Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 03:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hey..

jeg er en mand på 21 år som har taget x,amf og coke for nogle år siden. Det var ikke noget jeg har gjorder i stor stil og heller ikke noget jeg gør mig i mere, men er bange for det alligevel har haft sin indvirkning.

Har været deprimeret i et par år nu og er bange for at det er nogle af de kiksture jeg har haft, som er skyld i det.
Jeg er haft en enorm tomhedsfølelse, har mistet min humor fuldstædigt og der er simpelthen intet der gør mig glad. Har prøvet psykolog og lykkepiller men der er intet der hjælper.

det er ikke fordi jeg tog x voldsomt meget men de gange jeg gjorder det var det mange piller afgangen..

grunden til mine bekymringer er at jeg har læst at man kan ødelægge siden serotoninnerver så man aldrig kan blive glad igen.

Så ville høre om der er andre der har det lige som mig og om der er andre der kan bekræfte at estasy kan ødelægge ens evne til at være glad?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Go'e gamle Danmark
Hej ka2351. Er selv ved at være igennem en nedtur som dog kun har stået på i et par måneder nu, men var dog utroligt langt nede og noget nær suicidal. Men har sammen med en psykiater fundet frem til at bl.a. mit brug af svampe først på året har haft noget med det at gøre. Jeg ved at svampe ligesom ecstasy har en indvirkning på hjernens serotonerge system og altså har en mulighed for at gøre det ustabilt. Kan du huske hvor mange gange du har været på x og har du haft dårlige oplevelser på stoffet og nedture umiddelbart efter et trip?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Det helt korrekt at MDMA kan skade det serotogene system ja, men det pga stoffet bliver neorotoksisk i høje doser og/eller ved at blande det med f.eks amfetamin.

Svampe vil jeg kun tillægge egenskaben til at skabe midlertidige depressive tilstande hvorimod mdma sagtens kan give kronisk skade... Især når det har været sammen med amfetamin.

5-htp kan ihvertfald ikke skade dig - så jeg vil da prøve at spise det - selvfølgelig render du lige omkring lægen først og hører hvis det er du er på noget medicin.

Du bliver glad igen - jeg kan huske noget med at tidligere studier af mdma viste at det ødelagde dendritterne i hjernen - dem som modtager signaler fra blandt andet serotonin - når der så ikke er så mange af dem - så modtager man ikke så mange serotonin signaler og hvis serotonin niveauet i hjernen så er lavt eller f.eks "låst fast" af en SSRII - så det sgu nok ikke så nemt at blive glad - hjernen danner dog nye dendritter så den igen kan modtage signalstof nok. Senere studier viser så at dendritterne ikke bliver ødelagt, men blot lukket ned for at blive aktiveret igen senere hen, det kan så ende ud i at man har få mange dendritter og derfor reagerer kraftigere i følelsesmæssige situationer end man normalt ville gøre.

Til doktornørderne - ved godt jeg har undladt en masse om receptorer - neuroner - synapser osv - men det er ikke nødvendig for at forklare det jeg vil sige.

Medlem
Brugeravatar

Ja husk hvis du stadig er på lykkepiller, så vil jeg ikke anbefale dig at starte med en 5-htp kur da der er risiko for serotonin syndrom, som efter hvad jeg har læst skulle være ret ubehagelig. Men som Child of Aum siger skal du nok blive glad igen, men den slags kan godt tage tid. Jeg kan anbefale dig at gå til en psykiater hvis du ikke har været det. De er ofte gode til at afgøre hvilken medicin du burde prøve.

Insane psychedelia user!

Crazydaizy skrev:
Ja husk hvis du stadig er på lykkepiller, så vil jeg ikke anbefale dig at starte med en 5-htp kur da der er risiko for serotonin syndrom, som efter hvad jeg har læst skulle være ret ubehagelig. Men som Child of Aum siger skal du nok blive glad igen, men den slags kan godt tage tid. Jeg kan anbefale dig at gå til en psykiater hvis du ikke har været det. De er ofte gode til at afgøre hvilken medicin du burde prøve.

Det er ikke bare ubehageligt, det kan være dødeligt!! - bare lige for at få det på det rene... :)

Medlem
Brugeravatar

FromCirclesAllRise skrev:
Crazydaizy skrev:

Det er ikke bare ubehageligt, det kan være dødeligt!! - bare lige for at få det på det rene... :)

Tak for rettelsen :) Det er jo rigtig nok.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg vil anbefale dig, nu når alt andet åbenbart ikke virker...... at få din krop fri for eventuelt medicin og så prøve med 5-htp og noget samtale halløj med en psykolog/psykiater.

Personligt kan jeg sagtens mærke 5-htp når jeg er helt mdma smadret - man kan mærke man smiler, man slapper mere af, åbner sig mere op - bliver sådan mere lykkelig af dem - men det jo klart da det fylder serotonin på hjernen..... Dog skal kosten være iorden før man begynder at bruge kosttilskud - da det jo kun er tilskud... Bananer - kartofler og en del andre ting, indeholder precursors til serotonin og det er faktist bevist at 3 bananer om dagen i (kan ikke huske præcis antal dage) x antal dage - hæver indholdet af serotonin i hjernen med omkring 15% - det i sig selv er ret sundt. 5-htp tilsætter bare mere serotonin hvis det brugt rigtigt - hvis man f.eks tager det sammen med visse b-vitaminer bliver 5-htp'en til serotonin inden den når hjernen og derved øges koncentrationen i blodet i stedet - det er ikke det som vi er ude på.... Derfor vil l-tryptophan være et bedre valg hvis man overvejer at medicinere sig selv.

Hvis det skulle gøres helt ordenligt skal 5-htp tages sammen med en "dopa decarboxylase inhibitor" - som f.eks Lodosyn (medicin mod parkinson) fordi det forhindrer 5-htp i at metabolisere sig til serotonin i blodbanen, som kan være ret usundt for hjertet, men derimod gør at det først bliver til serotonin i hjernen, der hvor det er meningen og hvor der er brug for det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]