. Hvis i skriver "Dairy and ADHD" i Google, kommer der 1000sider frem, som hver og en vil give mig ret i at den ADHD diagnosticeredes indtag af mad spiller en central rolle i hvor udprægede symptomerne er.
En af de store syndere synes altså at være mejeriprodukter. Der er dog mange andre madvarer som også synes at spille ind. Hvorfor jeg kun havde fokus på mælk da jeg skrev indlægget husker jeg ikke.

Senest rettet af Røvkussen 07 nov 2011 07:41, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Mælk indeholder omega 3

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!

Gu gør det da ej.

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0170

Junior medlem
Brugeravatar

jaja kost spiller en væsenlig rolle. men hvorfor lige mejeriprodukter? det har jeg aldrig hørt et pip om hos de ni-og-fyrre-hundrede psykiatere, læger og spilopmagere jeg har snakket med

Insane psychedelia user!

Det har noget at gøre med Casein, og sikkert også lactose som er en sukkerart. Sukker er jo heller ikke særlig godt når man er ADHD.
Hvorfor du ikke har hørt om det kan muligvis have noget at gøre med at det ikke kan udskrives på recept.

Junior medlem
Brugeravatar

jeg mente hvorfor jeg ikke har hørt noget om at mælk skulle være en dårlig ting

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
det er en gammel nyhed... Mælk/mejeriprodukter er svært for mennesker at fordøje ifht. andre produkter, ved ikke hvad det betyder for ADHD i praksis...

Insane psychedelia user!

jeg mente hvorfor jeg ikke har hørt noget om at mælk skulle være en dårlig ting

Fjas skrev:
Hvorfor du ikke har hørt om det kan muligvis have noget at gøre med at det ikke kan udskrives på recept.

^En blanding af ovenstående, og dig selv som ikke undersøger 'vilkårene' for din diagnose.

Junior medlem
Brugeravatar

jeg vil vove at påstå, da jeg har haft mange vanskeligheder og ikke mindst en kæmpe interesse for kroppen, sindet osv., at jeg har gjort min research godt og grundigt. jeg forholdte(og forholder mig stadig) skeptisk til din udtalelse, da jeg stadigvæk ikke har læst(hørt,set etc) at det er et videnskabeligt accepteret fact. jeg har søgt og søgt, og stadigvæk, er den eneste påstand om at mælkeprodukter skulle have en negativ virkning på mennesker med adhd din.

Insane psychedelia user!

Hvis du ikke som minimum bare har hørt/læst noget der kunne antydede det som jeg siger, så har din research ikke været god nok. ;)

Meget kort omkring et Norsk forsøg.

PDF-fil: The ScanBrit randomised, controlled, single-
blind study of a gluten- and casein-free
dietary intervention for children with autism
spectrum disorders

.....
Jeg siger ikke at alle symptomerne på ADHD forsvinder ved at ændre kostvaner. Men for langt største delen vil det gøre en mærkbar forskel.
Du kunne jo evt prøve en måned og så se om det er bullshit? Det er da det mindste du kan gøre for dig selv?
Det er uholdbart at proppe sig med stimulanser hver dag!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
ADHD er ikke en autisme spektrum forstyrrelse.... Jeg har dog passet en autist som var på glutenfri diæt, svært lige at sige hvorvidt det havde en effekt... Han bleev ikke umiddelbart mindre autistisk af det, men måske mere rolig idk...

Insane psychedelia user!

Snoezel: Nej, det er sandt nok, men der er meget af det samme som tilsyneladende gør sig gældende for ASD og ADHD mht symptomer, diet osv.

....

Junior medlem
Brugeravatar

Det var meget spænende at læse. jeg føler dog ikke behov for at prøve det af, da det eneste problem jeg har er at jeg ikke kan sove, og jeg skal snart prøve 'kugledynen' af:)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: op'i'dig
Har du overvejet at ændre din kost? Kost uden mælk kan i mange tilfælde minimere, eller helt fjerne, symptomerne som ADHD'en giver. Meditation er også en god ting, selvom det kan være svært at koncentrerer sig om når man er ADHD.

Jeg er sammen med folk der har ADHD vær dag, og jeg er meget intreseret i at høre mere om den påstand, da jeg ikke lige rigtig kan se hvorfor at mælk skulle ændre signalstoffernes virkning i neurocenterne i hjernen?

Junior medlem

Resist skrev:
Med olien kommer du nærmere den naturlige kilde så at sige, i modsætning til at indtage det på tabletform.

(kilde mangler).

Aaah, ved at spise en fed fisk kommer du nærmere den naturlige kilde. Om du har din fiskeolie på en ske eller indkapslet i gelatine burde ikke gøre den store forskel. :offtopic:

HAHA, kanon svaret.

Jeg har os ADHD jeg tager en kapsel med fiskeolie hver dag, det virker sku, troede ikke på det da jeg fik det af vide, men fandme jo det virker :)

Insane psychedelia user!

Man kan også bare høvle 1-2 spiseskefuld hørfrø hver dag. Så slipper vi for at tømme havet for fisk. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]