Hey alle.
Jeg vil gerne lidt tanker som jeg har driblet lidt rundt med i baghovedet et stykke tid.
Alle er 100% velkomne til at bidrage med egne kommentarer, ideer og tanker, deltag endelig i diskussionen!
1. Stoffer i det sociale: Et udbredt tabu?Lidt intro:
Langt størstedelen af min vennekreds har et ret normalt forhold til rusmidler, set i forhold til den typiske danske gruppe unge i min aldersgruppe.
Drukfester, byture og masser af alkohol hver weekend og på enkelte hverdage er helt igennem accepteret, og anses helt naturligt som 'the way we roll', so to speak.
Når det kommer til de ulovlige stoffer, er meningerne derimod ret delte - for selvom rigtig mange har 'prøvet' lidt her og der, er folks vilje til åbent at tale om, meget meget lille - det er helt bestemt et stort tabu. Måske fordi folk er bange for at blive dømt af andre, og fordi mange ser ned på folk, som har prøvet stoffer, eller blot taler om dem.
Hash er for mig at se et stof, som langt de fleste mennesker man møder rundt omkring, har prøvet, noget de har egne erfaringer med. Og det er da også langt fra alle, der har de store kvababbelser omkring det, i forhold til andre stoffer ihvertfald.
Alligevel oplever jeg dette flygtige 'stoftabu', dette vakuum, som der ofte opstår, når man taler med bekendte om hash. Et eksempel:
Jeg sidder med en gruppe mennesker, bla. et par søde piger, som jeg har hygget mig med over et par øl til forfesten. Samtaleemnet pludselig drejer over på hashrygning eller hashrygere, og folk begynder at ytre deres mening herom - nogen siger f.eks. at "Hash bliver i kroppen i flere måneder, mand, og du bliver psykotisk og afhængig af det!!". Der er så tilfældigvis flere i gruppen, som selv har prøvet det et par gange, uden problemer. Hvis jeg så på et hvilket som helst tidspunkt siger, at jeg da godt kan lide at ryge en joint med vennerne nu og da, bare sådan en gang om måneden - så sker det pludselig!
Folk sender dig måske et lille underligt blik, men bliver ofte tavsere overfor dig - kigger dig ikke i øjenene og ændrer sin adfærd.
Med hash er det måske ikke så slemt som andre stoffer - men hopper jeg ind i en debat/diskussion om stoffer, hvor der bliver luftet myter og usande 'common beliefs' om stoffer, og jeg så modsvarer dem med lidt fakta om stoffet - så bliver jeg åbenbart stemplet?! Folk snakker i krogene, og nogle tror endda jeg er påvirket eller junkie eller lign.
Det er meget forskelligt hvordan denne pludselige ændring sker, og det er også svært at beskrive den - hos nogle er den subtil (og måske tilfældig/ligegyldig), mens den hos andre kan vælte personens fuldstændige mentale billede af dig, og erstatte dem med fordomme og bagtalelser - det kan være, de blot bliver tavse, forvirrede, eller sender dig et underligt blik. Herefter kan der i værste en usynlig social 'kold skulder'... som om de pludselig holder sig tilbage, eller ikke stoler på dig, som de gjorde for et øjeblik siden. Lukker en ude, og tier pludselig stille.
På nogle, mere fritsindede og sympatiske mennesker har den slags åbenhed fra min side dog helt den omvendte effekt - de åbner sig og taler friere og mere ærligt omkring deres eget stofbrug, og deres erfaringer og viden - som om de ved man nu er "en af dem", en ligesindet.
Stoffer er der ellers nok af i omkredsen. Amfetamin og kokain (ja blandt visse venner, selv ulovlig slankemedicin og steroider!) bruges i flæng af en hel del, mens langt de fleste dog kun lige 'har prøvet'.
Men der er ingen der taler om det. Ser man nogle til en fest, som tydeligvis er på vej ud på et toilet for at tage streger, ignorerer de fleste ikke-stofbrugere det blot. Vender tavst blikket nedad, og får øje på bordet fyldt med glas. Løfter ølglasset og ser på de omkringsiddende gæster, og siger "Skål!", bare for at bryde den susende stilhed.
Hvordan kan det være, der er et sådan tabu omkring stofferne?
Jeg har aldrig set folk tage en saglig diskussion om stoffer uden, at der bliver blandet et plethora af ligegyldige, overdrevne stof-myter ind i det.
Noget andet sjovt ved den slags diskussioner er, at man er sikker på lynhurtigt at blive et offer for fordomme og bagtaleri af deltagerne, eller tilskuerne. Især hvis man viser sig rent faktisk at vide noget om emnet.
Diskutér!!