Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 14:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hey !
Jeg kan ikke mærke mine føelser, og jeg er på lykke piller, men ved ikke helt om de virker ?

fordi jeg kan stadig ikke mærke mine føelser?
er det fordi de er blevet "Lammet" af min deprission?

så er det en go ide at begynde til phykolog?
eller det spil af tid og penge?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Måske ville det være en god ide og prøve med distrekt psykiatrien, hvis du ikke allerede er tilknyttet denne, så kan du få en henvisning via din læge..
De har ihvert fald hjulpet mig da jeg havde en depression for nogle år siden og du slipper for og skulle betale de forholdsvis mange penge en psykolog koster.
Mht om dine følelser er lammet af depressionen, så lyder det til og være en fornuftig konklusion, men jeg er ikke uddannet, så prøv heller og tage kontakt til din læge og få en henvisning.. :)

Admin
Brugeravatar

Synes helt bestemt du skal snakke med en psykolog eller psykiater. Lykkepiller må aldrig stå alene, hvis man behandles for depression. Synes det er lidt svinsk, at læger bare udskriver lykkepiller uden at henvise folk til "rigtig" behandling. Det er meget sjældent, at lykkepiller alene kan kurere en depression. Det handler meget mere om, at snakke med nogen om sine problemer.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du ikke har det godt psykisk, er en psykolog vel en fremragende idé. Ud over det ville det nok være meget passende at ligge rusmidlerne på hylden i en periode til du er på toppen igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
Synes helt bestemt du skal snakke med en psykolog eller psykiater. Lykkepiller må aldrig stå alene, hvis man behandles for depression. Synes det er lidt svinsk, at læger bare udskriver lykkepiller uden at henvise folk til "rigtig" behandling. Det er meget sjældent, at lykkepiller alene kan kurere en depression. Det handler meget mere om, at snakke med nogen om sine problemer.

Det er en sørgelig tendens, SSRI-medikamenter bliver udskrevet uden man er i kontakt med psykiatrien. Nu har jeg selv været i kontakt med psykiatrien, men hvis jeg ønsker det, kan jeg få SSRI'er udskrevet af egen læge uden at være tilknyttet psykolog eller psykiater.

SSRI eller lignende medicin mod depression og angst bør efter min mening kun anvendes i sammenhæng med en eller anden form for samtaleterapi. Mit råd er derfor det samme.

God bedring!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
DoktorK skrev:
Det er en sørgelig tendens, SSRI-medikamenter bliver udskrevet uden man er i kontakt med psykiatrien. Nu har jeg selv været i kontakt med psykiatrien, men hvis jeg ønsker det, kan jeg få SSRI'er udskrevet af egen læge uden at være tilknyttet psykolog eller psykiater.

SSRI eller lignende medicin mod depression og angst bør efter min mening kun anvendes i sammenhæng med en eller anden form for samtaleterapi. Mit råd er derfor det samme.

God bedring!

Ja, tænk hvis mekanikere arbejdede på samme måde. Olielampen lyset i instrumentbrædtet. Løsning? Pil pæren ud og håb på bilen reparerer sig selv.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem
Brugeravatar

Amphia skrev:
Hey !
Jeg kan ikke mærke mine føelser, og jeg er på lykke piller, men ved ikke helt om de virker ?

fordi jeg kan stadig ikke mærke mine føelser?
er det fordi de er blevet "Lammet" af min deprission?

så er det en go ide at begynde til phykolog?
eller det spil af tid og penge?

Syntes din idé med psykolog lyder rigtig god! har selv været ved psykolog et par gange, og det kan faktisk virke utrolig rart at snakke med en person du har ikke noget personligt forhold til.
så min umiddelbare mening vil være prøv det, og så om du får det bedre.

husk alle de ting du godt kan lide! god vind :gud:

Medlem

Hey alle sammen pisse gode indlæg !

Vil prøve phykolog, men hvad så hvis det ikke kurer mig?
Skal jeg så være skadet for evigt?
Lykkepillerne gør sådan jeg ikke er træt, hvis jeg ikke får dem er jeg HELT rundt på gulvet og er så forvirret jeg knap nok kan kører bil :(!

Junior medlem
Brugeravatar

Amphia skrev:
Hey alle sammen pisse gode indlæg !

Vil prøve phykolog, men hvad så hvis det ikke kurer mig?
Skal jeg så være skadet for evigt?
Lykkepillerne gør sådan jeg ikke er træt, hvis jeg ikke får dem er jeg HELT rundt på gulvet og er så forvirret jeg knap nok kan kører bil :(!

tror det er vigtigt for dig at du ikke ser det som en sygdom, men tag ind og snak med en psykolog om det. De har jo prøvet de utallige gange før, du vil få noget ud af det. jeg må indrømme at jeg ved nada om lykkepiller, jeg ved bare at det ikke lyder sjovt det der...

Medlem

Det kan anbefales, da jeg var omkring 15 år gammel havde jeg et stort tab i mit liv og var meget indlukket omkring det. Det gjorde at jeg blev voldelig og vred af ingen ting. Jeg kom til psykolog og bare efter 3 gange kunne jeg mærke det hjælp. At snakke med en person man ikke har noget personligt forhold til kan være rigtig godt.
Tror mig det skal nok hjælpe, altså vis du gerne selv vil hjælpes. Held og lykke ;)
Hvorfor dropper du ikke de skide lykke piller ? Har hørt det ikke lige skulle være det sundeste at dope sin krop med.

Medlem

jamen hvis jeg ikke spiser dem bliver jeg Sygt sløv osv..
Gider ikke stå op på arbejde osv hvis jeg ikke får dem :S
Står lidt i et dilemma :b !
hva ka i forslå så? :)

Admin
Brugeravatar

Du blir nødt til at finde en anden vej end medicinen. Det kan godt være, du blir mega sløv og sådan, men du kan vel godt selv se, at det er lidt ved siden af at skulle tage lykkepiller hver dag i resten af dit liv for at være frisk?

-Jimmy Carter

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg synes også at det lyder som om du trænger mere til samtaler med en psykolog frem for medicin. Dine piller kan faktisk godt være skyld i at du ikke kan mærke dine følelser.
Psykologen hjælper dig til at bevidstgøre dig omkring dine følelser og hvad dit "problem" er, og de ting du lærer der, er et redskab du kan bruge resten af livet.

Held og lykke.
Hilsen Fanny

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Lykkepiller (SSRI præparater) kan godt give distance til ens følelsesliv, men det kan en depression også. Et forslag er, at du prøver at sammenligne din tilstand nu, med den du var i før du fik medicinen. Spørg evt. dine nærmeste om de mærker forskel og hvad de ser.

Når man stopper med SSRI præparater kan de hos nogle give svære ophørssymptomer (nogle læger forstår det ikke helt). Det kan godt være det er dem du mærker, når du siger du bliver træt og rundt på gulvet. Flere oplever også en slags "stød" i kroppen, plus en masse andre ubehagelige symptomer. Hvis du stopper med dem skal du regne med, at du først kan mærke din egentlige tilstand efter flere uger. Det vil kræve tålmodighed og vilje.

Uanset hvad du gør, vil jeg helt klart også anbefale dig at gå til psykolog. Det vil også være godt, at du har etableret et tillidsforhold til en psykolog og kan få støtte, hvis du vælger at stoppe med pillerne og kommer ind i en svær periode. På den måde går du både med livrem og seler (som man siger).

Jeg synes du skal komme afsted - piller eller ej. Også held og lykke herfra.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg synes du skal bede om en henvisning til en psykiater. Især hvis du er i tvivl ang. din medicin. En psykiater har langt mere styr på psykofarmaka end en alm. praktiserende læge.

Hvad engår dit spørgsmål om, hvorvidt du aldrig bliver rask. Husk på at du HAR haft det bedre, hvorfor skulle det så ikke vende igen? Lykkepiller er, som andre har nævnt ikke den eneste form for behandling du kan tilbydes, men det vil en psykiater også kunne fortælle mere om. En god psykiater giver sig ligeledes tid til at snakke med dig, men er som nævnt betalt over sygesikringen, hvorimod du i fleste tilfælde selv kommer til at betale for en psykolog.

Jeg er selv i behandling på 4. år, men det er mit liv IKKE gået i stykker af. Samtalerne med en psykiater har givet mig et mere nuanceret syn på min egen psyke og jeg føler mig langt bedre fungerende nu, end da min behandling alene bestod af medicin.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg tror mere det handler om, hvor dygtig en person du har foran dig og hvor stort deres engagement er. Mange psykiatere interesserer sig ikke meget for samtaledelen, men har du en dygtig psykiater, der har styr på den side af sagen, så er jeg enig med Bull Lee.

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Amphia skrev:
jamen hvis jeg ikke spiser dem bliver jeg Sygt sløv osv..
Gider ikke stå op på arbejde osv hvis jeg ikke får dem :S
Står lidt i et dilemma :b !
hva ka i forslå så? :)

Er sikker på det kun vil være i startet når du dropper de piller, medicin er ikke vejen frem, tænk på vis du skal gå og æde dem resten at dit liv. Kom igang med psykologen, det vil hjælpe dig og du finder sikkert også vejen og viljen til at stoppe med pillerne.
En af mine bekendte fik også lykke piller da han gik ind i en depression, tog dem ca. et halvt år, han havde det ligesom dig, når han ikke fik dem så var han sløv og gad ikke noget. Han kom til psykolog og er den dag i dag kommet ud at sin depression og har lagt pillerne væk.
Giv det en chance det skal nok komme til gode ;)

Medlem

Ja Skal til læge tirsdag, så vil jeg skrive hvad han sagde, så håber i kan hjælpe mig derfra:)

Tak for mange fede indlæg :D !
begynder til phykolog den er sikker, og regner med at lægge pillerne på hylden fordi gider ikke ha medicin resten af livet? hvem gider det :D?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Jeg synes også at en psykolog lyder som en rigtig god ide hvis du har svært ved at få kontakt til dine følelser.
Der er mange der har den holdning at psykologer/psykiatere bare er nogen "hjernevridere" som man skal være skør i skalden for at gå til, og det er er rigtig dum holdning som holder både dem selv (og deres kammerater som er nervøse for at blive stemplet af dem) fra at få professionel hjælp til de problemer de har.
En psykolog/psykiater har også tavshedspligt og må derfor ikke sige de informationer du for fortæller ham videre til nogen uden dit samtykke - med andre ord kan du krænge dine inderste problemer (som man måske ikke har lyst til at fortælle nogen der kender en og derved dømmer en) til en person som intet forhold har til dig og derfor ser det helt objektivt og taler om det uden at dømme dig eller tale ned dig til dig.
Det lyder som om du har brug for en, og hvis du går op på kommunen og beder om en snak om det kan du få en uden egenbetaling i de fleste tilfælde - det kan virkelig anbefales da de er pænt dyre og man får enda godtgørelse for de penge man bruger for transporten til psykologen.
Jeg vil også anbefale dig til ikke at stoppe med at tage din medicin før du har snakket med en læge eller psykolog som du stoler på, som du har det kan de muligvis gørre mere skade end godt - og det er ikke sikkert at du lægger mærke til det.
Lykke til! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En psykolog kan hjælpe rigtig meget. Folk der ikke har erfaring med det, har ofte holdning at det er lidt "mjaaaah". Personligt kan jeg skrive under på, at det er rigtig godt, og især hvis du bærer noget, du ikke har komme ud med og snakket om det - det lyder tøset, men det er altså rigtig godt at få snakket om sine følelser.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]