Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 14:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Første post. tak for et fedt forum med masser af info.

Jeg har siden jeg var 16 år haft et on-and-of misbrug af hash. Røg det i første omgang i ca et år, hvilket resulterede i en svær depression og indlæggelse på diverse psykiatriske afdelinger, hvor jeg fik konstateret Borderline-personlighedsforstyrrelse, som jeg har kæmpet med siden da. Har været under svær medicinering, hvor jeg både fik antispykotisk, benzodiazepiner, angstdæmpende og jeg kunne blive ved. Jeg var meget afhæning af medicinen og fik svære abstinenser, hvis jeg prøvede at lade være med at tage det. Kæmpede mig til sidst ud af det vha daglig bongrygning. da jeg mente at medicinen var ude af mit system, smed jeg bongede ud og røg kun sporadisk over de næste par år.

Men i maj sidste år tog jeg rygningen op igen, i form af joints. Tænkte at jeg sagtens kunne styre det, og stoppe når det blev nødvendigt. I december 2009 gik det så op for mig, at jeg var kommet ud i et misbrug og prøvede halvhjertet på at stoppe det. Fik holdt en to-ugers pause, men så mødte jeg en fyr, som røg hver dag. jeg blev forelsket og droppede min pause.

Nu vil jeg virkelig gerne stoppe, da jeg har eksamener i maj og juni, men jeg synes det er virkelig, virkelig svært. Jeg har højst fire dage uden røg og de dage hvor jeg ikke ryger, er jeg fuldstændig ude af den. Jeg græder over ingenting og har et helt forvrænget billede af virkeligheden. jeg har det rigtig dårligt, faktisk. Har lyst til at skære mig (selvskadende adfærd er en del af min borderline, og har skulle kæmpe mig ud af et cuttermisbrug) og de tanker der kører i mit hoved er "jeg kan bare ikke mere, jeg kan ikke mere, jeg vil ikke mere".

Mit spørgsmål er så (undskyld for lang indledning) om der er andre som har haft et misbrug og en psykisk lidelse på samme tid, og hvad I gjorde for at bekæmpe misbruget. Har I været til lægen? Overvejede at kontakte min læge og høre om han kunne ordinere truxal til mig, men vil egentlig helst komme ud af det uden hjælp af medicin. Jeg orker bare ikke at være mega deprissiv og utilrengelig, for det er virkelig forfærdeligt at være så ked af det, at man ikke kan se en ende på det... det føles som om, at de deprissive tanker vil stå på for evigt.

nå, ja er i dag 22.

Håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe. På forhånd tak.

-Tess

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Tess,
tak fordi du deler din historie med os.
Du spørger om det måske vil være en god ide at få lægen til at ordinere Truxal til dig, for at du kan komme ud af dit hash forbrug. Her vil jeg bede dig om at overveje, hvad du tror er bedst for dig: Truxal eller hash? Virker hash godt på din psyke, så du føler dig mere stabil, eller mener du at en anden medicin (altså truxal) ville være bedre?
Ud fra hvad du har skrevet virker det som om at du har det godt med hash, og skal måske bare justerer dosis. Mennesket har benyttet cannabis som medicin i mange tusind år, og er først begyndt at anse det for et skadeligt rusmiddel inden for de sidste 60 år.

Her står lidt om Truxal, læs også om bivirkningerne:
http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... nfo&id=725

Har du en psykolog eller anden form for terapeut? Boarderline er jo ofte et resultat af en eller anden form for svigt i opvæksten (correct me if I´m wrong), så derfor vil du kunne nå langt med at bevidstgøre den negative adfærd du har lært/tillært dig som barn.

Håber du finder ud af hvad der er bedst for dig.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg vil anbefale dig at snakke med din kæreste om det. Prøve at foreslå at i trapper ned sammen, for kunne forestille mig at i tit ryger sammen. Lav en aftale om at i kun ryger fredag eller lørdag, ihvertfald i hinandens selskab. Det er formentligt for fristende for dig, at se din kæreste sidde og ryge, til at kunne sige nej til det. Så hvis du kan få ham til at hjælpe dig med at stoppe med at ryge, ved at han holder sin rygning fra dig, eller helhjertet prøver at trappe ned/stoppe sammen med dig, så vil du være nået rigtigt langt er jeg sikker på.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Din læge kan sikkert udskrive et eller andet nervemedicin til dig, men der er ret store chancer for at han intet aner om hashmisbrug, derfor synes jeg du skal tage kontakt til nogen der faktisk ved noget. Der er misbrugscentre i de fleste større byer, og mange af dem har grupper specielt for hashmisbrugere. Tag kontakt til sådan et hurtigst muligt.

Medlem

Jeg har nu ikke røget siden midt august :), alså over 8 måneder. Det første uger er de sværeste..

Junior medlem

Tak for svarene.

Min kæreste og jeg var faktisk begyndt, at trappe ned sammen, vi har i en længere periode kun røget i weekenderne. Men jeg har nu fundet ud af hvori mine problemer med hash ligger; Jeg kan egentlig godt tåle at ryge, hvis jeg holder det til enkelte dage, men ligeså snart jeg ryger flere dage i træk, f eks i en uge, begynder jeg, at blive utrolig ked af det, og har svært ved at overskue noget som helst. Hvilket resulterede i, at jeg sidste torsdag tog på psyk skadestue, fordi jeg simpelthen blev bange for, hvad jeg kunne finde på at gøre mod mig selv. Og dette var et rigtig smart træk fra min side, for jeg er nu blevet tilknyttet misbrugscenteret i min kommune, hvor jeg er blevet tilbudt psykologhjælp og hjælp til at nedsætte mit hashforbrug, sådan at jeg bedre kan styre det. Jeg har nemlig IKKE lyst til, at stoppe rygningen helt, og det fortalte jeg også den konsulent jeg talte med :)

Så alt i alt er jeg nok en llille smule mere positiv, og prøver på at holde humøret oppe. Jeg har før vist mig som værende en stærk person, så med lidt hjælp udefra håber jeg at alt falder på plads igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]