Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 sep 2025 05:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

tiffany skrev:
Prometheus skrev:
banisteriopsis skrev:
Og hvis ikke vi her i "Medaljens Bagside" skulle kunne dele vore negative oplevelser og opfattelser med hinanden, så ved jeg ikke hvor.

Hvem er blevet forhindret i at dele sine negative oplevelser med andre i dette forum?

kan være det bare er mig, men synes ikk der har været særlig positiv stemning hele vejen igennem denne tråd som netop handler om de negative aspekter ved brug af psykedelika.

:yeah: Det er lidt ærgerligt at folk taler så groft til hinanden, men nogle vil måske sige at vi tøser er sarte? Men du har ret i at tonen har været dårlig - ØVBØVBUSSEJEGSAVNER(ZL´S)CUBENSIS´SKRUBTUDSE....

Lige en tilføjelse til min forrige post:
klart at psy af mange anvendes som en flugt fra dagligdagen.
Netop disse folk ville have godt af at se livet i øjnene.
Min erfaring viser mig at mange af disse folk enten ændrer stil (forhold til stofferne)
eller bliver skræmt fra vid og sans pga f.ex. mangel på set & setting og stopper for good.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Ingen ved om de er klar til psykedelika før de har prøvet det, en fare ved det, men for der er klar til det kan der nogle fantastiske oplevelser at hente og dem der ikke er klar til det stopper meget hurtigt igen.

For at snakke mere specifikt om hvordan man finder ud af om man er klar, så vil jeg anbefale (men ikke opfordre) til at man prøver en lav dosis LSD.
Jeg ved der er mange herinde der ville foreslå svampe til den første psykedeliske oplevelse, men det er min opfattelse at svampe hensætter en i en mere introspektiv tilstand end LSD gør. Svamp(og meskalin, anden snak) forstærker på sin vis virkeligheden og de problemer der måtte befinde sig i den, mens LSD bare er underligt, og, for mig, så bizart at man ikke kan tage det særligt alvorligt. Og her mener jeg ikke stoffet i sig selv, men trippet. Alle stoffer skal selvfølgelig tages meget alvorligt!

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
banisteriopsis skrev:
F.eks vil jeg mene at folk, der ved, at de har et skrøbeligt psyke/nervesystem, evt psykiatrisk historie, lykkepiller, uoverskuelige eksistentielle problemer ikke bør røre ved psykedelika/stoffer, da stofferne/planterne forstærker det som allerede findes i vores underbevidste.
Så nogle skal nok aldrig røre dem, og andre gør klogt i at holde sig væk i perioder.

Jeg er enig i ovenstående, og det "sjove" er at mange netop begynder at misbruge stoffer som heroin, fordi de har ansats til depression, lider af angst og lignende. Du kan godt se problemet i at anbefale denne gruppe af misbrugere Ayahuasca, right?

Angående planternes ånd, så er det jo mere religiøst funderet, imens DMT's indvirkning på hjernen er videnskabelig (altså effekten på neurotransmitterne, rusen er selvfølgelig "subjektiv.")
Som primære forklaring foretrækker jeg altså den videnskabelige, altså det faktum at DMT er et stof.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Yes jeg kan udmærket se, hvad du mener om at anbefale ayahuasca til heroinafhængige. Derfor har jeg osse brugt en del tid herinde på at fraråde folk at tage ayahuasca - medmindre de er sikre på at aya er for dem lige nu.

Da aya er et så kraftigt psykedelika, vil en terapeutisk/shamanistisk sammenhæng (i mine øjne) være nødvendig.

Men det ændrer ikke ved det faktum, at ayahuasca traditionelt bruges til afvænning (og med stor succes endda).

Vi skal dog huske på, at vi her i DK ikke har den samme samfundsmæssige kontekst at sætte aya-session i, som de har i regnskoven, hvor det er en naturlig del af befolkningens liv - og ikke, som her, den "udstødte" del af befolkningen.

Selvfølgelig vil der altid være, de af os som taler om plantens ånd, og jer der taler ud fra et mere videnskabeligt pespektiv.
Netop i mødet mellem de to opfatelser har vi alle chancen for at lære noget nyt og flytte vores egne opfattelser og videnshorisont.

Dog vil jeg sige, at efter nogle meget heftige oplevelser med aya står plantens ånd og det religiøse/spirituelle aspekt så klart for mig, at det er den vej, jeg må vælge.
Men al respekt og nysgerrighed for det videnskabelige - som osse er grund til at jeg i min fritid læser om netop denne del.
Desuden er jeg uddannet i at bygge bro mellem de to verdener, så neurotransmittere o.lign er osse en stor del af min virkelighedsopfattelse.

Yes DMT er et stof (til dels ansvarligt for det visuelle).
Det jeg oprindeligt reagerede på var at ayahuasca (udover at være meget mere end de kemiske indholdsstoffer) også indeholder andre vigtige stoffer: Tetrahydroharmine, harmaline og harmine.
De indbyrdes forhold er forskellig fra bryg til bryg.

Interessant er det at se at en undersøgelse af teen hos den brasilianske ayahuacsa-kirke UDV, viste at man i nogle af bryggene ikke kunne spore DMT - og alligevel var de aktive...

Hmm, undskyld at dette vist efterhånden er blevet lidt off-topic
men stadig relevant i Med.bagside, for vi skal alle have den dybeste respekt for, hvordan vi behandler vor krop, psyke og nervesystem.

Titel:
Junior medlem

Det er OK at Jeres diskussion "løber lidt væk" fra mit oprindelige indlæg - jeg blander mig jo (af flere grunde ;o) ikke i diskussioner om stoffers virkning
.... mit budskab er blot at jeg håber I alle er afklarede ift hvad i gør med jer selv... jeg håber for alle at I får et dejligt liv - et liv på godt og ondt - men et liv, I kan stå ved - dét at kunne se tilbage og sige at man har gjort alt hvad man kunne - har givet sig selv for noget der betød noget - osse uden at flygte når noget gjode ondt - dét bærer i hvert fald mig videre i mit liv!

- så dét er min mening med HR ;o) En "løftet pegefinger" - og dét at sige "pas på Jer selv! - tænk Jer om - og vid at I har et - forhåbentlig - langt liv foran J er .... og har en pligt til at få det bedste ud af det!"

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@Hmm, tak for dit indlæg.
Det er en meget vigtig side af psychedelia.dk du her berører.
- Måske nok den vigtigste, for mange ville have gavn af at passe meget bedre på sig selv.
Jeg er selv mor til to teenagere, som heldigvis ikke er begyndt på andet end sport og topkarakterer - endnu.
Men jeg ser jo deres jævnaldrende.... Og forfærdes og undres...

Det kan ikke siges for tit - "pas på jer selv og hinanden derude"

...og som hmm siger er livet den smukkeste gave vi har fået - pas på den og giv den videre...til næste generation...en dag
:wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
banisteriopsis skrev:
Jeg er selv mor til to teenagere, som heldigvis ikke er begyndt på andet end sport og topkarakterer - endnu.
Men jeg ser jo deres jævnaldrende.... Og forfærdes og undres...

Hej banisteriopsis, du skriver nogle gode indlæg og er iøvrigt den sidste jeg ville klandre for ikke at have HR i tanken når du skriver dem.

Jeg vil gerne høre hvordan du forholder dig til dine unger mht. stoffer og måske endnu mere det psykedeliske. Er det ikke svært at udstede retningslinier, som du ønsker de skal følge, men som du måske ikke har fulgt selv i din ungdom? Jeg er selv overbevidst om at der er mere at hente i psykedelika ift. stimulanser, men hvis nu ungerne kan bruge stimulanser ansvarsbevidst, er det så iorden med dig?

Jeg synes også at det kunne være relevant at høre fra Hmmm hvordan vedkommende håndterede Tjilles misbrug med en baggrund, som jeg formoder, ikke involverede brug/misbrug af stoffer. Ikke at jeg ønsker at pointere nogle fejlhåndteringer, men i HR øjemed kunne det muligvis være givende og danne grundlag for en debat om forældres håndtering af unges misbrug.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har altid været åben overfor mine unge(r).
De har oplevet dejlige aftner ved bålet med et par venner og lidt svampe (da de var mindre - altså det eneste de spiste var snobrød og bagte bananer!!!).
De har osse været med til flere konferencer - netop for at vise dem den seriøse side af stoffernes verden: forskning, shamanisme, terapeutisk anvendelse, naturoplevelser, kunst, i det hele taget en stammefølelse.

Mht retningslinjer..... Jeg går ikke ind for den fri opdragelse, men så sandelig heller ikke forældrediktatur.
Vi taler meget om, hvad der sker i hinandens liv og tanker.
Der var aldrig nogen, som talte med mig - de dikterede, hvad jeg skulle og måtte.
Jeg prøver at informere dem/udruste dem til selv at vælge,hvad der er rigtigt for dem - ikke sige hvad de må/skal.

F.eks har jeg, for at anvende HR i børneopdragelsen, fortalt dem om mine mislykkede uddannelsesforsøg
pga forkert forhold til hash og en deraffølgende indadvendt desintegreret glidebane i en del år,
indtil jeg alt for sent kom i gang med uddannelse og job.

Indtil videre ser det ud, som om de har lært af mit eksempel. De er begge mere målrettede, end jeg nogensinde har været.
Som min 16-årige sagde for et stykke tid siden, da vi talte om hash: "altså bare fordi du røg alt for meget,
så betyder det jo ikke, at jeg er interesseret i den slags, jeg vil hellere have en uddannelse, et godt job og en familie".

Men lad os nu se... De vokser jo op i en levende verden fuld af fristelser, jeg tager en dag ad gangen
- og lærer vildt meget om teenagere i alle afskygninger herinde på psy.
Jeg er i hvert fald ikke så naiv, så jeg tror, at de aldrig kommer til at prøve stimulanser.
Men de ved begge, at de er velkomne her, og at jeg gerne rykker ud,
hvis nogen af vennerne har fået for meget af et eller andet.
Stoffer må ikke være et tabu. Og forbud gør det interessant.

Vi har også talt om, at hvis de en dag får lyst at prøve ex svampe, så vil jeg gerne være tripsitter
- eller hvis de ikke vil have mig med, så vil nogle af mine/vores erfarne og pålidelige venner gerne være tripsittere for dem.

Jeg prøver at give ungerne plads til at udfolde sine egne vinger og udleve sine egne drømme - og ikke mine.

Selvfølgelig håber jeg da at de en dag (hvis de altså er til den slags) vælger psykedelika fremfor stimulanser.
Men fremfor alt vil jeg være der for dem uanset hvad de vælger med deres liv.
Og jeg håber, at de kan bruge noget af min (eller venners) viden (eller mine bøger til selv at søge viden) så de ved, hvad de foretager sig.

Ved ikke, om det var svar på dit spørgsmål, Tamara9k?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
banisteriopsis skrev:
- især med den agenda at hjælpe/råde nogle af de helt unge.
At dømme efter pm er det da lykkedes at give nogle herinde i svære situationer råd og støtte gennem de forsk. tråde.
.

:yeah: :tnx:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Meget interessant tråd, som jeg desværre ikke har fulgt med i et stykke tid.
Jeg kunne skrive mange kommentarer, men det synes, at alt hvad jeg har ønsket at sige er blevet sagt.

Dog vil jeg lige grave tilbage i dette:
Banisteriopsis skrev:
Citat:
Det er lidt ærgerligt at folk taler så groft til hinanden, men nogle vil måske sige at vi tøser er sarte?

Jeg har lagt mærke til, at mange af "tøserne" her på boardet bliver stødt og fornærmede på en helt anden måde, end drengene gør. F.eks. fik du faktisk et meget stort kompliment af Prometheus, men valgte alligevel at blive stødt over hans "du har selv et ansvar"-atitude, som var et velmenende spark til din bag, om at komme igang med at skabe den HR du efterlyser, istedet for at beklage dig :wink: .
Vi piger har godt af at afklæde os lidt af vores feminine sarthed, og opfatte konstruktiv kritik som en indbydelse til dans.

Når det er sagt, vil jeg også godt have lov til at komplimenterer det du bidrager med på boardet. Jeg bliver specielt glad og varm i hjertet når jeg læser om hvordan du opdrager dine børn. Der er alt for mange, som flygter ind i denne no-drug-tolerance når de får børn, hvilket måske står i skærende kontrast til deres liv før børn. Jeg tror selv på at åbenhed skaber ærlighed, mens forbud skaber løgne.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Kom lidt sent tilbage her, men Tiffany hvor SER du at jeg siger meskalin og svampe er okay?

Jeg vil dog stadig mene, at har man som JEG har, styr på sit liv, følelser, problemer er det forsvarligt at tage et stof som meskalin 1-2 gange om året.

Så kan du have DIN mening, men det ændrer ikke på hvad jeg synes er rigtigt.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Tiffany

Du spurgte om følgende:
tiffany skrev:
Hvornår ved man så at ens inderste er bevidst og erfaren nok i livet til at man kan kaste sig ud i psy?

Hvornår ved du om du er klar til at springe ud fra 10-meter vippen? Svaret er: Det ved du aldrig. Det handler i bund og grund om man har vilje og lyst til at udfordre sig selv i den retning. Måske du havde modet for 2 år siden, og hvem ved om det ikke ville have ført dig i en helt anden retning, end der hvor du er nu?

Citat:
Tror sq aldrig helt man når 100 % igennem alt det "lort" man skal igennem her i livet.

Det tror jeg heller ikke, for så ville der vel ikke være mere at gøre og lære i dette liv, vel? Men måske kan man komme dertil, hvor man ser at "lortet" i livet er opgaver vi hver især har fået for at løse? Ja, måske vil man endda finde ud af, at det du nu så nedladende kalder for "lort" er selve livet, -selve din egen eksistens på godt og ondt som blot higer efter din opmærksomheds aksept.
Det sværeste i livet er livet, -at rumme sig selv.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej Fanny

Ok, jeg kan godt se hvad du mener mht Prometheus´post.
Har læst den igen, men det kompliment er dog (efter min mening) pakket temmelig godt ind - men det er der - tak.
Og ja, klart det var en opfordring til at lave HR.
Grunden til at jeg blev lidt ked af tonen, var at jeg syntes, at det er noget af det eneste, jeg har lavet herinde det sidste års tid...
Men anyway, Prometheus - let´s dance....

.......Mht indbydelse til dans...
jeg elsker at danse, og tager din (Fanny´s) post med i mindet næste gang det, du kalder min feminine sarthed, dukker op :wink:

You´ve got a point there.

Og mht børn og opdragelse - ligesom alle andre gør jeg bare mit bedste - Kun tiden vil vise, om det var det rette.
I alle menneskelige relationer (bla børn - forældre) er åbenhed, ærlighed, tillid og respekt for individet nogle af de vigtigste værdier.
Og hvordan kan jeg, som selv bruger psykedelika virke troværdig, hvis jeg forbyder mine børn at bruge dem???
Hvordan kan jeg tillade mig at begrænse et individs frihed, når frihed er en så essentiel faktor i mit eget liv?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]