Trixz skrev:
En dag da jeg var omkring 18 år, skulle jeg ryge med mine venner. Jeg havde lige mistet min kæreste så var lidt nede. Da vi havde røget fik jeg den største nedtur på, kunne slet ikke tage mig sammen og tankerne fløj igennem mit hovede, mest tanker omkring min ekskæreste som jeg lige havde mistet. Jeg havde det elendigt i den tid rusen stod på. Efter den oplevelse holdte jeg mig fra hash i et år.
I dag er jeg 19 år og for nogle måneder siden skulle jeg prøve og ryge igen. Jeg troede at jeg ville kunne ryge også bare hygge mig, men jeg tog fejl. Da jeg havde røget med på en joint, kom tankerne igen, disse tanker var bare ikke rettet imod min ekskæreste, men på min familie.
Sommetider er hash undervurderet som psykedelisk stof, og det er nok det, du er løbet ind i. Det jeg også har oplevet er, at hjerne/sindet sommetider lærer sig selv nogle tricks - også de negative - og så "går du ad den sti", når du ryger hashen. Da du var 18 røg du og fik helt uventet et bad trip. Det tror jeg din hjerne lærte af, og din pause har ikke ændret ved denne lærdom.
Jeg har ikke selv haft alvorligt noia på hash, men jeg har oplevet at man kan åbne forskellige døre. Ja altså, det virker måske ikke som om det er én selv, der åbner disse døre, men mere eller mindre bevidst er det sgu én selv der åbner op.
Hvis du er opmærksom, så vil jeg tro, at du kan lære at mærke den følelse/signatur/vibration, hvor du løber ned at paniktankernes vej, og forhåbentlig kan du vælge i stedet at åbne den anden dør til de gode, sjove følelser og lade frygten passere eller fortone sig. Det er ikke noget med at du skal stemme imod de dårlige tanker, men mere noget med at du skal vælge en anden vej (at stemme imod kan være direkte katastrofalt).
Det du kunne gøre, var at bygge rusen langsomt op. Altså 2 sug af jointen af gangen og med 5-10 minutter imellem hvert sug. Det giver en langsommere optur, der minder mere om at oralt indtaget hash, og det kunne givetvis give dig fodfæste nok til at du ikke bliver overrumplet. På godt og ondt kan hash give afregning ved kasse et, men tager du en blødere kurve gennem rusen, så er den mere håndterbar.
Du kunne spekulere i at informere en tripsitter om dit formål med trippet. En god ven, der er ædru og kender dig, burde kunne lede dine tanker mere sikkert igennem. Det er straks sværere, hvis man bare sidder med sig selv.
Ud over det, er jeg bestemt enig med de andre i, at der måske er tanker der skal tænkes igennem, accepteres og integreres. Jeg tvivler meget på, at du kan få sponseret en psykolog til den slags, for du er vel ikke psykisk syg (jeg har forstået det sådan, at du primært får noia på under rusen?).
Trixz skrev:
Jeg har taget forskellige stoffer udover hash. Deriblandt Ecstacy, kokain, amfetamin, fantasy, svampe (en enkelt gang) Og ingen af de stoffer har givet mig nogen former for nedtur på. Svampe tog jeg for nyligt med venner. Jeg var nervøs dagen op til for at de skulle give mig samme følelse som hash, men da jeg mødtes med venner hos en ven, i hans lejlighed, tog jeg det stille og roligt og fik snakket med mine venner omkring det, og de fik mig til at slappe af, og fortalte mig hvad der ville ske og hvordan trippe ville være. Jeg følte mig 100% klar og jeg fik et vellykket trip ud af det.
Kun svampe er et ægte psykedelika blandt de stoffer, du nævner. De andre rummer i hvert fald ikke samme risiko for et bad trip. Jeg tror du er "gået fri", fordi din hjerne ikke fik en _hashrus_, og derfor gik den heller ikke ned af sin nye yndlings-hash-rute til paranoiaen.
En alternativ rute til helbredelse kunne være et målrettet trip på MDMA (og få nu noget rent noget uden amfetamin osv. i). Man forsøger netop i disse år at få lov til at forske i at bruge MDMA til post traumatisk stress, og der er da også en vis mængde anekdoter, som taler om at stoffet har hjulpet folk til at stå ansigt til ansigt med deres frygt og deres traumer.