Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 maj 2024 08:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 120 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 dec 2012 16:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Ja, stop hellere med d-vitamin fra foråret. Medmindre du ved du kommer til at være indelukket eller bare slet ikke har tid til at komme ud i solen.
Der er heller ingen grund til at gå med skijakke om sommeren, da årstiden i sig selv giver varmen :) Lidt det samme med d-vitamin

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 19:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
Ja, stop hellere med d-vitamin fra foråret. Medmindre du ved du kommer til at være indelukket eller bare slet ikke har tid til at komme ud i solen.
Der er heller ingen grund til at gå med skijakke om sommeren, da årstiden i sig selv giver varmen :) Lidt det samme med d-vitamin


Har nu ellers ladet mig fortælle at vi ikke absorberer d vitamin fra solen af, før det bliver sommer


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2013 15:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin og kortvarige regelmæssige ophold i solen er bedst. D-vitamin er specielt vigtigt for kroppens optagelse og omsætning af kalk, og for knoglerne og musklerne. Mangel på D-vitamin øger risikoen for knogleskørhed og kan i svære tilfælde give muskelsmerter og svage muskler.
D-vitamin fra solen
D-vitamin dannes i huden i sommerhalvåret, når den rammes af solens ultraviolette stråler (UVB). Hvor meget D-vitamin, der dannes, afhænger af, hvor stærk solens UVB-stråling er, og hvor længe man opholder sig i solen. I sommerhalvåret – fra maj til september – er solens lys i Danmark så kraftig, at den nødvendige D-vitamin er dannet i løbet af få minutter midt på dagen. I ydertimerne skal der lidt mere tid til. Længere tids ophold i solen giver ikke et større lager af D-vitamin i kroppen. I vinterhalvåret – fra oktober til april – er solens stråling i Danmark ikke stærk nok til, at der dannes D-vitamin i huden og man tærer på D-vitaminlageret dannet om sommeren. D-vitaminniveauet i blodet svinger derfor naturligt med årstiderne og er lavere om vinteren end om sommeren.
D-vitamin fra fødevarerne
Det er meget svært at få dækket sit D-vitaminbehov via kosten alene og kostundersøgelser viser også, at vi kun får dækket en mindre del af vores D-vitaminbehov den vej. Det skyldes, at D-vitamin kun findes i større mængder i fede fisk, som fx laks, sild og makrel. Derudover forekommer D-vitamin i begrænset mængde i kød, mælk og æg. I planteriget findes D-vitamin kun i små mængder i visse svampe. Om vinteren er det derfor ekstra vigtigt at spise D-vitaminrige fødevarer.
Spis fisk og få moderat sommersol
Befolkningen tilrådes en livsstil, der kan medvirke til at forebygge D-vitamin mangel. Det anbefales at spise 200-300 gram fisk om ugen samt at huden på ansigt, underarme og underben eksponeres for sol i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret. Det er vigtigt, at solbestrålingen ikke er af så lang varighed, at den fører til rødme af huden, da det øger risikoen for hudkræft.

Solcreme, skygge og D-vitamin
Brug af solcreme fører ikke til mangel på D-vitamin. Årsagen hertil er formentlig, at solcreme ikke bruges systematisk, og at al solcreme stadig lader nogen UV-stråling passere. Også i skyggen danner huden D-vitamin. Vi anbefaler, at man altid beskytter sig mod solen i tidsrummet mellem kl. 12 og 15, når UV-indexet er 3 eller mere, og man er udendørs i mere end 10-15 minutter. Uden for dette tidsrum er det ikke altid nødvendigt at bruge solcreme. Solcremen bør påsmøres, før man går ud.

http://www.altomkost.dk/Fakta/Vitaminer ... itamin.htm

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2013 20:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 okt 2010 20:21
Indlæg: 187
Geografisk sted: Kbh
Man kan også tage en uges ferie langt sydpå en gang eller to i løbet af vinteren. Det er i hvert fald min plan næste vinter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2013 00:26 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jan 2013 23:23
Indlæg: 46
Geografisk sted: Langt væk
Vinterdepression har jeg også selv. Jeg tror det bedste er at være sammen med personer man kan lide og gøre ting som man kan lide. Tænk over hvad der gør dig glad det behøves ikke være kæmpe ting bare små hverdags ting, men det er lettere sagt end gjort.

Håber det hele kommer til at gå fint.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2013 20:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2008 17:04
Indlæg: 2082
Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Den aller bedste måde at komme af med vinterdepression/blive mere glad er helt klart Motion! Du frigiver altså bare nogle stoffer i hjernen som gør dig høj. Jeg kan helt klart anbefale styrketræning. Gerne hvor du presser dig selv, så du stille og roligt bliver stærkere - Det er virkelig en dejlig fornemmelse og så er man ovenikøbet smadret på den gode måde bagefter! =)

Men ja ellers er god nærende mad et must! Og selvfølgelig en god lang nattesøvn hver nat! =)

_________________
NotoriskSpradebasse!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 feb 2013 22:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Godaften

Har fået besøg af min gode gamle ven som hedder Mr. vinterdepression.
Har gået og lejet meget med min angst og mig selv for tiden, ikke perverst hvis nogle skulle misforstå den :lol:
Hvordan tackler i sådan en lille vinterdepression og hvad har i med i bagagen?. Jeg har det ekstra svært med den da der faktisk ikke er noget i vejen andet ind jeg er lidt træt for tiden, men alligevel er jeg lidt mut selvom jeg siger til mig selv at alt jo faktisk er som det plejer.



Citer lige mig selv :D

Har nu fuldt alle jeres råd og er sluppet afsted billigt i år, har fået 8 timers søvn hver dag spist sund kost samt 50ug D-vitaminer hver dag. Er fra d. 1 februar begyndt og styrke træne og livet er lige pludselig ikke så tosset mere.


http://www.youtube.com/watch?v=bek1y2uiQGA


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 feb 2013 23:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Super dejligt med en opdatering for mit vedkommende er det også gået forbløffende godt i forhold til de problemer der har været i hjemmet.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2013 17:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 jun 2010 13:55
Indlæg: 10
Hvordan jeg takler depression og generel ubalance siger du?

Svampe.

:)

This man speaks the truth.

Jeg kom for første gang i 5 år igennem vinteren uden depression ved at tage en generøs portion svampe i efteråret 2012. Har bestemt i sinde at behandle på samme måde igen til efteråret 2013. I mit tilfælde var det omkring 3-3½ g cubensis. Må indrømme jeg ikke længere er så vild med svampe, men de er virkelig terapeutiske for mig. Jeg er vel lidt neo-shamanistisk i troen efterhånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2013 13:38 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Så er det ved at være tid til at begynde og forebygge den mørke tid for mit vedkommende - startede på at spise D-vitamin i dag :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2013 14:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Er rig på livet så er sikker på at min vinter bliver rigtig god i år.

Men begynder os på mine D-vitamin for en sikkerheds skyld ;o)

Tak for Reminder.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2013 14:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2007 19:26
Indlæg: 1888
Husk ikke at køre den kriminelt lavt anbefalede daglig dosis på ynkelige 10ug, kør 70ug som absolut minimum.

_________________
Onemore skrev:
alle jer der er blevet hjernevasket til og leve lov og regler i kommer bare og får en kugle !!
Min adresse
6990 ulfborg
Ullsgade 4a


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2013 19:33 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Husk ikke at køre den kriminelt lavt anbefalede daglig dosis på ynkelige 10ug, kør 70ug som absolut minimum.


Nemly :P

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 01:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 nov 2011 23:11
Indlæg: 167
Geografisk sted: København
Husk ikke at køre den kriminelt lavt anbefalede daglig dosis på ynkelige 10ug, kør 70ug som absolut minimum.



Hvor mange ug må jeg tag op til? Tænker der nok er nogle perioder der er bedre ind andre.

På forhånd tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 02:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Når jeg kan mærke på humøret at dagene bliver kortere og kortere, begynder jeg at spise mere D3 vitamin. Jeg tager cirkus 100 mg D3 og dagen, hvilket er langt over ADT, men har læst flere steder at man sagtens kan tage over 100 mg dagligt. Mener at have læst at selv mange læger tager omkring de 100 mg dagligt.


Vær varsom:
http://videnskab.dk/krop-sundhed/meget- ... en-draeber


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 04:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2013 00:00
Indlæg: 182
folk de siger til mig at jeg skal stoppe med svampene som supplement på min dag.
fordi at det er "falsk glæde" og her er der søreme en tråd hvor at næsten hver eneste af jer anbefaler
en omgang D-vitaminer, til hverdags brug.
om jeg bruger D vitaminer eller jeg bruger svampe til at hele mig selv fra enhver depression det kan vel komme ud på et.
ingen af de to er kendt for at være afhængighedsdannende, begge to skal indtages i små mængder.
men ja, det er jo ikke helt ens argumenter der er for de to, den ene er behøvet af vores metabolisme og den anden muligvis ikke.
men målet med dem begge er at opnå den samme ting. nemlig glæde.
jeg har læst en del om svampe på det sidste, og har set tekster med folk der indtager det dagligt.
og har haft succes med det. men who cares right?
I alle folks hoveder er svampe
så meget farligere end alt det andet som vi fylder os med. riiight.
jeg er ikke overbevidst.

_________________
at rejse er at leve.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 04:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
folk de siger til mig at jeg skal stoppe med svampene som supplement på min dag.
fordi at det er "falsk glæde" og her er der søreme en tråd hvor at næsten hver eneste af jer anbefaler
en omgang D-vitaminer, til hverdags brug.
om jeg bruger D vitaminer eller jeg bruger svampe til at hele mig selv fra enhver depression det kan vel komme ud på et.
ingen af de to er kendt for at være afhængighedsdannende, begge to skal indtages i små mængder.
men ja, det er jo ikke helt ens argumenter der er for de to, den ene er behøvet af vores metabolisme og den anden muligvis ikke.
men målet med dem begge er at opnå den samme ting. nemlig glæde.
jeg har læst en del om svampe på det sidste, og har set tekster med folk der indtager det dagligt.
og har haft succes med det. men who cares right?
I alle folks hoveder er svampe
så meget farligere end alt det andet som vi fylder os med. riiight.
jeg er ikke overbevidst.


Vitaminer er, som du selv er inde på, noget vores kroppe har et naturligt behov for - 'vitale mineraler'. Psilocybin er en neurotransmitter som ændrer på det serotonerge system, altså en anomalitet af hjernens "default indstilling".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 04:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2013 00:00
Indlæg: 182
folk de siger til mig at jeg skal stoppe med svampene som supplement på min dag.
fordi at det er "falsk glæde" og her er der søreme en tråd hvor at næsten hver eneste af jer anbefaler
en omgang D-vitaminer, til hverdags brug.
om jeg bruger D vitaminer eller jeg bruger svampe til at hele mig selv fra enhver depression det kan vel komme ud på et.
ingen af de to er kendt for at være afhængighedsdannende, begge to skal indtages i små mængder.
men ja, det er jo ikke helt ens argumenter der er for de to, den ene er behøvet af vores metabolisme og den anden muligvis ikke.
men målet med dem begge er at opnå den samme ting. nemlig glæde.
jeg har læst en del om svampe på det sidste, og har set tekster med folk der indtager det dagligt.
og har haft succes med det. men who cares right?
I alle folks hoveder er svampe
så meget farligere end alt det andet som vi fylder os med. riiight.
jeg er ikke overbevidst.


Vitaminer er, som du selv er inde på, noget vores kroppe har et naturligt behov for - 'vitale mineraler'. Psilocybin er en neurotransmitter som ændrer på det serotonerge system, altså en anomalitet af hjernens "default indstilling".


ikke nødvendigvis en skidt ting.
http://www.maps.org/conference/
der er både dokumenter og videoer herinde der bakker mine argumenter op.

_________________
at rejse er at leve.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 05:39 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
folk de siger til mig at jeg skal stoppe med svampene som supplement på min dag.
fordi at det er "falsk glæde" og her er der søreme en tråd hvor at næsten hver eneste af jer anbefaler
en omgang D-vitaminer, til hverdags brug.
om jeg bruger D vitaminer eller jeg bruger svampe til at hele mig selv fra enhver depression det kan vel komme ud på et.
ingen af de to er kendt for at være afhængighedsdannende, begge to skal indtages i små mængder.
men ja, det er jo ikke helt ens argumenter der er for de to, den ene er behøvet af vores metabolisme og den anden muligvis ikke.
men målet med dem begge er at opnå den samme ting. nemlig glæde.
jeg har læst en del om svampe på det sidste, og har set tekster med folk der indtager det dagligt.
og har haft succes med det. men who cares right?
I alle folks hoveder er svampe
så meget farligere end alt det andet som vi fylder os med. riiight.
jeg er ikke overbevidst.


Vitaminer er, som du selv er inde på, noget vores kroppe har et naturligt behov for - 'vitale mineraler'. Psilocybin er en neurotransmitter som ændrer på det serotonerge system, altså en anomalitet af hjernens "default indstilling".


ikke nødvendigvis en skidt ting.
http://www.maps.org/conference/
der er både dokumenter og videoer herinde der bakker mine argumenter op.


Jeg tror, at problemet lidt ligger i det samfund du/vi lever i. Havde du boet ude i amazone junglen med en bunke tossede shamaner, så havde det sikkert været fint at indtage potente psykedeliske stoffer på daglig basis, slå på bongotrommer, nynne lyde og tænke over meningen med livet (Det lyder faktisk som en fristende livsstil, don't get me wrong).

Men i et civiliseret vestligt samfund ender du med at blive så radikalt ændret af det du har gang i, at du på ingen måde kommer til at passe ind længere. Ligesom alle de syrehoveder der tror de er jesus.
Jeg tror sådan set bare det vil komme til at blive en belastning for dig i sidste ende. Du vil blive ekstremt anderledes, og føle dig kvalt over hvor "blinde og naive" alle de materialistiske robotter rundt omkring dig, egentlig er.

Gir' det mening?

Psykedeliske stoffer skal bruges engang imellem, til lige at køre et fresh reboot på sindet, kigge indad, bearbejde dine indtryk, udvikle dig, og generelt bare få nogen sindsygt fede oplevelser som enhver burde prøve mindst en gang. Til gengæld er de IKKE beregnet til at indtage hver eneste dag. Ihvertfald ikke som et eksperiment der er kompatibelt med vores samfundsmodel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2013 10:42 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Når jeg kan mærke på humøret at dagene bliver kortere og kortere, begynder jeg at spise mere D3 vitamin. Jeg tager cirkus 100 mg D3 og dagen, hvilket er langt over ADT, men har læst flere steder at man sagtens kan tage over 100 mg dagligt. Mener at have læst at selv mange læger tager omkring de 100 mg dagligt.


Vær varsom:
http://videnskab.dk/krop-sundhed/meget- ... en-draeber


Tak for at gøre opmærksom på dette Søvnigt Sind.
Alt med måde :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 120 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team