Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 07:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udkanten af Aalborg.
Hej alle sammen.

Da jeg var omkring 16 år røg jeg en del med mine venner, bare for at hygge mig. Der var ingen problemer og jeg havde ingen problmer med at holde mig fra at ryge i uger og var på ingen måde afhængig af stoffet.

En dag da jeg var omkring 18 år, skulle jeg ryge med mine venner. Jeg havde lige mistet min kæreste så var lidt nede. Da vi havde røget fik jeg den største nedtur på, kunne slet ikke tage mig sammen og tankerne fløj igennem mit hovede, mest tanker omkring min ekskæreste som jeg lige havde mistet. Jeg havde det elendigt i den tid rusen stod på. Efter den oplevelse holdte jeg mig fra hash i et år.

I dag er jeg 19 år og for nogle måneder siden skulle jeg prøve og ryge igen. Jeg troede at jeg ville kunne ryge også bare hygge mig, men jeg tog fejl. Da jeg havde røget med på en joint, kom tankerne igen, disse tanker var bare ikke rettet imod min ekskæreste, men på min familie. Jeg tænkte ekstremt meget på hvornår de skulle dø. og hvornår mine venner skulle dø. Det var så ubehageligt at jeg ikke kunne andet end og ligge mig i min vens seng og prøve at ligge mig til at sove, faldte i søvn efter ca. 20 minutter.

Jeg har taget forskellige stoffer udover hash. Deriblandt Ecstacy, kokain, amfetamin, fantasy, svampe (en enkelt gang) Og ingen af de stoffer har givet mig nogen former for nedtur på. Svampe tog jeg for nyligt med venner. Jeg var nervøs dagen op til for at de skulle give mig samme følelse som hash, men da jeg mødtes med venner hos en ven, i hans lejlighed, tog jeg det stille og roligt og fik snakket med mine venner omkring det, og de fik mig til at slappe af, og fortalte mig hvad der ville ske og hvordan trippe ville være. Jeg følte mig 100% klar og jeg fik et vellykket trip ud af det.

Mit spørgsmål er så hvorfor jeg får disse tanker? Jeg har været en nar overfor min familie da jeg var mindre, men efter jeg er blevet lidt mere "voksen" har vi fået det meget bedre og der er ingen problemer mellem mig og min familie. Burde jeg snakke med en psykolog, eller er det bare standard problemer, som jeg selv kan håndtere? Hvis, ja, har i så nogle gode råd i kan give mig?

På forhånd tak.

Titel:
Dedikeret medlem

Godt at du starter ud med at fortælle så detaljeret om din situation.

Hvis ikke du virkelig har noget enormt ønske om at ryge cannabis så hold dig fra det. Du må have nogle underbevidste negative associationer til cannarygning hvor der derefter bliver bragt ubehagelige situationer op i dit hoved. Hvis ikke du kan få ændret dit tankemønster kan jeg ikke se hvad af gode ting der skulle komme ud af det.

Du kunne også ryge konstant til du ikke tænkte på det mere :?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg tror bare, at de tanker du får når du ryger, er ting som ligger lige under overfladen. I stedet for at afvise dem, burde du forsøge at tage i mod dem, og vurdere om der er hold i dem. Hvorfor du tænker sådan kan du nok kun selv svare på, men det kunne da tænkes, at det handler om en undertrykt følelse af at have forsømt dine nærmeste. Dette bygger jeg på, at det er deres død dine tanker rotere om.

Det er godt at høre, at dit svampe trip ikke udartede sig i en retning, hvor tankerne skræmte dig, men du skal nok være forberedt på, at netop svampe gerne kaster dig ind i et langt mindloop af den art hashen har gjort. Jeg kan dog love dig for, at disse tanker blive meget dybere og meget mere intense, og for den sags skyld langt mere ubehagelige, end dem hash har givet dig indtil videre.

Hvis jeg var dig, ville jeg lede efter grunden til disse tanker. Prøv at reflektere over det mens du er ædru, og se hvad du kommer frem til, og så brug evt. hashen, når DU føler dig klar, til at tage skridtet videre og se tingene i øjnene i den tilstand, hvor du først støtte på dem.

Jeg tror det bedste råd jeg kan give dig er, at du ikke må lade disse tanker, selvom de måske er ubehagelige, skræmme dig, men at du snarre
skal lede efter en grund til dem. Tag i mod dem, og se, hvor de vil fører dig hen. Og tag for guds skyld kun et skridt af gangen!

Håber jeg er til nogen hjælp, held og lykke.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hej Trixz velkommen til..

Jeg er enige i Bergthora's store ord.

Tror det handler om at finde roden til disse tanker og måske bare acceptere de er der eller ignoere dem så godt du nu kan.

Det kunne jo også være det bare var et forkert tidspunkt du røg på, med en masse uløste problemer. Ellers kan det være du tilhører gruppen af mennesker der reagere mere følsomt overfor eks hash.

Folk reagere forskelligt på hash, men hvis du allerede oplever disse tanker de første gange så kan det være du burde overveje om hash overhovedet er noget for dig.

Håber du kan bruge det til noget..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mange tak for svarene.

Havde jo røget en del da jeg var 16 år, og der var der ingen problemer. :)

Holder mig fra hashen et stykke tid endnu, og ser tiden an. Det med at se de tanker i øjnene kunne være en god idé, men venter lige et stykke tid endnu inden jeg prøver og ryge igen.

I hvert fald mange tak for hjælpen. Vil skrive i denne tråd igen, når jeg har taget svampe næste gang, hvis jeg skulle få nogen tanker lignende de andre. Hvis jeg ikke får de tanker de næste gange på svampe, kan det være at hash bare er et afsluttet kapital for mig? Ved godt det kan ske på svampe og det kan blive meget kraftigere på det også, som Bergthora siger.

Uløste problemer kunne også være en mulighed, har aldrig sådan rigtigt fået snakket ud med mine forældre om de ting jeg gjorde og sagde da jeg var mellem 13 - 17. Jeg var sku noget af en klaphat, og gjorde ting og sager som var unødvendige. Det kunne være jeg skulle tage en snak med mine forældre en af dagene og få snakket alt igennem og få tingene på plads.

Anyways, mange tak for svarene.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej trixz
Jeg er som udgangspunkt helt enig med Bergthora og tænker at det vil være godt for dig at undersøge hvad de negative tanker går ud på. Jeg vil råde dig til først at se på tankerne mens du er helt clean. Dermed undgår du den panik man ellers godt kan føle på hash eller et andet psykedelika, når erkendelser af negativ art, rammer en.
Jeg tror ikke at du er speciel "overfølsom" over for hash, men hashen kan godt skrælde ignoransens fernis af bevidstheden og dermed åbenbare smertefulde følelser der har ligget beskyttet.
Stoffet er et redskab til at åbne op for dig selv, men brug det med forsigtighed, da du tilsyneladende har noget sårbart uafklaret under overfladen, som er svært at erkende i een bid. Bevidstgørrelse om sin egen tilstand tager tid, så gør det i det tempo der er bedst for dig.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
hej... jeg har osse selv været en skidt knægt overfor min mor igennem en tidsperiode.. og tror alle på et eller andet tidspunkt har gjort ting mod deres nærmeste som de nok fortryder senere hen.. vil faktsik mene at det er normalt... den bedste måde at slippe af med disse tanker er at råde bod på det... sig undskyld til dem du har tankerne om... det hjælper at komme ud med det... og måske indrømmer de måske osse selv deres fejl hvis de nu osse ikke lige har sagt/gjort noget særligt smart på daværende tidspunkt... vil vædde på at det er derfor at du har disse tanker om død for du fortryder det nemlig den dag de er borte hvis du ikke får gjort noget ved det... held og lykke her fra.. :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
waggafnipsen said it! Jeg tror på at det er noget i den dur. Men husk nu at du når konklusionen selv. Det er ret vigtigt at huske det.

Du elsker dem, men du har ikke altid tænkt og opført dig sådan og det de har sagt stikker sikkert stadig under den dag i dag. Om de så husker hvad de har sagt betyder ikke noget særligt. Måske har de døjet med det og så glemt det - måske popper det op når du snakker om det. Man glemmer ulyksageligheder og hvor dybt man har været nede når man er lykkelig.
Du vil blive afklaret når du har konfronteret dem med at du har været utaknemlig, det er jeg sikker på. I var i splid i den periode og det kan friste en til at gå for vidt og blive ekstrem. Det er næsten altid lettere (bare ikke i det lange løb).
Man skal op at toppes med familiemedlemmer på et tidspunkt. Sådan er det bare. En del af din løsrivningsprocess. Du har bare gerne ville bevise at du kan selv. Man fatter bare ikke på det tidspunkt (eller man arbejder i hvert fald ikke ud fra det) at familien er rigtig vigtig. Et godt forhold til dem er i hvert fald - ellers må man finde andre. Det har alle brug for.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Trixz skrev:
En dag da jeg var omkring 18 år, skulle jeg ryge med mine venner. Jeg havde lige mistet min kæreste så var lidt nede. Da vi havde røget fik jeg den største nedtur på, kunne slet ikke tage mig sammen og tankerne fløj igennem mit hovede, mest tanker omkring min ekskæreste som jeg lige havde mistet. Jeg havde det elendigt i den tid rusen stod på. Efter den oplevelse holdte jeg mig fra hash i et år.

I dag er jeg 19 år og for nogle måneder siden skulle jeg prøve og ryge igen. Jeg troede at jeg ville kunne ryge også bare hygge mig, men jeg tog fejl. Da jeg havde røget med på en joint, kom tankerne igen, disse tanker var bare ikke rettet imod min ekskæreste, men på min familie.

Sommetider er hash undervurderet som psykedelisk stof, og det er nok det, du er løbet ind i. Det jeg også har oplevet er, at hjerne/sindet sommetider lærer sig selv nogle tricks - også de negative - og så "går du ad den sti", når du ryger hashen. Da du var 18 røg du og fik helt uventet et bad trip. Det tror jeg din hjerne lærte af, og din pause har ikke ændret ved denne lærdom.

Jeg har ikke selv haft alvorligt noia på hash, men jeg har oplevet at man kan åbne forskellige døre. Ja altså, det virker måske ikke som om det er én selv, der åbner disse døre, men mere eller mindre bevidst er det sgu én selv der åbner op.

Hvis du er opmærksom, så vil jeg tro, at du kan lære at mærke den følelse/signatur/vibration, hvor du løber ned at paniktankernes vej, og forhåbentlig kan du vælge i stedet at åbne den anden dør til de gode, sjove følelser og lade frygten passere eller fortone sig. Det er ikke noget med at du skal stemme imod de dårlige tanker, men mere noget med at du skal vælge en anden vej (at stemme imod kan være direkte katastrofalt).

Det du kunne gøre, var at bygge rusen langsomt op. Altså 2 sug af jointen af gangen og med 5-10 minutter imellem hvert sug. Det giver en langsommere optur, der minder mere om at oralt indtaget hash, og det kunne givetvis give dig fodfæste nok til at du ikke bliver overrumplet. På godt og ondt kan hash give afregning ved kasse et, men tager du en blødere kurve gennem rusen, så er den mere håndterbar.

Du kunne spekulere i at informere en tripsitter om dit formål med trippet. En god ven, der er ædru og kender dig, burde kunne lede dine tanker mere sikkert igennem. Det er straks sværere, hvis man bare sidder med sig selv.

Ud over det, er jeg bestemt enig med de andre i, at der måske er tanker der skal tænkes igennem, accepteres og integreres. Jeg tvivler meget på, at du kan få sponseret en psykolog til den slags, for du er vel ikke psykisk syg (jeg har forstået det sådan, at du primært får noia på under rusen?).

Trixz skrev:
Jeg har taget forskellige stoffer udover hash. Deriblandt Ecstacy, kokain, amfetamin, fantasy, svampe (en enkelt gang) Og ingen af de stoffer har givet mig nogen former for nedtur på. Svampe tog jeg for nyligt med venner. Jeg var nervøs dagen op til for at de skulle give mig samme følelse som hash, men da jeg mødtes med venner hos en ven, i hans lejlighed, tog jeg det stille og roligt og fik snakket med mine venner omkring det, og de fik mig til at slappe af, og fortalte mig hvad der ville ske og hvordan trippe ville være. Jeg følte mig 100% klar og jeg fik et vellykket trip ud af det.

Kun svampe er et ægte psykedelika blandt de stoffer, du nævner. De andre rummer i hvert fald ikke samme risiko for et bad trip. Jeg tror du er "gået fri", fordi din hjerne ikke fik en _hashrus_, og derfor gik den heller ikke ned af sin nye yndlings-hash-rute til paranoiaen.

En alternativ rute til helbredelse kunne være et målrettet trip på MDMA (og få nu noget rent noget uden amfetamin osv. i). Man forsøger netop i disse år at få lov til at forske i at bruge MDMA til post traumatisk stress, og der er da også en vis mængde anekdoter, som taler om at stoffet har hjulpet folk til at stå ansigt til ansigt med deres frygt og deres traumer.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej alle sammen, tak for alle de brugbare svar som i gav mig i sin tid.

Jeg holdte mig fra stoffer i et stykke tid. I den periode fik jeg blandt andet, snakket ud en del med mine forældre, og det har kun givet positive udslag.

Jeg holdte mig fra hash i et stykke tid efter denne tråd, og prøvede så her for nogle uger siden og ryge igen. Det blev til en del gange, og jeg tror jeg har fået det meget bedre med mig selv og kommet i en bedre balance. Ingen underlige tanker mere.

Det har kun været nogle dage efter jeg har røget, jeg vil ikke springe for hårdt ud i det igen, af fare for at det måske bare ligger og lurer under overfladen, dog føler jeg mig meget bedre tilpas end da jeg i sin tid lavede dettte topic.

Mange tak for jeres svar i hvert fald.

Titel:
Dedikeret medlem

Det er godt at høre. Også lækkert at folk der spørger efter råd melder tilbage om hvordan de har det :) Pas godt på dig selv fremover også.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja, folk gav sig tid til at lytte på hvad jeg sagde, og gav mig råd til hvordan jeg skulle tackle det, hvilket jeg er glad for. Så jeg regnede også med at folk gerne ville høre hvordan det egenligt var gået.

Tak, og i lige måde.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Dejligt at høre at du har nogle forældre som du kan snakke med, uden at de bliver helt hysteriske!
Fortsat held og lykke og ryg nu ikke for tit!

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tillykke - og godt gået Trixz :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Sådan Trixz. Lækkert at høre at du fik snakket ud om det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg takker og bukker. Ja, det er dejligt at jeg kunne snakke ud med dem om det. Havde regnet med en helt anden reaktion fra dem, men de tog det stille og roligt.

Fanny: Ja, ryger heller ikke så tit, jeg starter stille og roligt ud. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]