Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 11 aug 2025 00:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Rygestop!
Medlem
Brugeravatar

Lige for at slå det fast. Jeg har ingen problemer med at stoppe med at ryge hash, men det er cigaretterne jeg vil lægge på hylden. Jeg har før været stoppet i 3 mdr. da jeg har været ude og rejse, men da jeg kom hjem igen faldt jeg lige i igen.

Har røget siden jeg var 15 år dvs. i 5 år. Den senere tid har jeg sagt til mig selv at jeg vil stoppe, og har nu siden i søndags kun røget én smøg om dagen. Det er hårdt og jeg tager den største trang ved at spise, tygge tyggegummi og prøve at bevæge mig/beskæftige mig med andre ting.

Vil hører jer om i har tips og tricks til hvordan jeg bedst kan holde op, og vil i denne tråd fortælle mit videre forløb om mit rygestop.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Mit cigaret rygestop starter i dag :shock: Jeg har trappet ned i nogle måneder, og er nu så klar som jeg nu blir(hvilket ikke er meget). For en måneds tid siden prøvede jeg også at stoppe helt, men faldt hårdt tilbage efter en uge...

Jeg har røget ca 10-15 smøger dagligt i 6-7år, og er de sidste to måneder kommet ned på 2-5 om dagen, har bare møgsvært ved at slippe helt.

Jeg kan godt undvære smøger på arbejde, og tænker ikke særlig meget på det når jeg er i gang. Men når så jeg kommer hjem, og har spist og smækker benene op, er der sgu ikke noget bedere end et ligkistesøm... Hjælp!!

Jeg vil meget gerne undgå, at skulle blive afhæning af tyggegummie, og/eller andre nikotinholdige sager, så jeg satser på en kold tyrker, meeen er der nogen der har erfaring med at bruge nikotinholdige produkter til at tage toppen af trangen, den første uges tid?? Og så bare slippe det igen?

mvh bubbles(nikotinhungrende)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

bubbles skrev:
Jeg vil meget gerne undgå, at skulle blive afhæning af tyggegummie, og/eller andre nikotinholdige sager, så jeg satser på en kold tyrker, meeen er der nogen der har erfaring med at bruge nikotinholdige produkter til at tage toppen af trangen, den første uges tid?? Og så bare slippe det igen?

Ja, jeg har. Brugte nicorette 2 mg tyggegummi i nogle uger, kan ikke helt huske hvor mange. Havde forinden røget 10-15 smøger om dagen i 1 årstid, og jeg oplevede at det hjalp rigtigt meget på rygetrangen. Den første uge røg jeg dog 2 smøger om dagen, 1 morgen og 1 aften og så tyggegummi om dagen. Efter den uge kørte jeg kun tyggegummi og jeg syntes selv det gik rimlig smertefrit. Self havde jeg heller ikke røget så langtid som så mange andre, men stadig. Og oplevede ingen hunger efter tyggegummi da jeg stoppede med det heller. Tror man skal tygge i mange måneder før man sådan, får trang til det, men skal ikke kunne sige det

Held og lykke til jer begge med rygestoppet iværtfald!

Titel:
Dedikeret medlem

Min far og hans kæreste var begge dybt afhængige af deres nikotintyggegummi. Min far hoppede tilbage på smøgerne, et års tid efter stoppede han igennem et program, kæresten stoppede efter et år på tyggegummiet.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Et billigt alternativ til nikotintyggegummi er snus. Man kan få snus i små filterposer, med forskellig smag, f.eks. mynte, som ikke giver ulækre sorte tænder. Man lægger posen i siden af kinden og holder spyttet væk. Nikotinen skal nok finde ind i slimhinderne alligevel, uden du behøver at væde posen. Hvis posen bliver for våd, begynder det bare at løbe fra den og smage grimt.
Snus er MEGET billigere end tyggegummi, så hvis du kan finde ud af at nøjes med små doser, kan det være en måde at trappe ud af sin afhængighed på.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg overvejer også rygestop. Men som alle andre kure (slanke og lign) starter den altid "imogen" :oops:

Men min grund til rygestop er fordi jeg vil spare de penge, og fordi jeg gerne vil tage på. Kan bare ikke forstille mig en dag uden min elskede smøg :cry:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så sluttede dagen for mig, og jeg har ikke haft den store trang til at ryge. Dog har jeg røget 2 cigaretter. Prøver med en helt røgfri dag imorgen selvom jeg ikke tror det lykkes :)

Fanny > Tyggegummi er dyre ja, men det virker bedre for mig. Har ikke lyst til at blive afhængig af snus istedet :wink:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Tenka skrev:
Fanny > Tyggegummi er dyre ja, men det virker bedre for mig. Har ikke lyst til at blive afhængig af snus istedet :wink:

Hehe! Man kan skam blive lige så afhængig af tyggegummi!
Men held og lykke med dit stop.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg kan skam nikke genkendende til det fact at det ér svært at slippe dem helt. Jeg er for så vidt stoppet med at ryge i hverdagene, det er dog ikke blevet praktiseret optimalt fordi forløbet er blevet afbrudt af studietur og ferie, hvor jeg altså har tilladt mig at ryge :)

Inden mit planlagte stop trappede jeg ned over en måned så jeg endte på 1-2 om dagen.

Det sværeste for mig er når jeg ser andre ryge, så hvis jeg er alene for mig selv er det egentlig ikke specielt svært. Jeg har ingen erfaring med tyggegummi.

Det eneste der virker for mig er bare at indse hvor frustrerende det er ikke at kunne holde sine egne målsætninger. Nu har jeg indtil videre ikke lavet rammerne for mit stop ret stramme, men det er min overbevisning at det skal gøres stille og roligt. En kold tyrker er ihvertfald ikke noget for mig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Tenka skrev:

Hehe! Man kan skam blive lige så afhængig af tyggegummi!
Men held og lykke med dit stop.

Hilsen Fanny

Jo tak! Mente ikke det skide nikotin tyggegummi, bare det normale :P

Har prøvet med nikotin tyggegummi, synes ikke det virker, kun på en grim smag i munden og så self på pengepungen. :wink:

Det er gået helt galt for mig i dag. Har haft en stresset dag i dag, og følgende er at jeg har røget 7 smøger. Så meget for den dag der skulle være uden! :roll:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Hmm.. Kunne man ikke trække nikotinen ud af noget tobak (med vand), og selv administrere meget små doser, når man er rygetrængende?*

* :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det gik ikke! Jeg drak mig stiv igår og faldt i med begge ben. Har åbenbart ikke overskuet til at kvitte smøger alligevel pt.

bubbles > Hvordan går det med dit stop? :)

Titel:
Dedikeret medlem

jeg ruger 20-30 smøger om dagen, og jeg tror aldrig jeg vil være istand til at stoppe, men god vind til jer der prøver!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ryger 15-25 smøger om dagen..

Og jeg nægter at holde op, det vil jeg ikke byde de mennesker jeg går op og ned af hele dagen. Hold kæft et humør jeg ville få :D

Men den dag jeg får lungekræft skal jeg måske nok komme på andre tanker, men så er det jo for sent.. :roll:

Mvh. Visias

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
hehe.. Jeg hopper sgu med på bølgen! Fra nu af - kun joints :)

Jeg har røget i 10 år, dog aldrig mere end i gennemsnit 10-20 om ugen.. Så er der selvfølgelig the jays (jointsne?) men dem tæller man sjovt nok ikke med..

Jeg tror ikke det blir så svært LIGE indtil jeg får alkohol indenbords..
Nu må vi se....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Tenka skrev:
Det gik ikke! Jeg drak mig stiv igår og faldt i med begge ben. Har åbenbart ikke overskuet til at kvitte smøger alligevel pt.

bubbles > Hvordan går det med dit stop? :)

Det går slet ikke, jeg ryger ca. 5 smøger om dagen, kan simpelthen ikke overskue det pt. Men er stadig fast besluttet på det skal have en ende, men jeg skal lige have lidt mere nedtrapningstid... :roll:

Jeg er i det hele taget ved at stoppe med alle stimulanserne, og smøgerne er simpelthen det sværeste... Jeg er ved at kvitte alkohol og tjald, så måske er det også bare overkill at skulle stoppe med tobakken lige nu... FUCK!

Titel:
Dedikeret medlem

I kunne eventuelt prøve at skabe nogle negative associationer til rygning (hvis i ikke allerede har dem på arbejdsmarkedet!) Prøv at køb hjemmekrøl og tving jer til at skulle lave dem, en vandpibe eller noget andet i måske ikke lige gider... Måske er det en wack ide, men måske er det værd at prøve.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Efter min mening må man først gøre op med sig selv: Har jeg lyst til at stoppe, eller bare nedtrappe. Hvis man vil stoppe helt er sagen klar, lad være med at købe cigaretter (hvis det er dem man er afhængig af) lad være med at nasse, og lad være med at samle dem op fra gaden, overholder man disse regler er man på ret kurs. Jeg forstår godt det ikke er så nemt, men faktum er at man har valget, og det er en selv der skal træffe det og må tage det sure med det søde. Som jeg ser det er nikotintyggegummi og andre lignende produkter ikke nogen løsning, snarere en flugt fra problemet. Nedtrapning virker for nogle få, men ikke mange. Generelt tror jeg heller ikke at dette fører noget godt med sig, men hvis man ryger 20-60 cigs om dagen kan jeg godt se at det vil være en noget radikal forandring at holde op fra den ene dag til den anden, men sålænge det handler om 5-10 skal man da bare holde op. Hvis man ik' har viljen så kan lidt tyggegummi altså ikke hjælpe på noget som helst.

Der er en masse IMO'er i teksten men de er usynlige da jeg ikke gad at skrive dem :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Jeg begyndte at ryge smøger som 13-årig, og har siden min konfirmation røget over en pakke om dagen (Er 18 )..
De sidste to år har jeg været oppe på 30-40 smøger om dagen, pga lettere deprimerede perioder med lidt for meget tjald..
Jeg har i lang tid forberedt mig på at stoppe (ingen nedtrapning, tværtimod) bl.a ved at visualisere mine lunger om 50 år hvis ikke jeg fik stoppet, osv..

Jeg forventede at det blev rigtig hårdt at stoppe (Har altid været en af dem der mente at jeg umuligt kunne stoppe), men idag er jeg på dag 8, og har overhovedet ikke været i nærheden af at falde i..
Det eneste jeg har fyldt på mit liv istedet for de små røgpinde, er tyggegummi (alm. med/uden sukker) og jeg har ikke nogen irriterende "symptomer" eller tidspunkter hvor jeg bliver tvær..

Jeg har i de sidste mange uger været på bunden af gbl flasken, efter jeg fandt ud af at min bedste ven var lige så tro som en crack-junkie på meth, og at jeg har været det mest ubetydelige i hans liv, men da jeg stoppede med nikotinen var det som om der blev lagt låg på min deprimerede tilstand, og jeg genfandt en masse energi..

Jeg stoppede med det daglige gbl (3-4 doseringer) og ditto tjald (5-6 joints + bong) mine sovepiller (2*7,5mg zopiclon) og diverse andre piller, med held, udelukkende fordi jeg følte mig så frisk uden nikotinen..

Jeg spiser faktisk også dobbelt så sundt, og drikker kun te istedet for daglig kaffe/sodavand/alkohol, så på alle måder kan jeg sige det har været en succesoplevelse!

En stor opfordring til alle der overvejer, og kæmpe skulderklap til dem der prøver!!!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Fantastisk at du kan holde så nemt op Flex! Det lyder til, at du kun oplever positive ting ved at kvitte smøgerne. Bliv ved med det!

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]