Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 16:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg er gået lidt hårdt til den de sidste par måneder og er nu ved at slappe af med diverse drogen.

Mit problem er når jeg ska til og sove. lige inden jeg falder i søvn vågner jeg pludselig op inde i hovedet. Det forstås på den måde at det føles som om kroppen sover, men jeg er ved bevidsthed og klar over jeg ligger i sengen. Jeg oplever samtidig en form for vægtløs tilstand. Det skræmmende er så at når jeg vil prøve og vende mig eller flytte kroppen kan jeg ikke bevæge mig.

Det er som om jeg skal koncentrerer mig virkelig meget om at f.eks flytte benet så jeg kan vågne og ligge mig på den anden side.

Som om jeg er ved og synke i kviksand og nærmest er låst fast inde i kroppen.

Ved godt det lyder underligt, men nogen der kender til noget ligende ?

Kan det være dopamin, serotonin baancen der er forskudt, så der ikke kan sættes gang i overførslen mellem synapserne ? Og der derved ikke er "nok" til en bevægelse og til tilstrækkeig tanke virksomhed.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Hej!

Ja, det lyder godt nok ubehageligt.
Hvis du er stærk i det engelsk, så tag et kig på Wikipedias artikel om "sleep paralysis". I dit tilfælde lader det til at være det man kalder "hypnagogic paralysis".

Hvis dit engelske ikke er så stærkt, så tag istedet et kig på Wikipedias artikel om søvnparalyse, Netdoktors artikel om søvnparalyse/søvnlammelse eller på Helsenytt.no's artikel om søvnparalyse

Det har faktisk også været oppe på psy.dk før, kig blot på AnderPanders tråd om søvnparalyse.

Håber at du kan bruge det til noget...

(og som altid, søg lidt omkring på nettet før du laver en tråd, hvis du da ikke allerede havde gjort det i dette tilfælde :))

Titel:
Medlem
Brugeravatar

tak for det. Vil kikke på det. Vidste ikke hvordan jeg skulle formulere søge ordene, så var lidt svært, men tak for dine links :-)

Titel:
Psychedelia Sponsor

Det var så lidt. Så den sidste tråd der var oppe, og det var åbenbart nok til at jeg kunne huske to keywords: "sleep paralysis" :)
Har en fantastisk evne til at huske en forfærdeligt masse mærkelige ting der næsten aldrig bliver brugt til noget. Hvis jeg så bare var lige så god til at huske matematik, aftaler og hvad jeg laver når jeg er stiv...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der ligger en tråd om samme på side 1 i Generel Diskussion :roll:

http://psychedelia.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=22678

Titel:
Psychedelia Sponsor

Lilleso skrev:
Der ligger en tråd om samme på side 1 i Generel Diskussion

Det gør der sku også. Shame on me as well. Til gengæld er der allerede nu kommet en del mere nyttig information end i sidste tråd, og det er vel ok...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Der er en helt vild overrepressentation af folk med den lidelse herinde.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Halugenlampe skrev:
Der er en helt vild overrepressentation af folk med den lidelse herinde.

Hvilket jo nok hænger sammen med at for meget mdma i en periode har en tendens til at fremkalde den...!

Titel:
Medlem

Jeg har en enkelt gang oplevet det samme, det var virkelig uhyggeligt at vågne op og ikke kunne bevæge sig :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvorfor er det ubehageligt? Det er det ultimative bodyload, men ubehageligt hvordan?

Jeg har aldrig selv oplevet det, men det lyder da som en ordentlig opiat-koger!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Ubehageligt fordi man er totalt fanget imod sin vilje, ikke kan bevæge sig og så føles det til tider som om der står en usynlig person og prøver på at kvæle dig? Ihvertfald har man heller ikke fuld kontrol over brystkassen.
Jeg er ufattelig glad for at jeg ikke har haft det det sidste 1,5 års tid! :)

@Ogger: Hvis du har taget meget MDMA og amfetamin det sidste stykke tid så kan det sagtens være blevet fremkaldt af det - som sagt har vi en overrepræsentation af folk der har fået det på den måde herinde.
Tag en pause og slap af med stofferne, din krop prøver måske at fortælle dig noget, ihvertfald er det noget du sikkert gerne vil undgå sker igen?

Mvh Jonas!

Titel:
Junior medlem

du er fandme ik alene.. Jeg havde det 3 gange på 1 døgn efter nytår hvor jeg havde taget ca 0,8g amf og 0,2g mdma, hvilket jo ikke nødvendigvis er den mest uhyggelige dose.. Det er meget forskelligt hvordan folk oplever det synes jeg..

Den ene gang jeg havde denne oplevelse, fik jeg smidt et glas på gulvet, i håbet om at mine forældre ville høre det og komme ind og ruske mig løs/vågen.. Da jeg så endelig kommer til mig selv er der intet glas på gulvet :roll: ..

Det hele er i virkeligheden en drøm, men den føles bare så ufattelig virkelig.. Jeg er meget interesseret i at høre om der er nogen der ved om øjnene rent faktisk er åbne, eller om man måske i virkeligheden bare har lagret et billede af rummet man sover i og så tager det med i ens drøm?

Det skal lige siges at jeg tidligere kun har oplevet det en enkelt gang før, men det var også i forbindelse med noget mdma nogle dage tidligere

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Uden videnskabelige referencer siger min egen erfaring mig at mine øjne har været lukkede de gange det er sket. Når jeg endelig kunne rive mig løs af paralysen har jeg haft en følelse af at mine øjne åbner sig meget hurtigt og jeg ligger ret konfus og famler efter lyset.

Men det er efterhånden nogle år siden jeg har prøvet det sidst. Kunne være spændende at gå mere ind i oplevelsen end bare at panikke og desperat prøve at få musklerne til at bevæge sig.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Jeg oplever det af og til, men ikke ved indtag af MDMA som andre folk skriver - men efter store doser amfetamin. (her mener jeg 1,5 gram + på en aften) Dog synes jeg ikke det er specielt ubehageligt, nærmere lidt komisk.

Dog plejer det at gå væk af sig selv efter nogle dage for mit vedkommende - forudsat at jeg dropper alle former for stimulanser (inkl. kaffe).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Jeg har kun oplevet søvnparalyse de periode med meget MDMA, dog ikke ved amfetamin, selvom det i en periode blev taget næsten dagligt.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg tror heller ikke nødvendgvis, at det er noget sundhedstegn, at oplevelsen ofte indtræffer efter heftigt forbrug af stimulanser. Men det er en oplevelse som mange faktisk stræber efter at opnå gennem helt 'naturlige' metoder.

Så lad være med at gå i panik i situationen. Det eneste, der er sket, er at du er bevidst om, at du er bevidst, og bevidst om at du ikke kan bevæge dit fysiske korpus. Det giver typisk en panikreaktion, som man i og for sig godt kan forstå; den er sikkert hardwired i vores pattedyrshjerne at det er meget farligt hvis man ikke hurtigt kan løbe væk fra rovdyr osv., men det er stadig en helt irrationel reaktion. Du kan jo heller ikke bevæge dig når du sover, men her er du bare ikke bevidst om det. Det er efter alt at drømme (EDIT: ups - det skulle være "dømme"!:-) )en illusion at man tror man kan åbne øjnene, men man burde jo lave et forsøg for at eftervise om det nu også passer. F.eks. lade et fjernsyn og et ur stå tændt så man kan se det når man åbner øjnene og senere checke, hvad det var man så.

Men udnyt situationen til at drømme lige hvad din hjerne kunne tænke sig. Du kan flyve på ryggen af en gigantisk kondor over Andesbjergene og blive kastet ud af faldskærm ned i Amazonas, hvor du møder Terrence McKenna, som byder dig på lidt hjemmebryg og .... kun fantasien sætter grænser. Men sandsynligvis vil din bevidsthed om at du er "vågen" forsvinde relativt hurtigt.

Læs evt. en bog om shamanisme, f.eks. af Michael Harner, hvis du er interesseret i at vide mere. De amerikanske shamaner værdsætter drømme mere end nogen andre. Bevidsthed i drømmetilstanden er også central i yogalitteraturen men på en noget anden facon.

Sov godt :-)
Om Shanti

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus ;)
har også oplevet dette ihvertilfald 2 gange, som jeg lige på stående fod kan genkalde.
Den ene gang var det bare hvor jeg bare lå i min seng og kunne se og høre uden at bevæge mig, blev ret panikslagen og følte heller ikke jeg trak vejret.

Den anden gang var jeg mere i en drømme verden, jeg havde tidligere i løbet af natten drømt noget om at være på vej til fest i barndoms by sammen med nogle tilbage fra friskole dagene. Også drømt at være til festen, men hvor jeg sad oppe i sådan et legehus i et træ sammen med en ven fra folkeskolen og røg en pind. Også det næste der sker er at jeg slår øjnene op og ligger på et bord ude i et køkken til den fest der, og jeg kan se folkene gå rundt om mig og folk der prøver at tale til mig. Men jeg kan simpelthen ikke løfte tungen fra munden for at svare, jeg er helt ude af stand til at bevæge andet end mine øjne. Alle disse små scenrier kom alle sammen med små intervaller, hvor der bare var sorte huller imellem. Denne gang panikkede jeg ikke på samme måde over min tilstand da jeg et eller andet sted godt vidste det var en drøm. Stadig en smule ubehageligt, men ikke noget i forhold til den anden gang hvor jeg 100% troede jeg var vågen.

men hey, fedt lige at læse om søvnparalyse, det giver jo god nok mening. har godt nok også stenet en del over de oplevelser, sorry for semi lang post.

-ps mener også det nok har været under min e-honeymoon at disse oplevelser fandt sted.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Laks
har prøvet det en gang. jeg vågnede op og følte noget var forkert jeg kunne ikk sige noget eller snakke.. kunn se rundt i rummet og høre. kroppen havde simpelthent gjort sig klar til at sove igen for den lukkede total af for alt bevægelse.. fordi man kan se og sådan er fordi at øjne og øre har direkte kontakt til hjernen så det lukker ikk af der.

så kommer det uhyggelige den startede en drøm også.! så jeg så en lille pige foran mig som bar stod med håret ned foran øjnene.

hun blev bar stående jeg følte mig mærkelig og ville råbe af hende men det kunne jeg ikk engang kunne lave små pive lyde hehe.. også stoppede det hele med bar sådan BANG. og jeg kunne bevæge mig igen og pigen var væk... det var skummelt! :P alle mennesker prøver det nogle gange i sit liv..

det ligger lidt til min familie fordi min mor også har prøvet det rigtig mange gange...:P det skummelt.!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det lyder også skræmmende. Det heldigvis på tilbage gang nu. Før var det hver gang jeg skulle sove, lidt irreterende og beregne i sin sammenlagte antal sovetimer :-)

Titel:
Junior medlem

Jeg har også haft det mange gange, men ofte i forbindelse med, at man har givet den for meget gas i weekenderne :D Jeg synes, det plejer at hjælpe, hvis man vender sig om på den anden side, fordi jeg er kun i min REM-søvn, når det hypnogonia'en sætter ind. Eller rejs dig op, og gå lidt rundt i soveværelset eller noget - virker for mig!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]