Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 10:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Svampepsykose
Medlem

hejsa Jeg vil bare lig følge op på en tråd jeg engang skrev herinde..

Min bedste ven fik sig en svampepsykose for ja 1-2 år siden

Siden da har han skifte personlighed han er en fremmed for mig nu

Han bliver stavæk psykotisk imens han ryger hash Det trigger åbenbart noget i hans hjerne.. desværre ryger han dagligt så i kan nok tænke jer til at det er svært at være i samme rum med personen..

Jeg er rigtigt ked af at skulle miste min bedste ven på sådan noget som det her...
jeg har desævrre droppet kontakten med ham helt fordi det går ondt at se sin bedste ven efter 12 år blive til det han er blevet

fx er han blevet meget rasitisk og tror fuldt og fast på hilters tankegang dvs REN race ovs... ret stenet.
Han havde næsten alt hvad man kunne tænke sig'

Nu er han bare tossen der render rundt og små pusher lidt og er bare væk 24/7

Vil skrive mere men er træt vender tilbage

(pas på hvad i fylder i kæften)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det var en af de sjældnere! Kan du ikke fortælle lidt mere; hvad triggede den - var det et højt, hyppigt forbrug?

Uddyb, uddyb!

Dedikeret medlem

Kedeligt for din ven. Men lad os endelig hører. Hans fejl kan måske redde mig fra den samme situation.

Men er du sikker på at det er en svampe-psykose der har ændret ham? Du siger han havde alt men alligevel pusher han nu? Det lyder som om at hele hans hverdag er ændret?

Medlem

And skrev:
Det var en af de sjældnere! Kan du ikke fortælle lidt mere; hvad triggede den - var det et højt, hyppigt forbrug?

Uddyb, uddyb

skriver lidt af gangen for pt arbejder jeg pisse hårdt så er vildere kvæstet når jeg kommer hjem.....

Ved ikke helt hvad der Triggede den psykose.. Ja er 98 procent sikker på det er en svampepsykose han fik. han var på svampe da det skete

Ja han havde et hyppigt forbrug af både hash den dårlige og feden og svampe

Jamen altså manden havde vel bare orden i penge en go vennekreds igang med en udd. bil osv

alt det er bare væk nu

han ville ikke tage medicin for det så det var svært at hjælpe... men efter omstændighedene er han da kommet ok igennem det selv altså jeg har prøvet at hjælpe alt det jeg kunne men han ville jo ikke stoppe sine misbrug og når han blev psykostik så var det ret stenet at være sammen med ham og prøve at have en dialog igang med ham.

andre der har haft en psykosè?

Noge som har prøvet at lave være med at tage den medicin lægen/psyiakeren har udskrevet

Ingen nazistavere her tak :rocking:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
kbhfyren skrev:
Jamen altså manden havde vel bare orden i penge en go vennekreds igang med en udd. bil osv

De materielle og sociale forhold du nævner, er ingen garanti på psykisk stabilitet.. Der kan sagtens ha været noget under opsejling lang tid før hans svampepsykose

Prøv at beskriv hvad det er for ændringer i hans persona, der gør at du mener han er blevet psykotisk. Lidt mere specifikt end "ret stenet at være sammen med". Er han depressiv, angst, manisk eller passiv? Hvordan er hans hukommelse? Hvordan taler han om sit liv/venner? Er der noget tegn på at han har erkendt at "noget" ikke er iorden? - Det gør det lettere for andre at relatere til hans tilfælde. :wink:

Pas på med at stemple ham som psykotisk, det ved du ikke med sikkerhed. Lad ihvertfald være med at vise det for ham, så lukker han nok af for dig, og dit ønske om at hjælpe ham vil være forgæves.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Nederen for din ven der. Alt god karma til ham...

Men hvorfor dropper du kontakten? Det altså ikke lige den korrekte måde at hjælpe ham på.

Medlem

Nu er det sådan at vi var barndomsvenner Og har været venner i over 12år Så kender ham rigtigt godt vi snakket om alt og vi kendte hinaden ud og ind...

Cubensis skrev:
Prøv at beskriv hvad det er for ændringer i hans persona, der gør at du mener han er blevet psykotisk. Lidt mere specifikt end "ret stenet at være sammen med". Er han depressiv, angst, manisk eller passiv? Hvordan er hans hukommelse? Hvordan taler han om sit liv/venner? Er der noget tegn på at han har erkendt at "noget" ikke er iorden? - Det gør det lettere for andre at relatere til hans tilfælde.

som sagt er jeg ordblind så mit ordforråd på et forum er ret begændset men godt du prøver at lokke det ud af mig så bliver det nemmer at tage fat om en ting

Når han ikk røg er han depressiv når han røg bliver han til tider manisk og har ingen virkeligheds sans

alle der har været gode venner med ham har taget afstand til ham fordi han igennem længere tid ikke ville hører på os om at han skulle stoppe og finde ud af at han havde noge problemer...

Han har helt skiftet personlighed pga den psykose fx han kan overhovedet ikke beherske sit sprog mere dvs mumler kan ikke snakke en sætning færdig farer vild i orderne og snakker i det hele taget bare ret mærkelig.
Når han ryger syns jeg han tit får tilbagefald og artigt lever sig ind i en anden verden

Medlem

Child of Aum skrev:
Men hvorfor dropper du kontakten? Det altså ikke lige den korrekte måde at hjælpe ham på.

har heller ikke helt droppet kontakten med ham snakker med ham en gang om måneden ca...

Men Har jo prøvet 1½år at få ham til at søge hjælp og har også været med ham inde og snakke på psy. afdelning fx

har også prøvet i lang tid at få ham til at prøve at stoppe med stofferne.. det var også en af grundene til jeg stoppet.. fik ham til at holde en uge ca.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
kbh: Din ven der har det seriøst dårligt mand. Vil tænke over den her situation - det jo ret tragisk.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Child of Aum skrev:
kbh: Din ven der har det seriøst dårligt mand. Vil tænke over den her situation - det jo ret tragisk.

Ja han har det dårligt, men det kan være ret svært og frustrerende at prøve at ville hjælpe et menneske som ikke vil hjælpes. Det har jeg selv prøvet, og man ender med at trække sig fra den anden, og vente på at personen selv råber om hjælp. Det er vigtigt at personen selv erkender sit problem, - ellers kan man nok så velmenende prøve at trække hesten til truget, men den vil ikke drikke.

Hilsen Fanny

Medlem

Præcis fanny!

Efter 1½år kører man træt ved ikk hvad jeg skulle stille op mere.

Men den dag han er åben over for hjælp er jeg der.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Undskyld mig, men er der nogen der gider definere ordene "Svampepsykose" og "hashpsykose" etc for mig.
For jeg er ret skeptisk overfor disse ord. Hvis vi er enige om, at svampe ikke skaber psykoser, men katalyserer noget der allerede er latent i en. Hvad gør det så til en "svampe"psykose?
Jeg er ret sikker på, at begrebet er indholdsløst når vi begynder at definere dem. For man får blot trigget en psykose, en psykose som mest mulig er latent fra før man indtog psykoaktiver.

Bortset fra det, så er det trist at høre med din ven. Vi er en del herindefra der kender til problemet. Og det kan være hårdt, og man ender med at blive en lille smule afstumpet og fjerner sig mere og mere fra sådanne folk.
Jeg håber din ven vil få den hjælp han behøver.

Site Admin
Brugeravatar

Tak Odden! Du er skarp som altid, og skriver det som jeg burde have tænkt :)

Hilsen Fanny

Medlem

Hej !

Jeg har selv fået en svampepsykose, ved bare ikke helt hvad den gør ved mig??

Føler at jeg ikke er i den samme "verden" som alle andre, er der noget man kan gøre for at komme ind i den "verden" igen ??

Det er ret nederen at have det sådan her ka jeg fortælle jer (:

Medlem

Geografisk sted: København
Uddyb, hvordan det er at "have det sådan her".
Pyskosen er måske i højere grad depression eller angst, udløst af de stoffer man nu har indtaget. Som nævnt af Odden kan latente psykoser udløses af forskellige stoffer som svampe og hash.

Men umiddelbart Amphia, så lyder det nærmere som angst, udfra din beskrivelse af ikke at føle at være i den samme "verden". Du kan evt læse tråden den udefinerbare angst i forummet medaljens bagside oprettet af Fanny og se om du kan genkende noget eller bruge noget af al din viden og hjælp som er samlet der.

Til KBH:

Var det et umiddelbart skift lige efter svampetrippet eller var det en løbende udvikling over mod den personlighed som din ven har nu?

bannet

Geografisk sted: Risskov
Hvordan har din ven det den dag i dag?

Medlem

Fanny skrev:
Child of Aum skrev:

Ja han har det dårligt, men det kan være ret svært og frustrerende at prøve at ville hjælpe et menneske som ikke vil hjælpes. Det har jeg selv prøvet, og man ender med at trække sig fra den anden, og vente på at personen selv råber om hjælp. Det er vigtigt at personen selv erkender sit problem, - ellers kan man nok så velmenende prøve at trække hesten til truget, men den vil ikke drikke.

Hilsen Fanny

:rocking:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Angående det der med at føle man er i en anden verden: Jeg spurgte en psykolog om det. Og hun sagde, at man ikke vidste at man var sindssyg når man var det. At man tænker "hey- er jeg egentlig ikke lidt mærkelig i dag" er det største tegn på at man er psykisk rask. :)

Site Admin
Brugeravatar

Denne tråd er 2 ½ år gammel. Lad den hvile...

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]