Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 sep 2025 05:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man hører så tit om at ens kortidshukommelse kan komme i problemer efter stofbrug; men jeg har nærmest det modsatte "problem"...

Jeg føler at "forbindelsen" til min langtidshukommelse er blevet markant bedre. Her taler jeg om min tidlige barndom og frem... altså minder der er 10-25 år gamle... Ikke at jeg pludselig husker alt fra den gang; men små ting i hverdagen bringer mig pludselig minder fra en længst glemt fortid - det kan være en lyd, et ord, en lugt, en ting - alt muligt og så kommer der pludselig en masse minder fra den gang for længe siden... Minderne er bare meget mere tydelige og ofte kan jeg så (bevidst) fremkalde yderligere minder relateret til de der kom spontant...

Ved ikke om jeg har forvirret jer nu; men det er bestemt noget der er kommet inden for de sidste par år (der hvor jeg er begyndt på diverse rusmidler) og jo mere jeg tænker over det, jo flere minder mylder frem... Det skal på ingen måde opfattes som noget negativt, for det føles bestemt ikke sådan... jeg var bare nysgerrig efter om andre har oplevet noget lignende?

NB: Har ikke prøvet "rigtige" psykadelia, kun amf, ecstasy, hash og en smule cola...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg oplever det også selv. Jeg aner dog ikke, hvad der foresager det.

Det kunne vel være noget med, at man kommer mere i kontakt med ens underbevidsthed ved brug af forskellige rusmidler, og at man derfor senere kan opleve disse minder.

Men som sagt har jeg ingen anelse om, hvad der foresager det, eller hvad det kaldes, eller om der overhovedet er noget ord for det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Ikke ligefrem det jeg har oplevet!

Måneder efter et MDMA trip kan jeg mærke min korttidshukommelse er påvirket. Heldigvis virker dette "fænomen" til at være temporært. Med andre ord "føler" jeg, at min korttidshukommelse normaliseres jo længere tid der går fra trippet har indfundet sig. Specielt slemt er det i ugen efter trippet, hvor jeg direkte går og glemmer ting og sager i min hverdag, såsom: "hvor var det nu jeg lige placerede min kop kaffe" o.l., hvilket jeg selvfølgelig ser ret skræmmende på. Dette er også hovedårsagen til at jeg stort set afholder mig fra brug af stoffet.

Ovenstående er blot endnu en grund til hvorfor HR bør tages alvorligt, og efter min erfaring, specielt i forhold til MDMA-trips. Jeg har kunne tage cola flere gange om måneden, i måneder i træk, uden at mærke de fjerneste bivirkninger.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
LSDrejø skrev:
Man hører så tit om at ens kortidshukommelse kan komme i problemer efter stofbrug; men jeg har nærmest det modsatte "problem"...

Nu er stoffer jo så mange ting. Ved brug af psykedelika har jeg ofte fået en "bedre hukommelse" idet at jeg nemmere kommer i kontakt med glemte erindringer og sanseindtryk som havde ligget i min underbevidsthed. Ens associationrækker kører ganske enkelt bedre.
Det er også min erfaring at MDMA også kan øge associationsrækken betydeligt, men ved overdreven brug og ved doser over 150 mg, vil jeg tro at korttidshukommelsen kan blive sløvet.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
LSA har for mig åbnet en dør til glemte minder, episoder fra min barndom og gamle venner. Drømme fra hele min levetid som jeg har kunnet huske da jeg vågnede men siden har glemt, popper op igen i glimt. Føler jeg er tilbage, husker detaljer, men aldrig nogen drømme som jeg ikke har kunnet huske når jeg vågnede. Hovedsageligt drømme der har betydet meget for mig.

Derudover kan jeg nikke genkendende til alt du skriver LSDrejø. Har du intet meget LSA? Havde en teori om at det var dens skyld, men det er åbenbart mere udbredt end jeg troede :)

Under et LSA-trip er ovenstående mere fremtrædende og tydeligt intensiveret, men effekten varer længere tid end det. Jeg er yderst fascineret. Det er dog kommer efterhånden, indenfor de sidste par måneder, kraftigere og kraftigere for hvert trip

Får disse "drømme-flashbacks" fra et par gange om dagen til utrolig mange hvis tjaldens filosofiske virkning sparker det ekstra i gang

Min korttidshukommelse er ikke så god. Kender i det med at kigge på uret, og ikke kunne huske hvad klokken er når man kigger væk? ;)

Hvis jeg skulle tage valget mellem psykedelika og intet, ved jeg uden tvivl hvad jeg ville vælge...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg har altid haft den dør åben. Kan huske tilbage til hvor jeg ikke ved hvor gammel jeg er, føle tanken af ikke at kende begrebet tid, død, penge, sorg og mange andre følelser man stifter bekendtskab med i løbet af sit liv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

[quote="Xpert"]Derudover kan jeg nikke genkendende til alt du skriver LSDrejø. Har du intet meget LSA? Havde en teori om at det var dens skyld, men det er åbenbart mere udbredt end jeg troede :)[/quote

Ingen LSA, så kan ikke underbygge din teori... Jeg mistænkte umiddelbart ecstasyen - selvom jeg alle gange har benyttet meget små doser (i forhold til mine omgivelser og generelt... altså 1-2 kiks per trip), så har det altid haft en helt fantastisk virkning på mig... er blevet mere fortrolig med mig selv om mine omgivelser og den (markant) øgede afslappethed til livet generelt, har måske frigjort hjernen fra andre opgaver og dermed åbnet for de mere subtile signaler, som fx dem der trigger de dybtliggende minder... anyway det er bare lidt lommeteori fra min side - effekten er ikke til at tage fejl af og jeg kan lide det 8)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mærkeligt. Jeg har det lige omvendt. Efter jeg startede med stoffer, hvilket dog i starten var hash og stimulanser, er min hukommelse blevet slagtet fuldstændig. Hvor den før i tiden var rigtig god, er den nu rodet, og især min tidssans, rent hukommelsesmæssigt er smadret. Efter en bytur, eller en lang dag hvor der sker meget, bliver alt hvad der er sket i ugens løb smeltet sammen så jeg kan have meget svært ved at placere mindet i forhold til et tidspunkt. Skal dog siges at jeg også havde en mindre depression i perioden op til min første rus, hvilket også har haft indflydelse.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lilleso skrev:
Mærkeligt. Jeg har det lige omvendt. Efter jeg startede med stoffer, hvilket dog i starten var hash og stimulanser, er min hukommelse blevet slagtet fuldstændig. Hvor den før i tiden var rigtig god, er den nu rodet, og især min tidssans, rent hukommelsesmæssigt er smadret. Efter en bytur, eller en lang dag hvor der sker meget, bliver alt hvad der er sket i ugens løb smeltet sammen så jeg kan have meget svært ved at placere mindet i forhold til et tidspunkt. Skal dog siges at jeg også havde en mindre depression i perioden op til min første rus, hvilket også har haft indflydelse.

Kan du ikke lige prøve at skitsere hvilke stoffer, hvor ofte, i hvilke doser du har taget, og over hvor lang tid? Det behøver ikke være nogen længere fri-stil, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om dit forbrug :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo. Til at begynde med, omkring juletid 2005(en måneds tid før), var der tale om røg, ikke mere end et par pinde om ugen så ikke noget vildt.

Ikke længe efter jeg var begyndt at ryge, faktisk kun halvanden til to måneder, kom amfetamin på banen, og mit forbrug har vel ligget på 1 gram per gang, og det har været alt mellem en og tre gange gange om måneden. Dog mest i den lave ende, vil jeg mene. Holdt dog mit forbrug på weekendbasis. I sommerferien var der festival, og der blev røget en masse fed, sniffet noget amf og prøvede coke her for første gang - dog ikke kombineret med amf.

Efter festivalen stoppede jeg med at ryge, med undtagelse af en periode på fem dage hvor jeg havde et hus for mig selv i fem dage, og en glimrende terrasse til at ryge på. Har ikke røget siden. Dog fortsatte jeg med amfen, selvom det varierede hvor lang tid der gik imellem.

Så fulgte en periode i efteråret 2006 hvor en kammerat begyndte at sælge for en han kendte, og det blev pludselig alt for let at skaffe amf. Her røg weekendbasisen, og jeg havde to uger hvor jeg var på amf hver anden dag. Herefter stilnede det tilbage til den gamle rytme, måske endda lidt mindre. vil sige 1-2 gange om måneden, højest.

Derfra er det så gået samme vej med amfen, altså forbruget er blevet mindsket, og på nuværende tidspunkt har jeg ikke sniffet amf i næsten et halvt år. Klappede nogle kiks i sensommeren/efteråret, men det stoppede jeg også med igen. dog skal det siges at min hukommelse var værst da jeg begyndte med stoffer, som sagt grundet min psykiske tilstand.

Hvorfor jeg stadig lider under det, ved jeg ikke - dog skal det siges at min hukommelse stadig er effektiv på mange punkter - der er bare mange ting jeg ikke kan huske(fx det jeg lærer i skolen), ligeså snart der er en begivenhedsrig aften. Især hvis det er i forbindelse med alkohol.

Her på det seneste har jeg holdt mig til svampe, med mindst en måneds mellemrum, men synes min hjerne fungerer bedre og bedre :)

Titel:
Junior medlem

Xpert skrev:
LSA har for mig åbnet en dør til glemte minder, episoder fra min barndom og gamle venner. Drømme fra hele min levetid som jeg har kunnet huske da jeg vågnede men siden har glemt, popper op igen i glimt. Føler jeg er tilbage, husker detaljer, men aldrig nogen drømme som jeg ikke har kunnet huske når jeg vågnede. Hovedsageligt drømme der har betydet meget for mig.

Derudover kan jeg nikke genkendende til alt du skriver LSDrejø. Har du intet meget LSA? Havde en teori om at det var dens skyld, men det er åbenbart mere udbredt end jeg troede :)

Under et LSA-trip er ovenstående mere fremtrædende og tydeligt intensiveret, men effekten varer længere tid end det. Jeg er yderst fascineret. Det er dog kommer efterhånden, indenfor de sidste par måneder, kraftigere og kraftigere for hvert trip

Får disse "drømme-flashbacks" fra et par gange om dagen til utrolig mange hvis tjaldens filosofiske virkning sparker det ekstra i gang

Min korttidshukommelse er ikke så god. Kender i det med at kigge på uret, og ikke kunne huske hvad klokken er når man kigger væk? ;)

Hvis jeg skulle tage valget mellem psykedelika og intet, ved jeg uden tvivl hvad jeg ville vælge...

Jeg kan kun nikke genkendende til det med uret. Gør det op til flere gange om dagen, og det gør mig sur og frustreret, når jeg igen glemmer det når man kigger igen. Som om det flyver ind af det ene øre og ud af det andet :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lilleso > Okay, hverken et light eller heavy use du har været igennem der. Såfremt du stadig mener at kunne mærke eftervirkningerne bør det ikke have noget at gøre med hash'en, men det virker da også lidt spøjst hvis et moderat forbrug, som dit må siges at være, kan have sådanne følger med sig :)

Jeg har selv små ticks med hukommelsen. Ikke at jeg dog vil kalde det et decideret problem, eftersom indlæringsevne mv. ikke synes svækket. Jeg vil selv tilskrive det MDMA (kex) trips, til trods for at jeg i en periode over 4 år max har været på 17-20 stykker af disse. Jeg synes dog stadig at kunne mærke langsomme forbedringer jo længere væk jeg bevæger mig fra disse trips, og vil efterhånden betegne mine kognitive evner som fuldt og aldeles normale. Det har dog skræmt mig en smule, at jeg selv efter et så lille forbrug har kunne mærke påvirkninger, og har da også lagt så godt som al brug af stoffet på hylden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ryan skrev:
Lilleso > Okay, hverken et light eller heavy use du har været igennem der. Såfremt du stadig mener at kunne mærke eftervirkningerne bør det ikke have noget at gøre med hash'en, men det virker da også lidt spøjst hvis et moderat forbrug, som dit må siges at være, kan have sådanne følger med sig :)

Som sagt tror jeg også at meget af det skyldes min psykiske tilstand på pågældende tidspunkt, tror bare ikke ligefrem at stofferne har gjort situationen bedre. Det skal vel egentlig også sættes i perspektiv til, at jeg plejede at have en klæbehjerne ud over det normale, hvilket stadig kommer til udtryk på mange områder - bare ikke skoleting og sådan :) Men synes også kun der har været fremgang at spore siden jeg stoppede med kiks, så kan godt genkende noget af det du siger efterfølgende :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ryan skrev:
Jeg har selv små ticks med hukommelsen. Ikke at jeg dog vil kalde det et decideret problem, eftersom indlæringsevne mv. ikke synes svækket. Jeg vil selv tilskrive det MDMA (kex) trips, til trods for at jeg i en periode over 4 år max har været på 17-20 stykker af disse. Jeg synes dog stadig at kunne mærke langsomme forbedringer jo længere væk jeg bevæger mig fra disse trips, og vil efterhånden betegne mine kognitive evner som fuldt og aldeles normale. Det har dog skræmt mig en smule, at jeg selv efter et så lille forbrug har kunne mærke påvirkninger, og har da også lagt så godt som al brug af stoffet på hylden.

Hvorfor mistænker du MDMA'en når det er så små doser (og jeg kender dit cola-forbrug)? :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

LSDrejø skrev:
ryan skrev:

Hvorfor mistænker du MDMA'en når det er så små doser (og jeg kender dit cola-forbrug)? :wink:

Fordi hukommelsesforstyrrelserne er kommet umiddelbart efter MDMA trips. Jeg mener desuden, at jeg kan se en klar sammenhæng mellem hvornår og hvor tit jeg har trippet, og tilstanden for min korttidshukommelse og kognitive evner generelt.

Desuden er de omtalte "forstyrrelser" optrådt før jeg rørte andet end MDMA, så cola er ikke skyld i dette. - Og så vil jeg i øvrigt kalde mit såkaldte "cola-forbrug" for helt aldeles moderat :)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg tror der er meget forskel på, hvor følsom man er over for følgevirkninger af MDMA. Vi ved heller ikke om ryan tog de 17-20 MDMA trip tæt på hinanden, eller de lå spredt pænt ud over de 4 år.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Jeg tror der er meget forskel på, hvor følsom man er over for følgevirkninger af MDMA. Vi ved heller ikke om ryan tog de 17-20 MDMA trip tæt på hinanden, eller de lå spredt pænt ud over de 4 år.

Hilsen Fanny

De er nogenlunde spredt ud over de 4 år. I starten dummede jeg mig dog et par gange med 2 weekender i træk, og trips med ca. 1 måneds mellemrum.

Ingen af tripsne har været højdosis, men mellem 2 til 4 piller over en aften.

Summa sumarum er dog, at jeg så småt vil vurdere, ikke at kunne mærke disse følgevirkninger længere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]