Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:15


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 aug 2008 00:44 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 dec 2007 18:23
Indlæg: 21
efter at have læst en del om benzodiazepiner faldt jeg over denne artikel http://www.benzoinfo.dk/cha/am-index.php som jeg mener er meget relevant da der står en masse info om benzodiazepiner og hvordan man nedtrapper fra dem.

Den er oversat fra engelsk til dansk og kan også hentes som PDF

Det skal dog siges at jeg ikke selv har nogen erfaring med afhængihed eller nedtrappning fra benzodiazepiner men at jeg stadig tror den kan hjælpe mange!

Her som PDF http://www.benzoinfo.dk/cha/Ashton2-dk6.pdf


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2008 01:33 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 nov 2007 19:22
Indlæg: 97
benzo er noget af det mest vanedannende og har en voldsom halveringstid, nogle helt op vil 72 timer. Men god post for lægerne har sgu ikke altid helt styr på det selv når de ordinerer..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2008 09:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2007 16:21
Indlæg: 1071
ogger skrev:
Men god post for lægerne har sgu ikke altid helt styr på det selv når de ordinerer..


Hvor kom de kommentar fra? :shock:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2008 17:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2006 13:54
Indlæg: 1816
Geografisk sted: Fælledparken :P
Tak for linket!

Den virker godt nok lidt lang og fessoragtigt, har dog kun lige skimtet den, den skal nok gøre gavn og alle skal da have chancen for at gøre sig kloge på benzo-afhængighed, også i fremtiden, derfor gør jeg hermed tråden til stickyicky!

-------------------------------------------

Jeg faldt over en link-liste i dokumentet til andre informative sider omhandlende benzoer:

http://www.benzoinfo.dk/
Steen Jarbøel's hjemmeside

http://www.benzofri.dk/
Steen Jarbøel's hjemmeside

http://www.benzo.dk/
BenzoRådgivningens hjemmeside

http://www.kilen.org/
KILEN's hjemmeside

http://www.rfhl.se/
Riksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende

http://www.benzo.org.uk/
Ray Nimmo's hjemmeside

http://members.dencity.com/benzobusters/
Rand M. Bard's hjemmeside

http://www.benzodiazepine.org/
Carol Packer's hjemmeside

http://www.benzodiazepines.cc/

http://www.tranx.org.au/ Tranquilliser Recovery And New Existence
Australsk hjemmeside

http://www.geocities.com/benzowebsites/
Oversigt over benzo-hjemmesider

http://www.ncl.ac.uk/nnp/
School of Neurology, Neurobiology and Psychiatry, University of Newcastle upon Tyne

-------------------------------------------


Og så skal der da for god ordens skyld opfordres til fri benzo(afhængigheds)debat her i tråden... :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2008 18:05 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 dec 2007 18:23
Indlæg: 21
Ja den er pænt lang. men ellers interessant læsning syntes jeg!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2008 22:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 jun 2008 19:12
Indlæg: 463
Geografisk sted: Bornholm
Fedt initiativ og interessant læsning.
den kan sikkert hjælpe mange personer i nød.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009 05:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 sep 2005 16:43
Indlæg: 1465
Jeg kender til en del af de sider, der er blevet linket til, men har ikke gjort så stor brug af den viden. Jeg tog simpelthen en 'kold tyrker', da jeg skulle ud af mit misbrug af benzodiazepiner. Men diazepam skulle vist være godt at trappe ned på.

Hvis I har brug for lidt hjælp og vejledning samt støtte, så kontakt mig. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2010 16:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 okt 2009 14:05
Indlæg: 30
Geografisk sted: Vejle
DoktorK.
Har selv fået Flunipam,nitrazepam,Rivotril,diazepam osv i over 10 år. Meget flot klaret af dig at tage en kold tyrker, håber du holder ved. Diazepam, Aposepam, Valium, Stesolid osv, er nøjagtig den samme pille .De indeholder alle diazepam som blev udvundet af Hoffman La-Roche, efter de havde fundet Chlordiazepoxid(Klopoxid,risolid). Efter jeg første gang fik indre blødninger på grund af alkohol brugte jeg Klopoxid som er mildere end Diazepam(10mg Diazepam = 25 mg Klopoxid). Der er også stoffer som Clonazepam,Bromazepam, Flunitrazepam, Nitrazepam og Oxazepam.
Efter min mening er Diazepam ikke det bedste udtrapningnsmiddel.(det er ikke for at diskutere med dig jeg skriver, emnet er spændende. Jeg har faktisk selv fået 5mg diazepam på grund af epilepsi)
I teorien virker alle benzodiazepiner ens, uanset om de sælges som angstdæmpende, som sovemedicin eller som krampehæmmende. Men der er stor forskel i styrken på de forskellige benzodiazepiner, så en dose på 10 mg Diazepam skulle du kun indtage 1mg flunitrazepam for at få samme effekt. Udskillelseshastigheden og varigheden af virkning er ligeledes meget forskellig. Halveringstiden kan mellem 2 og 100 timer. Jeg ved at netop Diazepam er næsten op til 100 timer(jeg er ikke læge, men har været narkoman i ca.22 år, så det kan godt være det jeg skriver er helt hen i hegnet hvis du spørger en anden). Nå, men efter 2 Nitraer og 5 Diazepamer dagligt i næsten 11 år trappede jeg mig ud over 12 måneder. Man siger en måned per år. Jeg har stadig efterkramper og andre bivirkninger selvom jeg ikke har rørt noget i over et år. Jeg har været heroinnarkoman i 20 år, på metadon i 9, og benzoerne er det værste der findes(dette er ikke kun min mening).
Alkohol og benzoer er det samme. Hvis du er afhængig af benzoer kan du næsten drikke abstinenserne væk og omvendt. Nå, ked af det blev så langt. lev vel(uden benzoer:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2010 17:59 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 dec 2006 02:16
Indlæg: 783
Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Godt gået mortenhy hatten af for den præstation det kan ikke siges nok gange - god stil der... :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2010 19:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Ja, det er sgu godt klaret!

Men alkohol og benzoer er nu ikke det samme - men begge virker på GABA-receptorerne... Derfor synergismen er så vild og uforudsigelig som den er... (det samme gælder btw for GHB/GBL)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2010 21:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 okt 2009 14:05
Indlæg: 30
Geografisk sted: Vejle
HOPIFJORDEN: Hej igen ven. Det er præcis det du skriver jeg prøvede at formulere, men mener ikke at alkohol og benzoer er det samme, men de påvirker de samme receptorer så .........har skrevet det. ked af formuleringen igen ven.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2010 15:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2007 23:07
Indlæg: 121
Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
Jeg kan i aller højeste grad anbefale Lyrica til abstinenserne. 1 dags ubehag og intet nævne værdigt derefter for mit vedkommende. Så kan man få sin læge med på den,så spørg endelig efter dette.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2010 00:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 jul 2005 21:06
Indlæg: 28
Geografisk sted: Danmark
Lyrica kan tilgengæld ha yderst ubehagelige bivirkninger... At stå i situationer uden at vide hvorfor, hvor og hvornår er enormt ubehageligt...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2010 17:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 mar 2007 16:42
Indlæg: 324
Skal man så ikke tage ret meget??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2011 19:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 apr 2011 18:18
Indlæg: 8
1 måned pr. år man har været afhængig synes jeg lyder meget fornuftigt, hvis man ikke har lyst til at lide overhovedet, vil vove at påstå at man er en KYLLING hvis man synes at ens krop ikke kan følge med, men det er nok bare mig.
Jeg vil mene at man kan gøre det på væsentlig kortere tid, uafhængig om har taget benzoer i 5 eller 10 år og det bliver også praktiseret på mange sygeafd. rundt omkring i landet.
En kontrolleret afgiftning vil jeg mene kan gøres forsvarligt på 30 dage(dog med få undtagelser) Det kræver dog at man er supermotiveret når kommer til benzoer! Er der noget benzojunkier er gode til, så er det at finde på undskyldninger for hvorfor dit og hvorfor dat og hvorfor de lige præcis har brug for benzoer, og de mennesker slipper desværre aldrig for afhængigheden...Jeg har ikke set nogle endnu, og jeg har godt nok set mange!
Så ha altid i baghovedet at benzoerne, kan overtage ens hjerne og skabe får tanker om hvorfor netop lige du har brug for dem. "Buhu jeg har epilipsi, og det eneste der virker er mine rivotriler" "Mit stresstærskel er så lav at jeg godt kan spise dem" "Kun i weekenderne" "..til min angst" osv. Det er bare de færreste menesker der kan forsvare at spise benzoer i en længere peroide, og du er nok ikke en af dem!

Så har du motivationen, så kan man altså godt gøre det meget hurtigere end mange siger, men det er jo også bare min mening :)

Men jeg vil til hver en tid anbefale Risolid til nedtrapning, og det er nok også det lægen giver dig hvis du spørger ham, altså hvis han overhovedet gider at give dig noget!(Jeg fik at vide at når jeg selv kunne skaffe dem, så kunne han ikke se hvorfor han skulle give mig noget)
Lægen sagde at jeg skulle gå 20 procent ned i ugen, og hvis jeg følte at det blev for meget, så skulle jeg absolut ikke gå op i dosis, men blive på den dosis indtil jeg var klar til at gå ned.
Og det gik da også fint nok de først 2 uger, men så valgte jeg at tage en kold tyrker, og når jeg kigger i bakspejlet kan jeg godt se det ikke var det smarteste, da jeg stadig var på 60-70 mg diazepam da jeg kvittede pillerne. Det blev bare værre og værre de første 2 uger, svedte, havde, ondt i hele kroppen, hovedpine konstant, hukommelstab, "stød i hjernen", kunne næsten ikke snakke, angst osv. osv. men i dag er jeg dog glad for at jeg tog den beslutning for jeg har ikke spist piller siden. Var nok oppe på en sindsyg dosis, som lægen sagde til mig, ja nogle dage kunne jeg spise 300 mg diazepam, hvis jeg lige havde en dårlig dag :/

Dog vil jeg godt anbefale at tage et vitamintilskud når man stopper, du kan virkelig mærke det hvis du er i underskud. Og så kan lyrica og truxal også lige give en den ro i hovedet den første stykke tid, men jeg synes du skal følge lægens anvisning, da Lyrica især også kan have birvirkninger.

Men ang. nedtrapning, så kan du godt bytte din normale dosis ud med Risolid dosis og så kappe en halv pille af hver dag - hver anden dag og hvis tålmodighed ikke er din stærke side, ellers vil jeg mene at 10-20 procent i ugen er rigeligt hvis du også har et liv ved siden af som skal passes....Men smag og behag, det er din motivation det kommer an på, kroppen den skal nok komme sig ;) Folk på benzoer tuder generalt for meget...de ved det bare ikke selv! hehe


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2011 19:58 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 apr 2011 18:18
Indlæg: 8
mortenhy skrev:
DoktorK.
Har selv fået Flunipam,nitrazepam,Rivotril,diazepam osv i over 10 år. Meget flot klaret af dig at tage en kold tyrker, håber du holder ved. Diazepam, Aposepam, Valium, Stesolid osv, er nøjagtig den samme pille .De indeholder alle diazepam som blev udvundet af Hoffman La-Roche, efter de havde fundet Chlordiazepoxid(Klopoxid,risolid). Efter jeg første gang fik indre blødninger på grund af alkohol brugte jeg Klopoxid som er mildere end Diazepam(10mg Diazepam = 25 mg Klopoxid). Der er også stoffer som Clonazepam,Bromazepam, Flunitrazepam, Nitrazepam og Oxazepam.
Efter min mening er Diazepam ikke det bedste udtrapningnsmiddel.(det er ikke for at diskutere med dig jeg skriver, emnet er spændende. Jeg har faktisk selv fået 5mg diazepam på grund af epilepsi)
I teorien virker alle benzodiazepiner ens, uanset om de sælges som angstdæmpende, som sovemedicin eller som krampehæmmende. Men der er stor forskel i styrken på de forskellige benzodiazepiner, så en dose på 10 mg Diazepam skulle du kun indtage 1mg flunitrazepam for at få samme effekt. Udskillelseshastigheden og varigheden af virkning er ligeledes meget forskellig. Halveringstiden kan mellem 2 og 100 timer. Jeg ved at netop Diazepam er næsten op til 100 timer(jeg er ikke læge, men har været narkoman i ca.22 år, så det kan godt være det jeg skriver er helt hen i hegnet hvis du spørger en anden). Nå, men efter 2 Nitraer og 5 Diazepamer dagligt i næsten 11 år trappede jeg mig ud over 12 måneder. Man siger en måned per år. Jeg har stadig efterkramper og andre bivirkninger selvom jeg ikke har rørt noget i over et år. Jeg har været heroinnarkoman i 20 år, på metadon i 9, og benzoerne er det værste der findes(dette er ikke kun min mening).
Alkohol og benzoer er det samme. Hvis du er afhængig af benzoer kan du næsten drikke abstinenserne væk og omvendt. Nå, ked af det blev så langt. lev vel(uden benzoer:)


Dine efterkramper kan vel ikke komme af junken og metadonen? Hvis du har udtrappet på 12 mnd. så synes jeg da det lyder voldsomt, men folk reagere sku forskelligt og er glad for at jeg aldrig har gået i kramper! -imodsætning til mange af mine bekendte. Men har oplevet at mange metadonmisbrugere(ja de kunne vel gå over til sub, hvis det ikke var så slemt?) siger at benzoer er det værste, lige indtil man tager deres doner fra dem...så begynder de at skrige, og te sig som små babyer der ikke har fået mælk i 3 dage :P Men dem der så har kvittet metadonen, de siger så heroin og metadon(det er min oplevelse) er der noget der kan invilidere en så er det da Metadon, og man er dømt til overførselsindkomst og et nederen liv, hvis man ikke får taget sig sammen ret hurtig, kender ingen exbenzojunkier der er så inviladeret, som dem på doner eller som har været på metadon.

Men ja Diazepam kan godt have en halveringstid på så lang tid, især på gamle og slidte menesker. Dog siger man normalt 72 timer, men da vi ikke er ens svinger det lidt. Og det er ikke kun styrken som er forskellen på de forskellige piller?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2011 23:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 aug 2009 01:19
Indlæg: 8
Info om nedtrapning - her de sidste år har man fundet ud af hvor farligt det er at komme ud af benzoer.
- Jeg er selv lige kommet ud af en nedtrapning på 12 måneder og har stadig psykiske mén efter 3 måneder.
Jeg besluttede mig midt i mit misbrug at jeg ville ud af de benzoer - kan ikke huske hvorfor men er glad for jeg gjorde det :)
I aktivt misbrug brugte jeg ca. 40mg rivotril, 8 mg fluniparm og stesolid. + 1-2 gram hvid thai og lidt hash.
Nå men, jeg besluttede mig for at tage på det lokale rusmiddelcenter og snakke med dem, og fik så nedtrapningsplan på 12 måneder.
Vi blev enige om at starte på 14 mg Rivotril til at starte med og er så blevet trappet ned hen af året.
Hele tiden har min psyke kunne mærke det kraftigt, med humør svingninger og kunne ikke overskue noget. virkelig deprimeret.
Først 4 måneder tilbage i nedtrapningen blev det fysisk vildt ubehagelig med muskelkramper og alt det der hører til.
Pointen er at jeg vil råde til at man snakker med læge om det fordi det er det værste! at komme ud af.
Jeg ville ønske at jeg var blevet mere informeret om hvad der ville ske osv... at jeg var blevet mere mentalt forberedt-


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2011 12:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 sep 2010 16:23
Indlæg: 93
Er netop for to måneder siden (efter ca 3 måneders misbrug og efterfølgende udtrapning) færdigudtrappet på benzoer og er superglad for at have fået humøret tilbage. For mig var det halvanden måneds udtrapning (inkl en måned på bispebjerg psyk C13-1B) og ca halvanden måned derefter med stærke fysiske symptomer og angst (holdt nede af Lyrica). Fra dags dato er jeg nede på 75 mg Lyrica om dagen (hvilket er tæt på placebo) og mangler kun at skille mig af med escitalopram'en ("lykkepiller"). Huhej, det skal nok lykkes! :)

Husk aldrig at tage kold tyrker på store doser/ længere tids afhængighed af benzodiazepiner. I modsætning til kold tyrker på fx heroin (forlyder det fra lægehold) kan man simpelthen dø af kramper/ under delirium.

Kort sagt: Det kan være megahårdt at trappe ud på benzoer, gør det efter bogen... det er det værd!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2011 21:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 aug 2010 17:05
Indlæg: 162
Geografisk sted: Kbh

Husk aldrig at tage kold tyrker på store doser/ længere tids afhængighed af benzodiazepiner. I modsætning til kold tyrker på fx heroin (forlyder det fra lægehold) kan man simpelthen dø af kramper/ under delirium.

Kort sagt: Det kan være megahårdt at trappe ud på benzoer, gør det efter bogen... det er det værd!


Enig gør det efter bogen! Og knytte kommentar til "forlyder det fra lægen man kan dø af kramper" Vil jeg bare sige ja det kan man og det der er så pisse skræmmende ved benzodiazepiner og dens "efter-bivirkninger/abstinenser".

Kunne godt tænke mig at snakke med nogen, hvis der er lyst (evt også på PB) angående nedtrapning/ langtids abstinenser.

Angående om det er smart at trappe ned/ud på diazepam så synes jeg det er en skidt ide, virker sikkert for nogen men, hvorfor skifte fra en benzo til en anden? Tror måske det er en personlig tanke om halveringstiden og hvor lang tid det er i min krop der ville holde mig fra den slags nedtrapning. Ved også nogen bruger fenemal, eller bliver tilbudt det.

Tror man skal finde sin egen vej ud, når beslutningen er taget, og lade sig rådgive af fagfolk, tale åbent om det, hvad man oplever osv. Kold tyrker er ikke altid løsningen! - Behandlingsplan for en person er ikke altid den bedste for en anden, eller senere i forløbet kan nedtrapningen måske tages mere rolig...

Håber der er flere der finder ud af at benzodiazepiner ikke er slik, og man nødvendigvis ikke psykisk bliver afhængig men fysisk uden at man aner det - før det er for sent.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2013 06:25 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 apr 2010 12:04
Indlæg: 16
Benzo" er noget værre stas at blive afhængig af! Har selv været indlagt 2 gange på den lukker og trappet ned, over et halv år.
Selv her halvandet år efter. Løber munden stadig i savl efter de piller, og tænker på den!

Nok det værste medicin, med konsekvenser!! Der går ikke én dag uden at tænke på dem.
Samt gøre 'alt' bare for en enkelt pille! :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team