Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 15:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

hej allesammen

I fredags var der fest på vores gymnasie, der var knald på og folk hyggede sig. Hen på aftenen møder jeg min veninde, som for mig ser ud til at være godt fuld og i rigtig godt humør.

Da jeg i dag kommer i skole sidder hun ved siden af mig og fortæller at hun har haft det mærkeligt siden fredag nat. Hun fortæller at hun har haft søvnbesvær og ikke har sovet meget siden fredag. hun kunne slet ikke sove natten til lørdag. Hun fortæller også at hun tror hun har fået noget puttet i hendes drink. Hun kan ikke selv forstå hvad der er med hende og kan selv mærke hun er anderledes. Der går heller ikke lang tid før jeg kan mærke der er noget galt. Hun kan ikke koncentrere sig og er helt rundt på gulvet, snakker uafbrudt til mig og forstyrre hele klassen som bliver ved med at tysse på hende ( hun er normalt stille og arbejder, aldrig den larmende og altid den rigtig søde pige som kan holde sammen på klassen)

Da de første timer slutter tager jeg hende med ud og får snakket lidt med hende. Hun fortæller da, at hun fredag aften havde det som om hun kunne åbne sig og snakke meget mere dybt end hun plejer. dette skete med en gammel ven og ikke mig selv. Hun fortæller også at hun lige pludselig kan forstå hvorfor min klassekammerat er droppet og flere ting som hun siger der er gået op for hende. Hun føler sig træt, men samtidig kører tankerne rundt i hovedet på hende, hun fordyber sig meget i samtalerne, men skifter hurtigt og umotiveret emne. Hun har specielt snakke om værdier, materielle vs. de menneskelige. Hun griner hele tiden af sig selv og siger at hun kan bryde ud i grin over at tænke på de foregående dage.

Hun gav sig i går aftes til at læse historie lektier som hun fandt yderst spændende, men dog utydelige, nogle ord gav ikke mening i den sammenhæng de var i.

Jeg oplever hende som om hun siger næsten alt hvad hun tænker og det filter som normalt fanger alt der plejer at blive ved tanker kommer ud, specielt når man snakker ene med hende.

Hun kan ikke huske så meget fra aftenen, men hun husker at hun blev utrolig tørstig, og at hendes ben på et tidspunkt begyndte at ryste unormalt meget.

Håber at nogle af jer evt. kunne komme med et bud på hvad det kunne være der er blevet proppet i hendes øl, mit eget er MDMA. Jeg er bekymret for hende og ved ikke hvad jeg kan gøre andet end at få snakket med hende, nogen der har prøvet lign. som kan komme med deres erfaring?

Hendes personlighed er meget ændret i forhold til normalen.

mvh en bekymret ven.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Måske en urintest hos lægen ville kunne afdække årsagen?! Der er jo en mulighed for, at det er en forbrydelse, så lægen skal nok tage hende alvorligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngby
Tag hende hurtigst muligt til lægen få klarhed over hvad der er sket!!

Tror ikke der er nogen herinde der med 100% sikkerhed kan fortæle dig om hun overhovedt er blevet doppet eller om det har lumret under overfladen og er blevet udløst af øl og en opkørt stemning.

Citat:
Da de første timer slutter tager jeg hende med ud og får snakket lidt med hende. Hun fortæller da, at hun fredag aften havde det som om hun kunne åbne sig og snakke meget mere dybt end hun plejer.

Præcis den samme følelse har jeg haft optil en manisk psykose som endte med et måned lang ophold på en psykiatrisk afdeling.

Citat:
Hun gav sig i går aftes til at læse historie lektier som hun fandt yderst spændende, men dog utydelige, nogle ord gav ikke mening i den sammenhæng de var i.

oplevde også stor indlevelses kraft når jeg læste aviser, så film, snakkede, eller gik en tur var der så mange følesesmæssige indtryk at det endte med at jeg slet ikke kunne kocentrere mig om noget.

Citat:
Jeg oplever hende som om hun siger næsten alt hvad hun tænker og det filter som normalt fanger alt der plejer at blive ved tanker kommer ud, specielt når man snakker ene med hende.

mistede fuldstændig mine hæmninger optil psykosen

Citat:
Hun fortæller at hun har haft søvnbesvær og ikke har sovet meget siden fredag

havde selv søvnbesvær over en lang periode optil psykosen.

når jeg tænker tilbage på det ville jeg havde ønsket at der var nogen der ville havde grebet fat i mig og slæbt mig med til en læge der evt. kunne havde udskrevet noget medicin så jeg havde været fri fra psykosen,
og selvom hun ikke synes hun har brug for medicin, og hun får det normalt, vil det være ginialt at havde noget beroligene medicin læggende, hvis hun pluselig syntes at det køre for hurtigt.
better safe than sory

Citat:
Hun kan ikke huske så meget fra aftenen, men hun husker at hun blev utrolig tørstig, og at hendes ben på et tidspunkt begyndte at ryste unormalt meget

har ikke den store erfaring inden for stimulanser men lyder lidt ligesom for meget methylone.

Junior medlem

det lyder skræmmende med de ligheder!

Ang. lægehjælp. Hun har sammen med forældre haft ringet til lægen, hvad der ellers er besluttet ved jeg dog ikke. Hun tager en dag hjemme, for at få slappet af, og undgå folk i skolen, som griner af det hun siger, da det jo lyder skide sjovt at hun bare plapre løs når man ikke kender historien bag.

mange tak for svar, og flere er mere end velkomne

/hvass

Medlem
Brugeravatar

off tropic: vil bare lige tilføje at hun med størst sansynlighed nok vil undgå en psykose, hvis hun får lidt hjælp, kommer ned på jorden og evt får noget beroligende medicin til at hjælpe hende med at få fodfæstet igen.
men mener at det skal tages meget alvorligt.

rigtigt godt at hun får lægehjælp og at de holder hende hjemme lidt tid.
tror det ville være virkelig fedt for hende at få lidt psykolog hjælp bagefter selv om det er udløst af stoffer.

Junior medlem

Hej igen.

kommer lige med lidt opklarende info. Hun har været ved lægen i dag og få taget div. tests og hun skulle ikke være blevet dopet, men det skulle være den gode alkohol der skulle havde gjort det. Hun har fået noget så hun kan sove ordentligt og bliver hjemme til mandag.

Hun lyder til at havde det bedre i dag, men snakker stadig som et vandfald og skifter stadig rundt i emnerne.

Tror bare hun har fået sig en ordentlig en over nallerne.

tak for svar.

Det er godt nok første gang at jeg har hørt at nogen skulle være blevet anderledes af en bytur på alkohol. Det lyder godt nok meget mystisk hvis det virkelig er grunden :? Man skal da have noget af en svag psyke for at det skulle ske. Og hvis hun samtidigt havde en sjov aften er det bare endnu mere underligt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

alkohol er jo også et stof så måske set og setting spiller bare lidt ind.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvass skrev:
Da jeg i dag kommer i skole sidder hun ved siden af mig og fortæller at hun har haft det mærkeligt siden fredag nat. Hun fortæller at hun har haft søvnbesvær og ikke har sovet meget siden fredag. hun kunne slet ikke sove natten til lørdag. Hun fortæller også at hun tror hun har fået noget puttet i hendes drink. Hun kan ikke selv forstå hvad der er med hende og kan selv mærke hun er anderledes. Der går heller ikke lang tid før jeg kan mærke der er noget galt. Hun kan ikke koncentrere sig og er helt rundt på gulvet, snakker uafbrudt til mig og forstyrre hele klassen som bliver ved med at tysse på hende ( hun er normalt stille og arbejder, aldrig den larmende og altid den rigtig søde pige som kan holde sammen på klassen)

Det kunne lyde som MDMA/Ecstasy, men hun kommer vel ikke til at indtage noget uden at smage at et eller andet er underligt ved drinken. Selv i beruset tilstand. Prøv at høre hende om, hvem hun hang ud med og drak med og find så ud af, om de er lige lovligt bekendte med stoffer. Mit gæt er, at hvis man putter noget i en anden persons drink, så bliver man også sammen med dem for at se effekterne folde sig ud (men FOR HELVEDE DA... man kommer ALDRIG et stof i andres kroppe uden at have fået tilsagn først :roll: )

MDMA er umiddelbart lige til højrebenet ud fra det du skriver, men der er også noget, der taler imod. Søvnbesvær natten til næste dag: ja. Speedet om mandagen: nej. Og hvordan var hendes tirsdag - der er jo udtrykket "tuesdays bluesdays", som handler om at nedturen - hvis den kommer - ofte kommer tirsdag.

Måske er hun blevet dopet af Ecstasy af nogen fuckhoveder, og lad os antage det for en sikkerheds skyld. Hun trænger til at blive beroliget og vide, at der ikke sker en skid slemt med hende. Det lyder nemlig som om hun er ved at skrue sig godt op i en god panik, og derfor opfører hun sig som om hun stadig er dopet - opfører sig speedet, placeboer sig selv med koncentrationsbesvær og "hash-hjerne", fordi hun har hørt, at sådan er narko ved kroppen.

Endelig er der en anden forklaring. Ikke voldsomt sandsynlig, men det sker og det er dokumenteret af f.eks. Alice Shulgin i bogen "Pihkal". Hun har en større spirituel krise, hvor hun stort set hallucinerer og er kørt helt af sporet i en uges tid.

Alice går med nogle rimelig heavy tanker, og på et tidspunkt kommer Alexander op til hende og spørger, om hun gider tage 40 mg. af et stof, som han selv havde prøvet i mindre doser uden effekt. Han vil ikke selv tage det, da han vil undgå tolerans i forsøget på at finde en tærskel for en eventuel psykoaktivitet af stoffet. Da hun har taget stoffer begynder der en uge med ulidelige hallucinationer og tanker, og det er komplet overraskende, da Alexander slet ikke oplevede den mindste effekt ved en dosis lige under.

En psykiater, som Alice taler med, fortæller hende, at hun er blevet ramt af en "spirituel krise", og at det er en proces som ganske enkelt skal have lov til at forløbe, og at det nok skal gå over i løbet af nogle få dage. Det vigtige er at man ikke forcerer noget. Det er noget med at acceptere, at ens sind har besluttet sig for at dele noget vigtigt med én, og så se hvor strømmen bærer én hen.

Hun kommer sig, og da begge Shulgin'erne senere tager en dosis af stoffet igen er konklusionen: stoffet har ingen aktivitet i psyken.

Din veninden kunne godt lyde som om hun har en skøn, sprudlende personlighed inde bag facaden af pænhed. Hvad end der er sket, så lader det til, at der er åbnet op for noget, og måske er hun på vej til at komme ud af puppen? Det er muligt hun faktisk fik MDMA om fredagen, men når det bliver mandag er hyperaktivitet og vildskab ikke længere stoffets egen skyld.

Hun skal nok klare den. Be cool :)

Medlem
Brugeravatar

rigtig godt at hun er kommet lidt ned på jorden og har fået medicinsk hjælp
Citat:

Det skal nok passe, men hun har det ikke godt hvis en druktur har sat hende på sådan en tur, mener at hun vil få virkelig meget ud af at snakke med en psykolog så hun ikke løber med hovet mod muren igen.
Citat:
Det er godt nok første gang at jeg har hørt at nogen skulle være blevet anderledes af en bytur på alkohol. Det lyder godt nok meget mystisk hvis det virkelig er grunden Man skal da have noget af en svag psyke for at det skulle ske. Og hvis hun samtidigt havde en sjov aften er det bare endnu mere underligt.

Tro mig jeg har haft nogle af de mest griner byturer op til min psykose og hvis det har ligget og luret under overfladen kan det nemt være blivet udløst af det
Er pisse træt af at høre at man har en svag psyke hvis man har været udsat for en psykose, har levet 17 år før jeg fik min og der var sket en del flere ting som burde havde tvunget mig ud i en psykose tidliger, end op til psykosen.
Du kan ikke veje det op som at en der holder sig vågen på amf i 7 dage uden at tage skade har en bedre psyke end en der kommer ud på en svingtur af noget druk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

AKFisken skrev:
rigtig godt at hun er kommet lidt ned på jorden og har fået medicinsk hjælp
Citat:

Det skal nok passe, men hun har det ikke godt hvis en druktur har sat hende på sådan en tur, mener at hun vil få virkelig meget ud af at snakke med en psykolog så hun ikke løber med hovet mod muren igen.
Citat:
Det er godt nok første gang at jeg har hørt at nogen skulle være blevet anderledes af en bytur på alkohol. Det lyder godt nok meget mystisk hvis det virkelig er grunden Man skal da have noget af en svag psyke for at det skulle ske. Og hvis hun samtidigt havde en sjov aften er det bare endnu mere underligt.

Tro mig jeg har haft nogle af de mest griner byturer op til min psykose og hvis det har ligget og luret under overfladen kan det nemt være blivet udløst af det
Er pisse træt af at høre at man har en svag psyke hvis man har været udsat for en psykose, har levet 17 år før jeg fik min og der var sket en del flere ting som burde havde tvunget mig ud i en psykose tidliger, end op til psykosen.
Du kan ikke veje det op som at en der holder sig vågen på amf i 7 dage uden at tage skade har en bedre psyke end en der kommer ud på en svingtur af noget druk

Er du ikke lige hurtigt nok med at diagnosticere hende med en psykose? I bund og grund aner du det jo ikke, du kan have idéer ja.

Medlem
Brugeravatar

Er ked af hvis hvad jeg har skrevet bliver forstået som en dignose det er kun et gæt ud fra hvad jeg har læst og hvad jeg selv har oplevet, har selvfølgelig ingen chance for at vide hvordan hun har det.

Hvis jeg har været lidt for hurtig er det fordi jeg synes (udfra hvad jeg har læst) at hun skal alt den hjælp hun kan komme i nærheden af for at for det bedre nu og fremover. Og fordi det i mit hovedt lyder ret meget ala hvordan jeg selv havede det før jeg blev rigtig psykotisk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

AKFisken skrev:
Er ked af hvis hvad jeg har skrevet bliver forstået som en dignose det er kun et gæt ud fra hvad jeg har læst og hvad jeg selv har oplevet, har selvfølgelig ingen chance for at vide hvordan hun har det.

Hvis jeg har været lidt for hurtig er det fordi jeg synes at hun skal alt den hjælp hun kan komme i nærheden af for at for det bedre nu og fremover. Og fordi det i mit hovedt lyder ret meget ala hvordan jeg selv havede det før jeg blev rigtig psykotisk.

Selvfølgelig skal hun have den bedste hjælp der er muligt.
Og håber inderligt hun blomstrer op igen :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
AKFisken skrev:
Hvis jeg har været lidt for hurtig er det fordi jeg synes (udfra hvad jeg har læst) at hun skal alt den hjælp hun kan komme i nærheden af for at for det bedre nu og fremover. Og fordi det i mit hovedt lyder ret meget ala hvordan jeg selv havede det før jeg blev rigtig psykotisk.

Det er godt at du vil gøre alt muligt godt for hende og ønsker hende hjælp. Men man skal også passe på ikke bare at råbe MEDICIN!! hver gang noget ser mærkeligt ud! Det kan gøre langt mere skade end gavn.
Jeg synes ikke det er alt du skriver om din veninde som lyder dårligt.
Pas på hende, men prøv også at have lidt tillid til at hun nok skal finde vej selv.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Methylon kunne jo også være en mulighed, der får jeg hvertfald den vildeste tørke.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved altså heller ikke, om det ligefrem er så "fedt" at hun nu er sat på benzoer eller noget i den retning. Uan-fucking-set hvilket stof hun måske/måske ikke har fået i weekenden, så er det simpelthen ikke nok til at forårsage en psykose. Rusen har lagt sig, venner.

Hun går et eller andet igennem, virker manisk. Godt så. Men er det virkelig det mest fantastiske at slå den brutalt ned med hårde depressanter? Skal hun absolut voldmedicineres tilbage til en tilstand, hvor vi igen "ka' kende søde, lille [indsæt navn]"?

Måske er der "noget galt", men én eller anden ... overbevis mig lige om, at hun ikke bare kører på en bølge af placebo? Jeg ville personligt opføre mig præcist sådan som hun gør, hvis jeg var kommet til at tro, at jeg havde fået Ecstasy en weekend, og hvis jeg havde hørt alt for mange gode historier om, hvor farligt narko er og hvordan man bliver speedet snakkehoved og bliver glemsom. Det her lugter af, at hun har smidt nogen hæmninger og at hun kan lide det, og så skal et eller andet jo have skylden, et eller andet skal legitimere det.

Og næsten uanset hvad, så er der en dybere spirituel sandhed i, at man under et "trip" (induceret af rusmidler eller ej) skal passe utroligt meget på med at stemme imod. Det der med at pansre sig som en tank og "holde det farlige ude, væk" kan være en opskrift på katastrofer.

Hvis man virkelig tror på, at hun er på vej ud i en psykisk sygdom a la manisk depressiv, må man få hende til fagfolk, der kan afgøre om det er reelt eller bare en fase hun går gennem.

Junior medlem

Jeg tror du har ret malkavian.

efter hun havde været ved lægen, hvor han fortalte hende at der ikke var noget galt gik det allerede meget bedere.
Tror mest det gik ud på, at hun havde kørt sig selv op.

Hun har også sagt at det har været en lærerig oplevelse, som både har været god og dårlig mener hun.

Junior medlem

Hej igen.

Hendes "specielle" adfærd har nu stået på i ca 1 1/2 uges tid og blev igår indlagt til et teapiforløb på en psykiatrisk afdeling. Håber hun er kommet i de rette hænder nu.

Helt op til indlæggelsen har hendes sove rytmer været smadret, og hun har ikke fået sovet nok.

Nu er der vel ikke meget at gøre for mig andet end at støtte op omkring hende?

/hvass

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvass skrev:
Hej igen.

Hendes "specielle" adfærd har nu stået på i ca 1 1/2 uges tid og blev igår indlagt til et teapiforløb på en psykiatrisk afdeling. Håber hun er kommet i de rette hænder nu.

Helt op til indlæggelsen har hendes sove rytmer været smadret, og hun har ikke fået sovet nok.

Nu er der vel ikke meget at gøre for mig andet end at støtte op omkring hende?

/hvass

Giv hende den støtte du kan klare at bidrage med, hun har muligvis brug for en dyb ven for tiden

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
..................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:41, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]